Освітній проект: "Впевнений крок до школи"

Про матеріал
Освітній проект: «Впевнений крок до школи» Впровадження інтерактивного методу навчання читанню «Ребус –метод» Лева Штенберга у роботі з дітьми старшого дошкільного віку» Автор: Загрейчук Ольга федорівна вихователь
Перегляд файлу

Софіївський комунальний дошкільний навчальний заклад «Ромашка»

Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

 

Описание: C:\Users\Admin\Desktop\0001.jpg

 

Освітній проект:

«Впевнений крок до школи»

Впровадження інтерактивного методу навчання читанню «Ребус –метод» Лева Штенберга у роботі з дітьми старшого дошкільного віку»

 

                                                              Автор Загрейчук Ольга Федорівна,

                                                              вихователь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

Вступ

 

І. Форми і методи роботи.

 

ІІ. Інтерактивний метод навчання читання «Ребус-метод» Лева Штенберга.

 

ІІІ. Календарно-тематичне планування гурткових занять з розвитку мовлення з використанням технології «Ребус-метод» Лева Штенберга. (старший дошкільний вік).

 

ІV. Батьківські збори з елементами тренінгу на тему «Впровадження інтерактивного методу навчання читання  «Ребус-метод» Лева Штенберга у роботі з дітьми вдома.

 

V. Висновки.

Список використаної літератури.

Додатки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            Вступ
      Дошкільний вік – це важливий  етап у становленні та розвитку особистості. Велике значення в цей період відіграє створення оптимальних умов для мовленнєвої компетентності дитини.

     «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень», — так  В.О.Сухомлинський представляв спадковість між дошкільним і шкільним навчанням. Саме  зараз, коли впроваджуються  всі засади Нової української школи, час  приділити максимум  уваги послідовності в умовах  безперервної освіти. Усе це  можливе  за дотримання  принципу наступності дошкільної та початкової освіти.

       Кожна чотирирічна дитина мріє навчитися читати. Книги, журнали, реклама, написи на вулицях і в телевізорі, на обгортках цукерок і на упаковках з іграшками. Письмова мова оточує дитину всюди, вона така бажана і, на жаль, така незрозуміла! Виявляється, перш ніж хоч щось прочитати, потрібно довго вивчати букви, заучувати складні правила їх з'єднання, вчитися багато днів, тижнів, місяців, а читати так і не виходить. Добре, якщо педагог справжній партнер, може пограти в різні ігри і вміє розповісти смішну історію «з життя букв». Читання від цього кращим не стає, але заняття хоча б перестають бути нудними. Якби можна було - раз - і вже навчився! Раз - і вже прочитав! Раз - і навіть сам зрозумів прочитане слово! Мрія дитини! Саме цю мрію дитини втілює «Ребус-метод» - розвивальна технологія для навчання читання, розроблена російським дослідником Левом Штернбергом. Використання у роботі цієї технології дає нам змогу за короткий проміжок часу навчити кожну дитину читати, навіть не знаючи літер. Нехай ще читати не цілі оповідання, і навіть не речення, а хоча б просто окремі слова. Нехай ще навіть не за допомогою букв, таких складних для дитини, а поки тільки за допомогою складових піктограм, як читали стародавні шумери. До читання розповідей дитині слід подолати весь тривалий навчальний шлях - букви, потім - склади, потім - слова, потім - словосполучення і речення, - все те, що пропонують інші методики. А за технологією «Ребус-метод» дитина вже з першого  заняття буде вчитися читати і головне - розуміти зміст прочитаного. Весело для дітей, зручно для педагога, абсолютно зрозуміло для батьків!

Актуальність даної проблеми полягає в тому що:

діти отримують швидкий результат за короткий проміжок часу, в  ігровій формі, за допомогою карток, чи картинок в комп`ютері. Робота з навчання читання дітей дошкільного віку ведеться в системі і в певній послідовності (від простого до складного) і передбачає такий логічний порядок вивчення матеріалу, при якому знання спираються на раніше отримані. Матеріал, який вивчається, викладається відповідно до правил: від простого до складного, від відомого до невідомого, від загального до конкретного. Матеріал відповідає віковим та індивідуальним особливостям дітей. У процесі  показу піктограм в дітей розвивається зв’язне мовлення, діти запам’ятовують склади та окремі літери в системі і в певній послідовності, що дає хороший результат.

      Мета проекту- навчання дошкільнят навичкам читання, через використання елементів методу складових піктограм.

Освітня:

- вчити запам’ятовувати літери;

-стимулювати бажання використовувати в процесі гри  життєвий досвід;

- вчити виділяти перший звуковий склад в словах;

- вчити читати ребуси по картинках;

- навчити володіти звуковим аналізом і синтезом;

- навчити дітей із задоволенням здобувати нові знання,відчуваючи успіх від реалізації своїх здібностей.

  -  формувати емоційно-пізнавальну активність дітей;

-формувати звукову культуру мовлення;

-формувати зв’язне мовлення.

Розвивальна:

- розвивати слух, дикції, відчуття ритму, концентрацію уваги, пам'яті та мовлення;

-  розвивати емоційно-вольову сферу особистості дошкільнят;

- розвивати у дітей позитивну мотивацію, яка необхідна для оволодіння навичкам читання;

- розвивати мовленнєвий апарат дитини, збагачувати словниковий запас у дітей;

- розвивати логічне мислення та інтелектуальні і творчі здібності дітей у процесі навчання читання;

- розвивати навички читання і постановки наголосу.

 - розвивати вміння одержувати задоволення від процесу та результатів своєї діяльності;                             

  - розвивати самостійність та ініціативу.

Виховні:

- виховувати у дітей інтерес та бажання до читання за «ребус - методом»;

- виховувати віру у власні сили та потенціал для підвищення самооцінки;

- виховувати активність, ініціативність, самостійність;

-створити умови для реалізації пізнавальної і соціальної активності дітей.

Форма проекту:

  • за домінуючою діяльністю: творчий.
  • за тривалістю: довготривалий.
  • за кількістю учасників: колективний.

За характером контактів: у межах групи.

База реалізації: старша група, СКДНЗ «Ромашка», Софіївської територіальної  громади.

Учасники проекту: діти, вихователь, батьки.              

Термін реалізації    вересень – травень.

Умови проведення: (задіяні ресурси).

Людські –педагог, діти, батьки.

Матеріально-технічні – приміщення  для занять, оргтехніка, роздруковані піктограми.

Інформаційні – методична література, інтернет ресурси.

 

І. Форми та методи роботи.

Найефективнішими організаційними формами та методами є: заняття;вправи; спостереження; сюжетно-рольові ігри; дидактичні ігри; творчі завдання.

Педагогічні прийоми.

У процесі навчання використовуються такі педагогічні прийоми:  спостереження з показом, заохочення, стимулювання, синтез різних видів ігор з використанням певних предметів.

Основні компоненти проекту.

Проект складається з трьох блоків, що несуть в собі пізнавальні, ігрові та навчальні можливості.

Основні структурні компоненти:

Структурні компоненти

заняття

 

Завдання

Вступна частина

Спрямована на створення позитивного емоційного настрою, плідну роботу, посилення інтересу до заняття через використання фонетичної зарядки, мовної гри, психогімнастики, скоромовок.

Основна частина

Передбачає процес передачі знань дітям і їх активну діяльність.

Заключна частина

Пов'язана з підбиттям підсумків дитячої діяльності. Використання знань на практиці.

 

Етапи послідовного освоєння методу складових піктограм:

Діяльність педагога здійснюється відповідно до системи, яка впорядковує процес навчання читання і підвищує його ефективність.

Етапи роботи

І етап

Знайомство з предметами і їх назвами.

 

ІІ етап

Читання ребусів по картинках.

 

ІІІ етап

Складання слів з картинок і букв, картки-складу.

 

IV етап

Складання слів з картинок і букв без картинок.

 

V етап

Розвиток навичок читання, вправи, ігри.

 

 

План роботи над проектом:

 

Місяць

№ папки

Назва папки

Вересень

 

 

№1

«Картинка/ склад»

Дивлячись на картинку, діти на слух та зір сприймають слово – назву зображеного предмету і називають лише його першу частину. Я говорю «риба», а ви - … (ри).

Жовтень

 

 

№ 2

«Картинка/слово з двох складів»

Дивлячись на картинку, діти проговорюють перший склад слова і утворють двохскладове слово.  Я говорю «ручка», «кактус», а ви - … (ру-ка).

Листопад

 

 

№3

«Картинка/слово з трьох складів»

Дивлячись на картинку, діти проговорюють перший склад слова і утворють трьохскладове слово. Я говорю «кошик», «робот», «напій», а ви – корона.

Грудень

 

 

 

 

 

 

№4

«Склад/буква»

Букви наряду із картинками. Бажано, щоб ці букви стояли не на початку слова. Спочатку - в кінці слова, ці слова діти відгадують по першим складам. 

 

 

Січень

 

 

№5

 

 

 

«Один склад без картинки»

Заміна картинки  літерою.  (слово – дуб, біг, душ…).

Знайомство з м`яким знаком. (Слова – біль, молодець..).

Лютий

 

 

№6

«Читаємо склади»

Знайомство з приголосними та голосними. Утворення складу.

Березень

 

 

№7

 

 

«Підібрати слово за схемою»

За знайомою схемою піктограмою знайти відповідне слово. (Робота в парах, індивідуально).

Квітень

 

 

№8

«Читаємо склади індивідуально», «Складаємо слова»

Оцінювання та закріплення знань та умінь.

Травень

 

 

Закріплення отриманих знань

Рухливі та дидактичні ігри. Використання літер- карток.

Впровадження проекту:

Використання даного проекту вихователем дошкільних навчальних закладів під час планування навчально-виховної роботи по розвитку мовленнєвих здібностей дітей, а саме основ грамоти, для дітей старшого дошкільного віку. Реалізація даного проекту здійснюється через цикл ігрових вправ з дітьми, створення умов для ігрової діяльності дітей в групі.

Очікувані результати:

  • Позитивна динаміка в розвитку мови, комунікативних навичок, емоційно-вольової сфери дітей;
  • прояв стійкий інтересів до мовної, пізнавальної діяльності;
  • оволодіння технікою читання по складах;
  • збагачення ігрового досвіду дітей;
  •  вміння виділяти із цілого слова його перший звуковий склад;
  • вміння з декількох цілих слів, виділяти їх перші склади і зрозуміти нове слово;

- вияв активності, ініціативності, самостійності;

- прояв почуття товариськості, вміння діяти спільно;

-вміння активно і доброзичливо взаємодіяти з педагогом і однолітками,вирішенні ігрових і пізнавальних завдань.

- вміння читати ребуси по картинках.

 

ІІ. Інтерактивний метод навчання читання «Ребус-метод» Лева Штенберга.

Микола Зайцев, який першим запропонував складовий метод навчання, замінив абстрактні теоретичні поняття більш зрозумілими дитині образами у вигляді «золотих», «залізних» і «дерев'яних» кубиків великої і маленької величини, і з самого першого заняття занурив дітей в рухливий, діяльний процес складання слів. Недоліком кубиків Зайцева можна вважати те, що перший час слова по кубиках складають і читають зовсім не діти, а педагог, діти ж лише спостерігають за педагогом і повторюють його дії. Якщо педагог досить артистичний і азартний, то діти легко заражаються ним, і надалі навчання перетворюється в дуже веселу гру, повну багатьох розвиваючих моментів. У педагогів, які не мають «граючого» характеру, в застосуванні кубиків виникають серйозні труднощі. Продовженням ідеї Н.Зайцева можна вважати розробки Лева Штернберга – «Звуковий метод» і «Ребус-метод», також спираються на складовому принципі.

Є розроблена електронна гра «Ребус-метод». В електронній грі «Звуковий метод» дитина просто натискає мишкою на кнопочки з буквами «МА» чи «НА», а комп'ютер голосом повідомляє дитині назви даних звуків. Натискаючи на кнопки у правильній послідовності, дитина чує правильні слова. Завдання дитини в цій грі - зрозуміти сенс сказаного слова. При такій системі дитина здатна з першої ж хвилини навчатися читанню зовсім без допомоги дорослого, виконуючи всі нехитрі дії самостійно.

Робота з картками.

Перший крок: із цілого слова потрібно виокремити на слух його перший звуковий склад. Ми називаємо дитині одне ціле слово, а вона у відповідь повинна вимовити тільки початок цього слова.

кішка - КІ, ложка - ЛО

маска - МА, пальма - ПА

дівчинка – …….

Не слід пояснювати дитині що таке звук, склад або звуковий склад, щоб не заплутати дитину. Єдине, що необхідно враховувати: всі слова, які ми називаємо повинні починатися з наголошеного складу, тому що в слові перший ненаголошений склад важко виділити дитині, він має інше звучання.

(Мішок, пісок, кошеня-кішка).

Після того як кожна дитина навчилася виокремлювати перший звуковий склад у слові, переходимо до наступного кроку. Знову ж таки, без зайвих пояснень, чітко й ритмічно промовляємо пари слів, а відтак утворюємо нове слово з перших складів цих слів.

Другий крок:з двох слів виокремлюємо два склади.

Ми називаємо поспіль два слова, а дитина у відповідь має сказати поспіль тільки їх початок.

маска-маска - МА-МА

ручка - кактус – РУ-КА

кошик-заєць – КО-ЗА

Два слова - це зовсім легко. Складніше втримати в пам'яті три слова.

Третій крок: ми називаємо поспіль три слова, а дитина у відповідь має

сказати поспіль тільки їх початок.

кошик-робот-вафлі - КО-РО-ВА

кошик-робот-напій – КО-РО-НА

Зазвичай діти, які досягли чотирирічного віку, з першого заняття легко вирішують на слух такі ребуси з трьох слів.

А ось чотирискладові ребуси складніше утримати подумки, вони викликають труднощі, щоб досягти результату, потрібно довше працювати.

вата, регата, нитки, килим – ВА-РЕ-НИ-КИ

відро-тапки-мішок-нитки - ВІ-ТА-МІ-НИ

Діти спираються на зорову опору у вигляді предметів або їх зображень. Власне, це і є ребус, який дуже просто розгадати, дотримуючись уже відомих дітям правил. Наступне наше завдання – поступово замінювати картинки на літери.

       Використовуючи цей прийом, дитина може легко вивчити букви, тому що в контексті цілого ребуса літери запам'ятовуються набагато легше, ніж окремо.

       Важливо своєчасно і неодноразово вказати дітям напрямок читання складів - зліва направо. Без підказки дорослого діти можуть плутатися, помилково називати склади справа наліво. Написавши замість картинки літеру, залишаємо в полі зору дитини підказку, по якій вона може здогадатися, як потрібно читати незнайоме слово і таким чином дізнається, як треба читати незнайому букву. Приголосні літери в цих усних ребусах вимовляються не як назви букв (Бе, Ем, Ка і т.д.), а як реальні короткі звуки. По ходу гри запитуємо у дитини про значення утворених слів.

ІІІ. Календарно- тематичне планування гурткових занять з розвитку мовлення з використанням технології «Ребус-метод» Лева Штенберга

(старший дошкільний вік)

  Місяць

                             Тема заняття

    Вересень

1. Вступне заняття «Де живуть букви?»

2. Заняття «Сестричка Голосна і братик Приголосний»

3. Заняття «У світі слів»

4. Вправа «Назви один звуковий склад від слова»

Жовтень

  1. «Б» заняття «Веселий баранчик»
  2. «В» заняття «Допоможемо вовчикові»
  3. «Г» заняття «В гості до гусенят»
  4. «Д» заняття «Листочки чарівного дуба»
  5. Вправа «Назви слово з двох складів»

Листопад

  1. «Ж» заняття «Зустріч із жуком»
  2. «З» заняття «Будиночок змії»
  3. «К» «в гості до Колобка»
  4. «Л» заняття «Подружимося з лялькою»
  5. Вправа «Назви слово з трьох складів»

Грудень

1.«М» заняття «В гості до метелика»

2.«Н» заняття «Зоряне небо»

3.«П» заняття «Будиночок павучка»

4.«Р» заняття «Сміливий равлик»

5.Вправа «Склад – буква»

Січень

  1. «С» заняття «Мудра сова»
  2. «Т» заняття «Дівчинка Танюша»
  3. «Ф» заняття «Добра фея»
  4. «Х» заняття «Пустотлива хмаринка»
  5. Вправа «Один склад без картинки»

Лютий

  1. «Ц» заняття «Плаксива цибулинка»
  2. «Ч» заняття «Хвалькуватий часничок»
  3. «Ш» заняття «Мишенятко Шусть»
  4. «Щ» заняття «Весела щука»
  5. Вправа «Читаємо склади»

Березень

  1. «Є» заняття «Хоробрий Єнот»
  2. «Ї» заняття «Мовчазний їжачок»
  3. «Й» заняття «Кактус Йо-Йо»
  4. «Ю» заняття «Чарівна торбинка»
  5. Вправа «Підбери слово за схемою»

Квітень

  1. «Я» заняття «Яблуко і гусінь»
  2. Заняття «Лісова пригода»
  3. Заняття «М`який знак»
  4. Вправа «Читаємо склади індивідуально»

Травень

  1. Загадки Незнайки
  2. Дидактична гра «Живі слова» (дієслово)
  3. Дидактична гра «Відгадай» (іменник)
  4. Дидактична гра «Школа» (складання слів)

ІV. Батьківські збори з елементами тренінгу на тему:

«Впровадження інтерактивного методу навчання «Ребус –метод» Лева Штенберга у роботі з дітьми вдома»

     Мета і завдання:

- познайомити батьків з особливостями розвитку мовлення дитини старшого дошкільного віку;

- познайомити батьків з ігровою методикою навчання читання «Ребус –метод» Лева Штенберга;

- навчити батьків користуватися ігровою технологією під час навчання читання дітей;

- підвищити згуртованість в роботі вихователь – дитина – батьки;

- залучити батьків у педагогічний процес та життя групи.

Обладнання: картки за методикою «Ребус-метод».

Учасники: батьки, вихователь.

Місце проведення: приміщення групи.

План проведення:

І. Вступний етап.

ІІ. Основна частина.

ІІІ. Підбиття підсумків зборів.

Хід заходу

І. Вступний етап.

Вихователь:

- Діти дуже швидко ростуть.  І ось ваша дитина, вчорашній малюк, вже став великим, скоро піде в школу. Важливий етап в житті дитини починається з її приходом до школи. До дитини в цей період висувають нові вимоги. А чи готова вона до нової для неї соціальної ролі? Хто ж має готувати дитину до шкільного навчання, хто відповідає за успішне навчання в початкових класах – батьки, сім’я, вихователі дитячого садка, вчителі, школа? А чи хочуть наші діти йти до школи і що вони очікують від неї?

- Шановні батьки, дайте відповідь на запитання: що очікуєте, Ви, від навчання ваших дітей в школі?

Вправа "Школа очікувань"

Інструкція.

       На ватмані паперу намальована школа.

Учасникам роздаються різнокольорові стікери, на яких кожен робить записи, чого саме він чекає від батьківських зборів, яку нову інформацію хоче отримати? Батьки пишуть свої очікування на стікерах  і прикріплюють на зображення школи).

                        

ІІ. Основна частина.

Вправа «Загадкова скринька»

- Погляньте, що в мене є. Так,це скринька,в яку я поклала певний предмет. Пропоную вам вгадати його.

Правила:

1.Скриньку не можна відкривати.

2.Її можна трясти.

3. Кожен може задати тільки одне закрите запитання.

4. Якщо є версії, можна повідомити «Це…?»

- Так, це ключі. Сьогодні ми відкриємо для себе двері до школи. А дехто – до серця дитини.

 

Розвиток мовлення дитини старшого дошкільного віку.

        У старшому дошкільному віці важливим завданням є підготовка дитини до навчання в школі. У цьому віці треба вчити дошкільника докладно і послідовно передавати бачене, правильно вимовляти слова і фрази. Дошкільник, який добре володіє мовою, часто, наприклад, не усвідомлює, що слово складається з окремих звуків. Але досить привернути увагу дитини до звукової сторони мови, як вона стає джерелом його активних спостережень. У віці 4-5 років, коли дитина вже добре володіє мовою і може розмовляти з дорослим на абстрактні теми, стає можливим пізнавальне спілкування. Дитина набуває достатній запас слів і починає граматично правильно будувати фрази, нормально вимовляти звуки.   До 5-6 років - приблизно 3000 слів. Дитина вже свідомо підходить до деяких мовних явищ, він замислюється над своєю промовою. На шостому році життя дитини триває вдосконалення всіх сторін мовлення дитини. Все чистіше стає вимова, більш розгорнутими фрази, точніше висловлювання. Дитина не тільки виділяє істотні ознаки в предметах і явищах, а й починає встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між ними, тимчасові та інші відносини. Маючи досить розвинену активну мову, дошкільник намагається розповідати і відповідати на запитання так, щоб оточуючим його слухачам було зрозуміло, що він хоче сказати. Одночасно з розвитком самокритичного ставлення до своєї мови у дитини з'являється і більш критичне ставлення до мови однолітків. При описі предметів і явищ він робить спробу передати своє емоційне ставлення.

    Вміння читати — та сама навичка, яка стає ланцюжком до пізнання, до вміння орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі. Успішне навчання та розширення кругозору невід’ємне від уміння читати. Ми, батьки, купуємо безліч допоміжних речей: настінні абетки, музичні іграшки з літерами, барвисті книжки. Але цими речами ми в змозі лиш зацікавити нашого малюка літерами, а для читання по складам цього, звісно, не вистачить. Дитина розгублюється, коли розуміє, що склади читаються інакше, аніж звучать літери в алфавіті. Якщо раніше було все набагато легше (був один буквар, за яким і вчилися), то сьогодні існує безліч методик, котрі, з одного боку, дають альтернативу в навчанні, а з іншого — плутають батьків. Очі розбігаються від цього розмаїття: кубики Зайцева, методика Монтессорі,  картки  Домана.  Раніше дітей вчили читати у віці 6 — 7 років, і це вважалося нормальним. Часи змінюються, дітей вчать читати раніше. Але… Висновки психологів та логопедів щодо раннього навчання читанню свідчать, що такі дітлахи, по-перше, пропускають момент соціалізації (оскільки мозок зайнятий зовсім іншим), по-друге, читають, не розуміючи змісту. Тобто технічно вони складають символи-букви в склади, а переказати прочитане ще не можуть.

Коли ж розпочинати?

Спеціалісти радять звернути увагу на такі фізіологічні чинники:

1. Сформованість орієнтації в просторі: малюк має чітко розуміти, де право та ліво, оскільки читати йому доведеться зліва направо.

2.  Вміння говорити реченнями: задля уникнення затримки мовленнєвого розвитку.

3. Розвиток фонематичного слуху: малюк має чітко відокремлювати кожний звук, виділяти спільний звук, наприклад, жук-книжка-жито;

4. Відсутність логопедичних проблем: дитина повинна уміти правильно вимовляти звуки.

Чітку вікову межу важко назвати, але частіше за все, зазначені ознаки з’являються у віці п’яти років. Для вдосконалення вимови, дикції та дихання можна використовувати скоромовки.

Вчимося граючи

Незважаючи на те, що всі методики різняться між собою, усі вони мають один спільний момент — гра. Педагоги наголошують, що дитина легше засвоює матеріал, коли він подається з певною родзинкою.

Інтерактивний метод навчання гра «Ребус –метод» Лева Штенберга

Всі вправи цієї гри виконуються вголос, гучно, ритмічно. Існують лише такі правила:

1. Від кожного слова необхідно взяти лише перший звуковий склад (ложка – ло, кішка – кі), тренуємось приблизно 5 хвилин:

Робота з батьками

Виокремлення першого складу зі слова.

2. З двох слів, голосно та ритмічно вимовлених, ми відокремлюємо лише перші склади, в результаті отримуємо нове слово:

          

З більшою кількістю складів буде важко впоратися, тому що дітям 5 — 6 років ще бракує концентрації уваги. Однак можна допомогти ілюстраціями. Поява зорових образів допомагає оволодівати технікою читання по складах. Ця методика дає результати майже одразу. Навантаження та ускладнення завдань здійснюється поступово, тому малюк не перенапружується. Розвивається слух, дикція, відчуття ритму та концентрація уваги.

       3. З трьох слів, голосно та ритмічно вимовлених, ми відокремлюємо лише перші склади, в результаті отримуємо нове слово з трьох складів.

                 

Поступово завдання ускладнюються, додається буква без картинки. Це завдання можна виконувати лише тоді, коли дитина опанувала два перших, та зрозуміла принцип навчання.

               

         Подальша робота по даному напрямку:

            Продовжувати всебічно розвивати дітей старшого дошкільного віку, розширюючи тематику ігрових вправ, розробляючи планування і конспекти, підбираючи і розширюючи діагностичний інструментарій, роздатковий матеріал. Продовжувати створювати в освітньому просторі ДНЗ умови, що сприяють розвитку мовлення.

Після ознайомлення з методикою, прошу відповісти на запитання.

Чи важко було Вам зрозуміти правила гри?

- Цікаво було Вам читати «картинки»?

- Що було найважчим у цьому процесі?

- Чи хотіли б Ви використовувати таку методику вдома?

- Які додаткові рекомендації Ви б хотіли отримати?

Анкетування.

    Зазвичай батьків майбутніх першокласників хвилює безліч запитань: чи зможе їхня дитина навчатися в школі, чи досить вона розвинена, що їй слід уміти напередодні навчання в школі.

За допомогою цього тесту Ви можете оцінити підготовленість Вашої дитини до школи.

Т Е С Т

Відповідайте на запитання «так» або «ні».

1. Чи часто Ваша дитина заявляє про своє бажання йти до школи?

2. Вашу дитину найбільше цікавлять атрибути школи (портфель, книжки, нове «доросле» становище), аніж можливість більше довідатися нового й багато чого навчитися?

3. Ви вважаєте, що Ваша дитина досить посидюща й уважна навіть під час виконання не дуже привабливого для неї завдання?

4. Ваша дитина товариська як з дітьми, так і з дорослими?

5. Ви не впевнені в тім, що Ваша дитина здатна добре запам’ятати й виконати усне доручення ( наприклад, по телефону)?

6. Ваша дитина жодної хвилини не може побути на самоті й зайнятися чимось самостійно?

7. Іграшки й особисті речі Вашої дитини завжди розкидані, й Ви стомилися нагадувати їй, що потрібно їх прибирати?

8. Чи вміє Ваша дитина рахувати до десяти й назад?

9. Чи вміє Ваша дитина порівнювати числа і предмети?

10. Чи здатна Ваша дитина додавати й віднімати в межах десяти?

11. Чи знає дитина прості геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал)?

12. Чи вміє дитина визначати істотні ознаки в предметах( наприклад, у птаха є дзьоб, пір’я)?

13. Чи може Ваша дитина об’єднати одним словом поняття одного виду, роду, характеру ( наприклад, назвати одним словом «взуття» слова «туфлі», «черевики», «чоботи»)?

14. Чи може Ваша дитина знайти слова з протилежним змістом до запропонованого слова ( «весело» - «сумно»)?

15. Чи вміє вона скласти розповідь за 5-7 картинками?

16. Чи знає Ваша дитина літери та чи вміє читати по складах?

17. Ваша дитина з напруженням і без будь-якого задоволення декламує вірші й розповідає казки?

18. Чи правда, що Ваша дитина не досить упевнено користується кульковою ручкою, простим олівцем?

19. Ваша дитина любить майструвати, користуючись клеєм, ножицями, інструментами?

20. Їй подобається розфарбовувати або малювати?

21. Малюнки Вашої дитини, як правило, неохайні й не завершені?

22. Ваша дитина без особливої праці може зібрати розрізану на кілька частин картинку?

23. Чи може Ваша дитина знайти слово до запропонованого слова так, щоб вони були пов’язані за змістом, як пов’язані слова в зразку (наприклад, зразок: «дерево - гілки», до слова «книжка» необхідно назвати слово «сторінки»)?

24. Чи вважаєте Ви, що Ваша дитина не допитлива й погано обізнана?

Порівняйте свої відповіді з ключем. Ключ відповідей

Якщо на запитання 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 22, 23 Ви відповіли «так», то зарахуйте по 1 балу за кожну відповідь.

Якщо на запитання 2, 6, 7, 17, 18, 21, 24 Ви відповіли «ні», то зарахуйте ще по 1 балу за кожну відповідь.

Підрахуйте загальну кількість балів. Якщо вона становить:

20-24 бали, то поздоровляємо! Ваша дитина готова до школи. Будьте певні, що їй буде легше справлятися зі шкільними труднощами. Подбайте про те, щоб у неї не зник інтерес до школи й до отримання нових знань.

15-19 балів, Вам належить приділити більше уваги своїй дитині, зміст запитань або завдання в них допоможуть Вам обрати потрібний напрям роботи з дитиною. Не засмучуйтеся, Ваша дитина майже готова до навчання в школі.

14 і менше балів. Ваша дитина чекає допомоги й співпраці. Пориньте разом із нею в розвивальні, цікаві ігри. Усе це допоможе дитині досягти успіху й піти до школи підготовленою.

ІІІ. Підбиття підсумків зборів.

    Підведення підсумків знайомства з ігровою методикою навчання читання, обговорення ігрового методу.

Вправа «Чи збулися ваші очікування?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Висновки.

          Отже, використання ігрової технології «Ребус-метод» робить навчальний процес цікавим та захопливим, сприяє активізації пізнавального інтересу дітей. Помітним є дитяче прагнення наполегливо й активно працювати та перемагати. На таких заняттях складається особлива атмосфера - з елементами творчості і вільного вибору. Така форма співпраці сприяє подоланню дітьми сором'язливості, нерішучості та недостатньої віри у власні сили. Тож розвивається не лише інтелект, а й емоційно-вольова сфера особистості дошкільників. У дітей формується адекватна самооцінка, вони відчувають себе повноцінними й здоровими. А це, погодьтеся, - найголовніше. Дошкільне дитинство – важливий етап у житті людини. І величезна відповідальність за виховання майбутнього покоління, за розвиток повноцінних особистостей лежить не лише на родині, а й на працівниках дитячого садка. Мовленнєвий розвиток дитини є одним із важливих    чинників становлення особистості в дошкільному дитинстві. Рівень розвитку мовлення визначає рівень сформованості соціальних і пізнавальних досягнень малюка, його потреб та інтересів, знань,  умінь і навичок. Така тісна співпраця інтерактивного методу з розвитком мовлення дозволяє досягати високого рівня адаптації дітей – дошкільників до нових умов, до нового статусу школяра. На підставі цих результатів можна зробити висновок, що «Ребус-метод» - це ефективний метод розвитку мови, комунікативних навичок дітей старшого дошкільного віку. Дана діяльність цікава, доступна, емоційно приваблива дітям, педагогам, батькам, що доводиться позитивною динамікою в розвитку дітей. Даний проект підтвердив, що необхідно сприяти розвитку мовлення, комунікативних навичок, через інтерактивні методи навчання, за методикою «Ребус-метод».

 Подальша робота по даному напрямку:

            Продовжувати всебічно розвивати дітей старшого дошкільного віку, розширюючи тематику ігрових вправ, розробляючи планування і конспекти, підбираючи і розширюючи діагностичний інструментарій, роздатковий матеріал. Продовжувати створювати в освітньому просторі ДНЗ умови, що сприяють розвитку мовлення. Розробити сценарії батьківських зборів, тематичних бесід з батьками у напрямку даного проекту.

 

 

 

Список використаної літератури:

  1.     Базовий компонент дошкільної освіти: наук.кер. А.М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед. наук. ; авт.. кол.: Богуш А.М., Бєлєнська Г.В., Богініч О.Л., Гавриш Н.В., Долина О.П., Ільченко Т.С., Коваленко О.В., Лисенко Г.М., Машовець М.А., Низковська О.В., Панасюк Т.В., Пироженко Т.О., Поніманська Т.І., Сідєльнікова О.Д., Шевчук А.С., Якименко Л.Ю. – К., 2012.

2. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до семи років / А.М. Богуш. – К.: ВД «Слово», 2004. – 376 с.     7. Гавриш Н. Художнє слово і дитячемовлення / Н. Гавриш. – Донецьк: ТОВ «Лебідь», 2005. – 128 с. 9.   

3. Крутій К.Л. Розвиваємо у дитини мовлення, інтелект, здібності / К.Л. Крутій. – Запоріжжя: ТОВ «Ліпс» ЛТД, 1999. – 200 с.

4. Коршенко Н. І. Навчаємо читати за допомогою розвивальної технології «Ребус-метод» // Вихователь-методист дошкільного закладу. — №11-2014.

5. Ребус-метод. Навчання читання за допомогою ребусів/ Л.В.Штернбергер - Видавництво: Лабораторія Антона Маніченко, Санкт-Петербург - 2010.
Інтернет-ресурс:

https://www.rebusmetod.com.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Дидактична гра «ШКОЛА»

Хід гри

І. Організаційна частина.

Вихователь:

Сьогодні, друзі, у гурті зустрілися ми знову.

  Про школу дорогу ми поведем розмову.

  Про теплий, рідний, любий дім,

  Про те, як затишно у нім.

ІІ. Створення мотивації до гри.

Вихователь:

 Діти, дуже хочеться мені показати вам наш чарівний календар, який показує перший день осені – це перший день навчання після довгих літніх канікул. А 1 вересня розпочинається навчання в школі. Тож пограємо сьогодні в гру «Школа». Я думаю, ви згодні.

Вступна бесіда про школу

Запитання до дітей:

-       Що ви знаєте про школу?

-       Якою повинна бути школа?

-       Як ви готуєтеся до школи?

-       Чому діти перестають ходити до дитячого садка і йдуть до школи?

-       Чим відрізняється школяр від дошкільника?

-       Чи знаєте ви, що таке урок?

-       Що роблять на уроках?

Тож сьогодні я пропоную в грі ретельно підготуватися до школи та провести в школі перші уроки  читання та математики.

1. «Порахуй цифри»

У грі беруть участь дві команди по 5 дітей. Діти кожної команди беруть таблички з цифрами від 1 до 5. Під супровід музики діти рухаються  по залу в розтіч. Із закінченням музики біжать до заздалегідь визначеної межі і шикуються в дві шеренги, займаючи місце у відповідності з порядковим номером своєї цифри. Перемагає та команда, яка справиться швидше.

2. «Склади слово»

(Орієнтовні слова – ПАРТА, ШКОЛА, КНИГА, РУЧКА)

У грі беруть участь по 5 дітей. Кожній дитині дають картку з буквою. Дитина називає букву, після чого оголошується загадане слово.

Дитина.

Працювати в дружнім колі,

Ми навчилися малі,

Тож старатись будем в школі,

Щоб раділи вчителі.

ІV. Підсумок гри.

 

 

 

Додаток 2.

Заняття з розвитку мовлення з елементами інтерактивного методу навчання «Ребус –метод» Лева Штенберга.

Тема: «Мишенятко  Шусть».

(Буква  (ш), утворення слів з буквою (Ш), словосполучення.

Мета:

 корекційна:

- формувати правильну вимову звука [ш] у складах та словах;

- розвиток загальної та дрібної моторики;

- розвиток фонематичного слуху та сприйняття;

 розвивальна:

- розвиток зв’язного мовлення та збагачення словникового запасу;

- розвиток зорової та слухової пам’яті, уваги;

 навчальна:

- збагачувати словниковий запас;

 виховна:

- формувати  слуховий контроль  над своєю вимовою, оцінювати  якість звучання  власного  мовлення.

      Обладнання: ноутбук, сирний будиночок, квітка з пелюстками, іграшкове мишеня.

Дидактичний матеріал до навчального заняття: предметні малюнки, зображення вправ та казкових героїв.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І.Організаційний момент

Гра «Емоції»

ІІ. Вступне слово.

Вихователь.

     В одній маленькій казковій країні жило-було незвичайне мишенятко, Його звали  Шусть. А чому його так звали? Та тому, що він завжди хотів скрізь встигнути і швидко бігав. Ще ніколи не доводилося мишенятку нудьгувати. Навіть залишившись удома, коли надворі йшов дощ, мале знаходило собі заняття до смаку. Незвичайне, тому що воно вміло трішки розмовляти, а не пищати як інші мишенята, але воно сумувало через те, що в нього не було друзів. От і вирішило воно прийти до вас - діти, щоб друзів собі знайти та навчитися гарно вимовляти звуки і читати. Тож давайте разом з мишенятком Шусть вирушимо в казкову країну. А допоможе нам у цьому чарівна пір’їнка. (Заплющивши очі, скажіть такі слова.)

Один, два, три — повернись

І в казковій країні знань опинись. (Розплющити очі.)

ІІІ. Основначастина.

Вправи.

Вихователь.

  1. Давайте навчимо мишенятко промовляти склади з буквою Ш.

Промовляння складів:

ша, шо, шу, ше, ши.

Проспівати склади: ша, шо, шу, ше, ши.

   2. Розучування чистомовки.

Чистомовка:


Ша-ша-ша – біжить лоша.

Ша-ша-ша – пшоняна  каша.

Еш-еш-еш – ти мене не доженеш.

Иш-иш-иш – тичому не спиш?


  1. Повторити слова:

шило, шапка, шуба, шлях, шина, шия, шило, школа, мішок, мишка, машина, кожушок, душ, груша, подушка, чашка. (уточнюємо значення слів).

  1. Гра «Придумай словосполучення»

Шило, шапка, шуба, шлях, шина, шия, шило, школа, мішок, мишка, машина, кожушок, душ, груша, подушка, чашка.

Фізкультхвилинка.

М`яч злови і кидай, склад останній називай:

Всі ми ловимо м`яча – ча, ча, ча,

М`яч від на не утече – че,че,че,

Дуже раді ми м`ячу – чу,чу,чу,

Різні є у нас м`ячі – чі,чі,чі.

  1. Читання вірша: 

Шубка

Шепче вітер: « Ша-ша-ша! Шубку білочка знайшла!»

Шелестить трава похила: «Шубку білочка пошила!»

Шепчеш ти, та знаю я: « Шубка в білочки своя».

        ( вивчення напам’ять по можливості)

  1. Дидактична гра: «Хто більше придумає слів із звуком [ш]».

(за кожне слово – фішка, в кого більше той переміг)

  1. Вправа за технологією «ребус-метод»

Розучування слів з буквою «Ш»

                      

                           МА            ША                                       МИ             ША

МА           ШИ                НА

 

  1. Гра «Жирафа і мишеня»

Мета:   формуванн ямовного  подиху й правильної звуковимови.

Хід  гри:

     Дитина стоїть випрямлено, потім встає на коліна, піднімає руки вгору, тягнеться й дивиться на руки — вдих («У жирафи зріст великий...»). Присідає, обхопивши руками коліна й опустивши голову, — видих із вимовою звука ш-ш-ш («...А малий — у мишеняти»).

Потім дитина йде й одночасно вимовляє:


Мишеня й жирафа — друзі,

Пішли разом погуляти.

У жирафи зріст великий,

А малий — у мишеняти.

(Повторити 6—8 разів.)


Вихователь. Мишеняткові сподобалося з нами гратися.

  1. Дихальнавправа. Гра «Вітерець-пустунець»

      Плавно дмухати на метелики тривалим видихом, не перериваючи повітряного струменя.

Вихователь. Познайомимося зі змієм Шипуном. Він  почав сердито шипіти на мишку, тому що злякався. Покажіть, як змій шипить сердито.

  1. Гра на звуконаслідування «Як шипить змія»

Вимовляння дитиною протяжного звука [ш ш ш] (із сердитою та лагідною інтонаціями).

- Аж потім він побачив, що мишка привітна, добра, заспокоївся і почав лагідно шипіти. Покажіть, як. (Виконання вправи).

11. Мнемотаблиця з віршем  «Що кому сниться?».


Киці сниться хитра мишка,

Що сховалася під ліжко.

Мишці сниться песик Гав,

Що кота на дуб загнав.

Сниться песику мій тато,

Що сміється дзвінко зранку.

А Мар`янці гарна книжка,

Вірний песик, спритна мишка.

Тато, мама, я і киця.

Ось, що кожному з них сниться.

 (С. Цушко.)



 


IV.Підсумок заняття.

 Тепер Мишенятко Шусть став розумний, своїм друзям він розкаже, що нового дізнався в нас на занятті. Давайте уявимо як мишенятко біжить доріжкою, як сонечко світить йому, вітається, вітерець-пустунець каже ш-ш-ш, усі друзі лагідно посміхаються  у слід.

 Чи сподобалася вам подорожувати з мишенятком?

 Який звук і букву  ми вчили вимовляти мишенятко?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Вправа №1.

  

  

                        Вправа №2.                                             Вправа №3.

 

Гра «Школа».

 

docx
Додано
9 вересня 2019
Переглядів
1241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку