Тема уроку: Особливості технології обробки деревини невеликої товщини; розмічання, випилювання, шліфування. Прийоми безпечної роботи. Технологічний процес виготовлення виробу з деревини.
Мета уроку:
формування предметної, інформаційної компетентностей:
засвоєння знань про інструменти для ручного пиляння деревних матеріалів та особливості пиляння ручним лобзиком;
формування компетенції продуктивної творчої діяльності: формування умінь підготовки лобзика до роботи, заміни пилочки та використання пристосувань.
формування соціальної, комунікативної компетентностей:
розвиток світогляду, пам'яті, уваги, просторової уяви;
формування громадянської компетентності : виховання громадянської свідомості та інтересу до праці.
Опорні поняття: натяжні пилки, лобзик, пиляння, підставка, шило, робоче положення, розмічання, криволінійний контур, замкнутий контур.
Обладнання та матеріали: заготовки з фанери, інструменти для розмічання, лобзики, натяжні пилочки, пристосування для випилювання.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
Організаційна частина
Дзвоник пролунав веселий
Дружно всіх він кличе в клас.
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас
Привітання, призначення чергових, перевірка присутності й підготовленості учнів до заняття
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Вікторина
Який процес називають розмічанням деталі?
Який спільний елемент мають усі інструменти для різання деревини?
Від чого залежить сила, яку треба прикладати до інструмента в процесі різання деревини?
4) Для чого на заготовках із деревних матеріалів наносять лінії розмітки?
5) Яким інструментом можна зробити прямолінійний розпил, а яким криволінійний?
6) Для чого використовуються шаблони?
7) Чи потрібно використовувати під час роботи правила безпечної праці?
(за відповідями учнів, вчитель робить висновок, що без ліній розмітки, а також не застосовуючи правил безпечної праці, неможливо виготовити виріб)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На минулому уроці ви вивчили правила розмічання деревних матеріалів. При виконанні практичної роботи ви нанесли розмітку кухонної дощечки на фанеру. Ви бачите, що лінії розмітки є рівні, але є такі що мають закруглення. Як ви думаєте, чи зможемо ми однією звичайною ножівкою випиляти деталь?»
Демонструю ножівку з широким полотном, діти висловлюють свою думку і приходять до висновку, що треба використовувати кілька видів ріжучих інструментів.
Показую учням ножівку звичайну і лучкову пилу і ставлю питання:
- Як ви гадаєте, для чого використовуються ці інструменти?
- Чим вони відрізняються між собою за призначенням?
- Чи треба знати техніку безпеки під час роботи з ними?
Таким чином, сьогодні на уроціми здобудемо знання про інструменти для ручного пиляння деревних матеріалів та особливості пиляння ручним лобзиком; навчимося готувати лобзик до роботи, замінювати пилочки та використовувати різні пристосування та випиляємо підставку під чашку. Результатом роботи на уроці буде кухонна дощечка, підготовлена для подальшої обробки
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:
- одержати загальне уявлення про технологію випилювання ручним лобзиком, підготовку його до роботи, заміну пилочки;
- набути уміння випилювання ручним лобзиком криволінійних контурів.
- навчитись регулювати силу різання з урахуванням опору матеріалу.
V. Вивчення нового матеріалу
(нова тема подається з одночасним показом вчителя прийомів практичної роботи з інструментами)
1.Ознайомлення учнів з технологією різання деревини
Ділову деревину обробляють за допомогою різноманітних інструментів: ножів, пилок, стамесок, доліт тощо.
Всі ці інструменти мають важливу особливість. Їх різальні частини – різці мають форму клина. Під дією прикладеної до інструмента сили різець заглиблюється в деревину, розколюючи або розриваючи її. Цей процес називають різанням.
Розрізняють два види різання: без зняття шару матеріалу та із зняттям. Найпоширеніший – другий вид. У результаті заглиблення вузенького клину в деревину, від неї відділяються дрібненькі частини у вигляді тирси. Цей процес називають пилянням.
2. Ознайомлення учнів з різальними інструментами, їх призначенням, будовою
Здійснюють пиляння багаторізцевими різальними інструментами – пилками.
Столярна пилка –
це металева стрічка з нарізними на ній з одного боку зубцями.
Пилка-ножівка – це металеве полотно з нарізаними на ньому з одного боку зубцями і ручкою з широкого боку полотна.
Кожен зубець має форму клина. Між зубцями є проміжки – пазухи. Під час різання тирса попадає в пазухи, а при виході зубців з деревини – висипається на зовні.
Лучкова пила
1-пилкове полотно
2-поперечник
3-тятива
4-закрутка
5-середник
6-ручка
отримала таку назву, оскільки її полотно кріпиться у пристрої, який має назву «лучок», мабуть, через схожість із стрілецьким луком та наявність у нього такого елементу, як тятива.
Місце різання, яке утворилося в деревині називають пропилом, а початок пиляння – запилом. Щоб пиляння і виготовлення виробів були якісними, зубці пилки повинні бути добре загостреними. А щоб полегшити процес пиляння та зменшити витрати сил на його виконання, зубці пилки почергово, один за одним відгинають на певну відстань у протилежні сторони. Цей процес називають розведенням зубців. Виконують його розводкою.
Правила пиляння
Затискати заготовку не надто високо, інакше вона розгойдуватиметься або вібруватиме під час пиляння.
Користуватися напрямним бруском і ніколи не спрямовувати полотно ножівки пальцем.
Працювати розмірено, не прискорюючи темпу пиляння.
Використовувати під час пиляння середню частину ножівки.
Контролювати лінію пропилу з протилежного боку заготовки.
Слідкувати під час пиляння за положенням руки, яка тримає заготовку, та правильністю постави, щоб не травмуватися та не зашкодити здоров'ю.
Будова та принцип роботи ручного лобзика
Лобзик – ручний інструмент для пиляння тонкою натягнутою пилкою, який дає змогу отримати пропили довільно форми в матеріалах невеликої товщини.
Лобзик складається з металевого станка у вигляді скоби з рукояткою й двох гайкових затискачів для закріплення пилочки. Лобзик має вузьку і тонку пилочку з дуже дрібними зубчиками пилочка закріплена в дугоподібній рамці таким чином, щоб нахил зубців був спрямований до ручки. Пилка лобзика — це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік. Завдяки наявності затискачів вона легко встановлюється та виймається.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці (інколи її називають «ластівчин хвіст» ),
який прикріплюють до робочого стола струбциною і шило, яке потрібне для проколювання наскрізних отворів у заготовках із фанери та ДВП у разі випилювання внутрішнього контуру. Шило повинно мати вістря не округлої, а гранчастої форми.
ВИСНОВОК
Види інструментів для ручного пиляння
Для обробки деревини застосовують пилки з ненатягнутим або з натягнутим полотном.
До пилок з ненатягнутим (ножовим) полотном відносяться пилка-ножівка.
До натяжних відносять такі пилки, в яких полотно із зубцями має кріплення з обох боків. До таких пил належать лучкові пили та ручні лобзики
VI. Практична робота (40 хв.)
Підготовка лобзика до випилювання
Під час цієї практичної роботи Вам необхідно виконати такі завдання:
Ознайомитись з лобзиком та пристосуванням до нього
Навчитися закріплювати пилочку використовуючи наявні пристосування;
Основною метою практичної роботи є набуття умінь правильно налаштовувати лобзик до роботи, слідкуючи за технікою безпеки.
Вступний інструктаж:
Правила безпечної роботи
Працюючи лобзиком, необхідно дотримуватися таких правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.
1. Працювати в халаті або фартуху з нарукавниками та в береті або косинці.
2. На робочому місці мають знаходитися лише ті інструменти й предмети, які безпосередньо потрібні для виконання практичного завдання.
3. Користуватися слід лише справним, добре налагодженим інструментом.
4. Інструменти й пристосування слід розташовувати на верстаку таким чином, щоб вони не виступали за межі верстака й не падали додолу.
5. Випилювальний столик має бути надійно закріплений.
6. У процесі роботи слід сидіти прямо.
7. Пилочку лобзика слід тримати перпендикулярно до заготовки.
8. Пиляти потрібно рівномірно, виконуючи рухи вгору-вниз, не натискаючи сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.
9. Пальці рук не можна розміщувати близько та навпроти руху пилочки.
10. Через кожні 10...12 хв. треба робити перерву.
11. Працюючи інструментом, не можна відволікатися і заважати працювати іншим.
Роз'яснення учням правил роботи з лобзиком.
Поточний інструктаж: цільові обходи робочих місць з метою запобігання травматизму та надання учням допомоги у процесі виконання практичної роботи.
Увага! Для випилювання слід правильно закріпити пилочку та натягнути її. Міцно закріпити пилочку у рамці лобзика, при цьому зубчики пилочки мають бути спрямовані донизу. Закріплюючи пилку в рамку лобзика треба пам'ятати, що дуже важливим є вибір напряму, куди буде спрямовано вершини зубців. Звичайним вважають прийом роботи лобзиком , коли рух пилки, під час якого знімається стружка, відбувається згори вниз. При цьому зубці пилки повинні мати нахил до лобзика, а зубчастий вінець має бути повернутий назовні, а не в бік рамки.
Для натягування пилочки використовують пристосування – стискають рамку лобзика, закріплюють пилочку спочатку біля ручки потім у верхньому затискачі та знімають пристосування.
Пилочка після правильного кріплення має бриніти. В інакшому випадку буде важко керувати напрямком випилювання.
Послідовність виконання роботи
v1.Пилочку закріпи у нижньому затискачі так, щоб зубчики були спрямовані в бік ручки
v2. Після цього натяжну рамку стисни за допомогою спеціального пристосування
v3. Закріпи другий кінець пилочки у верхньому затискачі
vЯкщо відпустити стиснуті кінці рамки, вона займе своє попереднє положення, що призведе до натягу пилочки.
v4.Лобзик готовий до роботи.
Аналіз роботи при виконанні практичного завдання: типові помилки та способи їх усунення.
VII. Підсумок уроку
Закріплення вивченого матеріалу:
Запитання:
а) Що називають різанням?
б )З яких елементів складається лучкова пила?
в) Якою пилою обробляють криволінійні контури?
Вправа «Вилучи зайве»
Пиляння – ножиці; лещата – верстак; різання –ножівка; лобзик – лінійка; пилка – зубці; деривина – текстура; рамка – ручка; пилочка – затискач;шпон – фанера; дуб – порода; стружка – циркуль.
ТЕСТ
Простав цифри в таблицю «Будова лобзика»
Затискачі
Ручка
Пилочка
Рамка
Рефлексія
Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)
1. Що нового дізнались на уроці.
2. Чого навчились. Яку роботу виконали.
3. Порівняйте реальні результати із завданнями, які були визначені на урок.
4. Чому отримали саме такий результат.
5. Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи.
6. Де можна використати набуті знання та вміння.
Оголошення оцінок і їх мотивація: учні виступають у ролі вчителя, оцінюючи роботи своїх однокласників.
Домашнє завдання: принести матеріали для декупажу .
ДОДАТОК
Тестові завдання
1. Що таке лобзик?
а) пристосування для пиляння матеріалу по кривих лініях;
б) вид пилки для поділу заготовок на частини;
в) пристосування для закріплення заготовок з фанери.
2. З яких основних частин складається лобзик?
а) рамка, ніжка, затискний гвинт;
б) каркас, ручка, натяжна гвинт;
в) рамка, ручка, верхній і нижній затискний гвинт.
3. Яке пристосування застосовується при випилюванні лобзиком?
а) стусло;
б) столик для випилювання;
в) рейсмус;
г) ексцентриковий затиск.
4. Який інструмент застосовується для зачистки виробів, випиляних лобзиком?
а) надфіль;
б) рашпіль;
в) напилок;
г) ерунок.
5. Як нахилені зуби пилки лобзика?
а) від ручки;
б) не мають нахилу;
в) до ручки.
Відповіді: 1 - а, 2 - в. 3 - б, 4 - а, 5 - в.
Тестові завдання
Пазухи (западини) між зубцями ножівки слугують для
А зручності розведення зубців Б загострення зубців ножівки В видалення тирси
2. Як називається пристрій 2, за допомогою якого закріплено підкладну дошку І ?
А ручні лещата Б затискач В струбцина
7 | ||||||
2 | 5 | 6 | ||||
1 | 3 | 4 | ||||
Кросворд
Питання.
1, 2, 4 – назвіть основних частин лобзика:
3. Чим роблять отвір у заготовці для випилювання по внутрішньому контуру?
5. Що це за пристрій?
6. У формі чого зроблені зубчики у пилочки?
7. Виріб, виготовлений з одного куска матеріалу?
Д | ||||||
Е | ||||||
Т | ||||||
А | ||||||
З | П | К | Л | |||
Р | А | Ш | П | І | Л | Ь |
А | Т | И | И | Д | И | |
М | И | Л | Л | С | Н | |
К | С | О | О | Т | ||
А | К | Ч | А | |||
А | К | В | ||||
Ч | А | К | ||||
А |
Відповіді
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Кухонна лопатка.
5 клас , технічна праця. № 49-50. Тема уроку: Особливості технології обробки деревини невеликої товщини; розмічання, випилювання, шліфування. Прийоми безпечної роботи. Технологічний процес виготовлення виробу з деревини.
Мета уроку:
формування предметної, інформаційної компетентностей:
засвоєння знань про інструменти для ручного пиляння деревних матеріалів та особливості пиляння ручним лобзиком;
формування компетенції продуктивної творчої діяльності: формування умінь підготовки лобзика до роботи, заміни пилочки та використання пристосувань.
формування соціальної, комунікативної компетентностей:
розвиток світогляду, пам'яті, уваги, просторової уяви;
формування громадянської компетентності : виховання громадянської свідомості та інтересу до праці.
Опорні поняття: натяжні пилки, лобзик, пиляння, підставка, шило, робоче положення, розмічання, криволінійний контур, замкнутий контур.
Обладнання та матеріали: заготовки з фанери, інструменти для розмічання, лобзики, натяжні пилочки, пристосування для випилювання.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
Дзвоник пролунав веселий
Дружно всіх він кличе в клас.
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас
Привітання, призначення чергових, перевірка присутності й підготовленості учнів до заняття
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Вікторина
4) Для чого на заготовках із деревних матеріалів наносять лінії розмітки?
5) Яким інструментом можна зробити прямолінійний розпил, а яким криволінійний?
6) Для чого використовуються шаблони?
7) Чи потрібно використовувати під час роботи правила безпечної праці?
(за відповідями учнів, вчитель робить висновок, що без ліній розмітки, а також не застосовуючи правил безпечної праці, неможливо виготовити виріб)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На минулому уроці ви вивчили правила розмічання деревних матеріалів. При виконанні практичної роботи ви нанесли розмітку кухонної дощечки на фанеру. Ви бачите, що лінії розмітки є рівні, але є такі що мають закруглення. Як ви думаєте, чи зможемо ми однією звичайною ножівкою випиляти деталь?»
Демонструю ножівку з широким полотном, діти висловлюють свою думку і приходять до висновку, що треба використовувати кілька видів ріжучих інструментів.
Показую учням ножівку звичайну і лучкову пилу і ставлю питання:
- Як ви гадаєте, для чого використовуються ці інструменти?
- Чим вони відрізняються між собою за призначенням?
- Чи треба знати техніку безпеки під час роботи з ними?
Таким чином, сьогодні на уроці ми здобудемо знання про інструменти для ручного пиляння деревних матеріалів та особливості пиляння ручним лобзиком; навчимося готувати лобзик до роботи, замінювати пилочки та використовувати різні пристосування та випиляємо підставку під чашку. Результатом роботи на уроці буде кухонна дощечка, підготовлена для подальшої обробки
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:
- одержати загальне уявлення про технологію випилювання ручним лобзиком, підготовку його до роботи, заміну пилочки;
- набути уміння випилювання ручним лобзиком криволінійних контурів.
- навчитись регулювати силу різання з урахуванням опору матеріалу.
V. Вивчення нового матеріалу
(нова тема подається з одночасним показом вчителя прийомів практичної роботи з інструментами)
1.Ознайомлення учнів з технологією різання деревини
Ділову деревину обробляють за допомогою різноманітних інструментів: ножів, пилок, стамесок, доліт тощо.
Всі ці інструменти мають важливу особливість. Їх різальні частини – різці мають форму клина. Під дією прикладеної до інструмента сили різець заглиблюється в деревину, розколюючи або розриваючи її. Цей процес називають різанням.
Розрізняють два види різання: без зняття шару матеріалу та із зняттям. Найпоширеніший – другий вид. У результаті заглиблення вузенького клину в деревину, від неї відділяються дрібненькі частини у вигляді тирси. Цей процес називають пилянням.
2. Ознайомлення учнів з різальними інструментами, їх призначенням, будовою
Здійснюють пиляння багаторізцевими різальними інструментами – пилками.
Столярна пилка –
це металева стрічка з нарізними на ній з одного боку зубцями.
Пилка-ножівка – це металеве полотно з нарізаними на ньому з одного боку зубцями і ручкою з широкого боку полотна.
Кожен зубець має форму клина. Між зубцями є проміжки – пазухи. Під час різання тирса попадає в пазухи, а при виході зубців з деревини – висипається на зовні.
Лучкова пила
1-пилкове полотно
2-поперечник
3-тятива
4-закрутка
5-середник
6-ручка
отримала таку назву, оскільки її полотно кріпиться у пристрої, який має назву «лучок», мабуть, через схожість із стрілецьким луком та наявність у нього такого елементу, як тятива.
Місце різання, яке утворилося в деревині називають пропилом, а початок пиляння – запилом. Щоб пиляння і виготовлення виробів були якісними, зубці пилки повинні бути добре загостреними. А щоб полегшити процес пиляння та зменшити витрати сил на його виконання, зубці пилки почергово, один за одним відгинають на певну відстань у протилежні сторони. Цей процес називають розведенням зубців. Виконують його розводкою.
Правила пиляння
Будова та принцип роботи ручного лобзика
Лобзик – ручний інструмент для пиляння тонкою натягнутою пилкою, який дає змогу отримати пропили довільно форми в матеріалах невеликої товщини.
Лобзик складається з металевого станка у вигляді скоби з рукояткою й двох гайкових затискачів для закріплення пилочки. Лобзик має вузьку і тонку пилочку з дуже дрібними зубчиками пилочка закріплена в дугоподібній рамці таким чином, щоб нахил зубців був спрямований до ручки. Пилка лобзика — це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік. Завдяки наявності затискачів вона легко встановлюється та виймається.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці (інколи її називають «ластівчин хвіст» ),
який прикріплюють до робочого стола струбциною і шило, яке потрібне для проколювання наскрізних отворів у заготовках із фанери та ДВП у разі випилювання внутрішнього контуру. Шило повинно мати вістря не округлої, а гранчастої форми.
ВИСНОВОК
Види інструментів для ручного пиляння
Для обробки деревини застосовують пилки з ненатягнутим або з натягнутим полотном.
До пилок з ненатягнутим (ножовим) полотном відносяться пилка-ножівка.
До натяжних відносять такі пилки, в яких полотно із зубцями має кріплення з обох боків. До таких пил належать лучкові пили та ручні лобзики
VI. Практична робота (40 хв.)
Підготовка лобзика до випилювання
Під час цієї практичної роботи Вам необхідно виконати такі завдання:
Основною метою практичної роботи є набуття умінь правильно налаштовувати лобзик до роботи, слідкуючи за технікою безпеки.
Вступний інструктаж:
Правила безпечної роботи
Працюючи лобзиком, необхідно дотримуватися таких правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.
Роз'яснення учням правил роботи з лобзиком.
Поточний інструктаж: цільові обходи робочих місць з метою запобігання травматизму та надання учням допомоги у процесі виконання практичної роботи.
Увага! Для випилювання слід правильно закріпити пилочку та натягнути її. Міцно закріпити пилочку у рамці лобзика, при цьому зубчики пилочки мають бути спрямовані донизу. Закріплюючи пилку в рамку лобзика треба пам’ятати, що дуже важливим є вибір напряму, куди буде спрямовано вершини зубців. Звичайним вважають прийом роботи лобзиком , коли рух пилки, під час якого знімається стружка, відбувається згори вниз. При цьому зубці пилки повинні мати нахил до лобзика, а зубчастий вінець має бути повернутий назовні, а не в бік рамки.
Для натягування пилочки використовують пристосування – стискають рамку лобзика, закріплюють пилочку спочатку біля ручки потім у верхньому затискачі та знімають пристосування.
Пилочка після правильного кріплення має бриніти. В інакшому випадку буде важко керувати напрямком випилювання.
Послідовність виконання роботи
Аналіз роботи при виконанні практичного завдання: типові помилки та способи їх усунення.
VII. Підсумок уроку
Закріплення вивченого матеріалу:
Запитання:
а) Що називають різанням?
б )З яких елементів складається лучкова пила?
в) Якою пилою обробляють криволінійні контури?
Вправа «Вилучи зайве»
Пиляння – ножиці; лещата – верстак; різання –ножівка; лобзик – лінійка; пилка – зубці; деривина – текстура; рамка – ручка; пилочка – затискач;шпон – фанера; дуб – порода; стружка – циркуль.
ТЕСТ
Простав цифри в таблицю «Будова лобзика»
Затискачі
Ручка
Пилочка
Рамка
Рефлексія
Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)
1. Що нового дізнались на уроці.
2. Чого навчились. Яку роботу виконали.
3. Порівняйте реальні результати із завданнями, які були визначені на урок.
4. Чому отримали саме такий результат.
5. Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи.
6. Де можна використати набуті знання та вміння.
Оголошення оцінок і їх мотивація: учні виступають у ролі вчителя, оцінюючи роботи своїх однокласників.
Домашнє завдання: принести матеріали для декупажу .
ДОДАТОК
Тестові завдання
1. Що таке лобзик?
а) пристосування для пиляння матеріалу по кривих лініях;
б) вид пилки для поділу заготовок на частини;
в) пристосування для закріплення заготовок з фанери.
2. З яких основних частин складається лобзик?
а) рамка, ніжка, затискний гвинт;
б) каркас, ручка, натяжна гвинт;
в) рамка, ручка, верхній і нижній затискний гвинт.
3. Яке пристосування застосовується при випилюванні лобзиком?
а) стусло;
б) столик для випилювання;
в) рейсмус;
г) ексцентриковий затиск.
4. Який інструмент застосовується для зачистки виробів, випиляних лобзиком?
а) надфіль;
б) рашпіль;
в) напилок;
г) ерунок.
5. Як нахилені зуби пилки лобзика?
а) від ручки;
б) не мають нахилу;
в) до ручки.
Відповіді: 1 - а, 2 - в. 3 - б, 4 - а, 5 - в.
Тестові завдання
А зручності розведення зубців Б загострення зубців ножівки В видалення тирси
2. Як називається пристрій 2, за допомогою якого закріплено підкладну дошку І ?
А ручні лещата Б затискач В струбцина
|
7 |
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
2 |
|
5 |
6 |
|
|
1 |
|
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|||
|
|
|
||||
|
|
Кросворд
Питання.
1, 2, 4 – назвіть основних частин лобзика:
3. Чим роблять отвір у заготовці для випилювання по внутрішньому контуру?
5. Що це за пристрій?
6. У формі чого зроблені зубчики у пилочки?
7. Виріб, виготовлений з одного куска матеріалу?
|
Д |
|||||
Е |
||||||
Т |
||||||
А |
||||||
|
З |
|
П |
К |
Л |
|
Р |
А |
Ш |
П |
І |
Л |
Ь |
А |
Т |
И |
И |
Д |
И |
|
М |
И |
Л |
Л |
С |
Н |
|
К |
С |
О |
О |
Т |
|
|
А |
К |
|
Ч |
А |
||
|
А |
К |
В |
|||
Ч |
А |
К |
||||
|
А |
Відповіді
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Кухонна лопатка.
1