Тема: Особливості та прийоми різки тонколистового металу ручними і ричажними ножицями
Мета:
1) ознайомити учнів з видами слюсарних ножиць, навчити різати слюсарними ножицями листовий метал, ознайомити учнів з правилами безпечної роботи при різанні ножицями листового металу;
2) виховувати бережливе ставлення до обладнання та інструментів естетичний смак, культуру праці, працелюбність, уважність;
3) розвивати моторику рухів, окомір,творчу пізнавальну активність, просторове уявлення.
Матеріально-технічне забезпечення: лінійка, креслярка, киянка, технологічна карта, ножиці по металу, дерев’яна оправка, комп’ютер, проектор, комп’ютерна презентація.
Об’єкт навчальної чи продуктивної праці: коробочка для дрібних деталей.
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки: математика, креслення, малювання, фізика.
Хід уроку:
І. Організаційна момент.
Я запрошую учнів до майстерні, відмічаю відсутніх і перевіряю підготовку класу до заняття: щоденники, зошити, лінійка, ручка, спецодяг.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Повторення раніш вивченого матеріалу розпочинаю з фронтального опитування учнів за такими питаннями:
-
Які види тонкого листового металу ви знаєте?
-
Який листовий метал називають жерстю?
-
Де використовують тонкий листовий метал?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Від того, наскільки точно буде виконана розмітка, залежить якість деталі і кількість відходів.
ІV. Вивчення нового учбового матеріалу.
Оголошую тему, мету і задачі уроку.
Демонструю комп’ютерну презентацію і одночасно розкриваю питання нового навчального матеріалу.
-
Загальні відомості та види ножиць. Для поділу великого шматка жерсті на малі частини та вирізання заготовок використовують технологічну операцію різання. Різання за допомогою ножиць ґрунтується на різнобічній дії двох клинів (ножів). У результаті механічного зусилля різальні кромка ножиць розділяють сусідні шари металу у різних напрямках. Тобто, відбувається поділ металу на частини. Ручні механічні ножиці застосовують для різання стальної жерсті завтовшки 0,2... 1,0 мм і кольорової ~ до 1,5 мм. Залежно від розміщення різальних кромок ножиці діляться на праві - зі скосом різальних кромок з правого боку і ліві - зі скосом різальної кромки з лівого боку. Правими ножицями зручно різати вздовж прямої лінії і по кривій без малих заокруглень. Ліві ножиці призначені для виконання таких самих операцій, але вздовж правої кромки листа жерсті проти годинникової стрілки. Різання по дузі з малими заокругленнями виконують за допомогою ножиць з криволінійними лезами. Для зручності різання невеликих за розмірами заготовок нижню ручку ножиць, що не мають пластмасових ручок, затискують у лещатах. Ручні важільні ножиці застосовують для різання листової сталі завтовшки до 4 мм, алюмінієвих листів - до 6 мм. Вони дають можливість різати заготовку без згину країв з достатньою точністю. Конструкція ножиць, які є в майстерні дозволяє різати стальний лист до 2 мм. При різання необхідно слідкувати за гвинтами та болтами та своєчасно їх затискати. На підприємствах для точного різання листової жерсті без додаткової обробки застосовують механічні махові ножиці. За допомогою електричних ножиць виконують різання листового металу завтовшки до 2,7 мм.
-
Технологія різання слюсарними ножицями. При різанні ручними ножицями жерсть вставляють у розведені леза якомога далі від їх зовнішніх країв, потім стискують рукоятки, але не повністю, а роблячи ними кілька рухів. Після виконання надрізу ножиці розкривають майже на всю довжину різальних кромок і ріжуть далі. Вирізання внутрішнього контуру розпочинають з центра, рухами ножиць по кругу. При роботі прямими лівими ножицями в жерсті ліва частина загинається вгору, а при роботі прямими правими ножицями, навпаки - вниз. В усіх випадках краї металевого листа дуже гострі, тому для безпечної роботи необхідно працювати в рукавицях. Під час різання на краях листа утворюються задирки. У товстих листах їх спилюють напилком, а в тонких - відбивають киянкою. У цьому випадку лист жерсті кладуть задирками вниз на підкладну дошку, щоб не пошкодити ударну частину киянки. Оскільки при різанні утворюються задирки, а краї вздовж лінії різання згинаються (деформуються), то обов'язково треба враховувати припуск на різання під час розмічання.
-
Правила безпечної роботи. Оберігати руки від порізів задирками. Працювати в рукавицях. Не тримати пальці рук на лінії різання. Ручки ножиць міцно тримати в руках або закріплювати в лещатах. Не перевіряти точність різання (рівність поверхні) пальцями. Під час відбивання задирок берегтися від їх попадання на частини тіла. Не змітати відходи рукою. Використовувати для цього щітку. Під час зберігання ножицірозміщувати різальною частиною від себе, а під час передавання - різальною частиною до себе.
V. Закріплення вивченогоматеріалу.
Для закріплення вивченого матеріалу ставлю такі питання:
-
Яким інструментом вирізаємо заготовку з жерсті?
-
Які особливості роботи з важільними ножицями?
-
Яких правил безпечної роботи необхідно дотримуватися при різання ножицями?
VІ. Вступний інструктаж.
У вступному інструктажі нагадую дітям про правила безпечної роботи з ножицями по металу.
VІІ.Самостійна практична діяльність учнів і поточний інструктаж.
Практична робота: Виготовлення коробочки для дрібних деталей.
Діти приступають до виконання практичної роботи, а вчитель тим часом слідкує за виконанням практичної роботи, при цьому особливу увагу приділяє таким чинникам виконання роботи:
-
самостійність виконання;
-
дотримання організації робочого місця;
-
дотримання правил ТБ;
-
правильністю користування робочим інструментом
Якщо під час виконання роботи вчитель помічає недоліки у виконанні роботи, то вчитель повинен провести індивідуальний інструктаж. Якщо такі помилки зустрічаються у багатьох учнів, вчитель повинен припинити роботу всього класу і провести поточний інструктаж для всього класу. Також при необхідності допомагає учням.
VІІІ. Заключний інструктаж.
Перевіряю виконану учнями роботу, виділяю кращі роботи, вказую на недоліки та коментую їх. Правильність виконання оцінюється такими критеріями:
-
охайність;
-
дотримання розмірів при розмічанні.
ІX.Підведення підсумків заняття.
Підводжу підсумки уроку і виставляю оцінки за роботу на уроці, при цьому користуюсь такими критеріями виставлення оцінок: самостійність виконання роботи, активність на уроці.
X. Домашнє завдання.
За допомогою мережі Інтернет та допоміжної літератури, письмово відповісти в робочому зошиті на питання: Які ще є вироби з тонколистового металу?
XІ. Прибирання робочих місць.
Ребуси до теми
(ножиці)
(метал)
(різання)