Освітній проект "Роде наш красний"

Про матеріал

Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей. Подано орієнтовна тематика видів роботи, план- конспект форми роботи з пвтріотичного виховання, картотека ігор, вправ з теми "Роде наш красний"

Перегляд файлу

Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.

Українознавець

 

Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної  свідомості сучасних дітей.

 

Роде наш красний

Завдання:

  • Збагатити знання про родину, її ціннісне значення
  • Формувати інтерес до історії власного роду
  • Поглиблювати уявлення про духовний зв'язок поколінь
  • Виховувати почуття гордості за досягнення членів родини у праці та інших видах діяльності
  • Виховувати позитивне ставлення до членів родини та рідної домівки

Орієнтовна тематика видів роботи

Розділ

Ключові поняття

Тема

Види діяльності

Очікуванні результати

Навчально-пізнавальна

Ігрова

Художньо-практична

Літературно-художня

Роде наш красний

 

Сім’я, велика сім’я, мала сім’я,родина, спільна праця, родинні свята, традиції,повага, турбота, хрещені батьки, родинне дерево

Родина та родовід

Турбота про дітей в українських родинах

Бесіди: «Мої найдорожчі люди», «На кого я схожий», «Мій родовід» (з використанням світлин з сімейного архіву).

Бесіди: «Про хрещених батьків»

Дидактичні: «Хто кому, ким доводиться», «Моя родина», «Обовязки в сімї» «Як я допомагаю мамі», «Ланцюжок добрих слів»

Вправа-перевтіленя

«Якби я був…»

 

Малювання на теми: «Моя родина», «Галерея сімейних портретів»

Виготовлення Родинного дерева

Творча робота «Обереги нашої родини»

Виготовлення альбому «Наша міцна родина».

Читання оповідання «Сива волосинка» В.Сухомлинського.

 

Читання віршів: «Моя Сім’я» Г.Чубач

 

Розучування прислів’їв про родину

  • Розуміють, що таке норми і правила родинного співжиття
  • Мають усвідомленні уявлення про сім’ю, родину, називають склад своєї сім’ї, професії батьків

 

  • Мають уявлення про традиції, звичаї, обереги родини.
  • Усвідомлюють свою причетність та причетність своєї родини, роду до творення української держави
  • Усвідомлюють значення рідної домівки у житті кожного

Сімейні традиції та свята

Бесіди: «Традиції нашої родини», Як я вітаю з днем народження маму», «Як ми святкуємо Новий рік».

Розповідь «Хто такі хрещені батьки»

Рідна домівка

Заняття «З любовю до батьків та Батьківшини»

Бесіди: «Мої домашні обовязки», «Якщо мама втомилася», «Як я прикрашаю свій дім».

 

Дидактичні: «Предмети хатнього вжитку та їх групи»

«Моя домівка»

Аплікація «Моя кімната»

Ліплення «Будинок моєї мрії»

 

Орієнтовні плани-конспекти форм роботи з патріотичного виховання

Роде наш красний

З любовю до батьків

З а в д а н н я. Формувати уявлення про сімю – людей, які живуть разом, люблять та турбуються одне про одного, ознайомити дошкільників з твором В.Сухомлинського «Сива волосинка», вчити шанувати своїх батьків, членів родини, підвести до усвідомлення того, що справжня любов виражається в діях а не словах.

М а т е р і а л. Оповідання В.Сухомлинського «Сива волосинка», родове дерево.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. Розповісти дітям, що ми народились і живемо на чудовій, мальовничій землі – нашій славній Україні. Тут жили наші славні діди, прадіди, тут живуть наші батьки, тут корені роду українського, що сягає сивої давнини і де ми не були б, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Найріднішими для нас є тато і мама. Вони подарували нам життя.

Провести мовленнєву вправу «Моя родина». Вихователь просить дітей розповісти про свою родину, відповідаючи на запитання: Яка у вас сімя? /велика, дружна, щаслива/. Який тато? Кого з членів сімї можна назвати «ласкава»? Кого люблять тато і мама?

Пояснити - «Дуже добре, що ви всі маєте хороші сім’ї. Ви щасливі діти, тому, що у ваших сім’ях усі люблять один одного, весело та дружно живуть усі разом. Головне, щоб у сімї завжди панував мир, дружба, повага та любов».

Провести дидактичну гру «Хто, кому, ким доводиться?»

Прочитати оповідання В.Сухомлинського «Сива волосинка». Запитання за змістом: Що побачив Михайлик у косі матері? А що трапилось через декілька днів? Як мама синові пояснила синові причину появи ще однієї волосинки? А від чого у мами боліло серце? Що треба робити, як поводитися, щоб у ваших мам не зявлялися сиві волосинки? Поміркуйте, який вчинок був би найліпшим подарунком для ваших мам?

Робота з родовим деревом. Діти готують «листочки» для заповнення дерева по материній гілці.

пізнавальні розповіді, ігри, вправи  | КАРТОТЕКА

Роде наш красний

Дидактична вправа

«Який, яка?»

Мета:

  • розвивати зв’язне мовлення та вміння давати чіткі відповіді на запитання;
  • вчити шанувати батьків

 

Діти згадують хороші слова про маму й тата, передають іграшкове серце і розповідають, які вони? Наприклад: «Моя мама – ніжна, працьовита, любляча…»

Вправа «Як я допомагаю мамі»

Мета:

  • формувати усвідомлення цінності своєї праці
  • виховувати потребу допомагати дорослим у різних видах діяльності

Вихователь пропонує дітям намалювати свої улюблені домашні страви і за малюнками одне одного відгадати, хто і чим любить займатися. Після виконання цього завдання діти презентують виставку малюнків «Як ми допомагаємо мамі».

Мовленнєва вправа

«Добери риму до прислів’я »

Мета:

  • ознайомлювати з прислів'ями про родину;
  • розвивати комунікативні здібності.

Закінчи прислів'я. Діти мають закінчити при­слів'я:

Шануй тата й неньку й буде тобі... (гладенько).

Яке коріння... (таке насіння).

Який батько... (такий син).

Який кущ - ... (така калина) яка мати -… (така дитина).

Добре в тій родині... (де усі єдині).

Без сімї... (немає щастя на Землі).

Мовленнєва вправа

«Моя родина»

Мета:

  • збагачувати уявлення про свою родину, на­вчати характеризувати членів сім’ї.

Вихователь просить дітей розповісти про свою родину, відповідаючи на запитання:

Яка у вас сім’я? (Велика/маленька, дружна, весела, щаслива.) Яка мама? (Добра, мила, турботлива, гарна.) А бабуся? (Уміла, спокійна, мудра, лагідна.) Який тато? (Працьовитий, сильний, розум­ний, вправний.) А дідусь? (Вимогливий, до­брозичливий, турботливий.)

Кого з членів вашої сім’ї можна назвати сло­вом «ласкава»? (Маму, бабусю, сестрич­ку, онучку.)

А кого — турботливим? (Дідуся, тата, братика, онука.)

Кого люблять мама і тато? (Своїх батьків, дітей.)

Мовленнєва гра

«Я знаю п’ять...»

Мета:

  • активізувати у мовленні дітей слова, що по­значають родинні відношення.

Вихователь кидає м’яч комусь із дітей зі слова­ми: «Я знаю п’ять назв страв, які готує мама». Дитина повторює речення і називає п’ять страв, відбиваючи м’яч від підлоги, відтак повертає його вихователю.

Речення для вихователя: «Я знаю п’ять

назв меблів, які є у братовій кімнаті:...

назв посуду, який є на нашій кухні:...

назв інструментів, які є в мого тата:...

назв одягу мого дідуся:...

назв іграшок моєї сестрички…

ввічливих слів, які говорить моя бабуся …

Мовленнєва вправа

«Поміркуй і розкажи!»

Мета:

  • закріпити знання дітей про розподіл обов’яз­ків між членами родини.

Вихователь пропонується дітям подумати і закін­чити такі речення:

  • Кожна мама має ... (уміти куховарити, пі­клуватися про своїх дітей, бути доброю, читати діткам казки, проводити багато часу з дітьми).
  • Кожен тато має ... (бути сильним та муж­нім, уміти майструвати, ремонтувати техніку, дбати про свою родину).
  • Дітям у родині слід ... (бути слухняними, до­помагати мамі й татові, любити своїх батьків, пишатися ними, не засмучувати їх).

Мовленнєві вправи

Мета:

  • вправляти у вмінні утворювати однину і мно­жину, зменшено-пестливі форми іменників;
  • збагачувати активний словниковий запас

Скажи пестливо. Діти мають утворити зменшено- пестливі форми іменників: мама (мамочка, матуся, матінка, мату­сенька); тато (татусь, таточко); бабуся (бабуня, бабусенька); дідусь (дідуня, дідусенько); сестра (сестричка); брат (братик).

 

Один-багато. Спочатку вихователь називає слово в однині, а діти мають утворити множину. Слова для вихователя: батько, брат, дідусь, матуся, ону­ка, бабуся, сестра, немовля. Потім вихователь на­зиває слова у множині, а діти утворюють однину.

Дидактична вправа

«Сімя – рідня родичі»

Мета:

  • вправляти у розвязанні логічних завдань, умінні систематизувати інформацію;
  • навчати доброзичливо взаємодіяти між собою.

 

Вихователь підводить дітей до висновку: сімя об’єднує дуже близьких, багато в чому схожих одне на одного осіб. Ріднею називають далеких членів сім’ї, які менше схожі між собою. Діти обирають предметні картинки із зображенням свійських і диких тварин, птахів (по 3-5 із кожної групи) і називають їх. Відтак дошкільники мають обєднатися залежно від обраних картинок у групи, визначивши критерії для групування. Після перевірки правильності групування, вихователь пропонує обєднатися за спільними ознаками в більші групи, а відтак поміркувати над тим, які ще спільні ознаки  є між утвореними групами

 

 

Вправа - перевтілення

«Якби я був …»

Мета:

  • формувати уявлення про обов’язки та спосіб життя кожного з членів родини

 

Вихователь пропонує пофантазувати і закінчити речення:

  • Якби я був (ла) мамою, то…
  • Якби я був (ла) татом, то…
  • Якби я був (ла) бабусею, то…
  • Якби я був (ла) дідусем, то…
  • Якби я був (ла) братиком, то…
  • Якби я був (ла) сестрою, то…

Вправа

«Моя домівка»

Мета:

  • формувати любов до рідної домівки
  • сприяти самоусвідомленню образу власного Я

вихователь пропонує намалювати низку малюнків на рідної оселі та скласти з них альбом «Моя рідна домівка».

  • Теми можуть бути такими:
  • Моя оселя в різні пори року
  • Моя улюблена кімната
  • Місце в нашому домі, де я люблю мріяти
  • Мої улюблені іграшки

 

 Розповідь вихователя

«Хто такі хрещені батьки»

Мета:

  • формувати уявлення  обряд хрещення дитини.

З давніх-давен у нашого народу є християнська традиція проводити з маленькою дитиною обряд хрещення. Цей обряд проводять у храмі. Хрестять малюка і  одягають йому на шию своєрідний символ – маленький хрестик. Уважають, що похрещену дитину оберігає від біди та злого лиха Господь упродовж усього її життя. А приносять малюка на обряд його названі батьки - хрещений батько та хрещена мати. Вони найчастіше і дарують своєму маленькому хрещенику натільний хрестик та іконку Ісуса Христа, або Божої Матері. Зазвичай хрещеними мамами бувають близькі подруги вашої матусі, а хрещеним батьком – вірний друг вашого батька

Прийняти запрошення ваших мам та тат стати хрещеними батьками немовляти – велика честь для кожного і відповідальність. Адже, з того моменту як у дитини з’являють хрещені батьки вони також опікуються нею, допомагають іі виховати  гарною, гідною людиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


БІБЛІОГРАФІЯ

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді /наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641/

Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012

Сучасний погляд на патріотичне виховання: стаття / О. Каплуновська - журнал «Дошкільне виховання» 9, 2015, ст.8-11/

Формування громадянської компетентності дошкільників: стаття /О. Боровська, Г. Токарєва - журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу» №3,2014 ст.58-64/

Журнал «Методична скарбничка вихователя»  №07, 2014 ст.16; №12,2014 ст.13-17

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку