Особливості сприйняття інформації учнями
Навколишній світ постає перед людиною в формі образів, звуків і відчуттів. Відповідно, пізнаючи цей світ, людина його бачить, чує і відчуває.
На етапі формування інформаційної культури дитини в динамічному інформаційному суспільстві є однією з найважливіших задач навчання і виховання.
Навчання для дитини - це, в основному, процес сприйняття і засвоєння запропонованої інформації. Одним з можливих шляхів її вирішення є облік при організації освітнього процесу провідних каналів сприйняття інформації у дітей.
Залежно від особливостей сприйняття і переробки інформації учнів умовно можна розділити на три категорії:
• Візуали - сприймають більшу частину інформації за допомогою зору.
• Аудіали - ті, хто в основному отримує інформацію через слуховий канал.
• Кінестетики - сприймають більшу частину інформації через інші відчуття (нюх, дотик) і за допомогою рухів.
Дуже важливо знати, яким чином учень сприймає інформацію. Адже на уроці вчитель може представляти інформацію дітям, використовуючи всі канали сприйняття: і зір, і слух, і кінестетичний канал. Тоді у кожного з них є шанс засвоїти хоча б частину цього матеріалу. Від того, який канал у дитини провідний, залежить освоєння багатьох важливих навичок.
Спостерігаючи за учнями можна розпізнати провідний канал сприйняття і переробки інформації.
Словник спілкування. Візуал в своїй промові вживає іменники, дієслова, прикметники, пов'язані в основному із зором (дивитися, спостерігати, картина, на перший погляд, прозорий, яскравий, барвистий, як бачите і т.д.). Для аудіала характерно вживання слів, пов'язаних зі слуховим сприйняттям (голос, послухайте, обговорювати, мовчазний, тиша, голосний, милозвучна і т. д.). Словник кінестетика в основному включає слова, що описують почуття або рух (схоплювати, м'який, теплий, дотик, гнучкий, хороший нюх і ін.).
Напрямок погляду. У візуалів при спілкуванні погляд спрямований в основному вгору, у аудіалів - по прямій лінії, у кінестетиків - вниз.
Особливості уваги. Кінестетику взагалі важко концентрувати свою увагу, і його можна відволікти чим завгодно; аудіал легко відволікається на звуки; візуалу шум практично не заважає.
Особливості запам'ятовування. Візуал пам'ятає те, що бачив, запам'ятовує картинами. Аудіал - те, що обговорював; запам'ятовує слухаючи. Кінестетик пам'ятає загальне враження. Запам'ятовує рухаючись.
Багато що дасть спостереження за поведінкою дітей на перерві. Візуал: найчастіше залишається в класі, якщо більшість учнів з нього виходить. Для нього головне - можливість спокійно поринути в свої зорові образи. Але йому можуть перешкодити галасливі діалоги аудіалів або рухливі ігри кінестетиків. Тоді він вважатиме за краще вийти в коридор, де буде спостерігати за іншими дітьми або розглядати інформацію на стінах.
Аудіали використовують перерву, щоб наговоритися і пошуміти. Особливо якщо на попередньому уроці довелося "тримати рот на замку".
Для кінестетика перерва потрібна, щоб розім'ятися, порухатися.
Сприйняття візуалом навчального матеріалу, об'єктів, в якості яких можуть виступати поняття, визначення, процеси і ін. стає продуктивнішим, якщо він бачить одночасно з поясненням вчителя графіки, таблиці, малюнки, схеми, ілюстрації, фотографії або навчальні фільми. Він швидше і якісніше запам'ятовує те, що бачив.
Відмінною рисою візуала є стійкість довільної уваги, він не відволікається на зовнішні шумові подразники. У таких дітей дуже добре розвинене образне мислення. Вони легше запам'ятовують і працюють з математичними поняттями, які залишили реальний образ в їх пам'яті. Прекрасно працюють зі схемами і моделями. Для візуалів дуже важлива наявність дидактичних роздаткових матеріалів, причому естетика оформлення грає чималу роль.
Аудіал добре сприймає інформацію, слухаючи її. Причому новий матеріал бажано розповідати не монотонним, а виразним голосом, інтонаціями виділяючи важливі моменти. Аудвал легко відволікається на сторонні звуки. На уроках для таких учнів потрібні звуковий супровід і діалог. Не варто забороняти їм промовляти свої дії, вони часто цим користуються при вирішенні особливо складних завдань або обчислень.
Для запам'ятовування їм треба вимовити новий матеріал вголос, обговорити його. Роздрукований матеріал аудіали сприймають погано. Для таких учнів учитель може, наприклад, підготувати аудіозапис або супроводити відеоряд звуком.
У кинестетика головний інструмент сприйняття - тіло, а головний спосіб сприйняття - рух, дія. Щоб зрозуміти нове, їм треба зробити, повторити дію руками. Якщо це довідкова інформація, то для запам'ятовування кінестетику треба записати її власноруч. Таким учням можна запропонувати скласти конспект, виписати нові поняття, визначення. Якщо це порядок дій, то їх треба робити в міру надходження. Для таких учнів важливо наявність конкретних кроків. Для них "просто розповідь" позбавлена сенсу. Учитель може запропонувати таким учням завдання на дослідження, на знаходження декількох способів вирішення або завдання з чіткими інструкціями щодо їх виконання. Учневі - кінестетику складно довго слухати і тільки дивитися. Як правило, він починає повторювати дії вчителя.
Тому, з огляду на індивідуальні особливості учнів, при поясненні нового матеріалу вчитель повинен задіяти всі канали сприйняття інформації.
Зазвичай в класі навчаються учні з усіма типами сприйняття, а у вчителя немає можливості один і той же матеріал пояснювати кілька разів по-різному. Але сучасний педагог, який володіє технологіями навчання, може і повинен комбінувати різні форми подання інформації, ґрунтуючись на переважних способах сприйняття.
Для більш плідної роботи вчителя можна скористатися наступними порадами:
При виконанні роботи на уроці або вдома рекомендується:
• візуалу дозволити мати під рукою листок, на якому він в процесі осмислення і запам'ятовування матеріалу може креслити, штрихувати, малювати і т.д .;
• аудіалу не робити зауваження, коли він в процесі запамятовування видає звуки, ворушить губами - так йому легше впоратися із завданням;
• кінестетика не змушувати сидіти довгий час нерухомо; обов'язково давати йому можливість моторної розрядки (сходити за крейдою, журналом, писати на дошці, дома - сходити в іншу кімнату і т.д.); запам'ятовування матеріалу у нього легше відбувається під час руху.
Зрозуміло, дуже важливо спілкуватися з дитиною на "його мові":
Та й зауваження дитині зробить потрібний ефект, якщо буде зроблено "на його мові":
В одному класі учні сприймають одну і ту ж інформацію по-різному. Кому необхідно все дуже докладно пояснювати, зупиняючись на кожному кроці, а іншим достатньо розповісти основну ідею і вони далі самостійно приступають до її реалізації.
Будь-яка людина в своєму житті, і дитина в тому числі, використовує найрізноманітніші канали сприйняття. Він може бути за своєю природою візуалом, і це не означає, що інші органи чуття у нього практично не працюють. Їх можна і потрібно розвивати. Чим більше каналів відкрито для сприйняття інформації, тим ефективніше йде процес навчання.
Для побудови форм організації навчальної діяльності учнів з урахуванням індивідуальних особливостей та потреб необхідно визначити їхню репрезентативну систему. Що в подальшому дозволить направити свою діяльність в правильне русло.
Тест на визначення репрезентативної системи
ВАШ СПОСІБ СПРИЙНЯТТЯ
Те, яким чином ви засвоюєте нові знання, залежить від відчуттів, які постачають інформацію в ваш мозок. Більшість людей схильні користуватися одним з видів відчуттів більше, ніж іншими. Деякі найкраще вчаться на слух. Такі люди покладаються на своє слухове сприйняття. Інші найкраще запам'ятовують, читаючи або дивлячись на зображення, тобто, користуючись зоровим сприйняттям. Є й такі, яким, щоб вчитися, треба щось робити, наприклад, записувати. Це рухове або кінестетичне сприйняття.
Відповідаючи на ці питання, вибирайте перше, що прийде вам на думку. Не витрачайте час на обдумування.
1. Яким чином ви воліли б дізнатися, як працює комп'ютер?
а. подивившись навчальний фільм;
б. прослухавши пояснення;
в. розібравши комп'ютер і самостійно спробувавши зрозуміти, що там до чого?
2. Що б ви хотіли почитати для розваги?
а. книгу про подорожі з безліччю ілюстрацій;
б. детектив з безліччю діалогів;
в. книгу з завданнями, загадками і головоломками.
3. Якщо ви не впевнені, як пишеться слово, що ви швидше за все зробите?
а. напишете, щоб подивитися, чи так воно виглядає, як треба?
б. вимовите його;
в. напишете, звертаючи увагу на свої відчуття, чи такі вони?
4. Якщо ви були на вечірці, що ви швидше за все будете згадувати на наступний день?
а. лиця тих, хто там був, але не їх імена;
б. імена, але не лиця;
в. те, що ви там самі говорили і робили.
5. Як ви швидше за все будете готуватися до контрольної роботи?
а. читати свої конспекти, заголовки книг, розглядати схеми і ілюстрації;
б. попросите кого-небудь задавати вам запитання або самі будете повторювати все про себе;
в. записувати те, що треба знати, на картках і малювати схеми.
6. Коли ви бачите слово с-о-б-а-к-а, що ви робите насамперед:
а. уявляєте собі собаку;
б. подумки вимовляєте слово «собака»;
в. уявляєте, що можна робити з собакою: гладити її, грати з нею і т. д.
7. Що вам найбільше заважає, коли ви намагаєтеся зосередитися?
а. зорові відволікаючі моменти;
б. шум;
в. інші відчуття на кшталт голоду, тісного взуття або тривоги.
8. Як ви вважаєте за краще справлятися з труднощами?
а. скласти список, визначити етапи і викреслювати те, що зроблено;
б. зробити кілька дзвінків по телефону, щоб порадитися з фахівцями і друзями;
в. уявити проблему в розумі і пройти по всіх можливих етапах її рішення.
9. Що ви швидше за все будете робити, стоячи в черзі за квитками в кіно?
а. розглядати плакати і оголошення;
б. розмовляти з тими, хто стоїть поблизу;
в. притупувати ногою або ходити туди-сюди.
10. Ви прийшли в музей. Що ви зробите для початку?
а. озирнетеся, щоб знайти схему виставок;
б. запитаєте у службовця, де які виставки;
в. почнете з першої виставки, яка сподобається, а далі - як вийде.
11. Якщо ви розлютитеся, що швидше за все станете робити?
а. мімікою покажете своє невдоволення;
б. кричати;
в. тупати ногами і ляскати дверима.
12. Якщо ви зрадієте, що швидше за все зробите?
а. зробите радісне лице;
б. закричите від радості;
в. застрибаєте від радості.
13. Якому гуртку ви віддасте перевагу?
а. художньому;
б. музичному;
в. спортивному.
14. Що ви робите, коли слухаєте музику?
а. мрієте (уявляєте собі різні картини);
б. підспівувати собі під ніс;
в. рухаєтеся під музику, притоптує ногою і т. п.
15. Як би ви розповіли історію про якийсь випадкок?
а. написали;
б. розповіли;
в. розіграли.
16. У який ресторан ви б не пішли?
а. де занадто яскраве освітлення;
б. де занадто гучна музика;
в. де занадто незручні стільці.
А тепер результат. Підрахуйте число відповідей «а», «б» і «в»:
«а» ___ «б» ___ «в» ___
• Якщо у вас найбільше «а», ви в навчанні більше покладаєтеся на зорове сприйняття. Ви вчитеся очима.
• Якщо у вас найбільше «б», ви в навчанні більше покладаєтеся на слухове сприйняття. Ви вчитеся вухами.
• Якщо у вас найбільше «в», ви в навчанні найбільше покладаєтеся на кінестетичне сприйняття. Ви вчитеся в русі і руками.
• Якщо ви обвели всі букви приблизно однакову кількість разів, ви в навчанні залежите від декількох способів сприйняття.
Не так уже й незвично користуватися в різних випадках різними способами сприйняття.