ПАМ’ЯТКА
для роботи з історичним документом
(за Ю.Комаровим, В.Мисаном)
1.Що це за документ (вид документа):
2. Хто є автором документа (приватна особа, офіційна, анонім)?
3. Яка політична, національна, етнічна, службова приналежність автора? Яким чином це впливає на його ставлення до подій?
4.Чи є в документі інформація, яка підтверджує, що він базується на
особистому досвіді чи на причетності автора до згадуваних подій?
5.Чи був автор очевидцем того, що сталося, або ж брав безпосередню участь у подіях?
6.Чи є в документі які-небудь факти, які допомагають робити висновок щодо мети появи документа? Кому адресовано текст?
7.Коли з’явилося джерело? Чи був документ написаний у той час, коли сталася подія, відразу після неї чи декілька днів, тижнів, місяців, чи навіть років потому?
8.Автор просто повідомляє про ситуацію, передає інформацію або описує те, що сталося, чи ж документ містить також погляди, висновки і рекомендації?
9.Чи намагається автор дати об’єктивний і осмислений опис того, що сталося?
10.Чи є в документі які -небудь твердження чи фрази, які свідчили б про уподобання чи упередження автора проти якої-небудь групи людей чи точки зору?
11.Чи є в тексті факти, що дозволяють вам вважати цей документ достовірним джерелом інформації?
ПАМ’ЯТКИ
для роботи з візуальними джерелами
(за Ю.Комаровим, В.Мисаном)
ПАМ’ЯТКА
для роботи з фотоджерелами
1. Опишіть, що ви бачите на фотографії (не шкодуйте часу на опис –
найменша помічена вами деталь може мати важливе значення).
2. Які предмети, речі зображені на фото? Які з них автор, на вашу думку, хотів показати найбільш виразно? Чому?
3. Що роблять, чим займаються люди, зображені на фото?
4. Особливу увагу зверніть на те, чи люди позували для цієї фотографії
спеціально. Чому саме в цей момент і на цьому місці опинилася людина з фотоапаратом?
5. Чи є на фото якась текстова інформація (плакати, реклама, підписи)? У якому зв’язку вона знаходиться з рештою зображень?
6. Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте за всіма можливими ознаками якомога точніше визначити час її появи.
7. Завжди слід брати до уваги, як співвідноситься інформація з фотографії з інформацією з інших джерел (текст, статистика, карикатура тощо), та намагатися створити цілісне уявлення.
8. Якщо ж джерела суперечать одне одному, то спробуйте з’ясувати, чому. Яку нову інформацію дає протиставлення різних джерел? Яке з них викликає у вас більшу довіру? Чому?
9. Отже, яку максимальну інформацію ви можете отримати, розглядаючи фото?
10.На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
ПАМ’ЯТКА
для роботи з карикатурою
1.Опишіть зображені персонажі та фон.
2.Як зображені персонажі чи об’єкти? За допомогою яких художніх засобів?
Інтерпретація та аналіз
1. Чи впізнаєте ви персонажів? Завдяки чому? Якщо це реальні люди,назвіть їх та те становище, у якому вони перебували в час створення
карикатури або під час подій, яким присвячено малюнок.
2. Перевірте дату створення карикатури. Якій події чи якому явищу вона присвячена?
3. Визначте символи, використані автором. Чому художник помістив їх у малюнок?
4. Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображає карикатура?
5. Яку оцінку, інтерпретацію персонажів, подій, явищ подає малюнок? Чи згодні ви з нею?
6.Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
7. Що вам уже відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури? Як співвідносяться ваші попередні знання з посланням
карикатури?
ПАМ’ЯТКА
для роботи з рекламою
1. Який товар чи послуги пропонуються?
2. Яким періодом можна датувати рекламу? Чому ви так вважаєте?
3. До якої категорії населення належать потенційні споживачі? Поясніть свої міркування.
4. Які уявлення формує, на які стереотипи спирається реклама?
5. Яку інформацію про суспільство можна отримати з реклами? В чому «історичність»цієї реклами? Які елементи реклами (художні, інформаційні) допомагають зробити висновки? Наскільки ці висновки відповідають іншим джерелам?
6.Чи звертаєте ви увагу на рекламу? Чому? Що вас у ній приваблює чи, навпаки, відштовхує?
Пам’ятка для роботи з кінофільмом
1. Хто знімав фільм?
2.Навіщо був знятий цей фільм? Чи знімався він як кіножурнал для показу в кіно? Чи є він навчальною програмою? Чи є він частиною серіалу? Чи створювався він спеціально для випуску новин, огляду поточних подій?
3. Якій, на вашу думку, аудиторії його призначено?
4. Які дані використано у стрічці: першоджерела і/чи похідні докази,розповіді очевидців, усні свідчення прямо причетних людей, журналістів, політичних діячів, наочні факти?
5. Чого намагаються досягти цим фільмом? Чи намагаються вплинути на суспільну думку або погляди тих, хто ухвалює рішення? Чи роблено в ньому спробу пояснити, що відбулося, і/чи проінформувати людей про те, хто кому і коли що зробив? Чи зроблено спробу представити думку тих, кого звичайно ігнорують, чи ж хочуть внести корективи в історичний документ?
6. Наскільки це вдало?
7. Чи використано у фільмі яку-небудь музичну фонограму? Який передано настрій?
8. Яке смислове навантаження несе зображення?
9. Чи відповідають ці візуальні образи змістові звукового тексту?
10. Яка тональність звукового тексту? Чи упереджений він і однобічний і, якщо так, у чому це виявляється? Він є нейтральним чи критичним?
11. Як у фільмі використовуються інтерв’ю й усні свідчення? Чи просять учасників описати, що відбулося і коли? Чи пропонують винести якесь рішення щодо інших? Чи просять висловити свою думку? Зокрема щодо причин даної події? Чи не здається, що їх спеціально відібрали, бо вони погоджуються з точкою зору один одного? А може, саме тому що вони розходяться думками з іншими?
12. Чи не могли б ви, спираючись на прочитане про цю подію чи проблему, визначити які-небудь факти чи точки зору, котрі авторами фільму враховані не були?
Створюємо історичний портрет
Пам'ятка учня
Щоб створити історичний портрет, користуйтеся пам'яткою, проте врахуйте, що пам'ятка — не шаблон, а лише основа для вашої індивідуальної творчості.
1. Опишіть історичні обставини, в яких діяла ця людина.
2. Згадайте, коли і де, в якій країні, в якій сім'ї вона народилася?
3. Опишіть її зовнішність, риси характеру. Які з них вам подобаються, які ні? Чому?
4. Встановіть, які завдання ставив цей діяч перед собою і своїми прихильниками.
5. Назвіть найбільш відомі його справи.
6. Подумайте, інтересам якого класу, яким верствам населення служив?
7. Оцініть його діяльність:
— Як полководця;
- Як дипломата;
— Як державного діяча. Чи немає в них протиріч?
8. Зробіть висновок, використовуючи висловлювання відомих істориків.