« Пальчикові » ігри. Тварини.
Перша іграшка дитини - її ручки та пальці. Вона пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються мозкові структури.
« Пальчикові» ігри - вiршованi рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних pyxiв рук, пальчиків. Ці ігри допомагають розвивати мовлення та iнтeлектуальнi здібності, приносять задоволення.
Лис
Лиса з лісу у село
«Ку-ку-рі-ку» занесло.
Заглядає лис у вікна:
«Де ж це півень
кукурікнув?»
Обидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці та мізинчики згинаємо всередину долонею, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утворюють вузьку «лисячу» мордочку.
Мавпеня
На дереві грається,
Угору підіймається,
На хвостику гойдається.
І зветься це малятко —
Веселе …
(мавпенятко).
Зобразимо мордочку мавпенятка.Середній та безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинчик трохи підняті вгору та зігнуті.
Півні
Півень півневі співав:
— Я сьогодні рано встав!
Потімвилетів на пліт,
Заспівав на цілий світ.
Зобразимо півників пальцями руки.Долоню піднято вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору.
Вовк
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь, як є — жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк,
Грізний звір, голодний вовк.
Робимо долоньками «пароплавчик», а з нього «вовка»: великі пальці розводимо в сторони. Вказівні пальці згинаються всередину долонею і утворюють лоба, а інші – складаються і«човником», утворюючи верхню та нижню щелепи.
Ведмідь
Вовк ведмедя розбудив:
— Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлоги —
Вовк тікає в ліс від нього.
Середній і безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті.
Сова
У сови великі очі ─
Бо не спить вона щоночі.
Сутінки надворі,
А сова─ вдозорі.
Долоні розгорнуті до себе, великі пальці випрямлені від себе й переплетені (нібито чіпляються один за одного). Великі пальці — голова пташки, інші пальці — крила. «Помахайте крилами».
Лоша
Хоч маленьке, а красиве,
Як біжить, то в’ється грива.
Копитцями туп – туп-туп,
По каменю цок – цок–цок.
Зобразимо лоша руками. Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Згори на неї накладається ліва долоня під кутом, створюючи пальцями гриву. Великий палець догори. Два великих пальці утворюють вушка.
Зайчик
Довгі вуха, куций хвіст,
Моркву і капусту їсть.
Пальці стиснуті в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці. Ворушити ними, повертаючи руку в різні боки.
Гуси
Гуси, гуси, гусенята!
Гусенят багато з Гната.
— Гей, гиля!
— Гнатко гука!
Відганяє гусака.
Передпліччя випрямити вертикально. Долоня під прямим кутом. Вказівний палець спирається на великий. Усі пальці притиснуті один до одного. Двома руками діти зображують гусей.
Чайка
— Вирядимо наших чайок у політ.
Над нами небо є блакитне,
Над нами сонечко привітне.
Над морем чайка проліта,
Додому радо поверта.
Діти перехрещеними кистями рук зображують помахи крил чайки, а потім руками зображують морські хвилі.
Хом’ячок
Хомка, хомка, хом’ячок,
Посмугований бочок.
Уявіть, що у вас на долоні сидить хом’ячок. Погладьте його спочатку мізинчиком, потім по черзі іншими пальцями. Злегка
торкніться кінчиками пальців (пучками) до його теплої шубки, але не притисніть сильно.
Мишка
Тишком-нишком
вийшла мишка із нори.
В шкряботушки
ніс і вушка догори.
Середній та безіменний пальці впираються у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги та притиснуті до середнього і безіменного пальців
Їжачок
Їхав лісом їжачок,
Віз голчастий піджачок.
Сироїжки він зривав,
Їв та пісеньку співав.
Лікті на парті, долоні притиснуті одна до одної, пальці підняті вгору (голки). Великі пальці відвести до себе (мордочка).
Цуценя
Приніс учора татко
Маленьке цуценятко.
Воно із нами грається
І зовсім не кусається.
Долоню покласти на ребро, повернути на себе. Великий палець підняти угору, вказівний — зігнути, середній та безіменний — разом, мізинець опускається та підіймається.У кінці вірша підставити вільну долоньку, як миску, погладити «цуценя» по голівці.
Цап
На полі цап, цап.
М’ячик хап, хап,
Ніжкою туп, туп.
Борідкою трусь, трусь,
Наче справжній футболіст.
Середній і безіменний пальці спираються на великий. Вказівний, і мізинець підняті вгору.
Кошеня
Покажи, як кошеня згортається клубочком.
Он — веселі кошенята,
Люблять всіх наздоганяти.
А клубочки— то забава
Для малих найбільш цікава.
Курчата
Покажи, як курчата клюють зерно.
Тож малята до бабусі,
До бабусі, до Катрусі,
Завжди раді завітати,
Ще й курчат нагодувати.
Зайчик
Покажи, як зайчик ворушить вушками.
А за садом у лісочку
Малюки знайдуть грибочки,
Ще зустрінуть там лисичку,
Зайця, білку невеличку.
Пташка
Покажи, як літає пташка.
У садочку вишні спіють —
От малята по радіють!
Птахи різні прилетять,
З ними ягід поїдять.
Горобець
Горобцю казала кішка:
─ Понявчи зі
мною трішки.
Та він знай собі ─
Цвірінь!
А нявчати йому лінь.
Долоні розгорнуті на себе, великі пальці переплетені — голівка птаха. Інші зімкнені пальці — крила. Швидко помахати ними.
Жук
Жук у жолудя питав:
─ Де ти шапочку придбав?
От якби мені таку –
Був би красень я в ліску.
Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
Оси
Оса осі в осінні дні
Сумні виспівує пісні.
Тумани сиві на росі —
Сховатись ніде вже осі.
Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним.