1
БУБОН ТА СКРИПКА
Бубон дзвінкий і новенький я маю,
Стукає бубон, дзвенить і співає.
(пальчики лівої руки стиснені в кулачок, по якому дитина постукує долонею правої руки)
Скрипка задзвонить мелодій вінок –
Кличе малят і дорослих в танок!
(ліва рука зігнута в лікті й відведена в сторону, права виконує рухи «смичка»:вгору – вниз).
ВІДКРИВАЄМО ЗАМОК
Замок на дверях запримітили діти:
(кисті рук з’єднані в «замок», пальці зчеплені)
Великий, важкий…Чи удасться відкрити?
(діти зітхають і знизують плечима)
Малята замок обережно взяли,
Його покрутили, тоді потягли,
(тягнуть у сторони та крутять зчепленими кистями)
Постукали, ключика вставили вміло,
(стукають низом однієї кисті об іншу)
Ось ключ повернули – і двері відкрили.
(зображують обертання ключа й розводять руки в сторони).
ТЕРЕМОК
Стоїть у полі теремок,
(пальці розведені)
Двері взяті на замок.
(пальці сплетені в замок)
Дрик – дрок, дрик – дрок
(рухи зімкнутими кистями ліворуч – праворуч)
Відчинив ключем замок.
(рухи від себе – до себе).
Після прочитання потішки пальці розімкнути та струснути кистями рук.
2
ЗА РОБОТУ
Вправа виконується почергово правою, потім лівою рукою.
Ну ж бо, братці, за роботу,
Покажіть свою охоту.
(зігнути кисті в кулачок)
Більшому – дрова рубати,
(діти розгинають пальці починаючи з великого)
Піч – тобі топити,
А тобі – воду носити,
А тобі – обід варити.
МИЛЬНА БУЛЬБАШКА
Мильна бульбашка летіла
(пальці обох рук розчепірити та з’єднати пучками – «бульбашка»)
Та й на носик раптом сіла.
(доторкнутися «бульбашкою» до носика)
Носик мій залоскотала,
(полоскотати пальчиками будь-якої руки носик)
Я як чхнув – вона й пропала!
(розвести руки в сторони і знизати плечима).
ЖУЧОК «СОНЕЧКО»
Сонечко, сонечко, полети на небо,
(кисті обох рук схрестити, пальці з’єднати та порухати «крильцями»)
Там твої діточки печуть смачні котлетки,
(діти «ліплять» котлетки)
Всім роздають, а тобі не дають!
(кисті обох рук обернути вгору: згинати пальці в кулачок та розгинати).
3
РУШНИЧОК
Чок ,чок, чок, чок,
Є у киці рушничок.
(діти ритмічно стукають пучками пальців обох рук один об оден)
Рушничок пухнастий,
М’якенький, смугастий!
(погладжують то одну, то іншу руку).
БУБЛИК
Кішка бублика купила,
(пальці зігнуті в кулачок; випрямити великий та мізинний пальці – «кішка»)
А бублика мишка з’їла.
(вправа «мишка»)
(діти знову показують вправу «кішка»)
(показують вправу «мишка»)
(ритмічно стукають пучками пальців)
Чи в животику згубився!?
(діти погладжують живіт двома руками).
ДОЩИК
Діти стукають пальчиками по столу - «крапає дощик»
Дощик крапав на грибки:
Крап, крап, крап, крап!
Підростайте, малюки,
Крап, крап, крап, крап!
4
НІЖКИ
(Вказівний і середній пальці обох рук «бігають» по намальованих доріжках)
Стали ніжки на доріжку
І побігли швидко ніжки.
Наші ніжки заморились,
На зупинці зупинились…
Сподобались ніжкам
Рівненькі доріжки!
ГУСІНЬ
Гусінь, гусінь, постривай!
Ти від мене не тікай!
(діти сварять вказівним пальчиком лівої руки)
А якщо будеш тікати –
Буду я наздоганяти!
(вказівний та середній пальці правої руки «біжать» по поверхні столу).
ПОЇЗД
Круглі, круглі коліщата,
Їдуть в поїзді звірята!
(«малювання» пальчиком кругів у повітрі або на поверхні столу)
Їде поїзд: чух, чу-чух!
Захопило навіть дух!
(діти згинають пальці обох рук в кулачки. Виконати колові рухи обома руками).
ВІТЕР ДЕРЕВО ГОЙДАЄ
(Діти піднімають руки вгору, розчепірюють пальці та виконують рухи кистями рук вправо-вліво)
Вітер дерево гойдає – Гой-да! Гой-да!
Гілочки дерев згинає – Гой-да! Гой-да!
Стовбури товстенькі, гілочки тоненькі!
5
КЛУБОЧКИ
Ой! Клубочки розкотились!
Ой! Клубочки розпустились!
(«малювання» пальчиком кругів у повітрі або на поверхні столу)
Ми клубочки намотаємо
Та й у кошик поскладаємо.
(кисті обох рук обернути долонями вгору та з’єднати: згинати пальці в кулачок та розгинати).
ЗАЙЧЕНЯ
Я маленьке зайченя,
В лісі бігаю щодня,
(пальці обох рук зігнуті в кулачки; виставити вказівний та середній пальці – «зайчик»)
Під ялинкою ховаюсь,
Бо у лісі всіх лякаюсь. Ой!
(діти закривають своє обличчя долонями).
СИДИТЬ БІЛКА
(Діти загинають пальці починаючи з великого)
Сидить білка на возі
Продає вона горішки:
Лисичці – сестричці,
Горобцю, синиці,
Ведмедику товстоп’ятому,
Зайчику вусатому.
УСКЛАДНЕННЯ:
1). Виконання вправи спочатку правою, потім лівою рукою;
2). Виконання вправи на розгинання пальців рук.
6
КИЦЬКА ТА ГУСАК
Сиділа кицька тихо так,
(вправа «кішка»)
Та раптом підійшов гусак –
(лікоть правої руки - на столі, кисть трішки опущена донизу, кінчики пальців витягнуті й притиснуті один до одного – «гусак»)
Великий, білий та надутий,
Він хоче кішечку вщипнути.
(діти то зводять кінчики пальців докупи, то розводять – «гусак щипається)
Та киця спинку вигинає –
(лівою долонею діти роблять дугу)
І боягуз – гусак тікає.
(праву руку, що зображує «гусака», діти ховають за спину).
ЗУСТРІЧ У ЛІСІ
Ішов по діброві ведмідь клишоногий,
(вправа «ведмідь»: кулачок однієї руки притулений до кулачка іншої руки, у якій вказівний та мізинний пальці виставлені вперед; великі пальці обох рук зігнуті – «вушка»)
На зустріч йому – ішов вовк вздовж дороги,
(вправа «вовк» - долоня поставлена ребром на стіл, великий палець піднятий вгору, вказівний – зігнутий)
Побачив їх зайчик – під кущик сховався,
(вправа «зайчик»)
Сидів і тремтів: надзвичайно боявся.
(«зайчик тремтить»).
СНІЖОК
(З’єднати пальці обох рук у пучку та «сипати сніжок»)
Сніг-сніжок засипав поріжок.
Побіліла вся земля, і дерева, і поля!
7
БОЯЗКІ ЗАЙЧИКИ
У лісі зайчики живуть,
Сполохані, сіренькі,
Своїми вушками прядуть,
Бояться всіх маленькі.
(вправа виконується обома руками:
Діти, повернувши долоні одна до одної, з’єднують їх у кулачки, а вказівний та середній пальці обох рук піднімають вгору та виконують ними поперемінні рухи, зображуючи зайчиків, які боязко прядуть вушками).
ТРОПІЧНІ ФРУКТИ
До нас мавпочка прийшла
(діти зображують «мавпочку», зробивши гримасу та відтягнувши собі вуха)
Кошик фруктів принесла:
(заокруглюють стулені долоньки, показуючи «кошик»)
Для Антона – лимони,
(почергово загинають пальці – на кожен названий фрукт – по одному пальцю, спочатку на лівій, а потім на правій руці)
Для Романа – банани,
Для Маринки – мандаринки,
Для Максима – апельсини,
Для Дарини – цитрини,
Для Іринки – родзинки,
Для Михася – ананаси,
Для Тосі – кокоси,
Для Кіндрата – винограду,
Та ще й персиків для Нати!
Будуть ніші діточки
Смакувати залюбки!
(ритмічно плескають у долоні).
8
СОНЯШНИК
Сонечка промінь зрання засвітив –
(діти ставлять вертикально руку, спираючись ліктем на стіл, кисть опущена, пальці з’єднані у пучку)
Соняшник радо голівку підвів,
(підіймають кисть вгору)
Сонячно-жовті розкрив пелюстки,
(повільно розкривають та розставляють пальці на долоні)
Стежив за сонцем весь день залюбки.
(повертають розкриту долоньку праворуч-ліворуч)
Сонячний диск за горою втонув –
Сонях схилився і знову заснув.
(повільно з’єднують пальці у пучку та опускають їх).
МАЛЕНЬКІ ДРУЗІ
(Рухи виконуються кистями та пальцями по поверхні столу)
У бабусі вір – не вір,
Та маляток повен двір.
(діти ритмічно розкривають долоньки, повернуті одна до одної)
Ось прибігли цуценята,
(жваво рухають великими пальчиками по столу)
Ось крадуться кошенята,
(обережно пересувають по поверхні столу вказівні пальці)
Прудко скачуть козенята,
(рухають у швидкому темпі «вистрибом» середніми пальцями)
Йдуть неквапливо телята,
(повільно рухають безіменними пальцями)
А ягнята пострибали,
(рухають мізинцями)
Та спіткнулись і упали.
(плескають обома долоньками по поверхні столу).
9
ПРАННЯ
Я шкарпетки прати вмію: так ось милом їх намилю,
(діти водять кулачком однієї руки по долонці іншої)
Кулачками їх потру – дуже старанно перу.
(труть кулачком об кулачок)
Далі буду полоскати
(рухи кистями рук праворуч – ліворуч)
Та повішу просихати.
(піднімають руки вгору і згинають кисті).
НАВВИПЕРЕДКИ
Два дівчатка – Оля й Мая –
Одна одну доганяють,
Люблять наввипередки
Бігати так подружки.
Та прудкі в дівчаток ніжки,
Що несуться вздовж доріжки.
Подружки по стежці мчать –
Ой, весела гра в квача!
(Діти виконують поперемінні рухи вперед вказівними та середніми пальцями обох рук по поверхні столу то від себе до краю, то в зворотному напрямку)
СРІБНІ ДЗВОНИ
(Діти з’єднують пальці обох рук у пучку, опускають їх вниз і в ритмі вірша виконують різкі рухи кистями рук – «дзвонять у дзвони»)
Срібні дзвони, срібні дзвони
Весело лунають,
Срібні дзвони, срібні дзвони
Весело скликають.
Йдіть сюди, панове й пані,
Старі і малята,
На широкому майдані
Ярмаркове свято!
10
ПАЛЬЧИКИ – ХЛОП’ЯТА
Мої пальчики – хлоп’ята,
Розкажіть, як вас назвати!
(діти енергійно перебирають пальчиками обох рук)
Ось мізинчик – це Роман.
(почергово загинають названі пальчики спочатку на одній, потім на іншій руці)
Безіменний – це Богдан.
Ось середній – це Сашко,
Пальчик вказівний – Мишко.
А великий – це Мусій.
А на іншій на руці
Хай мізинний буде Марком,
Безіменний – цей Захарком,
А середній – цей Юрком,
Пальчик вказівний – Ільком,
А великий – буде Слава…
Ось така весела вправа!
(енергійно перебирають пальчиками обох рук).
УМІЛІ ПАЛЬЧИКИ
Будували хатку для мотрійки,
(діти з’єднують «дахом» пальчики обох рук, показуючи «хатку»)
Пожаліли пташечку,
(гладять то одну, то іншу руку)
Насварили кицю,
(сварять вказівним пальцем)
Курочці Рябі насипали зернят.
(з’єднують пальці правої руки в пучку і ворушать ними)
Курочка знесла яєчко.
(до великого пальця по черзі притискують інші пальці)
Курочка вивела курчаток.
(пальцями правої руки діти обхоплюють пальці лівої руки).
11
ПАЛЬЧИКИ
(Вправа виконується правою, потім лівою рукою.
Діти загинають пальці починаючи з мізинця)
Цей пальчик хоче спати.
Цей пальчик ліг у ліжко.
Цей пальчик трохи задрімав.
Цей пальчик заснув.
Цей міцно-міцно спить.
Тихіше, тихіше, не гомоніть!
Сонце червоне зійде,
Ранок ясний прийде,
Будуть птахи щебетати,
Будуть пальчики вставати.
(діти розпрямляють пальці).
ПАЛЬЧИКИ
(На кожне слово кінчики пальців обох рук торкаються один одного)
Пальчики зустрілись.
Зраділи.
Привітались.
Поцілувались.
ЗАЄЦЬ
Заєць має двоє вух.
Як одним він рухає,
Другим слуха вітерець,
Що за полем дмухає.
(Вправа «Зайчик»: під час першого читання діти ритмічно згинають вказівний палець, середній – не рухається;
А при повторному читанні навпаки – ритмічно згинають середній палець, вказівний не рухається).
12
ПАЛЬЧИКИ У ЛІСІ
Вправа виконується правою, потім лівою рукою:
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Вийшли пальчики гулять.
(ритмічне згинання та розгинання пальців)
Цей пальчик – гриб знайшов,
(діти загинають мізинчик)
Цей пальчик – чистити став,
(загинають безіменний)
Цей – різав,
(загинають середній)
Цей – їв.
(загинають вказівний)
Ну а цей лише дивився.
(загинають великий палець і лоскочуть ним долоню)
ПРОГУЛЯНКА
Вправа виконується пальцями обох рук на поверхні столу:
Пішли пальчики гулять,
(великі пальці повільно «ідуть» по поверхні столу)
Братики наздоганяють.
(вказівні пальці «ідуть» зигзагоподібно)
Треті пальці пішки,
(середні пальці повільно «ідуть» вперед – назад по поверхні столу)
А четверті – біжки.
(безіменні пальці швидко-швидко «біжать»)
П’ятий пальчик поскакав
(мізинчики ритмічно «скачуть» вперед до кінця столу)
Послизнувся та й упав.
(швидко провести мізинчиками по столу до себе і пальчики падають вниз)
Разом рушили в путь, всі гарненько ідуть.
(пальчики обох рук «ідуть» вперед – назад по столу).
13
ПАЛЬЧИКОВА РОДИНА
(Діти послідовно загинають пальці починаючи з мізинця):
Перший пальчик рано встав,
У дзвінок закалатав.
Другий, як татусь учив, -
Всіх в кімнаті полічив.
Третій пальчик для початку
У дворі провів зарядку.
А четвертий без нагадок
У братів провів порядок.
П’ятий пальчик на ранок
Влаштував смачний сніданок.
Шостий часу не втрачав,
В школі пальчиків навчав.
Сьомий пальчик після школи
Прилучав до волейболу.
Восьмий пальчик без розмов
Нарубав на зиму дров.
А дев’ятий жито жав,
Всіх піснями розважав.
Як стемніло, то десятий
Всіх братів покликав спати.
СЛИВИ
(Долоня стиснута в кулачок. Діти послідовно розгинають пальці, починаючи з великого):
Великий пальчик сливи трясе,
Другий їх збирає,
Третій їх додому несе,
Четвертий – висипає.
А найменший – пустун,
Все,все, все з’їдає.
14
ДРУЖНА СІМ’Я
(Долоні стиснуті в кулачки. На слова потішки пальці, починаючи з великого, торкаються один одного, немов би «вітаються»):
Оцей пальчик – дідусь,
Оцей пальчик – бабуся,
Оцей пальчик – тато,
Оцей пальчик – мама,
Оцей пальчик – я,
От і вся моя сім’я.
(Пальці стиснути у «замок»)
ДРУЖНІ ПАЛЬЧИКИ
Ось ці пальчики щипають,
(великим і вказівним пальцями діти щипають долоню другої руки)
А ці пальчики гуляють,
(вказівним і середнім «ідуть» по другій руці)
Ці два завжди розмовляють,
(середній та безіменний ворушаться, труться один об оден)
Ці – тихесенько дрімають,
(безіменний і мізинець притискають до долоні)
А великий із мізинцем
Можуть весело умитись.
(крутять великим пальцем навколо мізинця).
АПЕЛЬСИН
(Діти поступово загинають всі пальці починаючи з мізинця)
Ми ділили апельсин.
Апельсин лише один.
Ця долька – для кота,
Ну а ця – для їжака,
Ця долька – для равлика,
Ця – для чижа…
Ну а вовку – кожура.
15
ГРА З ПАЛЬЧИКАМИ
(Діти послідовно загинають пальці обох рук починаючи з мізинця)
Із Середнім кашу їв,
З Вказівним гулять ходив.
А великий нас зустрів
І смачненько пригостив.
ПАЛЬЧИКИ
Пальчики зустрілись.
Зраділи.
Привітались.
Поцілувались.
(На кожне слово кінчики пальців обох рук торкаються один одного)
ПАЛЬЧИК - ПУСТУН
Каже мама, каже тато:
В кулачок його сховаю.
(Всі пальці, окрім великого взяти в кулачок. Великий підняти вгору. На останній рядок великий палець сховати в кулачок).
УСКЛАДНЕННЯ:
На перші три рядочка ритмічно рухати великим пальцем.
ГУ – ТУ – ТУ
Гу-ту-ту, гу-ту-ту,
Варим кашу круту. (Діти ритмічно стукають пальчиком у долоньку)
Підливай молочка,
Погодуй козачка! Гам! ( «Ллють» у долоньку молочко).
16
ВОВК
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Вийшли пальчики гулять.
Їм на зустріч раптом вовк,
Він зубами цок-цок-цок!
(діти ритмічно згинають та розгинають пальці обох рук).
Тільки пальці не злякались,
Стислися у кулачок
(стискають пальці в кулачки)
І по лобі вовка – цок!
(роблять щиглик)
ПАЛЬЧИК ОБ ПАЛЬЧИК
Пальчик об пальчик стук, стук, (діти стукають вказівними пальцями)
Кулачками тук, тук, (стукають кулачками)
Тупнемо ніжками туп, туп, (тупочуть ніжками)
Плеснемо в долоньки плесь, плесь, (плескають в долоні)
Заховались пальці десь. (ховають руки за спину)
Пальчики маленькі, де ви заховались?
Вас я все шукаю, всюди заглядаю.
Пальчики, де ви?
ДІТИ:
Тут ми! (показують усі пальці)
ВИХОВАТЕЛЬ:
Пальчики зраділи, пішли танцювати.
(піднімають ручки вгору та ворушать пальчиками)
Весело малятам з пальчиками грати.
МОЛОТОЧКИ
Тук-тук, тук-тук, що це там за дивний звук?
(стукають кулачками один по одному)
Молоточки гучно б’ють, і до гри усіх нас звуть. (стукають кулачками по підлозі).
17
ХТО ПРИЇХАВ?
(Діти складають разом пальці обох рук)
(швидко ляскають кінчиками великих пальців)
(кінчики великих пальців притискають один до одного, а кінчики всіх інших пальців одночасно швидко, ритмічно ляскають)
(ляскають кінчиками великих пальців)
(ляскають кінчиками вказівних пальців)
(ляскають кінчиками вказівних пальців)
(ляскають кінчиками середніх пальців)
(ляскають кінчиками великих пальців)
(ляскають кінчиками підмізинних пальців)
(ляскають кінчиками великих пальців)
(ляскають кінчиками мізинців)
(кінчики великих пальців притискають один до одного, а кінчики всіх інших пальців одночасно швидко, ритмічно ляскають).
ЯГІДКИ
(Пальцями правої руки діти по черзі «знімають ягідки з гілки»)
Ягідки червоні
Просяться в долоні,
Кожну ягідку зніму
І в тарілку покладу.
18
ПЕЧЕМО ПИРІЖКИ
Працьовиті ручки маєм! (діти показують пальчики)
Ми зерняток назбираєм (стукають пальчиком в долоньку)
У борошно їх розітрем, (труть долоньки)
Пиріжечки ми спечем. ( «печуть» пиріжки)
Шусть у піч! (руки вперед)
Воду ми в борошно наллєм, (стукають кулачком по долоні)
Тісто справжнє розведем. (кулачок над долонькою)
Місим, місим, місим, місим, (стукають кулачком об кулачок)
Пиріжки ми печем! ( «печуть» пиріжки)
Шусть у піч! (руки вперед).
БАРАНЧИКИ
Долоні обох рук обернені вниз. Лікті розведені. Вказівні пальці і мізинці обох рук зігнуті кільцем і видаються вперед, зображуючи «роги баранчиків». Решта пальців притиснута до долонь. «Буцатися рогами», злегка вдаряючи зігнутими вказівним і мізинним пальцями однієї руки об вказівний і мізинний другої руки)
Захотіли ранком рано
Поборотись два барани.
Виставивши свої роги,
Вмить зійшлись серед дороги.
Довго так вони буцались,
Один за одного чіплялись.
До обіду утомились,
По домівках вмить розбіглись.
19
ЗИМА
Лопаткою, лопаткою копаємо сніжок.
(імітація рухів копання снігу)
Збудуємо із снігу будинок - теремок.
(виконання пальцями обох рук «даху»)
І вікна,
(з’єднання вказівних і великих пальців обох рук)
І двері
(з’єднання долонь обох рук)
Ми вирубаєм в нім.
( «рубання сокирою»)
Розчистимо доріжки,
(нахил вниз: похитування кистями рук вправо-вліво)
Посипемо піском.
(перебирання кінчиками пальців рук).
ПАВУЧОК
Гілкою павук ходив,
Дітки бігали за ним.
(руки схрещені; пальці кожної руки «біжать» по передпліччю, а потім по плечу другої руки)
Раптом дощ із неба полив,
(кисті опущені, виконати обтрушування – «дощик»)
Павучків на землю змив.
(вдарити долонями по столу, по колінах)
Сонце знову пригріває,
(долоні притисути одна до одної боковими сторонами, пальці розставити, хитати руками – «сонечко світить»)
Павучок вже виповзає.
(дії аналогічно до початкових)
Виповзають дітки всі
Погуляти по росі.
( «павучки повзають» по голові).
20
ЧАСТИНИ ДОБИ
Вранці сонце прокидається
(діти піднімають вгору долоньки з розставленими пальцями)
Щоб удень ясніш світить.
(схрещують руки з розсавленими пальцями)
Ввечері воно ховається,
(діти піднімають руки вгору:одна долонька розкрита, інша – в кулачок)
Щоб вночі нас не будити.
(обидві долоньки в кулачок).
МИ ВМИВАЄМОСЬ Т. Бойченко
Рано-вранці, раненько (труть очі)
Вмиваюсь росою біленько. (долоньки біля щічок)
Витрусь рушником гарненько (долонька об долоньку)
Тим, що ненька вишивала, (вказівним пальцем правої руки водити по
долоні лівої руки)
Щастя й радості бажала. (діти плескають в долоні)
ІГРАШКА В. Степанов
Є іграшки-хихотушки, є іграшки-торохтушки.
(діти плескають в долоні)
Реготушки все хихочуть, торохтушки – торохтять.
(топають ногами)
Дуже весело їм разом, розлучатися не хочуть.
(виконують «щиглики» пальцями)
Торохтушки-реготушки заразили всіх,
(плескають по колінах)
Звідусіль тепер лунає
(діти труть долоню об долоню)
Сміх, сміх, сміх!
(плескають в долоні).
21
ЗАСОЛЮЄМ КАПУСТУ
За бажанням слова та рухи можна повторювати по 2 раза.
Рухи виконуються двома руками одночасно.
Ми січем капусту,
(діти постукують по столу ребром обох долонь)
Морквинку ми тремо,
(стиснути пальці в кулачки, руки до грудей;
діти розтискають кулачки і роблять рух від себе)
Солимо капусту,
(імітують посипання солі з пучки)
В бочку кладемо,
(кистями рук імітують набирання капусти в з’єднані долоні, і кидають до низу, розтуляючи долоні)
Тісно натискаєм,
(кулачками ніби щось «місять»)
Обруч набиваєм.
(б’ють кулачком об кулачок)
Покотили бочку в льох.
(долонями ніби щось підштовхують)
Як втомилися ми! Ох!
(струшують кистями рук вниз).
ГОРЩИК
Під кришкою маленький горщик стояв.
(пальці лівої руки зімкнуті, долоня повернута вниз – «кришка».
Притиснути до долоні кулак правої руки – великий палець в кулаці – «горщик
Кришку відкриваємо –
(повернути «кришку» долонею нагору)
Мишка вибігає!
(різко підняти великий палець).
22
НОЖИЦІ
Вправа виконується правою та лівою рукою одночасно.
(руки стиснуті в кулачки. Вказівні та середні пальці обох рук виставити вперед та робити ними рухи – «різати ножицями»)
Раз-два, раз-два,
Ножицями ріжу.
Різні смужечки паперу
Швидко я наріжу.
ПЛУТАНИНА
(великий палець правої руки торкається мізинця лівої руки;
а мізинець правої – великого пальця лівої руки.
Потім, у такому ж порядку, торкаються один одного підмізинний, середній та вказівний пальці)
Пальчик пальчика любив,
Пальчик з пальчиком дружив,
Потім пальці заплутали,
Один одного шукали.
ЇЖАЧКИ
(великий палець правої руки торкається вказівного лівої руки;
а вказівний правої – великого пальця лівої руки.
Потім, у такому ж порядку, торкаються один одного середній, підмізинний та мізинець)
Коли зустрілись їжачки,
То привітались залюбки:
23
ВЕСЕЛА ЛІЧИЛКА
Вправу можна виконувати однією, або двома руками одночасно.
(пальці зібрані в кулачок. Розгинати пальці починаючи з мізинця)
Сойка,
Квасолька,
Кріп,
Жито,
Пшениця,
Сніп.
(з’єднати пальці в кулачок).
ВЕСЕЛА ЛІЧИЛКА
(почергово загинати пальці починаючи з мізинця)
Вишня,
Черешня,
Мак,
Птиця,
Синиця,
Шпак.
(розігнути пальці і плеснути в долоні).
ЗАПРОШЕННЯ
(пальці зігнуті в кулачок. Розгинати пальці починаючи з мізинця)
Котик з хати вибіг: няв!
За ним песик: гав-гав-гав!
Курка з плота: куд-ку-дак!
А качатко: кряк!
Соловейко: тьох-тьох-тьох!
Всіх запрошую в садок.
(з’єднати пальці обох рук – переплести).
24
РАВЛИК
Гра виконується двома руками.
Равлик, равлик, вистав ріг,
(пальці обох рук зігнуті в кулачки, виставити вказівні пальці)
Дамо сиру на пиріг!
(зробити із пальців жменю, потім з’єднати пальці і долоні обох рук)
Виставляє равлик роги:
(вказівні та підмізинні пальці обох рук виставити вперед)
(розігнути пальці, зробити «віяло» на обох руках: рухи руками вправо-вліво)
РАВЛИК
(одна рука – «квіточка». Вона стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці напівзігнуті, розчепірені. Долоня – «чашечка квітки». Друга рука – «равлик»: великий, середній і підмізинний пальці з’єднані пучками. Вказівний і мізинець виставлені вперед – «роги равлика»)
У будиночку сидить,
Ріжки висунув, мовчить.
(«равлик» розгойдується з боку в бік)
Потихеньку він повзе,
Свій будиночок везе.
(повзе вперед по столу)
Він на квітку заповзе,
(«равлик» заповзає на «квіточку»)
Пелюстки погризе,
(«равлик» по черзі обхоплює пальці («пелюстки») другої руки («квіточки»)
Ріжки в голову втягнув,
Заховався і заснув.
(рука «равлик» стискається в кулачок – «втягує ріжки»)
25
РАВЛИК
Ліва рука – «квітка», права рука – «равлик». Вказівний і мізинець випрямлені – «роги равлика»
У будиночку сидить,
Ріжки висунув, мовчить.
(«равлик» розгойдується з боку в бік)
Потихеньку він повзе,
Свій будиночок везе.
(«равлик» повзе вперед по столу)
Він на квітку заповзе
(«равлик» - права рука, заповзає на «квітку» - ліва рука)
І пелюстки погризе.
(«равлик» по черзі обхоплює пальці «пелюстки» другої руки «квітки»)
Ріжки миттю заховає,
(«равлик» ховає ріжки)
Позіхне і задрімає.
(«квіточка» закривається, ховаючи «равлика» в бутоні)
БДЖІЛКИ
Будинок малесенький на ялинці.
Будинок для бджіл, а де ж трудівниці?
(ліва рука стоїть на столі, спираючись на лікоть, пальці розчепірені – «ялинка». На правій руці пальці замикаються в кільце – «вулик». «Вулик» притиснутий до «ялинки». Діти заглядають у «вулик»)
Постукати треба в дім –
Три, чотири, п’ять, шість, сім.
(діти стискають кулачки. Стукають одним кулачком по другому, чергуючи руки)
Бджілки швидко вилітають,
Над малятами кружляють.
(розвести руками, розчепірити пальці й ворушити ними – «бджілки літають
26
КІШКА Й МИШКА
М’яко кішка, подивися,
Розтискає кігтики
(пальці обох рук стиснути в кулачки й покласти на стіл долонями вниз; потім повільно розтиснути кулачки, розчепірюючи пальці, показуючи, як «кішка випускає кігтики»; Виконуючи рухи, кисті рук відриваються від столу, потім кулак або долоню знову слід покласти на стіл)
І легенько їх стискає,
Мишку так вона лякає.
Кішка ходить тишком-нишком,
(долоні обох рук лежать на столі; лікті розведені;
«кішка» (права рука) «крадеться»: усі пальці правої руки повільно крокують по столу вперед.
«мишка» (ліва рука) «тікає»: пальці лівої руки швидко рухаються назад)
Не почує її мишка.
Тільки мишка кішку знає,
І від неї вже тікає.
МИШКА
(великий палець притиснутий до долоні, на нього покласти середній та підмізинний пальці. Вказівний і мізинець зігнуті – «вушка мишки»)
Шматок сальця шукає мишка,
У нашій шафі шарудить.
Як шугоне на мишку кішка,
І мишка шусть у шпарку вмить.
ПРОГУЛЯНКА
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Вийшли пальчики гулять,
(діти розгинають пальці починаючи з великого)
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Потім пішли знову спать.
(згинають пальці в кулак, починаючи з мізинця)
27
РИБКИ
П’ять рибок маленьких в річці вигравали,
(долоні зімкнуті, трішки округлені. Діти виконують хвилеподібні рухи в повітрі)
Велика колода у річці лежала.
(руки притиснути одна до одної; перевертати їх із боку на бік)
І рибка сказала: «Тут легко пірнати!»
(долоні зімкнуті, трішки округлені. Виконати ними «пірнаючі» рухи)
А друга сказала: «Боюся стрибати».
(хитати зімкнутими долонями – заперечний жест)
А третя сказала, що хочеться спати!
(долоні повертати на тильну сторону однієї з рук – «рибка спить»)
Четверта уже почала замерзати.
(швидко зображувати долонями тремтіння)
А п’ята кричить: «Тут крокодил!
(зап’ястя з’єднані; долоні розтуляються та з’єднуються – «рот крокодила»
Швиденько пливіть, щоб не проковтнув!»
(швидкі хвилеподібні рухи зімкнутими долонями – «рибки спливають»).
ЖАБКИ
Вправа виконується двома руками одночасно.
(пальці обох рук стиснуті в кулачки. Вказівні і мізинці зігнути та відтягнути назад – «очі жабки»)
Жабка жабці каже: «Ква!
Чи здорова, чи жива?»
«І здорова, і жива, -
Ква, ква, ква!»
( рухати то правою, то лівою рукою, ніби «жабки розмовляють»).
28
У ЛІСІ
Між ялин і сосен дощик,
(діти гладять подушечками пальців поверхню столу)
Кап, кап, кап.
(стукають пальцями по столу)
Де сучок давно засох,
(торкаються столу великим пальцем і мізинцем)
Мох, мох ,мох.
(піднімають руки над столом, пальці то складають разом, то розкривають широко віялом)
Хто знайшов його?
(вказівним пальцем правої руки діти по черзі торкаються всіх пальців лівої руки)
Я, я, я!
(стискають всі пальці лівої руки, окрім мізинця, показуючи його і промовляючи: «Я, я, я!»).
МЕТЕЛИК
Діти бігають, стрибають,
Далі – весело гукають:
(вказівний та середній пальці «бігають» по столу, решту пальців зібрати в кулачок; потім стукання цими ж пальцями по столу – «діти стрибають»)
Ах, метелик, подивіться!
Ось він, ось він метушиться!
Та який же гарний, гожий!
(пальці обох рук зробити віялом, великі пальці з’єднати разом, рухати пальцями)
Наче квітка прехороший.
(з’єднати великі пальці і мізинці обох рук, інші пальці – віялом, руки з’єднані до ліктів).
29
ГРОЗА
Перші крапельки упали,
(злегка постукати вказівними пальцями кожної руки по столу)
Павуків перелякали.
(внутрішня сторона долоні обернена вниз; пальці злегка зігнути й, перебираючи ними, показати, як «розбігаються павуки»)
Краплі знов застукотіли,
(постукати по столу всіма пальцями обох рук)
Всі пташки з гілок злетіли.
(руки схрестити; долоні з’єднати тильною стороною; махати пальцями, стиснутими разом)
Дощик ллє, наче з відра,
(сильніше постукати по столу всіма пальцями обох рук)
Вмить розбіглась дітвора.
(вказівний і середній пальці обох рук «бігають» по стол, решта пальців притиснуті до долоні)
Блискавка у небі сяє,
(намалювати пальцем у повітрі блискавку)
Грім все небо розриває.
(стукати кулаками, а потім поплескати в долоні)
Потім з-за хмаринки сонце
(підняти обидві руки вгору, схрестити долоні із розімкнутими пальцями: порухати схрещеними кистями вправо-вліво)
Зазирає у віконце!
ВМИВАННЯ
Діти мили милом
Руки, вуха, губи,
(імітувати рухи: «намилити руки милом, намилити вуха, губи»)
Щіточками зуби,
(«почистити зуби»)
Рушниками втерлися,
Добре, як годиться.
(«витерти рушником» обличчя, руки).
30
ЗМІЙКА
Подивіться, ось і я,
А у мене є змія!
(одна рука – «змія» :пальці зімкнені у щіпку. Руки дорослого або іншої дитини – «доріжка»; повільно обертати кистю руки)
І диваном, й килимами
Може повзати вона.
(виконати рукою повільні хвилеподібні рухи – «змія повзе по доріжці»)
Хоч не має вона ніжок,
Повзе швидко по доріжкам.
(спочатку повзе повільно, а потім поступово прискорюючи темп)
Рота грізно відкриває –
Жабенят вона лякає.
(великий палець відвести вниз – «рот» відкритий, повертати кистю руки вправо-вліво, ніби озираючись)
У змії очей немає,
Ловить всіх, кого спіймає.
(хвилеподібні рухи рукою)
Жабки й коники тікають,
(поставити руку з розставленими та трохи зігнутими пальцями на стіл: стрибки по столу)
Тебе змія за ніс хапає!
(«змія» хапає за ніс партнера по грі)
П’ЯТЕРО ПТАШЕНЯТ
Раз, два, три, чотири, п’ять –
(загинати пальці починаючи з мізинця)
П’ятеро пташат летять –
(долоні навхрест, пальці віялом – «пташки летять»)
Перше, друге, третє…п’яте…
(загинати пальці починаючи з мізинця)
Йду четвертого шукати.
(«посварити» вказівним пальцем).
31
СОРОКИ
Летіло три, летіло три,
Летіло три сороки.
(схрестити долоні, великі пальці на «замочку», порухати долонями – «птахи летять»)
І сіло три, і сіло три,
На яворі високім.
(скласти долоні, пальці переплести)
І цілий день, і цілий день
Кричало три сороки.
(зробити «дзьоби», відкривати та закривати їх)
Що їх не три,
А тридцять три
На яворі високім.
(плескати в долоні).
СОРОКА – БІЛОБОКА
За бажанням вправу можна виконувати двома руками одночасно.
(на кожен рядок почергово притискати до великого пальця всі пальці, починаючи з мізинця)
Сорока – білобока
По тину скакала,
Діток викликала,
Добром дарувала.
Цьому пиріжок,
А цьому кожушок,
Цьому млинець,
А цьому пару яєць,
А цьому грудочку кашки.
(зігнути кисті в кулачки, виставити великі пальці)
А дітки маленькі,
Дарункам раденькі. (плескати у долоні).
32
ВОРОНИ
Гра виконується двома руками
Ой, на дубі дві ворони,
Дві ворони – каркарони.
(пальці стиснути в кулаки, ритмічно то стискати, то розтискати пальці рук)
«Кар» та «Кар», «Кар» та «Кар» -
Влаштували тут базар.
(зробити «дзьоб», великий палець по черзі приставляти до інших пальців – «ворони розкривають дзьоби»).
САМІ СКЛАДЕМО ПІСЕНЬКУ (Л.Глібов)
Самі складемо пісеньку
Про бородату кізоньку.
Ішла коза дорогами
(вказівний і середній пальці крокують по столу)
Похитувала рогами,
(великий і мізинець випрямити, інші пальці притиснути до долоні)
Ішла коза доріжкою
(пальці крокують по столу)
Притупувала ніжкою,
(постукати середнім пальцем по столу)
Скубла коза травичку,
(скласти всі пальці у пучку)
Пила коза водиченьку.
(зробити ківш із пальців: долоню повернути вгору, пальці з’єднати разом – нахиляти «голівку кози» до «ковша» - «коза п’є водичку»)
А із поля як прийшла –
Молочка нам принесла.
(зробити ківш пальцями лівої руки).
33
ЛАДКИ – ЛАДУСІ
Діти водять хоровод, зупиняються і виконують рухи
Ладки, ладоньки, ладусі,
Мили милом вуха,
Мили милом ніжки,
Ось які ладки-ладусі.
(діти імітують миття вух, ніг; потім витягують руки вперед, показуючи долоні)
Наварили кашки, помішали ложкою,
Ось які ладки, ладоньки, ладусі.
(водять кулачком правої руки над долонею лівої руки – «мішають кашу»)
Курочці накришили крихіток,
Ось які ладки, ладоньки, ладусі.
(перебирають пучкою пальців – «кришать хліб»)
Будували ладки будинок для Мотрійки,
Ось які ладки, ладоньки, ладусі.
(плескають у долоні)
Принесли ладусі ягоди в долоні,
Ось які ладки, ладоньки, ладусі.
(діти роблять долоні «ківшиком»)
Плескали ладки, танцювали ніжки.
(плескають у долоні, тупочуть ніжками).
ГУСИ
Лікті обох рук стоять на столі
Жили у бабусі два веселих гуся.
(діти з’єднують і роз’єднують великі пальці обох руктпо черзі з іншими пальцями – «гуси розтуляють дзьоби»)
Один сірий, другий білий,
(кисть правої руки діти нахиляють вліво, а кисть лівої руки – вправо;
Виконувати почергово)
Кланялись бабусі.
(піднімають руки з розчепіреними пальцями вгору).
34
БУДИНОК
Під грибом курінь з вікном,
(зробити «дах»)
В нім живе веселий гном.
Постукаємо ми гарненько,
(постукати кулаком однієї руки об долоню другої руки)
І подзвонимо тихенько.
(долоні обох рук обернені вниз, всі пальці схрещені. Середній палець правої руки опущений вниз і злегка хитається – «дзвіночок»)
Гном нам двері відчиняє,
У курінь нас зазиває.
(зробити «дах»)
В курені з дошок настил,
(долоні обернені вниз, притиснути одну до одної)
А на нім дубовий стіл.
(ліву руку затиснути в кулак, зверху на кулак покласти долоню правої руки)
Поруч – стілець із високою спинкою.
(спрямувати ліву долоню вертикально вгору, до її нижньої частини приставити кулак правої руки)
На столі виделка з тарілкою.
(долоня лівої руки лежить на столі й спрямована нагору – «тарілка»;
Права рука зображує «виделку»:долоня обернена вниз, 4 пальці злегка розставлені, а великий – притиснутий до долоні)
Різні страви на столі.
35
МОЇ РЕЧІ
Ось моя парасолька,
Я із нею ходжу.
(підняти праву руку над головою, пальці розставити, кисть спрямувати вниз
Дощ нехай барабанить –
Парасольку не відпущу.
(«барабанити» пальцями лівої руки по правій – «парасольці»)
А ось моя книжка,
(притиснути долоні одна до одної, лікті зігнуті)
Можу її почитати,
(розкрити долоні «книжечкою»)
Можу вам малюнки
У книзі показати.
(руки витягнути вперед, долоні відкриті)
А це – м’ячик мій
Дуже спритний і смішний.
(стиснути кулачок, обертати кистю руки)
Підкидаю його вгору
Над своєю головою.
(«м’ячик стрибає» над головою, ударяючись об долоню другої руки (або об долоню партнера по грі)
А ось – моє кошеня.
Я погладжу його.
Воно тихенько нявчить
Для мене одного.
(по черзі погладжувати одну руку другою).
36
КАПІТАН
На човні пливу я білім
(кінці пальців спрямувати вперед, притиснути руки одна до одної долонями, злегка відкривши – «човен»; показати, як «човен гойдається на хвилях»)
І гойдаюся на хвилях.
(роз’єднати долоні і показати долонями обох рук, як «рухаються хвилі»)
Не злякає ураган,
Я – відважний капітан.
Чайки білі скрізь літають,
Їх теж вітер не лякає.
(схрестивши руки, з’єднати долоні тильною стороною й помахати стислими разом пальцями – «чайки літають»)
Я помітив в глибині
Зграйку золотавих риб.
(прямими долонями, з притиснутими один до одного пальцями, показати «рибок»; плавними рухами долонь показати, як «риби пливуть у воді»)
По країнах мандрував
І на дно морське пірнав.
(з’єднати долоні разом та показати пірнаючі рухи)
Подививсь на океани
(показати «рухи хвиль»)
Й повернувся я до мами.
ГОСТІ
Долоні та пальці правої руки щільно притиснуті до долоні та пальців лівої руки. Коли рухається певна пара пальців, інші пальці – нерухомі. Рухи зводяться до дрібного постукування пальця об палець.
(вказівними пальцями)
Чи чекали ви гостей? (згинати і випрямляти середні пальці)