28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Застосування спиртів

Про матеріал

Урок з предмету «Хімія» на тему «Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Застосування спиртів». Розробка уроку - тренінгу у 10 класі.

Перегляд файлу

Тема уроку:

Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Застосування спиртів

Мета уроку:

 

 з’ясувати застосування  спиртів у народному господарстві, що ґрунтується на їх властивостях; розкрити шкідливу фізіологічну дію спиртів на організм людини; ознайомити з історією вживання їх людиною; сприяти розвитку цікавості до вивчення історичних фактів, пов’язаних із застосуванням різних речовин; розвивати у школярів логічне та критичне мислення, розширювати їх кругозір, удосконалювати вміння працювати з різними джерелами знань; виховувати негативне ставлення до вживання алкоголю; формувати засади здорового способу життя.

Тип уроку:

засвоєння нових знань

Форма уроку:

урок – тренінг

Обладнання:

 

1. Лозунги: «Горілка – гірка злодійка»; «Батьки п’ють – страждають діти», «Він пив на здоров’я, Вона пила його здоров’я», «Зелений змій».

2. Малюнки про шкоду алкоголю

3. Лабораторне обладнання: пробірки

4. Реактиви: розчин етанолу, білок

Міжпредметні зв’язки

Охорона здоров’я, історія, біологія

 

Хід уроку

І. Підготовчий етап

1) Мотивація навчальної діяльності

Не можна уявити сьогодні наше життя без хімічних речовин, якими ми користуємося, які служать продуктами харчування. Але серед цих речовин є й отруйні, що згубно діють на організм людини, серед яких спирт. Мета нашого уроку показати як позитивний так і  негативний вплив спиртів на наше життя. Сьогодні у нас незвичайний урок. Неординарність цього заняття полягає у тому, що вам запропоновано побути у ролі експертів. Ви маєте обґрунтовано і переконано довести, яке значення мають спирти у життєдіяльності людини.

ІІ. Початок тренінгу

2) Вправа «Знайомство – асоціації»: Ми продовжуємо вивчати тему «Спирти». Пропоную кожному назвати своє ім’я і продовжити фразу: «Я думаю, що спирти – це…». У цій фразі повинна прозвучати асоціація зі словом «спирти».

  •             Алкоголь – соціальне зло;
  •             Горілка;
  •             В медицині дезінфікуючий засіб під час ін’єкцій;
  •             Спирти викликають захворювання на рак печінки;
  •             Алкоголь збуджує апетит;
  •             П’ють батьки – страждають діти;
  •             Алкоголь і дорожньо – транспортні порушення;
  •             Алкоголь скорочує життя;
  •             Людям стає веселіше, якщо вони випили;
  •             Коли вагітна жінка п’є – це впливає на плід;
  •             Келих спиртного зігріває взимку;
  •             Алкоголізм – це шлях до злочину.
  •             Із спиртів виготовляють каучук;
  •             Духи, одеколони містять спирти

3) Правила поведінки під час проведення тренінгу:

  •             Уважно слухати товариша;
  •             Не критикувати виступаючого, що б він не казав;
  •             Бути активним;
  •             Поважати думку товариша;
  •             Вимкнути мобільні телефони;
  •             Дотримуватися часових обмежень під час виступів.

4) Вправа  «Мої очікування» :

На дошці прикріплюється плакат із умовним зображенням терезів. На одній  шальці написано «Користь», а на іншій – «Шкода». Учням пропонується письмово висловити свої очікування на стікерах  та прикріпити їх на відповідну шальку терезів.

5) Об’єднання в групи

 Об’єднання учасників у три групи за кольорами світлофора (червоний, жовтий, зелений).

6) Обговорення завдань тренінгу. Робота в групах: 

 Виконання  завдань за допомогою підручника, додаткової літератури, таблиць, схем.

Перша група: знаходить історичні довідки, що стосуються відкриття спиртів, їх застосування.

Друга група: аналізує шкідливий вплив спиртів на організм людини;

Третя група: аналізує позитивну роль спиртів у життєдіяльності людини;

ІІІ. Навчальний етап

1) Створення проектів

Обговорення проблеми, збір інформації. Створення групового проекту (малюнки, схеми, таблиці), який покаже важливість цієї проблеми, необхідність її розв’язання та можливі шляхи її подолання.

Отож, перед нами постала дилема: яку ж роль позитивну чи негативну відіграють                      спирти у життєдіяльності людини…

2) Презентація проектів

Перш ніж сперечатися, давайте зробимо екскурс у минуле і дізнаємося, коли ж людина почала виготовляти спирти.

Історики:

Девіз: «Викрадач розуму»    

Викрадач розуму – так іменують алкоголь з давніх часів. Історія виготовлення хмільних напоїв сягає корінням углиб тисячоліть. Про властивості спиртних напоїв люди довідались не менш ніж 8 тис. років до н.е. – з появою керамічного посуду, що дало можливість виготовляти алкогольні напої з меду, плодових соків і дикорослого винограду. А також їх  одержували з різних рослин – пальмового соку, ячменя, рису, проса тощо. Можливо, виноробство виникло ще до початку культурного землеробства. Так, відомий мандрівник М.М. Міклухо-Маклай спостерігав папуасів Нової Гвінеї, які не вміли ще добувати вогонь, але вже знали, як приготувати хмільний напій. Чистий спирт почали одержувати у VI-VII ст. араби і назвали його «алькоголь», що в перекладі означає «одурманюючий».

Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 р. Перегонка вина для одержання спирту різко збільшила пияцтво. Можливо саме це стало приводом для введення у Коран (мусульманський закон) заборони вживання спиртних напоїв. Проте в арабських країнах культ вина процвітав.

  У середньовіччі в Західній Європі  також навчилися робити міцні спиртні напої шляхом сублімації вина й інших цукристих рідин, що бродять. Відповідно до легенди, уперше одержав цей спиртний напій італійський алхімік Валентус. Скуштувавши одержаний напій та набувши стану алкогольного сп’яніння, алхімік заявив, що він відкрив чудодійний еліксир, який робить старого молодим, втомленого – бадьорим, тужливого – веселим.

  У Росію горілку спочатку привозили з – за кордону, а пізніше з’явилося власне виробництво. «Веселитись на Русі - це пити». Але це наклеп на російську націю. Російський історик  професор Н.І. Костомаров (1817-1885) повністю спростував цю думку. Він довів, що в Стародавній Русі пили дуже мало. Лише на  свята варили мед, брагу або пиво. Чарка пускалася по кругу і з неї кожен відпивав декілька ковтків. Пияцтво вважалося за найбільшу ганьбу і гріх. Але з XVI-го сторіччя почалося масове завезення з-за кордону горілки і вина. При Іване IV і Борисі Годунові з’явились «царева шинки», що приносять масу грошей в казну. Проте, вже тоді намагалися обмежити споживання спиртних напоїв.

З тих пір міцні алкогольні напої швидко поширилися країнами світу, насамперед за рахунок промислового виробництва алкоголю з дешевої сировини. На сьогодні споживання спиртних напоїв на земній кулі характеризується колосальними цифрами.

Біологи:

Девіз: «Обережно – спирт

Алкоголь має здатність притягувати воду. Внаслідок цього клітини, з якими він вступає у сполуку, зневоднюються й гинуть. Діючи таким чином на білок живого організму, алкоголь викликає його згоряння. Із шлунка й кишок алкоголь швидко всмоктується в кров, розноситься по всьому організму. Вже через кілька хвилин після вживання спиртного людина починає відчувати його дію. В організмі  алкоголь окислюється, перетворюючись у шкідливі продукти –оцтову й піровиноградну кислоти, альдегіди й кетони.

Доведено, що найбільше страждає від алкоголю нервова система людини. Учені довели, що навіть невелика кількість спиртного порушує роботу кори великого мозку. Алкоголь посилює процес збудження і послаблює процес гальмування. Отже, п’яна людина не може контролювати свою поведінку. У деяких осіб зловживання алкоголем призводить до психічних розладів. Це такі, як біла гарячка, алкогольний галюциноз, алкогольне марення, ревнощі.

Порушення роботи нервової системи спостерігається прибудь-якому вживанні алкоголю: одноразовому, епізодичному і систематичному. А коли кількість його становить:

- 0,05%, виключається кора головного мозку, людина втрачає контроль над собою, здатність розумно міркувати;

- 0,1% пригнічуються відділи головного мозку, що контролюють рухи, вони стають невпевненими і супроводжуються безпричинною радістю;

- 0,2% впливає на ділянки мозку, що контролюють емоції людини: пробуджуються найгірші інстинкти, з’являється агресія;

- 0,3% людина хоч і перебуває у свідомості, але не розуміє того, що бачить і чує. Цей стан називають алкогольним отруєнням;

- 0,4% веде до втрати свідомості, людина засипає, відбувається мимовільне випорожнення сечового міхура;

- 0,6% може наступити смерть.

Алкоголь швидко діє і на внутрішні органи.

- У шлунку спиртні напої сприяють виділенню шлункового соку. Але цей сік бідний на пепсин – фермент, що допомагає перетравлювати їжу. Це призводить до запалення слизової оболонки, виникає хвороба гастрит;

- Печінка очищає кров від отруйних речовин, а саме спирту. В наслідок цього печінка сама зазнає його шкідливої дії: виникає запальна реакція, зневоднюється, зморщується. Алкогольний гепатит (запалення печінки) переходить у цироз.

- Серцево-судинна система теж страждає від спиртного. М’язові волокна перероджуються і гинуть. Змін зазнають і стінки сосудів. А це призводить до розвитку атеросклерозу й гіпертонічної хвороби, перебіг яких часто ускладнюється крововиливом у мозок та інфарктом міокарда.

Спиртні напої шкідливо діють і на легені, нирки, ендокринні залози, знижують опірність організму до інфекцій.

Крім етилового спирту, руйнує організм метанол, який являється отрутою. Навіть 50-100 г його можуть   привести до смерті або сліпоти. Ознаки отруєння починаються з миттєвої втрати свідомості. Тіло і обличчя покривається холодним потом, шкіра стає синьою, з’являється хрипле дихання, блювання., артеріальний тиск     знижується. В результаті спаду серцевої діяльності через 30-40 хвилин після появи перших при знаків отруєння, починаються судоми, людина вмирає.

Демонстрація вчителем досліду «Вплив спирту на білки».

Мета досвіду: продемонструвати учням необоротні зміни білків під впливом спирту.

Обладнання: пробірки, спирт 80%, яєчний білок.

Помістили в дві пробірки яєчний білок. У одну з них додали спирт. Видно як спирт осаджує білок з розчину. Він ущільнюється і на очах стають помітні зміни фізичних і хімічних властивостей.

Хіміки:

Девіз: «Спирти – це необхідно

Спирти є важливим продуктом для народного господарства, тому їх  використовують:

Галузь органічного синтезу

- як сировину:

Етанол: виробництво  барвників, синтетичного каучуку та гуми для автомобільної, авіаційної та ракетної техніки, волокон, пластмас, мийних засобів, діетилового етеру, харчової оцтової кислоти.

Метанол: для одержання формальдегіду, уротропін,лавсан, естерів.

Хімічна промисловість

- як розчинники

Етанол: у суміші з бензином для двигунів внутрішнього згоряння, тому що добре горить з виділенням великої кількості енергії; політура для меблів (лак), спиртові лаки застосовують для  лакування паперу.

Метанол: антифриз, добавка до рідких видів пального для підвищення октанового числа.

Фармакологічна промисловість

-  приготування розчинів медичних препаратів, екстрактів лікарських рослин, бальзамів, для компресів.

Парфумерна промисловість:

- духмяні речовини містяться в рослинах у вигляді дрібних краплинок в особливих клітинах. Вони трапляються у квітах, листках, шкірці плодів. Їх називають ефірними оліями. Вони дуже важко розчиняються у воді, але легко розчиняються у спирті, тому спирт застосовують у парфумерії як розчинник для виготовлення одеколонів, парфумів, лосьйонів.

Харчова промисловість:

- для виробництва лікеро-горілчаних напоїв.

Електротехніка і оптика:

- служить осушувальним і промивним засобом.

Медицина:

- як антисептик у для консервування анатомічних препаратів, тому що вбиває бактерії, що живуть на шкірі та можуть спричинити серйозні захворювання;

Нетрадиційні способи використання спиртів

Виявляється, спирт може стати в нагоді не тільки в медицині або для приготування різноманітних алкогольних напоїв. Від тепер спирт знадобиться для:

  • роботи портативних комп’ютерів, які нещодавно створила одна японська фірма. Елементи живлення цих комп’ютерів працюють на метиловому спирті і в процесі роботи не створюються шкідливі побічні продукти.
  • З недавнього часу в Бразилії у двигунах внутрішнього згоряння автомобілів використовують етиловий спирт.
  • Китайці теж вирішили замінити бензин спиртом. За твердженням експертів таке пальне скорочує викид в атмосферу токсичних речовин. По деяких прогнозах, вже до 2010 року в Китаї налічуватиметься близько  100 млн. таких автомобілів.

ІV. Підсумковий етап

  1. Руханка «Танцюють усі»

Під музику учні танцюють, наче їм

  • 50 років;
  • 20 років;
  • 5 років.
  1. Вправа «Мозковий штурм»

Учні висловлюють аргументи на користь здорового способу життя та думки про те, як боротися з пияцтвом:

  •             Заняття спортом;
  •             Самовиховання сили волі;
  •             Заняття улюбленою справою;
  •             Не працювати для збагачення алкогольних компаній;
  •             Можливість народжувати здорове покоління;
  •             Мої  рідні не повинні бути алкоголіками;
  •             Збереження потенції;
  •             Економічна вигода;
  •             Вміти протистояти рекламі та іншим видам тиску.

3) Зворотний зв'язок

Вивчивши тему «Спирти», ви узнали, що вони мають важливе значення у народному господарстві. Без виробництва спиртів обійтися неможливо. Але було б добре, якби людина відмовилась від уживання спиртного, тому що ніхто не знає своїх можливостей.

Учасники по черзі підходять до «Терезів», знімають свої стікери і коментують, чи чи справдилися його очікування. Для цього вони продовжують  фразу: «На цьому тренінгу я …»

- Спирт – це отрута, він чинить руйнівну дію на всі системи органів людини.

- Спирт викликає залежність – алкоголізм.

- Вживання спиртів веде до деградації особистості.

- Спиртом можна замінити бензин, а таке паливо скорочує викид в атмосферу токсичних речовин.

4) Підсумок уроку

Учні в групах обговорюють результати своєї роботи та виставляють оцінки

5) Прощання

     Стати в коло, узятись за руки і хором сказати: «Будьмо здорові!». Привітати одне одного оплесками.

V. Домашнє завдання:

- опрацювати: § 33 с. 164- 165;

- розв’язати  задачу 131;

- творче завдання: створити антирекламу алкогольного виробу на аркуші формату А;.

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
1976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку