Дистанцiйне навчання — це форма навчання з використанням комп’ютерних і телекомунiкацiйних технологiй, якi забезпечують iнтерактивну взаємодiю викладачiв та студентiв на рiзних етапах навчання i самостiйну роботу з матерiалами iнформацiйної мережi.
Це добре організована й контрольована самоосвіта студентів. У світі такий різновид навчання набув поширення досить давно, проте в Україні він існує років 10.
Дистанційне навчання – сукупність наступних заходів: Ø засоби надання навчального матеріалу студенту; Ø засоби контролю успішності студента; Ø засоби консультації студента програмоювикладачем; Ø засоби інтерактивної співпраці викладача і студента; Ø можливість швидкого доповнення курсу новою інформацією, коригування помилок. |
Мета роботи – обмін досвідом щодо застосування різноманітних інструментів та форм для організації ефективного дистанційного навчання під час формування у здобувачів освіти загальних та професійних компетентностей.
Викладачі коледжу вивчають та використовують можливості інформаційних сервісів для організації успішного дистанційного та змішаного навчання, відео- та мультимедійні презентації, працюють у сервісах Google, Zoom, Viber, Telegram та ін., постійно вдосконалюють навички роботи з інформаційними технологіями.
«Коли 11 березня 2020 року нам повідомили про дистанційну освіту і карантин, для нас це було несподівано та незрозуміло.
Перший тиждень ми налаштовувалися, пробували, працювали переважно через Viber. Але коли ми зрозуміли, що дистанційна освіта триватиме не один тиждень, ми отримали ще одну «вищу освіту» – з дистанційного навчання».
«... без прагнення до наукової роботи вчитель... неминуче потрапляє під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності, він дерев'яніє, кам'яніє, опускається, а навчання перетворюється на натаскування й дресирування».
А. Дистервейг
І. Діяльність навчально-методичного кабінету ВСП «МПФК ДВНЗ «ПДТУ» щодо організації навчання викладачів навчального закладу інноваціям у світі дистанційної та змішаної освіти. ІІ. З досвіду роботи з організації дистанційного навчання викладачів коледжу: Ø Лосєвої Т.В., Ø Мартиненко О.Є., Ø КривошеєвоїО.М, Ø Тихонової Т.О., Ø Бистрової Ю.В. |
Google Classroom – безкоштовний освітній онлайн-інструмент, який дозволяє організовувати освітній процес у віртуальному просторі.
Google Classroom об'єднує в собі: Google Drive для створення і обміну завданнями, Google Docs, Sheets and Slides для написання, Gmail для спілкування і Google Calendar для розкладу.
Google Classroom доступний для всіх власників особистого облікового запису Google. На платформі викладач може організувати роботу з кількома курсами, розподілити завдання, у тому числі індивідуальні.
Також платформа дає змогу перевіряти завдання й оцінювати їх. На платформі можливо:
ü створити свій курс;
ü організувати запис студентів на курс;
ü ділитися зі студентами необхідним навчальним матеріалом;
ü запропонувати завдання для студентів;
ü оцінювати завдання студентів і стежити за їхнім прогресом; ü організувати спілкування студентів.
На підставі розпорядження № 43/108 від 16.03.2020р. «Щодо організації дистанційного навчання» працівники методичної служби (Л.А. Барабашина, Л.Б. Стремоухова, Л.О. Рубан) розробили для викладачів та студентів коледжу «Методичні рекомендації щодо використання додатку Google Classroom» та провели відповідну роботу щодо впровадження їх у роботу учасників освітнього процесу.
Спеціаліст І кваліфікаційної категорії. Дисципліна – спеціальні електротехнічні дисципліни.
Проблемою сьогодення у сфері навчання є проведення освітнього процесу в дистанційних та змішаних умовах. Цей процес є новим та потребує від викладача бути сучасним, динамічним. Викладач визначає, засвоює та впроваджує новинки викладення матеріалу, використовує складання презентацій, за допомогою яких подається новий матеріал.
Нині існує багато програм, сервісів і додатків, які допомагають у підготовці та проведенні тестування без використання паперового носія. Безкоштовний багатофункціональний сервіс для проведення освітнього процесу і тестування через мережу Інтернет - ONLINE TEST PAD.
Зручний сайт для створення різноманітних навчальних матеріалів і типів завдань. Містить вбудований конструктор тестів з багатьма налаштуваннями типів питань і результатів, статистичних звітів і стилізації завдань. Формат тестових питань включає 17 варіантів: одну або декілька правильних відповідей, відповідь у вільній формі, встановлення послідовності і відповідностей, заповнення пропусків, слайдер, службовий текст, завантаження файлу.
Тестування - складання запитань в тестовій формі вимагає від викладача доступнішого в розумінні їх викладу. Складання відповідей на поставлені запитання можливе з доповненням графічної частини (схем, рисунків). Читання схем і правильне використання отриманих знань надає можливість студентові вдало пройти тестування.
У цій формі можна розміщувати завдання в одну або декілька математичних дій, перевіряти засвоєння розмірних одиниць того або іншого параметру. Це дає можливість викладачеві перевірити отримані знання, навички студентів.
Використання комп'ютерного симулятора "Every Circuit" дає можливість вивчати процеси, які протікають в електричних ланцюгах, на заняттях та дистанційно. Програма знаходиться в безкоштовному доступі в інтернеті, легко встановлюється на смартфон і комп'ютер. Має різноманітний функціонал щодо створення схем, підключенню вимірювальних приладів і наочно демонструє їхні показання. Надається шкала зі змінами показників приладів.
Симулятор дає можливість моделювання схеми, наприклад, при проведенні лабораторної роботи онлайн або при вивченні матеріалу лекції.
Викладач або студент моделюють схему роботи і, наприклад, замикаючи або розмикаючи ключі, наочно спостерігають протікання електричного струму по елементах, зміни показників приладів. Схема "оживає".
Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Дисципліна – математика, дисципліни програмування.
ЗМІШАНА ФОРМА НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ
ВИЩОЇ МАТЕМАТКИ ТА ЗАСОБИ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ
Під терміном «змішане навчання» розуміємо цілеспрямований процес взаємодії суб’єктів навчання, в якому поєднані традиційна та дистанційна моделі навчання, відбувається в аудиторії та поза її межами, у синхронному та асинхронному режимах, базується на широкому використанні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
У цьому аспекті варто взяти до уваги, що в змішаному навчанні головне - правильно та ефективно розподілити час на онлайн (або офлайн) навчальний матеріал для вивчення, виконання практичних занять, контроль та оцінювання навчальних досягнень студентів, систему допомоги з боку викладача тощо. На мій погляд, ціллю змішаного навчання є об’єднання переваг традиційного та дистанційного навчань із застосуванням можливостей ІКТ, тобто створення такого середовища навчання, де студенти і викладачі зможуть в зручних для себе обставинах здійснювати процес навчання. Якщо поєднати кілька ресурсів, наприклад Google classroom, telegram та Zoom (власний досвід), то утвориться простір файлообміну, відеообміну та комунікації між викладачем та студентом.
Офлайн заняття обов’язково потрібні та навіть необхідні. Відпрацювання практичних навичок та перевірка знань є необхідною складовою навчального процесу. Онлайн тестування, навіть з обмеженням у часі, не відображає реально картини знань, бо завжди є спокуса звернутися за підказкою навіть до глобальної мережі. Особливо непросто даються студентам дисципліни з математичних спецкурсів, матеріал яких є інструментом для багатьох подальших профільних дисциплін.
Які б недоліки не були, а вони будуть, так само як день і ніч, чорне або біле, але ж «змішане навчання» у вищій школі є гарним інструментом, який може забезпечити підтримку особистісно орієнтованого навчання студента. Враховуючи величезний досвід традиційних педагогічних практик, додавши до нього сучасний технічний прогрес і технологічні новинки, освітній простір не може залишатися осторонь і не змінюватися. Він корегується так само під реалії часу і потреби людства, потреби майбутнього покоління. І ми, педагоги, готові!
Особисто я проводжу заняття дистанційного формату в зум-конференціях, студенти все бачать на екрані так само, як на дошці, лице пишу я на графічному планшеті, а не крейдою на дошці. В кінці заняття вимагаю фото записаного матеріалу, щоб студенти працювали одночасно зі мною, щоб їх конспект був повним, оскільки це краща «шпаргалка» при підготовці до перевірочних робіт. Упродовж пари роблю нарізку відео за окремими прикладами, щоб відео було недовге (довге відео дивитися вони не хочуть).