Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей. Подано орієнтовна тематика видів роботи, план- конспект форми роботи з пвтріотичного виховання, картотека ігор, вправ з теми "Роде наш красний"
Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.
Українознавець
Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей.
Роде наш красний
Завдання:
Розділ |
Ключові поняття |
Тема |
Види діяльності |
Очікуванні результати |
|||
Навчально-пізнавальна |
Ігрова |
Художньо-практична |
Літературно-художня |
||||
Роде наш красний
|
Сім’я, велика сім’я, мала сім’я,родина, спільна праця, родинні свята, традиції,повага, турбота, хрещені батьки, родинне дерево |
Родина та родовід Турбота про дітей в українських родинах |
Бесіди: «Мої найдорожчі люди», «На кого я схожий», «Мій родовід» (з використанням світлин з сімейного архіву). Бесіди: «Про хрещених батьків» |
Дидактичні: «Хто кому, ким доводиться», «Моя родина», «Обов’язки в сім’ї» «Як я допомагаю мамі», «Ланцюжок добрих слів» Вправа-перевтіленя «Якби я був…»
|
Малювання на теми: «Моя родина», «Галерея сімейних портретів» Виготовлення Родинного дерева Творча робота «Обереги нашої родини» Виготовлення альбому «Наша міцна родина». |
Читання оповідання «Сива волосинка» В.Сухомлинського.
Читання віршів: «Моя Сім’я» Г.Чубач
Розучування прислів’їв про родину |
|
Сімейні традиції та свята |
Бесіди: «Традиції нашої родини», Як я вітаю з днем народження маму», «Як ми святкуємо Новий рік». Розповідь «Хто такі хрещені батьки» |
||||||
Рідна домівка |
Заняття «З любов’ю до батьків та Батьківшини» Бесіди: «Мої домашні обов’язки», «Якщо мама втомилася», «Як я прикрашаю свій дім».
|
Дидактичні: «Предмети хатнього вжитку та їх групи» «Моя домівка» |
Аплікація «Моя кімната» Ліплення «Будинок моєї мрії» |
Роде наш красний
З любов’ю до батьків
З а в д а н н я. Формувати уявлення про сім’ю – людей, які живуть разом, люблять та турбуються одне про одного, ознайомити дошкільників з твором В.Сухомлинського «Сива волосинка», вчити шанувати своїх батьків, членів родини, підвести до усвідомлення того, що справжня любов виражається в діях а не словах.
М а т е р і а л. Оповідання В.Сухомлинського «Сива волосинка», родове дерево.
М е т о д и ч н і п о р а д и. Розповісти дітям, що ми народились і живемо на чудовій, мальовничій землі – нашій славній Україні. Тут жили наші славні діди, прадіди, тут живуть наші батьки, тут корені роду українського, що сягає сивої давнини і де ми не були б, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Найріднішими для нас є тато і мама. Вони подарували нам життя.
Провести мовленнєву вправу «Моя родина». Вихователь просить дітей розповісти про свою родину, відповідаючи на запитання: Яка у вас сім’я? /велика, дружна, щаслива/. Який тато? Кого з членів сім’ї можна назвати «ласкава»? Кого люблять тато і мама?
Пояснити - «Дуже добре, що ви всі маєте хороші сім’ї. Ви щасливі діти, тому, що у ваших сім’ях усі люблять один одного, весело та дружно живуть усі разом. Головне, щоб у сім’ї завжди панував мир, дружба, повага та любов».
Провести дидактичну гру «Хто, кому, ким доводиться?»
Прочитати оповідання В.Сухомлинського «Сива волосинка». Запитання за змістом: Що побачив Михайлик у косі матері? А що трапилось через декілька днів? Як мама синові пояснила синові причину появи ще однієї волосинки? А від чого у мами боліло серце? Що треба робити, як поводитися, щоб у ваших мам не з’являлися сиві волосинки? Поміркуйте, який вчинок був би найліпшим подарунком для ваших мам?
Робота з родовим деревом. Діти готують «листочки» для заповнення дерева по материній гілці.
пізнавальні розповіді, ігри, вправи | КАРТОТЕКА
Роде наш красний
Дидактична вправа «Який, яка?» Мета:
Діти згадують хороші слова про маму й тата, передають іграшкове серце і розповідають, які вони? Наприклад: «Моя мама – ніжна, працьовита, любляча…» |
Вправа «Як я допомагаю мамі» Мета:
Вихователь пропонує дітям намалювати свої улюблені домашні страви і за малюнками одне одного відгадати, хто і чим любить займатися. Після виконання цього завдання діти презентують виставку малюнків «Як ми допомагаємо мамі». |
Мовленнєва вправа «Добери риму до прислів’я » Мета:
Закінчи прислів'я. Діти мають закінчити прислів'я: Шануй тата й неньку й буде тобі... (гладенько). Яке коріння... (таке насіння). Який батько... (такий син). Який кущ - ... (така калина) яка мати -… (така дитина). Добре в тій родині... (де усі єдині). Без сім’ї... (немає щастя на Землі). |
«Моя родина» Мета:
Вихователь просить дітей розповісти про свою родину, відповідаючи на запитання: Яка у вас сім’я? (Велика/маленька, дружна, весела, щаслива.) Яка мама? (Добра, мила, турботлива, гарна.) А бабуся? (Уміла, спокійна, мудра, лагідна.) Який тато? (Працьовитий, сильний, розумний, вправний.) А дідусь? (Вимогливий, доброзичливий, турботливий.) Кого з членів вашої сім’ї можна назвати словом «ласкава»? (Маму, бабусю, сестричку, онучку.) А кого — турботливим? (Дідуся, тата, братика, онука.) Кого люблять мама і тато? (Своїх батьків, дітей.) |
Мовленнєва гра «Я знаю п’ять...» Мета:
Вихователь кидає м’яч комусь із дітей зі словами: «Я знаю п’ять назв страв, які готує мама». Дитина повторює речення і називає п’ять страв, відбиваючи м’яч від підлоги, відтак повертає його вихователю. Речення для вихователя: «Я знаю п’ять назв меблів, які є у братовій кімнаті:... назв посуду, який є на нашій кухні:... назв інструментів, які є в мого тата:... назв одягу мого дідуся:... назв іграшок моєї сестрички… ввічливих слів, які говорить моя бабуся … |
Мовленнєва вправа «Поміркуй і розкажи!» Мета:
Вихователь пропонується дітям подумати і закінчити такі речення:
|
Мовленнєві вправи Мета:
Скажи пестливо. Діти мають утворити зменшено- пестливі форми іменників: мама (мамочка, матуся, матінка, матусенька); тато (татусь, таточко); бабуся (бабуня, бабусенька); дідусь (дідуня, дідусенько); сестра (сестричка); брат (братик).
Один-багато. Спочатку вихователь називає слово в однині, а діти мають утворити множину. Слова для вихователя: батько, брат, дідусь, матуся, онука, бабуся, сестра, немовля. Потім вихователь називає слова у множині, а діти утворюють однину. |
Дидактична вправа «Сім’я – рідня – родичі» Мета:
Вихователь підводить дітей до висновку: сім’я об’єднує дуже близьких, багато в чому схожих одне на одного осіб. Ріднею називають далеких членів сім’ї, які менше схожі між собою. Діти обирають предметні картинки із зображенням свійських і диких тварин, птахів (по 3-5 із кожної групи) і називають їх. Відтак дошкільники мають об’єднатися залежно від обраних картинок у групи, визначивши критерії для групування. Після перевірки правильності групування, вихователь пропонує об’єднатися за спільними ознаками в більші групи, а відтак поміркувати над тим, які ще спільні ознаки є між утвореними групами |
Вправа - перевтілення «Якби я був …» Мета:
Вихователь пропонує пофантазувати і закінчити речення:
|
Вправа «Моя домівка» Мета:
вихователь пропонує намалювати низку малюнків на рідної оселі та скласти з них альбом «Моя рідна домівка».
|
Розповідь вихователя «Хто такі хрещені батьки» Мета:
З давніх-давен у нашого народу є християнська традиція проводити з маленькою дитиною обряд хрещення. Цей обряд проводять у храмі. Хрестять малюка і одягають йому на шию своєрідний символ – маленький хрестик. Уважають, що похрещену дитину оберігає від біди та злого лиха Господь упродовж усього її життя. А приносять малюка на обряд його названі батьки - хрещений батько та хрещена мати. Вони найчастіше і дарують своєму маленькому хрещенику натільний хрестик та іконку Ісуса Христа, або Божої Матері. Зазвичай хрещеними мамами бувають близькі подруги вашої матусі, а хрещеним батьком – вірний друг вашого батька Прийняти запрошення ваших мам та тат стати хрещеними батьками немовляти – велика честь для кожного і відповідальність. Адже, з того моменту як у дитини з’являють хрещені батьки вони також опікуються нею, допомагають іі виховати гарною, гідною людиною. |
|
Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді /наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641/
Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012
Сучасний погляд на патріотичне виховання: стаття / О. Каплуновська - журнал «Дошкільне виховання» 9, 2015, ст.8-11/
Формування громадянської компетентності дошкільників: стаття /О. Боровська, Г. Токарєва - журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу» №3,2014 ст.58-64/
Журнал «Методична скарбничка вихователя» №07, 2014 ст.16; №12,2014 ст.13-17
1