Оздоровчо-рухова діяльність для молодших школярів на уроках

Про матеріал
Матеріал може стати у пригоді для вчителів початкових класів, які дозволяють дітям рухатися у класі під час уроків. Різновиди вправ, технологій та ігор для емоційної підтримки, м'язової активності, розрядки для дітей під час освітнього процесу. Матеріал можна використовувати поряд з фізхвилинками і закріпленням вивченого матеріалу, узагальнення і систематизації вивченого.
Перегляд файлу

Оздоровчо-рухова діяльність на уроках у початкових класах

24 лютого 20 22 рок – дата, яка стала точкою відліку нової реальності для України. Війна кардинально змінила наше життя, змусила по-іншому розставляти пріоритети. Ми зіткнулись з серйозними викликами: смерть, руйнування, окупація, обстріли.

Якщо дорослі мають сформовані  захисні механізми, то для дітей  втрата відчуття безпеки, стабільності,  впевненості у  завтрашньому   дні стала  причиною сильного стресу, тривале перебування в якому може привести до важких наслідків.

Тому на сьогодні потрібні не тільки надання підтримки дітям, а й дбати про здоров'я, використовуючи оздоровчо-рухова діяльність на уроках у початкових класах.

Діти спокійно навчаються у школі, бо впевнені, що у класі безпечно. Вони знають, які заняття будуть відповідно розкладу. Вчителі планують неквапливі переходи від одного виду діяльності до іншого.

Наприклад, під час самостійної роботи я попереджаю: «За п'ять хвилин закінчуємо самостійну роботу, але ви обов'язково все встигнете, не поспішайте, міркуйте, будьте уважні»…

Відповідно методичних рекомендацій МОН України, щодня молодші школярі починають з ранкової зустрічі. Діти полюбляють гру «Вітаємось по-різному»: долоньками, обіймами, носиками, спинками, колінцями, говоримо різними мовами…

Учні весело налаштовуються на співпрацю і навчання у грі-танці «Якщо весело живеться ..»

Вправа «Світлофор настрою» вчить дослухатися до своїх почутті, визначати свої настої, правильно переживати свої емоції.

- Покажіть «долоньку»: червона  - сумно , жовта – спокійно, зелена - весело.

Вправа «Клубочок побажань»

 Діти говорять побажання і передають клубочок іншому

Вчитель підсумовує: «Ми – одна сім'я; ми пов'язані ниточками спілкування, працюємо, граємо, навчаємось так, щоб ми ставали мудрішими, а наше спілкування приємніше…»

Вправа-енерджайзер «Колективний малюнок»

Завдання для кожної команди: намалювати простим олівцем дитину і те, що її оточує, на одному аркуші паперу. Перший учень малює до певного сигналу, потім передає сусідові ліворуч, який продовжує малюнок. Після сигналу аркуш знову передають ліворуч. Гра триває поки останній учасник не завершить малюнок. Коли малюнок повернувся до першого учня, той розповідає про все, що можна дізнатися:

- якої статі дитина,

- у що любить одягатися,

- який настрій на цей момент має тощо.

- на чому ґрунтувались ваші  припущення?

                     Групова гра з «цеглинками» Lego

Гра «Склади слова» - 6 «цеглинок», на яких прикріплені літери. Завдання скласти якомога більше слів з приклеєних букв і записати на аркуші в групі. Читаємо слова по-черзі, викреслюючи, якщо такі слова, які назвала інша команда.

Гра «Буквоїд»- прочитати слово, взяти з абетки потрібні літери, «записати» слово на дошці у потрібній колонці (іменник, прикметник, дієслово)

Гра «Вирощуємо речення» - 5хвилин

Починаємо з одного слова «Україна» і ставимо 1 цеглинку. Додаємо по одному слову та по  одній цеглинці. Зрештою утворюємо велике речення, яке записуємо у зошит:«Моя вільна могутня Україна розгромить  ворогів і переможе у цій жахливій війні».

Гра «Створимо казку» - стільці стоять по колу, але учасників на один більше, ніж стільців. Перший учасник каже: «Колись давно жив собі Чарівний Дракон», і сідає на перший стілець у колі. Наступний, хто продовжує думку своїм реченням і сідає на стілець. Останній( без стільця) переказує всю казку з початку до кінця».

Групова робота «Карта бажань» - кожен пропонує свої бажання, але вибирають лише три найбільш потрібні, які висловлює більшість, група презентує, всі оцінюють важливість і своєчасність колективних бажань.

Гра  «Пантоміма»: діти групуються, домовляються, яку тваринку будуть показувати. Беруть екзотичних, щоб не відразу здогадались інші.

Рухливі ігри на уроках покращують якість навчання

У Давній Греції на одній із скель висічені слова: «Якщо хочеш бути сильним – бігай, якщо хочеш бути – красивим – бігай, якщо хочеш бути розумним – бігай». «Бігають на уроках, який безлад…»- скажете ви.

Вчені вже давно дійшли висновку, що інформація краще засвоюється та осмислюється під час рухової діяльності.

У системі пізнавально-рухового навчання рухова активність школярів поліпшує якість сприйняття навчальної інформації. Основою навчальної технології «Навчання в русі» є рухове відтворення навчального матеріалу:

І етап – гра з поступовим нарощуванням самостійної рухової активності;

ІІ етап – вправи на синхронне приговорювання та паралельне виконання рухів ;

ІІІ етапформування вміння використовувати засвоєний навчальний матеріал  у грі, створювати свою гру.

Оптимальною формою є фонова рухова активність, що доповнюється асоціаціями (образно-рухове сприйняття).

Українська моваправила-руханки:

«Коли ротик відкриваємо, то ми звуки вимовляємо.

Коли ручку беремо, то ми букви пишемо.» чи

 «Тільки звуки голосні вміють нам співать пісні.»

Вірш-правило з рухами запам'ятовується краще:

 «Іменник взяв собі на плечі

Велике діло - називати речі.»(Дм. Білоус)

«Хто? Що? Твоє ім'я.

Імена – моя сім'я.

Все називаю поіменно

І зовуся я – іменник.»

«Іменники предмети називають,

На питання хто? що? відпо­відають.

Вправа «Покажи і розкажи» - ритмічні рухи з одночасним розказуванням вірша, правила.

Вчимо алфавіт за допомогою пісні і танцю:

Пісня «Алфавіт» Бориса Федчука:

«Букви-алфавіт для нас

Вивчити напам'ять час:

А, б,в, г, ґ,д, е – перших літер 7 іде

Є,ж,з, и, і, ї, й – порядок їх такий

К, л, м, н, о,п,р – знаємо ми їх тепер

С, Т, У, Ф, Х, Ц, Ч - жодна буква не втече

Ш,щ, ь, ю, я – алфавіта вся сім'я.

Вправа «Написання або малювання у повітрі»

- Зі мною намалюй у повітрі пальчиком, кінчиком носу літеру, цифру…

Гра «Так-ні» (рухи вверх-вниз: правильна відповідь – руки вгору, ні – руки на коліна або вниз.),

Гра «Впіймай» (звук чи частину мови, частину слова),

Гра «Ділю на склади»( рубаю слово)

Гра «Посади пасажира» - кількість складів, місце  голосного у слові, істота-неістота, рід іменника, число прикметника, часи дієслів

Завдання: розставити дієслова по «вагонах-часах»: прийшов, намалює, пише.

«Вийшло слово на перон,

воно шукає свій вагон.

Я йому допомагаю,

у вагончик відправляю»

Під час гри «Пантоміма» - один учень  виконує рухи, інший – проговорює правило:

 «Е і и перевіряй - під наголос їх підставляй

Зима - зими, весна – весни.»

На уроках читання використовується фонова рухова активність

Читання з рухами під час заучування, простукування ритму вірша

 М. Морозенко «Зима»:

«Білий килим вранці ліг

На доріжку, на поріг,

Вкрив гаї, сади, поля,

Стала білою земля…»

Читання з «рухопереводом» - один учень читає, інший добирає відповідні рухи за змістом вірша.

 Впізнай вірш за дієсловами - Гр. Фалькович «Приємна зустріч»:

«Йшли. Угледіли. Спинились.

Підійшли. Порозумілись.

 Дещо спільне пригадали.

 Головами похитали.

Пожурились, повсміхались.

 І шляхетно попрощались…»

                                           На математиці ігри-руханки

Гра «Збери цукерки»

- Доберіть до свого «кошика»( відповідь прикладів) «цукерки» ( математичні виразів)

Гра «Збери вежу кольорів»

- Перевірте відповіді прикладів цеглинками  Legо -  згруповуємо відповіді по кольорах.

Гра «Уважний!»: послідовність чисел1-10, 10-1, 2-ий десяток, 6-десяток

«Їхав лис через ліс,

 поламав 5 коліс,

треба нам порахувати,

скільки грошей лису дати»

Гра «Пишу на долонці» - діти проговорюють приклади і пишуть відповідь таблиці додавання чи множення на 2, 3.

Гра «Швидка допомога» - допомога дітям, які не виконали завдання.

На математиці можна використовувати гімнастику для очей і усний рахунок - гра «Постріляй очима по цифрах»

Учні фіксують погляд у центрі годинника, я називаю будь-яке число від 1 до 12 або вираз для обчислення, а діти знаходять потрібне очима, потім знову переводять погляд у центр годинника.

Математика з другом - робота в парі «Збераємо краплинки» – доберіть краплинки-прикладі до своєї «хмаринки–відповіді»,

зберіть задачу…

Гра «Знайди своє місце»- діти отримали картки-одиниці вимірювання часу

- Розташуйтеся у порядку зростання тривалості часу:

Секунда, хвилина, година, доба, тиждень, декада – 10 днів, місяць, кварта - 3 місяці, півріччя,  рік, століття

ЯДС – діти вільно рухаються класом, коли грають в «Акваріум», збирають потрібний матеріал – зображення, слова, енциклопедії…

Вправа «Займи позицію» - діти розташовуються біля таблички «Добра зима» або «Зла зима», підбирають аргументи на підтвердження своєї думки.

 «Зла зима чи добра?»,

«Вогонь – ворог чи друг?»,

 «Телефон – це помічник?»

Гра «Дослідники» - завдання: дібрати зображення кущів, дерев, трав'янистих рослин у відповідну коробку.

Можна згрупувати предмети за будь-якою ознакою( зображення тварин, корисних копалин тощо).

Діти розподіляють зображення по коробках: І  – кущі, ІІ - трав'янисті рослини,

ІІІ  – дерева

Групова робота «Нагодуй пташку»

Завдання: вибрати  «смаколики» для зимуючих птахів,

Кожна група має свою пташку (малюнок чи назва).

Робота над темою «Круговорот води  у природі»

Вправа «Акваріум» - коло всередині класу.

Діти в колі переглядають відео  дослідів, потім  переходять у свою групу, розповідають про досліди і результати, опрацьовується колективно інформація, створюється малюнок чи схема і висновок  від групи на стікері або на А4. У висновку отримуємо карту думок «Вода – без кольору, запаху, розчиняє, випаровується, замерзає, охолоджується, переходить з одного стану в інший – відбувається коловорот води в природі, бо існує у природі одночасно у трьох станах.

           Мистецтво  надає  можливість використовувати руханки під час вчення нот, ритмічні вправи, робота з шумовими інструментами.

 «Поспівка-руханка» - «Вийди, вийди, сонечко»

вчимо на нотному стані, розташованому на парті чи «граємо» ногами кружки-ноти на підлозі.

 Вчимося відчувати ритм зі стаканчиками, паличками, долоньками.

Арт-терапія - при вивченні теплих, холодних кольорів

У грі «Намалюй свій настрій» виражальні засоби графіки - лінії штрихи, плями.

Скринька таємних побажань – діти пишуть один одному побажання, на перерві не дивлячись, дістають побажання навмання.

Фізхвилинка - ефективне відновлення працездатності, зміна розумової діяльності на фізичну.

 «Вийди, вийди, сонечко» - відновлення сил на уроці, відпочинок.

Гімнастика для очей – «Сніжинка»

- Подивіться у вікно. Порахуйте птахів у годівничці.

 

                                                У бомбосховищі

 

Техніки саморегуляції необхідні для зменшення стресових ситуацій у бомбосховищі. Навчаємо саморегуляції – керуванню власним психоемоційним станом, що досягається  шляхом впливу людини саму на себе за допомогою  слів, уявних  образів, управління м'язовим тонусом і диханням.

Дихальні вправи «Дмухай на хмаринку», «Зроби квітку» з повітряної кульки.

Гра «Обери колір настрою», «Намалюй свій стан» -  емоцій з обов'язковим поясненням свого стану.

Гра «Подорож у мрію»: сядьте зручно,закрийте очі, уявіть себе у казковому лісі, хвилину помрійте, що ви там бачите? Кого зустрічаєте?

Іграшка сили - мій оберіг – візьміть свою іграшку сили, прикладіть до серденька, погладьте її, чи прилинув спокій, чи поліпшився настрій, чи можемо продовжувати роботу?

Медитація «Прогулянка чарівним лісом»»

- Сядьте зручно, закрийте очі. Ми вирушаємо до казкового лісу.

Зроби  глибокий вдих і видих, ще раз вдих і видих.

Ти йдеш по чарівному лісу.

Він старий, багато бачив на своєму віку і багато знає.

І тому, хто відвідує цей ліс, він дає  силу і мудрість.

Тут пахне ягодами і хвоєю, прохолодою.

На галявині перед тобою чарівні квіти.

Нахились до квіточки. Понюхай. Відчу приємні лісові аромати.

Послухай, як співає пташка.

 Знай: ліс охороняє і дає тобі  силу…

На рахунок три ти розплющиш очі.

Один – уважно подивись на красу лісу.

Два - запам'ятай , свої відчуття, як тобі приємно тут.

Три - розплющ очі.

Вправа «Пливи за музикою» - розслаблення на 1хв

                               Вчитель підтримує по-різному

Фізична підтримка: сядьте поруч , за згоди, можете  обійняти, взяти дитину за руку, прийміть обійми від дитини, якщо вона того бажає

Заземлення - свідомі прийоми, що дозволяють закріпитися у конкретному  моменті фізично та емоційно, за допомогою контакти з будь-якою поверхнею(стіна, підлога, стілець) або ж когнітивних вправ

Дихальні вправи для боротьби зі стресом

«Квадрат» - 1-4с - швидке заспокоєння

Вертикальних лініях -вдих чи видих,

на горизонтальних-пауза

«Кульбабка»- олівець, короткий вдих через нос, довгий видих через рот,подмухати, щоб злетіли всі  пушинки 1-3 рази.

«Метелик», «Квітка і свічка»

«5-4-3-2-1» - глибоко вдихнути, видихнути.

Зосередитися на:

5 предметів бачу, називаю вголос

4 – предмети відчуваю на дотик

3- звуки чую зараз

2- запахи, відчуваю зараз

1- смак( можна облизати губи), який відчуваю - куштую.

«Пір'їна(розслаблення)- статуя(напруження)»

Перша допомога при стресах,травмуючи подіях, панічних атаках у бомбосховищах, але є загроза життю – то не застосовувати вправи на розслаблення!

 

При дистанційному навчанні

У нас змішаний формат, тому діти працюють, як у школі, так і вдома через Zoom. Міністерство охорони здоровʼя рекомендує проводити онлайн-уроки на 30 хвилин. Це передбачено наказом від 01.08.2022 № 1371.

Тому відповідно проводимо урок так:

 - мінімум пояснень,

- максимум – самостійного «розмірковування», самостійних тренувань на різноманітних платформах та у зошиті.

Дуже полюбляють інтерактивні вправи на сервіс Learningapps,

онлайн-тести на сайті «На Урок»,

застосунок «Вивчаю-не чекаю»,платформа ІZZI

Інтерактивні робочі аркуші Wizer.me.

Znaiemo tse - автономний проєкт з оригінальним контентом, адаптованим до українських реалій та з урахуванням потреб українських учнів та вчителів.

 

Психологічні хвилинки- відпочинок 1хв, самомасаж 30с.

Техніка «Місце сили» – з'явилась втома – «Закрийте очі, увійдіть у картину», музика, відео води, спів птахів - 1 хв.

Гра «Шукачі скарбів»:

 - Знайдіть біля себе 5 предметів зеленого кольору, 4 предмети з різного матеріалу,  3 предмети, які різняться поверхнею, 2 предмети з різним запахом, 1 продукт, який можеш спробувати на смак.

Висновок

Цілеспрямоване використання на уроках математики, мови, ЯДС рухових методичних прийомів або синхронне поєднання навчальної і рухової діяльності активізує дітей, робить їх уважними, веселими, творчими.

Під час ігрової діяльності, в якій поєднується використання математичних знань, мовлення і рухів, здійснюється взаємозв'язок між  слуховим і руховим сприйняттям, мовленнєвим і руховим відтворенням. Наше гасло : "Граючи — навчати, граючи – розвивати, граючи – виховувати».

Навчальні результати демонструють, що  такі вправи, техніки та ігри позитивно впливають на фізичний розвиток дітей, зберігають їхнє психічне здоров'я, поліпшують учнівську працездатність та якість освіти.

 

docx
Пов’язані теми
Людина і світ, Майстер-класи
Додано
13 лютого
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку