Освітній проект "Віночок українських свят"

Про матеріал

Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної свідомості сучасних дітей. Подано орієнтовна тематика видів роботи, план- конспект форми роботи з пвтріотичного виховання, картотека ігор, вправ з теми "Віночок українських свят"

Перегляд файлу

 

Автор: Ващенко Алла Володимирівна, вихователь ЗДО№12 м. Умань, Черкаська обл.

Українознавець

 

Запропонований освітній проект реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, розрахований на роботу з дітьми старшого дошкільного віку і передбачає забезпечення цілісного підходу до формування основ національно-патріотичної  свідомості сучасних дітей.

Загальна мета : виховання свідомого громадянина, плекання розсудливої особистості, яка любить свою країну,  сприяння набуттю дитиною соціального досвіду, засвоєнню національних та загальнолюдських цінностей, формування ціннісного ставлення до свого народу,  держави,  Батьківщини.

Віночок українських свят  /календарно-обрядових, державних/

Завдання:

  • Збагатити знання дітей про державні та народні свята
  • Систематизувати знання про традиції святкування українських свят
  • Розширити знання обряди пов’язані з народними святами
  • Формувати ціннісне ставлення до культури українського народу, звичаїв, традицій

Орієнтовна тематика видів роботи

 

 

Розділ

Ключові поняття

Тема

Види діяльності

Очікуванні результати

Навчально-пізнавальна

Ігрова

Художньо-практична

Літературно-художня

Віночок  українських свят

 

 

Календарно-обрядові, державні свята;

традиції , обряди

Календарно-обрядові свята

 

 

Розповідь: «Про свято - Покрови»

Заняття: «На свято Миколая ми чекаєм, ми чекаєм»; «Добре світло Різдва».

Розповідь: «Який вечір називають святим»

Заняття: «Традиція розпису писанок».

Розповідь: «Про християнське свято - Великдень»

Дидактичні ігри:

«Відгадай свято»,

«Яке слово зайве»,

 «Скарбничка традицій»

Створення колажу «Наші добрі справи не лише до свят»

Виготовлення масок, різдвяної зірки, костюмів, привітальних листівок

Розмальовка писанок, крапанок

Створення вітальних листівок в різних техніках

Розучування Різдвяних колядок, щедрівок

Веснянок, заколичок, примовлянок, приказок та віршів

Читання віршіа: «Великодня писанка» В. Паронової; «Великдень» А.Лотоцького

 

 

  • Називають календарно-обрядові свята, державні свята
  • Володіють загальними знаннями про історією їх виникнення
  • Можуть розповісти про деякі, обряди що пов’язані з народними святами
  • Можуть розповісти про традиції святкування державних свят

 

Державні свята

Заняття «День захисника Вітчизни»; «Дітям про Конституцію»», «День незалежності», «День Прапора»; «День Перемоги»

Ознайомлення з конституцією

Бесіда «Державні свята»

Екскурсія до волонтерського штабу з подарунками для земляків – учасників АТО

Дидактичні ігри:

«Знайди український прапор»; «Склади ціле з частин»; «Розкажи що знаєш про захисника Вітчизни»; «Опиши картину» /свято Перемоги, Дня Незалежності /

Виготовлення листівок, подарунків до свят для бійців АТО

Виготовлення малої Конституції дошкільників

Створення прапора України

Читання віршіа: «Незалежність -  наше свято» Г.Чубач;

«Прапор» Н.Поклад;

«Щоб ніхто не знав війни»

М. Сингаївського

Орієнтовні плани-конспекти форм роботи з патріотичного виховання

Віночок українських свят/календарно-обрядових

На свято Миколая ми чекаєм, ми чекаєм!

З а в д а н н я. Сприяти розумінню та становленню соціальних мотивів праці та взаємодопомоги, прояву найкращих якостей людини; розширити знання про зимові свята, традиції українського народу.

М а т е р і а л. Оповідання Н.Наркевич «У ніч на Святого Миколая» (додаток), прислів’я для обговорення, картки символи для створення колажу.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. Пригадати, під яку мелодію приходить до нас Святий, відтворити її за допомогою дзвоників або послухати.

Читання оповідання  Ніни Наркевич «У ніч на Святого Миколая» та бесіда за його змістом. Запитання: «Як вирозумієте вислів «найбільше щастя в житті – це робити добро»?»: Які чесноти людині найважливіші? Що таке добро? Що означає « бути потрібним людям»? які люди залишають по собі добру пам'ять? Вихователь підводить до висновку, що добро – це життя людини заради інших, щире бажання допомогти батькам, близьким, Батьківщині. Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і залишити по собі добру пам'ять.

Інтерв’ювання «Три бажання в день святого Миколая». Діти мають відповісти на запитання: чого ти бажаєш собі, своїй родині, своєму дитячому садку в день Святого Миколая?

Обговорення прислів’їв: «Добра людина наче сонечко, кожний коло неї зігріється»; «Не одяг прикрашає людину, а справи»

Створення колажу «Наші добрі справи не лише для свят». Вихователь із дітьми обговорюють, які щоденні домашні справи вони можуть виконувати самостійно, чим можуть допомогти бабусі та дідусеві, що зробити в стінах дитячого садка. А відтак позначають ці справи символами, на плакаті створюють колаж із символів.

Добре світло Різдва

З а в д а н н я. Формувати особистісну культуру, свідоме ставлення до себе, оточення та довкілля; виховувати повагу до народних традицій, звичаїв, рідної мови та інших цінностей українського народу.

М а т е р і а л. Презентація на тему на тему «Святковий різд­вяний стіл», картинки-символи за змістом різдвяних при­кмет, аудиозапис українських народних колядок.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. Провести вступну бесіду, використати запитання «Звичай — то другий за­кон?». Із яким словом «товаришує» слово «зви­чай»? (Традиція.) Що означає вислів «Звичай — то другий закон»?

Висновок: звичай, традиція — це загальноприй­нятий порядок, поведінка серед людей, що з ча­сом увійшли в звичку, у побут та свідомість укра­їнського народу.

Провести розповідь «Який вечір називають святим»

Переглянути  слайди на тему «Святковий різд­вяний стіл» (запам’ятай назви традиційних страв, продукти, з яких їх го­тують).

Провести дидактичну вправу «Про що нам розповість кутя». Діти з-поміж запропонованих зображень обирають складові куті. Вихователь розпові­дає, чому кожна з них важлива, яке символічне значення в неї вкладено. (Зерно є символом воскреслого життя, медздоров’я і добробуту (солодкого життя). Мак символізує достаток у сім’ї. Волоські горіхи та родзинки означають блага майбутнього вічного життя.)

Творча робота «На Різдво спостерігаємо — все про рік наступний знаємо». Діти мають створи­ти картинки-символи за змістом різдвяних при­кмет, наприклад: іній на деревах — до врожаю хліба;  якщо цього дня тепло, весна буде холодною; уночі багато зірок — буде урожай ягід.

Запропонувати вихованцям послухати аудиозапис українських народних колядок.

Традиція розпису писанки на Великдень

З а в д а н н я. Закріпити уявлення дітей про давнє, величне свято – Великдень і народні традиції його святкування; виховувати любов до свого народу, повагу до його традицій, минулого і сучасного.

М а т е р і а л. Ілюстративний матеріал – орнаменти на писанках, вірш В.Парамонової «Великодня писанка»

М е т о д и ч н і  п о р а д и. Почати заняття із розповіді про найдавніше християнське свято – Великдень. Запропонувати прослухати вірш Віри Паронової «Великодня писанка» підвести до розуміння того, що Великдень не обходиться без писанки. Ще в давнину люди шанували писанки. Для пращурів вона була символом зародження життя, символом сонця, тепла, вічності. Дотепер вважають, що писанка приносить щастя. Крашанками та писанками обмінюються, дарують їх родичам та друзям.

Запропонувати дітям розглянути писанки, звернути увагу, що вони бувають різного кольору, з різними візерунками і орнаментом. Розглянути орнаменти, які найчастіше зустрічаються на писанках. Пригадати, що орнамент буває рослинний, побутовий, геометричний, побутовий. Розповісти, що орнаменти на писанках, тісно пов’язані з нашим життям. Кожен знак, кожна лінія мають своє значення. Коло-знак сонця, носій світла і життя. Зоря є знаком неба. Хрест-це символ Всесвіту. Він є знаком чотирьох вітрів, чотирьох пір року. А знак схожий на граблі, є символом дощу, плодючості, очищення. Трикутник – символ вогню, безсмертя. Символом безкінечного життя також є гілка. Хвилі, криві лінії, лінії без початку і кінця символізують вічність.

На закінчення розпис площинних форм орнаментами під спокійну народну мелодію.

Віночок українських свят/державних

День захисника Вітчизни

З а в д а н н я.  Дати дітям знання, що таке Українська армія - вона створена для захисту рідної країни від ворогів. Познайомити дітей з традицією святкування Дня захисника Вітчизни. Розширити уявлення про військові професії, розпізнавальними емблемами військ. Формувати уявлення про особливості військової служби, викликати почуття поваги до захисників Вітчизни, виховувати національну самосвідомість, любов до Батьківщини.

М а т е р і а л. Ілюстрації з зображенням військових різних родів військ, зображення військової техніки, головні убори: танкіста, льотчика, моряка, солдата, військові емблеми, силуети військової техніки, аркуш паперу, кольорові олівці.

Попередня робота з дітьми. Бесіди на тему "Захисник Вітчизни". Перегляд слайдів з зображенням військових та військової техніки,читання віршів "Виросту-піду в солдати","Коли я виросту", виготовлення листа-запрошення для бійців АТО.

М е т о д и ч н і  п о р а д и. На мультимедійній дошці з’являються  ілюстрації різних родів військ. Вихователь пропонує дітям їх розглянути і супроводжує розгляд розповіддю про службу військових на суші, в небі,  в морі та на кордоні нашої Батьківщини. Підводить дітей до розуміння того, що Українська армія створена для захисту рідної країни від ворогів. І всі українці мають завдячувати тим, хто боронить нашу країну і пишатися своїми героями.

Вихователь пропонує привітати оплесками земляків - гостей військових, які захищають нашу країну від ворогів на сході нашої країни в АТО.

Розповідь військових про їхню службу в лавах Української армії .

Вихователь пропонує дітям розказати вірш про Збройні Сили України..

Вірші:"Я танкістом стану","Льотчиком я мрію стати","Прикордонник","Моряком я мрію стати","Збройні Сили України".

Розповіді гостей про військову форму та емблеми.

Дидактична гра "З’єднай правильно". Діти з-поміж пропонованих зображень військової форми, техніки, емблем  повинні з’єднати форму з відповідною технікою та емблемою.)

Гра "Відобрази рухом".  Діти повинні рухами частин свого тіла показати, що робить танк, корабель, літак.

Вихователь пропонує дітям на своєму аркуші паперу обвести силует техніки та розфарбувати його, а потім із малюнків дітей пропонує створити "Парад військової техніки"

Самостійна діяльність дітей.

пізнавальні розповіді, ігри, вправи  | КАРТОТЕКА

Віночок українських свят /народних, державних/

Розповідь вихователя

«Який вечір називають святим»

Мета:

  • ознайомити з історією виникнення Різдва, традиціями його святкування в Україні

За давньою легендою Бог-батько послав на землю свого сина на імя Ісус Христос, щоб врятувати людей від загибелі. День народження сина Божого відзначають по всій землі як світле і радісне свято Святого Різдва. Вечір напередодні Різдва називають Святвечором. З давніх-давен в Україна люди створювали у святвечір образ багатства, миру і спокою у своєму домі. Усе в господарстві мало бути в порядку, на своєму місці, а вся родина -  разом. У цей день українці пробачали один одному образи, мирилися, щоб повною мірою відчути радість життя. У святвечір молодь збиралася в групи й ходила по хатах колядувати

 

Дидактична вправа

«Зимові свята»

Мета:

  • закріплювати знання про календарно-обрядові зимові свята, їх атрибути;
  • вправляти в аналітико-синтетичній діяльності.

 

Із-поміж вітальних листівок діти мають відібрати листівки з новорічними та іншими календарно-обрядовими святам, а відтак назвати атрибути та дійства до кожного з них:

  • День Святого Миколая - … (чобіток, різочки, подарунки, солодкі пряники «миколайчики»);
  • Новий рік - … (Дід Мороз, Снігурка, ялинка, ялинкові прикраси, солодощі, листівки)
  • Різдво - … (колядки, щедрівки, Різдвяна зірка, вертеп, кутя, янголи тощо);
  • Масляна - … (млинці, хороводи, багаття, переодягання, опудало зими тощо).
  •  

Дидактична гра

«Скарбничка традицій»

Мета:

  • ознайомити з традиціями зустрічі Нового року в різних країнах; я вправляти у використанні символів під час запам’ятовування інформації.

Діти слухають розповідь вихователя про те, як зустрічають Новий рік у різних країнах. Після кожного уривка розповіді символом-малюнком вони позначають традицію святкування в певній країні та складають обрані символи до скарб­нички

Відтак діти по черзі дістають символ та розповідають про традиції, що з ним пов’язані: Болгарія — пиріг та монетки; Німеччина — пря­ник; Японія — листівка із зображенням тварини; В’єтнам, Монголія — граблі; Америка — качан капусти; Україна — ялинка.

Дидактична вправа

«Відгадай свято»

Мета:

  • продовжувати ознайомлювати з традиціями відзначання українських народних свят; в розвивати комунікативні здібності.

 

Діти мають здогадатися, яке свято описує вихо­ватель:

Цього ранку чемні діти знаходять під подуш­ками подарунки; їх дарує той, хто вночі спус­кається з неба, я На це свято ми готуємо смачненькі млинці та палимо багаття, проводжаючи зиму, я Це особливе свято, воно є днем народжен­ня Христа. Існують давні традиції святкування цього дня: господиня готує вечерю з 12 страв, обов’язковою серед яких є кутя, а діти спі­вають обрядові пісні — колядки, я Цього дня люди йдуть до церкви, щоб освя­тити паску та писанки.

 

 

Розповідь вихователя

«Найдавніше християнське свято Великдень»

Мета:

  • ознайомити з традиціями його святкування Великодня в Україні

Весна чудова пора року. І саме на час оновлення природи, радісну весняну пору припадає одне з найдавніших християнських свят – Великдень. В цей день воскрес Ісус Христос, який прийняв смерть заради людей. і понесли його учні по землі Євангеліє – Добру Новину про те, що колись так само Господь воскресить і людей, які вірують у Нього й живуть за Його заповідями, і вони більше не побачать ні смерті,  ні хвороб, ні нещасть. Радіючи цій добрій новині і святкуючи Воскресіння Господнє, люди повязали з ним два символи перемоги життя над смертю. Це яйце, в якому зароджується нове життя, і хліб, який дає нам сили.

Дидактична гра

«Яке слово зайве»

Мета:

збагачувати словник «святковою» лексикою; я продовжувати ознайомлювати з символами, історією та традиціями відзначання україн­ських народних свят.

 

Діти мають обрати із ряду слів зайве та пояснити свою думку:

  • Різдво, колядки, кутя, вертеп, Новий рік.
  • Святий Миколай, грудень, щедрівка, чемна поведінка.
  • Паска, кутя, писанки, Христос Воскрес, весна.
  • Млинці, Масляна, проводи зими, новорічна ялинка.
  • Снігуронька, Новий рік, Дід Мороз, Святий Миколай.

 

Розповідь вихователя

«Cвято Покрови»

Мета:

  • ознайомити з історією виникнення свята, традиціями його святкування в Україні

 

Свято  Покрови Пресвятої   - одне з найбільших осінніх християнських свят, яке щорічно відзначається 14 жовтня. Воно пов'язане з появою в одній із церков міста Константинополя ікони Богоматері, яка покрила людей своїм омофором /покровою/ і

захистила їх від ворожої облоги. Покрова  була  головним  святом  Запорізької  Січі.  Під  покровом  Богоматері  запорожці  не боялись  ні  ворожого  вогню,  ні  грізної  морської  стихії. Тому  на  Запоріжжі  була  збудована церква  Святої  Покрови.  І  куди  б  не  заносила  доля  козаків,  завжди  з  ними  був  образ Пресвятої Покрови. Ця ікона супроводжувала і оберігала їх у далекій дорозі. Свято  Покрова  збігається  з  завершенням  польових  робіт,  осінніми  весільними

обрядами. Вона вважається покровителькою шлюбу, тому дівчата поспішалив цей день до церкви  і  ставили свічку  Богородиці   і  молилися:  “Свята  мати,  Покровонько,  накрий  мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не зісталася дівкою”.

Розповідь вихователя

«День Захисника Вітчизни»

Мета:

  • ознайомити з історією виникнення свята

 

Свято встановлено 14 жовтня 2014 р. указом Президента України Петра Порошенка з метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння дальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві та на підтримку ініціативи громадськості.

 

 


БІБЛІОГРАФІЯ

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді /наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641/

Базовий компонент дошкільної освіти нової редакції / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук./ Видавництво, 2012

Сучасний погляд на патріотичне виховання: стаття / О. Каплуновська - журнал «Дошкільне виховання» 9, 2015, ст.8-11/

Формування громадянської компетентності дошкільників: стаття /О. Боровська, Г. Токарєва - журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу» №3,2014 ст.58-64/

Журнал «Методична скарбничка вихователя»  №07, 2014 ст.16; №12,2014 ст.13-17

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
3256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку