Особливості розвитку живопису Давніх Греції та Риму. Античність в сучасному інтер’єрі

Про матеріал
Матеріал містить матеріал за темою, слайди - презентацію, картки із завданнями , домашнє завдання.
Перегляд файлу

Урок 5. Особливості розвитку живопису Давніх Греції та Риму.  Античність  в сучасному інтер’єрі.

МЕТА: познайомити учнів із живописом Давньої Греції та Риму; навчити учнів класифікувати твори мистецтва за художніми напрямками та стилями; використовувати спеціальну термі­нологію, набуті знання у процесі художньо-творчої діяльності; порівнювати твори різних напрямів та стилів у мистецтві, розвивати уміння аргу­ментувати оцінні судження щодо ролі художньої спадщини в житті людини та суспільства, виховувати  художній   смак.

Обладнання: ноутбук,  додаткові теоретичні матеріали, картки-завдання; презентація.

Тип уроку: комбінований

 

                                                         Хід уроку                                                                                                                І. Організація уваги учнів.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. 

Презентація творчих робіт

 Фронтальне опитування

1. Які три архітектурні ордери сформувались в   Стародавній Греції?

2. Який культ сповідували в Давньоримській культурі?

3.Як можна охарактеризувати скульптуру Античності?

4. Назвіть зразки архітектури Античності. Розкажіть  про традиції будівнитицтва.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

 1. Робота в групах з картками.

       Завдання . Порівняйте театри, знайдіть відмінності.

 

greece_epidaurus_theatre

 

Грецькі театри розташовувалися просто неба на схилах горбів і вміщали  тисячі глядачів. Наприклад, афінський театр мав 17 тисяч місць. Жителів в грецьких містах було набагато менше, ніж в сучасних, а театри були більшими в порівняні з сучасними.

З верхніх місць, які розташовувалися під покровом дубів, відкривався дивний вигляд на далекі гірські стежки, і видавалося, що з театру глядачеві відкривався весь світ.

Саме з релігійними святами на честь цього тріумфуючого бога весни, сонця і землі,  що плодоносить,  заступника винарів зв'язано зародження в IV столітті до н.е. театру.  Двічі протягом року (восени, після збору урожаю, і навесні, коли розцвітала природа і відкривали бочки молодого вина) древні греки влаштовували на честь бога виноробства «страсті Діоніса» - свята, які визволяли людину від мирських турбот і зрівнювали всіх: селян і аристократів, ремісників і полководців. Восени на селі влаштовувалися сільські Діонісії. У Афінах - Великі, Міські Діонісії.

Театр у Греції був державною установою. Це була справжня «школа» громадян! Адже такі проблеми як виховання молоді, літературна боротьба, питання війни і миру, організація державних установ постійно порушувалися у давньогрецьких комедіях. Гостра карикатура, смілі нападки на реальних осіб, політ фантазії - ось основні риси комедії. У трагедіях використовували міфологічні сюжети. Але і в них крізь оболонку міфу драматурги намагалися відобразити важливі явища гот часу.

Найбільшого розквіту театральне мистецтво досягло у творчості великих трагічних поетів Есхіла, Софокла, Еврипіда, Аристофана. їхня творча практика була теоретично узагальнена великим вченим і мислителем Аристотелем. У трактаті «Поетика» він підкреслив пізнавальну роль мистецтва.

 

 

0_26453_f711d3c_L.jpg

Колізе́й (лат. Colosseum) — найбільший амфітеатр Стародавнього Риму, символ могутності імператорського Риму. Розташований в Римі, між Еквіллінським, Палатінським і Целієвським пагорбами, на тому місці, де колись був ставок, що належав до «Золотого Будинку» Нерона. Вміщав біля 50 000 глядачів. Будівництво цієї споруди розпочато імператором Веспасіаном після його перемог в Юдеї і закінчено у 80 р. н.е. імператором Титом, який ознаменував відкриття влаштуванням у ньому ігор, які тривали сто днів і коштували життя багатьом сотням гладіаторів і 5 тисячам диких звірів.

Довгий час Колізей був для жителів Рима та гостей міста головним місцем розважальних видовищ, таких, як бої гладіаторів, цькування диких звірів, морські битви (наумахії).

 

ІІІ. Мотивація навчальних знань.

 Учитель пропонує  поянити вислів «Культура – це те, що залишається, коли все інше забуте» (Едуард Ерріо). Учні коментують.

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.                                                                              V. Вивчення нового матеріалу

 1. Лекція

Учитель: скільки б ми не милувалися уламками грецьких статуй чи архітектурних споруд, наша уява про велике мистецтво Античності буде неповною без його живопису.  

   Античний живопис майже не зберігся. І деяке уявлення нам дає розписна кераміка,   яка збереглась до наших днів.  Розпис вкривав всю їхню поверхню, ніби килим, це був розпис рослинного характеру, він дістав назву килимовий.

Наприкінці VІІ століття до нашої ери він поступається місцем чорно фігурному розпису. На світлу поверхню наносилось зображення чорною лаковою фарбою.

В VІ столітті до нашої ери з’являється червоно фігурний розпис – фон вкривався чорною фарбою, а на ньому проступали світлі фігуративні зображення.

Додаток 3   Слайд 7

 

 

Найвидатнішим художником докласичного періоду був Полігнот. Вважають, що він 1-й передав своєрідні варіанти лінійної та повітряної перспективи. Наприклад, щоб передати на картині віддаленість, ввів в композицію пейзаж і розміщував фігури на різних рівнях, наче на схилі гори.

Прикладом цього є розписаний ним червонофігурний кратер із зображенням Геракла в підземному царстві.

Слайд 8

 

Стиль давньоримського живопису відображає грецький вплив, і зразками, що збереглися, є переважно фрески, які використовувалися для прикрашання стін та стелі заміських вілл, хоча у римській літературі є згадки про малюнки на дереві, слоновій кістці та інших матеріалах

Слайд 9

 

Фрескове малярство і мозаїка — реалістичні, з багатою колірною гамою, з передачею об'єму і глибини простору — стали відомі після розкопок міст Помпеї і Геракуланума, знищених під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. е. Ця трагедія, яка принесла загибель людям, зберегла життя творам мистецтва. Розкопки тут розпочали у XVIII ст., вони тривають і зараз. Про живописні портрети дізналися після археологічних знахідок у Фаюмському оазисі в Єгипті, де склався поховальний обряд, що об'єднав східні і західні традиції. На дошках (іноді — тканинах) на восковій основі були написані портрети померлих, які вражають витонченістю, а також точністю передачі не тільки зовнішності, але й внутрішнього світу людини.

Слайд 10

 

В Помпеях, зруйнованих виверженням вулкану, крім настінних розписів, були відкриті мозаїчні підлоги, це грецька  копія, які римляни так любили робити.

Слайд 11

 

Важливий елемент культурного життя – олімпійські ігри, які проводились раз на 4 роки в м. Олімпії. До участі в іграх допускалися лише вільні греки, жінкам з’являтися там було заборонено. Змагання тривали 5 днів. В цей період припинялися всі воєнні дії.

 

  Бесіда  Античність і сучасність.

Щоб створити інтер'єр в античному стилі  використовують колони, арки, портики, ротонди, фрески, скульптури і керамічні вази. Головне, щоб була дотримана регулярність, симетрія і простота форм.

Геометричні або рослинні орнаменти античної епохи, розписні кесонні стелі і мозаїчна підлога, також відносяться до характерних елементам античного стилю. Незважаючи на те, що в античну епоху інтер'єри приміщень були яскраво забарвлені і розписувалися за допомогою фресок і орнаментів, сьогодні античний стиль характеризує лаконічна колірна гамма.

Кольори для інтер'єру в античному стилі підходять бежеві, світло-коричневі, відтінки слонової кістки, жовтий, теракотовий і деякі відтінки червоного, синій, зелений, оливковий і чорний. Відповідні матеріали - мармур, натуральний або штучний камінь, декоративна штукатурка, дерево, бронза, кераміка.

Вікна оформляються класичними шторами з легкої тканини світлих тонів, яка складається в декілька шарів. Полотна тканини через красивий карниз, ламбрекени, важкі кисті і підхоплення підкреслять античну атмосферу в кімнаті.

Двері, як правило, оформляються колонами з елементами доричного і іонічного ордера і обробляються венеціанською штукатуркою. Меблі в античному стилі використовується класичні.

Слайд 12

 

 

VI. Закріплення матеріалу.

 

— Як ви розумієте поняття «антична культура»?

— Що нового ви дізналися про грецьку культуру?

— У чому полягає вплив античної культури на розвиток європейської літератури?

  • Яке значення має античний стиль для розвитку світової культури?

 Практична частина

 Створення інтер’єру  сучасної квартири  сучасної квартири

VIІ. Підсумки уроку

              Антична  культура  мала  значний  вплив  на  розвиток  сучасної  культури  Західної Європи.    Давні  греки  залишили  світові  високорозвинену  науку,  представлену іменами видатних учених, серед яких можна назвати Архімеда, Піфагора, Аристотеля, Платона, Сократа тощо.

Багато слов’янських та католицьких імен мають грецьке та латинське походження (Василь, Петро, Павло, Олена, Наталія, Олександр, Сергій та ін.).На  території  сучасної  Західної  Європи  донині  збереглися  руїни  античних міст,  римські  водогони.  Зокрема,  в  Україні,  в  Північному  Причорномор’ї  є   руїни давньогрецьких  і  давньоримських  міст:  Ольвія  (неподалік  від  Одеси),  Херсонес (поблизу  Севастополя),  Пантикапей  (біля  Керчі).  До  наших  днів  збереглася  грецька назва Дніпра — Борисфен. Багато  відомих  європейських  письменників  часто  зверталися  до  античної спадщини,  яка  стала  невичерпним  джерелом  сюжетів,  тем,  образів.

VІІІ. Домашнє завдання.

Завдання на вибір учнів

  1. Створити ескіз розпису вази (посудини) в традиціях давньогрецьких майстрів.
  2. Складіть маршрут захоплюючої подорожі античними містами.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Масол Л.М.)
Додано
4 березня 2020
Переглядів
2648
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку