Тема уроку: Ознайомлення з українським народним мистецтвом
петриківського розпису. Композиційне та колірне рішення творів
петриківських майстрів. Виконання композиції: « Казкова квітка
Петриківки»
Мета уроку:
петриківського розпису; ознайомити учнів із композиційним та
колірним рішенням творів петриківських майстрів; ознайомити учнів із
основними сюжетами в петриківському розписі; опанувати основні
прийоми петриківського розпису;
Різновид уроку: урок практичної художньої діяльності – практично-навчальний.
Вид художньо-практичної діяльності: декоративна діяльність – розпис.
Тип уроку: зображення за уявою.
Техніка виконання: живописна – акварель, по-сухому.
Оснащення уроку:
Словниковий мінімум термінів і понять:
Розпис – це не тільки прикраса, а й своєрідна символічна мова народного
мистецтва.
Методи і прийоми, для застосування вчителем на уроці: розповідь, вправи, практична робота на базі засвоєного матеріалу.
Види мистецтва, що інтегруються на уроці: декоративно-вжиткове мистецтво.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотиваційний етап.
Бесіда
- Всі ви чули про Петриківку? Це село на Дніпропетровщині. Там живе дівчинка яка любить малювати, ось вона захотіла опанувати петриківський розпис.
- Дітки давайте і ми з цією дівчинкою опануємо петриківський розпис?
- Наш урок сьогодні буде незвичайним. У своїй творчій майстерні ви будете створювати неперевершені візерунки квітів. А квіти ці будуть не простими, а казковими, бо розмальовувати ми їх будемо петриківським розписом.
ІІІ. Актуалізаційний етап.
Розповідь
Розпис – це не тільки прикраса, а й своєрідна символічна мова народного мистецтва. Найбільшого поширення декоративні розписи набули у селі Петриківка, що на Дніпропетровщині. Це – велике славне село, яке зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими, що на городі чи в саду, а мальованими – на дерев’яних тарелях, скриньках, вазах, колисках, столах, просто на папері.
ІV. Засвоєння нових знань.
Розповідь
- Квіти! Вони буяють різнобарв’ям на наших подвір’ях і луках, у полі, та в лісі з ранньої весни і до пізньої осені, милують око, дарують натхнення та спонукають до творчості.
Робота з підручником (с. 47)
- Розгляньте ілюстрації. Які засоби виразності використали художники для втілення образів квітів у різних видах образотворчого мистецтва?
Пригадай, чим декоративна манера зображення відрізняється від реалістичної.
Для творчості майстрів петриківського розпису характерні фантазійні квіткові мотиви, які виникають на основі спостережень за рослинами у природі. Зверни увагу, завдяки яким особливостям художньо-образної мови реальні форми квітів перетворюються на декоративні.
Колірна гама в петриківському розписі досить різноманітна: майстри використовують і контраст теплих та холодних кольорів, і приглушені кольори, і монохромні відтінки.
Для розпису на папері застосовують м’які круглі пензлі, яєчну темперу, гуаш або акварель, розведену клеєм ПВА. На кінчик пензля набирають фарби двох кольорів і швидко наносять мазки, промальовуючи зображення, окремі елементи виконують в одному кольорі.
Демонстрація вчительської роботи на задану тематику.
V. Визначення практичних завдань уроку.
Підготовчі вправи
- А зараз ми з вами потренуємось виконувати різноманітні елементи для того щоб створювати прекрасні візерунки петриківського розпису.
1. Листочки бувають найрізноманітнішої форми та забарвлення.
На окремому аркуші паперу намалюй листочок у формі зерняток (мал. 1)
2. Якщо мазки наносити вздовж вигнутої лінії, весь час зменшуючи її довжину, то вийде ось такий зігнутий листочок (мал. 2)
3. Тепер спробуй повторити ось такий багато зубчастий листочок (мал. 3)
4. Спробуй опанувати ще один секрет петриківського розпису.
Спочатку окремими мазками зобрази елементи майбутньої композиції, дотримуючись наступних правил:
Послідовність виконання
1. Спочатку наміть олівцем великі плями квітів.
2. Між квітами розташуй гілочки з листочками та ягідками.
3. Далі детально промалюй інші елементи композиції
4. Розмалюй фарбами свою композицію.
VI. Самостійна художньо-практична діяльність учнів.
Виконання композиції: « Казкова квітка Петриківки ». Коли діти працюють, учитель контролює процес, дає поради щодо схеми розташування, кольору та пропорцій деталей.
Учитель пропонує учням зробити висновок, узагальнивши матеріал уроку.
VII. Завершення уроку.
Перегляд дитячих малюнків. Учні діляться враженнями від уроку.
VIII. Домашнє завдання.
На наступний урок принесіть кольоровий папір, ножиці.