поєднання звукових і зорови – це художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Імпресіонізм Ознаками імпресіонізму в літературі, за В. Агеєвою, є: - заглиблення у внутрішній світ людини; - зображення не самого предмету, а вражень від нього; - орієнтування на почуття, а не на розум, настрої в природі; - психологізм у змалюванні персонажів; - особливий лаконізм прози; - синтаксичних конструкцій; - відмова від ідеалізації; - ущільнення і подрібнення часопростору; - герой твору цікавий саме «пасивною» здатністю сприймати, реагувати на зовнішні збудники, бути носієм вражень
Змінність пейзажу «Чорні хмари закрили заздрісно сонце і блакить неба й повисли над ними, як велетенські чорні крила всесвітнього духу знищення”. «А там недалеко на крайнебі гори-велетні сховали білі голови в чорні хмари, а їх темні, гнітні стіни… брили і строми, являють собою образ безмірного знищення й руїни».
Окреслює кут зору героя, з якого бачаться всі зображувані події. Змальовується лише те, що потрапляє в поле зору героя. Важливо, що це саме для нього хмари видаються «велетенськими могилами всього буття». Отже не самі хмари, не самі гори, не сама природа, а те, як їх бачив Оглядівський, чим вони були для нього, є важливим елементом повісті.
Для автора головне – людська душа, її стан за певних обставин. Що ми дізнались про Сабо з жахливої розмови між товаришами? «Сабо відповів із спокійною жорстокістю: - Незабаром найдеться між нами не один труп, менше або більше… Одначе треба, щоб це сталося вже скоріш… - Як ти це міркуєш?..- шепнув Ніколич і з жахом подався назад. Відривання шматків одежі безцільне. Сентиментальність – смерть».
Справа не в сюжеті Автор показав людей, які поза межами болю виживали інакше: замерзаючи від холоду й не маючи чим розпалити вогонь, вони не чіпають скрипки збожеволілого й осліплого від горя Штранцінгера. Натомість обирають «танець смерті» — хто впаде, з того знімуть одяг на розпал багаття. Корчачись від голоду, не наважуються з’їсти труп свого померлого товариша. Ніколич « злебедів » тремтячим голосом: «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, й ніхто з вас не їстиме!»
«Потік свідомості» відображає як враження, так і думки. Це прослідковується порушенням пунктуації, синтаксичних і граматичних норм. «Ні… це корч… не корч… Так, так… це мати з дитиною… ……………………………………………………………… Здається мені: вона побачила нас… Чому ж вона стоїть непорушно? Ні, вона, здається, хоче ворухнутись, але не має вже сили… Вона з дитиною замерзає…»
Але кінцівка твору не песимістична. Вона свідчить, що його загальна настанова – це духовне відродження, гармонія людського суспільства, людини і природи. «В самім куточку мого серця притаїлося щось. Воно мале, марне, бліде. Це надія». У творі розкривається процес дегуманізації людини