ПАПКА ФОНД
Формування математичної компетентності
дошкільників
Тема. В гостях у білочки.
Заняття в дошкільному навчальному закладі.
Середня група (ДНЗ)
Програмовий зміст: ознайомити дітей із числом та цифрою 4 шляхом утворення числа додаванням 1 до попереднього; вчити порівнювати множини, визначати кількісне відношення (більше, менше, порівну); вправляти в орієнтуванні в просторі (зліва, справа, вгорі, внизу, посередині); виховувати уважність, активність на занятті.
Демонстраційний матеріал: білочка (іграшка); фланелеграф; лисичка, горобець, синичка, зайчик, ведмедик (площинні); гілочка; 4 гриби, 4 горішки.
Роздавальний матеріал: каси з цифрами; площинні грибочки і горішки.
Хід заняття
Вихователь. Діти, сьогодні нас запросили в гості. А хто нас запросив, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати! (Білочка.)
— Правильно, ходімо в гості до білочки. Гляньте навколо, скільки грибів виросло. А білочка збирає грибочки, настромляє їх на сухі гілочки та сушить на зиму. Але порахувати їх не вміє. Допоможемо їй? Скільки грибочків висить на гілочці? (Один.)
— А ось білочка несе ще один, начепила його на гілочку та й побігла за іншим. Скільки грибів стало на гілочці? (Два.)
— Що зробила білочка, щоб отримати число два? (До одного грибочка доклала ще один.)
— Ось вона несе ще грибок. Скільки стало грибів на гілочці? (Три.)
— То що потрібно зробити, щоб утворилось число три? (До числа два додати один.)
— Пробігав галявиною їжачок і подарував білочці ще одного великого гриба. Давайте порахуємо разом, скільки грибів стало у білочки. (1 грибок, 2 грибки, 3 грибки, 4 грибки — всього 4 грибки.)
— А тепер ви будете рахувати грибки для білочки. (Вихователь викликає дітей по черзі, і діти рахують гриби.)
— Число чотири позначається цифрою — 4. Ось як вона виглядає. А щоб її запам’ятати, давайте уважно розглянемо її та вивчимо про неї віршик.
Гострий лікоть у четвірки,
Як зачепить — буде дірка.
— Напишемо цифру 4 у повітрі. Білочка пропонує викласти цифру 4 з лісових горішків. (Діти виконують завдання.)
— Як ви думаєте, скільки потрібно паличок, щоб викласти цифру 4? (Три)
— Візьміть три палички і викладіть цифру 4.
Вихователь
Білочка Мілочка —
Добра господиня.
В неї є горішки,
Шишок повна скриня.
Ось метнулась білочка,
Заховалась в скриньці,
Це вона готує
Нам усім гостинці.
— Білочка хоче нас пригостити горішками. Але горішки не звичайні, а із завданнями.
Перший горішок.Чого буває тільки 4? (Ніжок у стола, ніжок у білочки, коліс у машини.)
Другий горішок:Білочка виставляє гриби, а діти перелічують (у межах 4) і знаходять відповідну цифру, що позначає цю кількість.
— Третій горішок пропонує пограти.
Дидактична гра «Четвертий зайвий»
Вихователь називає предмети, діти кваліфікують їх за спільною ознакою і знаходять зайвий. Наприклад: картопля, огірки, редиска, корова, собака, кіт, гарбуз, свиня.
Четвертий горішок — Фізкультхвилинка.
Лапки в боки, вгору вушка,
Скачуть білочки-подружки.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
По гілках вони летять.
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Люблять білочки стрибать.
— Діти, білочка назбирала грибочків і горішків і хоче визначити, чого більше. Допоможемо їй? Викладіть на верхній смужці 2 грибочки, а на нижній горішків на 1 більше. Скільки горішків ви виклали? (Три.)
— Чого у білочки більше — грибочків чи горішків? На скільки горішків більше? (На один.)
— Що потрібно зробити, щоб грибочків і горішків стало порівну? (Додати ще один грибочок.)
— Скільки тепер грибочків? (Три.) А горішків? (Три.)
— То чого тепер більше — грибочків чи горішків? (Їх стало порівну.)
— А що ще можна зробити, щоб горішків і грибочків було порівну? (Забрати один горішок.)
— То скільки грибочків стало? Два. А горішків? (Теж два.) Їх знову стало порівну.
Вихователь
Білка ще й торгує трішки,
Продає свої горішки:
Лисичці-сестричці,
Горобцю, синичці,
Ведмедику волохатому
Та й зайчику вухатому.
— Всі ці звірі та птахи прийшли до білочки по горішки. Давайте визначимо, де хто знаходиться. (Викладає на фланелеграфі.) Синичка — вгорі, лисичка — внизу, горобчик — справа, ведмедик — зліва, зайчик — посередині.
Діти, білочка дуже рада, що ви приходили до неї в гості. З яким числом та цифрою ви тут познайомились? Білочка бажає вам, щоб ми завжди були друзями природи, часто бували в полі, в лісі, біля річки.
Конспект заняття з логіко-математичного розвитку
«Подорож в математичні джунглі» для старшого дошкільного віку
Спрямованість змісту ( логіко- математичний розвиток)
Вікова група (старший дошкільний вік)
Тема : Подорож в математичні джунглі
Завдання : формувати у дітей інтерес до математики. Створювати ігрові умови для розвитку уваги , пам’яті , кмітливості. Виховувати самостійність, вміння працювати вдвох , планувати свою діяльність, творчо виконувати завдання.
Матеріал :іграшки- звірі, дидактичні ігри: «Знайди сусідів» , «З купинки на купинку», «Відкрий замок», « Знайди колір своєму дню».
ХІД ЗАНЯТТЯ :
Діти , подивіться, які гості до нас завітали. Привітайтеся.
Вліво, вправо оберніться,
Один одному всміхніться.
З доброю, лагідною усмішкою
Можна розпочати наше заняття.
Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми вирушаємо у цікаву мандрівку в математичні джунглі і зустрінемося з її мешканцями. Живуть тут числа і цифри , геометричні фігури і наші незмінні супутники дні тижня.
На минулих заняттях ми з вами вивчили багато тем , і щоразу нам допомагали казкові герої. Сьогодні разом з мешканцями джунглів ми закріпимо вивчений матеріал.
Шлях до джунглів лежить через зупинки , непрохідні стежинки , галявинки.
В дорозі можуть трапитися деякі труднощі, можливо підстерігатиме небезпека. Але нашими помічниками будуть уважність, кмітливість, взаємодопомога. То ви готові до того , чи не злякались ? (Готові , не злякались.)
Молодці! Вирушаємо в дорогу. А щоб було веселіше ,давайте візьмемо з собою в дорогу гру «Відповідай швидко і правильно»
Цукор солодкий, а сіль …
Слон великий, а мишка …
Дерево високе,а куіщ …
Міст широкий, а лінійка …
Ніж короткий, а шабля …
Зрештою ми дісталися до першої зупинки яка назавається (діти читають) Вихователь.
Живуть тут цифри і числа та мешкають добре знайомі нам звірі. Вони такі пухнасті і приязні. Давайте назвемо їх.
Діти називають : лев Сімба, мавповча Чі-чі, папуга Гриша, ведмідь Балу, удав Каа.
Вихователь :
* Скільки звірів у нас ?
* На якому місці стоїть? (відповіді дітей)
Ці звірі як і ми люблять гратися в піжмурки. Давайте з ними і пограємося.
Ви заплющете очі, а хтось із звірів заховається.
Проводиться гра «Піжмурки»
Ці звірята ніколи не бачили весни і її запашних квіточок. А чому слоненятко не бачило весну? Відповіді дітей (тому що в джунглях завжди літо.)
*Діти, назвіть які весняні квіточки ви знаєте ? (відповіді дітей).
Діти, зробіть гарну клумбу. Візьміть по одрій квіточці. На кожній квіточці цифра. Я пропоную погратися в гру «назвіть сусідів» Я буду називати квіточку і цифру на ній, а сусіди цієї квітки повинні відгукнутися.
Вихователь :
Ось ми і потрапили на другу галявину, яка називається (діти читають «геометрич- на).На цій галявині на нас чекає інтелектуальне кафе. Для того ,щоб потрапити в ньго нам потрібно оплатити вхід.
Сьогодні ця плата інтелектуальна. Кожен з вас повинен проявити знання про форму, колір, величину під час дидактичної гри «Відкрий замок»
Кожний із вас отримує набір замків (більший, менший, найменший) однакового кольору і набір відповідних геометричних форм однакового кольору ,але різних за формою і розміром. Слухайте уважно!
Завдання : потрібно правильно співвідносити за кольором і розміром геометричну форму на замок. Тож не забувайте орієнтуватися на колір замка і отвору на ньому. Умова: виграє той, хто спритно і правильно справиться з поставленим завданням.
Молодці, ви вважаєте що справилися з завданням ? (так)
Оце і є плата за вхід. Ви отримали квиток. Підійдіть до столу замовлень. Щоб ви хотіли отримати в меню ?
Відповіді дітей :(геометричний салат , фірмове тістечко ,трьохшарове желе.) Діти_ виконують завдання з різних геометричних фігур.
Вихователь:
Які геометричні фігури використали в своїх блюдах ?
А тепер пропоную вам хвилинку самообслуговування (математичні цікавинки та таємниці, де кожен із вас повинен проявити математичні знання.
А найбільше кутів? (многокутник)
Що за лінія , що має початок , а не має кінця ? (промінь)
Добре ми сьогодні попрацювали, відпочивали , але підійшов час залишати кафе. Вихователь :
Нарешті галявина «відпочинь» Тож давайте відпочивати. Я буду показувати вам цифру, а ви виконувати дії відповідно цифр.
Скільки раз ногою тупнем (4)
Скільки раз руками хлопнем (5)
Ми присядем скільки раз (60 І нахилимось а цей час (7)
Ми підплигнем рівно стільки (8)
Ай да рахунок ! Гра і тільки.
Подуєм на плече,
І на друге будем дути,
Бо сонечко пече, а вітерця не чути.
Подуєм на животик
Мов трубочка стане ротик
Тепер подуєм на хмаринки
Піднімем вітер, і який
Насунулися чорні хмари
Пішов дрібненький дощик (кап, кап)
Ми сховалися під кущик.
Скоро сонце виглянуло. Ми знову рядком пішли по джунглям. Подорожуємо далі.
Ось ми і дісталися останьої зупинки “Розумників» Якщо це джунглі, то хто ці розумники? (розумні звірі)
Давайте поміркуємо, в чому проявляється їхній розум? (вони добувають собі їжу, добре полюють)
Вірно, вони хорошо орієнтуються в частинах доби. Тож давайте покажемо звірятам свої знання. Згодні?
Діти, отже ми з вами частинка того, серед чого живимо. Ми вже навчилися орієнтуватися в часі і просторі. По чому можна визначити, яка частина доби? (по комахам, по рослинах, по сонцю)
Сонце сховалось? (вечір)
Сонце зійшло? (ранок)
Сонце стало серед неба? (день)
А тепер давйте наділимо людськими і казковими якостями кожну частинку доби.
Ким тепер стане ранок ? (ранок стане маленьким лісовичком)
Ким стане день:? (хлопцем красенем у золотій короні)
А вечір? (турботливим дідусем)
А ким стане ніч? (красунею чарівницею і старенькою бабусею)
Вихователь. А зараз використовуючи коротенькі образи-етюди розкажіть про: маленького лісовичка, дня-красеня, дідуся вечора, красуню чарівницю.
(діти описують кожну частину доби.)
Вихователь: пропоную погратися в гру «добери колір своєму дню»
Завдання : доберіть якийсь колір, щоб можна пошити вбрання вашому дневі, й поясніть ,чому ви обрали саме цей колір.
(діти виконують завдання)
Молодці, гарно ви справилися з цим завданням.
Підсумок.
Мандрували, в джунглях побували
Хоча цікаво було там
Та пора додому нам.
На якій галявині вам найбільше сподобалось?
На яку галявину ви хотіли повернутися?
На якій галявині було найважче?
Пропоную вам домашнє завдання : вдома кожен з вас складе і зашифрує маршрут, по якому ми здійснимо наступну подорож.
«Математична країна»
Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей оперувати цифрами, розв'язувати логічні задачі, визначати суміжні числа; вправляти у прямій та оберненій лічбі; закріплювати знання дітей про геометричні фігури, дні тижня; формувати вміння орієнтуватися у просторі; розвивати у дітей логічне мислення, пам'ять, мовлення; виховувати стриманість, колективізм та інтерес до математики.
Матеріал: Д. м.: конверт, талісмани, лялька – Королева, лісові друзі (іграшки), медалі.
Р. м.: цифрові будиночки, лічильні палички, папір з геометричними фігурами, фломастери
Хід заняття
Ігровий момент
- Діти, коли я сьогодні відчинила вікно до нас в групу залетів ось цей конверт і потрапив мені прямо в руки. Як ви думаєте, що там? Скажіть, а ви хочете дізнатися, хто його написав? Я теж дуже хочу!
(Відкриваю, читаю)
Добрий день, діти! Я – Королева незвичайної країни, там багато геометричних фігур, цифр, задач..Знаю, що ви дуже розумні, кмітливі дітки, тому я вас запрошую до себе в гості. Але перш, ніж потрапити до мене, вам потрібно пройти через чарівні зупинки, на яких вас будуть чекати завдання. Виконавши їх, ви отримаєте талісмани, які допоможуть вам дізнатися назву моєї країни. Чекаю зустрічі з вами!
З повагою, Королева
- Ну що ж ви хочете зустрітися з Королевою? Тоді вирушаємо у подорож. Але постривайте! З нами теж хочуть вирушити і багато чому повчитися лісові звірята. Візьмемо їх з собою? Та спочатку, щоб знати скільки їх помандрує з нами, потрібно їх порахувати.
Гра “Порахуй”
- А тепер можемо вирушати!
Зупинка 1 – Логічна (задачі)
От і перша зупинка - Логічна, на якій відкривають нам шлях в країну, ось ці чарівні двері. А що це на них? (замочки)Так. I нам треба їх відкрити за допомогою ключиків. Але сперш потрібно розв'язати задачі, давши правильну відповідь, ми зможемо знайти той ключ, який співпадає з нашим розв'язком і тоді зможемо відкрити двері. Тому будьте дуже уважні, адже якщо ми зробимо помилку, ключ не підійде і ми не зможемо подорожувати далі. Отож, слухайте!
1. Три руді лисиці,
Грались на травиці.
З них одна сховалась,
Скільки їх зосталось? (2)
2. Купила в крамниці сестричка,
Сім метрів шовкової стрічки.
Три мені віддала,
А скільки ж собі узяла? (4)
3. Вісім спілих грушок
На гілочці годайдались,
Три грушки з'їв Павлушка,
То скільки груш зосталось?(5)
- От ми і справились з першим завданням. А отже отримуємо перший талісман. Нашим лісовим друзям дуже сподобалось розв'язувати задачі, тому вони з великим задоволенням ідуть з нами далі.
Зупинка 2 – Сусідня (будиночки з цифрами)
- А на цій зупинці ми з вами зустріли не звичайні, а цифрові будиночки. В них мешкають цифри, які зовсім не знають своїх сусідів. I Королева дуже хоче, щоб допомогли цифрам. Допоможемо?
- От, які ми молодці, допомогли цифрам розібратися з сусідами, та й не тільки вони, а й звірі, тепер знають, які сусіди можуть мешкати ось в таких будиночках. А за виконане завдання ми отримуємо другий талісман.
Зупинка 3 – Тижнева (дні тижня)
- На цій зупинці, Королева хоче перевірити нас. Вона хоче дізнатися, на скільки добре ми знаємо дні тижня. Будьте уважні!
Вранці ми із добрим ділом
День вітали..(Понеділок)
Ніченька минула скоро,
Трудовий іде..(Вівторок)
За ним спритна, молода
Поспішає..(Середа)
А четвертий день тепер,
Називається..(Четвер)
Діло добре ладиться,
Як настане..(П'ятниця)
Дома скрізь кипить робота,
Як почнеться день..(Субота)
А субота з хлібом – сіллю,
Привела сестру..(Неділю)
- А хто назве їх по порядку?
- Який сьогодні день?
- А який був вчора?
- А який буде завтра?
- Молодці! Гляньте, як наші друзі радіють, тому що, чесно кажучи, багато хто з них плуталися в днях, а тепер вони раді, бо разом з нами, вони вивчили їх напам'ять. А за виконане завдання, ми отримуємо третій талісман.
- Ну що, я думаю зараз саме час всім нам відпочити, тому що стомились не тільки ми, а й наші лісові друзі, вони так з нами працювали, що стомили свої лапки.
Фізкультхвилинка
Раз, два! Пострибали!
Три, чотири! Знову стали!
Лапки вліво, лапки вправо,
Лапки вгору підняли.
Всі тихесенько присіли,
Потім знову підвелись.
Покрутились, звеселились,
Усміхнулись!
Й за науку знов взялись!
Зупинка 4 – Геометрична (папір з геометричними фігурами)
- А на цій зупинці, нас чекають геометричні фігури. Вони теж, як ми з вами мають своїх друзів і вони завжди разом одне з одним. Але з ними трапилась біда, вони не можуть знайти один одного і хочуть, щоб ми їх не тільки знайшли, а й побудували з них не звичайний, чарівний будинок.
- Ось, які чудові будиночки в нас вийшли. Фігури знайшли одне одного. Стали на свої місця. А наші лісові друзі, вдячні за такі прекрасні будиночки. Отже, за виконане завдання ми отримуємо четвертий талісман.
Зупинка 5 – Просторова (лічильні палички)
- Діти, ви не забули до кого ми йдемо в гості? Але ж якщо вона нас запрошує до себе, то й ми повинні будемо покликати її. Та ми ж знаємо шлях,зупинки, доріжку по якій повинні йти, а Королева – ні. Для того, щоб вона до нас потрапила, нам потрібно їй показати маршрут до нашого садочка. Отож, я називатиму кількість паличок і напрямок у якому їх потрібно покласти(викладаємо доріжку з лічильних паличок)
1п. – вправо
1п. – вгору (прямо)
1п. – вправо
1п. - вгору
1п. – вліво
1п. – вгору
2п. – вправо
1п. - вниз
1п. - вправо
-Молодці! Наша Королева точно не заблукає і швидко знайде дорогу. А наші друзі, дякують нам, адже навчилися знаходити потрібний маршрут. За нашу вправність, ми забираємо останні – п'ятий талісман.
Підсумок
- От і виконали ми всі завдання Королеви, зібрали всі талісмани, а тепер давайте ж дізнаємось, як же зветься країна, в якій мешкає Королева. Відкриємо наші талісмани..
МАТЕМАТИКА
- То як зветься ота не звичайна, чарівна країна? (математика)
- А тепер час зустрітися з Королевою.
- Королева: ”Я чекала зустрічі з вами! Змогли мене переконали, що ви дійсно дуже розумні дітки. За вашу сміливість і знання, дарую вам, як найкращим знавцям математики, ось такі медалі. А лісовим звірятам теж дарую медалі, за те, так цікавляться математикою. Нехай розкажуть своїм лісовим мешканцям, що мандрували пізнавальними зупинками, а головне Математикою”те, що не просто мандрували, а й багато чому навчилися в цікавій країні, яка зветься – Математикою.
Мета. Сприяти розвитку вмінь порівнювати і аналізувати. Розвивати увагу, логічне і асоціативне мислення, пам’ять.
Виховувати в дітей вміння працювати з роздавальним матеріалом, цікавість до заняття з математики.
Продовжувати формувати у дітей вміння обмірковувати хід виконання завдань. Удосконавлювати вміння рахувати в межах 10 прямою і оберненою лічбою та від заданого числа, співвідносити числа і цифру. Закріпити склад чисел від 2-7. вчити помічати геометричні фігури в овочах і фруктах; ділити ціле на частини; розв’язувати логічні задачі.
Вправляти дітей у вмінні порівнювати предмети за товщиною, висотою, кольором.
Матеріал. Презентація «Завдання від Смішариків», роздавальний матеріал до дидактичної гри «Приготуй салат по рецепту», завдання на аркушах « Домалюй певну кількість яблук».
Хід заняття
Гра «Рахуй далі», «Порахуй навпаки», «Яке число я пропустила?»
Діти сідають за столи
Завдання від Копатича. (слід домалювати певну кількість яблук, щоб відповідало вказаному числу)
Фізкультхвилинка
Діти переходять на килимок
Завдання від Бараша (діти сідають на подушки)
У перчині (трикутник, прямокутник, квадрат, круг – насінина)
У гарбуза ( овал, круг).
У груші – круг, трикутник. І т. д…
Завдання від Нюши.
Логічні задачі
Тема. Кількісна і порядкова лічба.
Геометричні фігури.
Мета: продовжувати вчити дітей кількісної та порядкової лічби у межах 6. Розвивати вміння класифікувати геометричні фігури за формою, перегруповувати за зміненим критерієм(величина, колір). Створювати атмосферу співпраці на заняттях. Навчати слухати інструкцію педагога та діяти згідно з нею.
Підготовча робота: читання казки «Попелюшка».
Демонстраційний матеріал: на дошці намальоване велике коло, різні
за величиною та кольором геометричні фігури.
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка,
кольорові олівці, геометричні фігури, умовні міри (, кольорова вставка).
Хід заняття
Діти, до королеви Математики звернулась по допомогу фея із казки «Попелюшка». Вона чула, що ви дуже кмітливі та старанні. Фея просить допомогти Попелюшці виконати роботу, щоб дівчинка змогла побувати на балу.
1 завдання «Знайди замок Попелюшки» .
Визначте, у якому замку живе Попелюшка. Полічіть, скільки замків. Чим вони схожі? Чим відрізняються? Здогадайтеся, за яким правилом збудовано замки. (Кожний замок складається з геометричних фігур однієї форми.) Попелюшка живе в замку, де це правило порушено. Знайдіть замок Попелюшки та розфарбуйте його. Визначте найкоротший шлях до замку. Доведіть свій вибір за допомогою умовної міри (запропонувати декілька умовних мір). Яким ще способом можна визначити найкоротший шлях до
замку?
Який за рахунком замок Попелюшки, якщо лічити зліва направо? (Другий.)
А якщо рухатися справа наліво? (Третій.)
У який бік треба йти, щоб швидше дістатися до потрібного
замку? Чому? (Якщо йти зліва направо, потрібний замок — другий, а якщо справа наліво — третій. Два менше, ніж три, на одиницю, отже, зручніше йти зліва направо.)
Яке число більше? На скільки? Яке менше? На скільки?
У який бік треба йти, щоб швидше дістатись до замку? Чому?
Розфарбуйте доріжку до замку Попелюшки.
(Перевірка та оцінювання результатів.)
2 завдання «Посади квіти» .
Посадіть під вікнами замку троянди. На картці зображенокола, це ямки під кущі троянд. Скільки їх? Скільки треба кущів посадити? Кожний кущ має свій колір, і саджати його треба в певному місці. Я буду називати колір троянд і місце куща в ряду. Ви
маєте знайти відповідний за рахунком кружечок і зафарбувати його зазначеним кольором (можна запропонувати дітям самостійно посадити квіти згідно зі схемою, стрілка вказує напрям відліку, цифра — місце в ряду).
Приготуйтесь і будьте уважні.
Зліва направо четвертим слід посадити жовтий кущ троянди.
Справа наліво третім — червоний.
Зліва направо третім — жовтогарячий.
Четвертим справа наліво — блакитний.
Тепер перевірмо, чи правильно ви посадили троянди. Які за
рахунком червоні троянди, якщо лічити справа наліво? Чи будуть вони на тому самому місці, якщо лічити зліва направо?
Чому? Якого кольору квіти на цьому місці зліва направо?
Що необхідно знати для того, щоб правильно знайти місце
предмета в ряду інших? (Напрямок відліку.)
Фізкультхвилинка .
Робота з демонстраційним матеріалом.
Розкладіть квасолю в кошики. У цій казці квасоля незвичайна. Розгляньте, яку вона має форму? (Круглу, трикутну, прямокутну, квадратну.)
Який колір? (Вона жовта, червона, синя, зелена.) Який розмір? (Велика, мала.)
Спочатку треба в кошик покласти всі червоні фігури. (Вихователь звертає увагу на велике коло та різні за формою й кольором
геометричні фігури, намальовані на дошці кольоровою крейдою,
та пропонує за допомогою стрілочок розмістити в колі червоні фігури.)
Які фігури лежать у кошику? (Червоні.)
Які фігури залишились за кошиком? (Відповіді дітей можуть
бути: сині, квадратні, великі тощо. Запропонувати дітям назвати
якість усіх фігур, які лежать за межами кола, за допомогою одного
слова, використовуючи при цьому слово «червоні» або «не червоні».)
Чому фігури різної форми поклали в один кошик? (Вони всі
червоні.)
Тепер покладіть у кошик усі трикутники. Чому фігури різного
кольору поклали в один кошик?
Які фігури залишились поза кошиком? (Не трикутні.)
3 завдання «Розбери квасолю» .
Допоможіть Попелюшці розкласти квасолю у два кошики (великі кола). У цій казці квасоля незвичайна, у вигляді геометричних фігур різної форми та величини. За допомогою стрілочок розташуйте фігури більшого розміру в лівому колі, меншого — у правому.
Якої форми фігури лежать у колі зліва? Чому фігури різної
форми поклали в одне коло? (Вони всі великі.) Якої форми фігури лежать у колі справа? Чому фігури різної форми поклали в одне коло? (Якщо діти швидко виконали це завдання, дайте їм додаткові на перегрупування за кольором, формою, використавши фігури.
Наприклад,всі зелені фігури покладіть у ліве коло, а всі сині — у праве. Чому
фігури різної форми опинились в одному колі?) (Перевірка та оцінювання результатів.)
Ми виконали всі завдання. Завдяки вашій допомозі Попелюшка побувала на балу.
Які завдання для вас були найлегшими, найважчими?
Тема. Порядкова лічба. Орієнтування в часі.
Мета: показати дошкільникам значення часових інтервалів у житті людей, зацікавити засобами вимірювання часу. Ознайомити з часовим інтервалом тривалістю в одну хвилину. Навчати дітей усвідомлювати значення напрямку для порядкової лічби. Навчати здійснювати класифікацію геометричних фігур за допомогою граф. Продовжувати формувати вміння взаємоперевірки. Виховувати самостійність.
Підготовча робота: читання казки «Попелюшка».
Демонстраційний матеріал: пісочний годинник, годинник із секундною стрілкою.
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка,
кольорові олівці, геометричні фігури, умовна міра ( кольорова вставка).
Хід занят тя
Бджілка-Розумниця кличе сьогодні вас на допомогу Попелюшці. Зла Мачуха наказала дівчинці виконати складну роботу.
1 завдання «Знайди замок Попелюшки».
Допоможіть знайти замок Попелюшки.
Чи однакові замки? Що в них спільного? Чим відрізняються?
З яких фігур збудовано кожний замок?
За яким правилом збудовано замки? (Кожний замок складається з геометричних фігур однієї форми.)
У якому замку порушено правило?
Чи всі замки збудовані з однакових фігур?
У замку Попелюшки одна фігура відрізняється від інших формою. Знайдіть замок Попелюшки та розфарбуйте його. Як можна за допомогою умовної міри визначити найкоротшу відстань до замку?
(Запропонувати для вимірювання тільки одну умовну міру, результат позначати фішками.)
Якщо нічим виміряти відстань, як можна за допомогою лічби визначити найкоротшу дорогу?
Покажіть стрілочкою, якою дорогою можна найшвидше дістатися до замку. Поясніть свій вибір.
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
2 завдання «Знайди вагон» .
Солдати вирушають на пошуки Попелюшки. Допоможіть їм знайти свої вагони.
Покажіть стрілочкою кожному солдатові його вагон згідно з квитком. Нумерація вагонів починається з голови потяга. Визначте, чи в одному вагоні будуть їхати пажі, якщо вищий на зріст лічив вагони зліва, а нижчий — справа.
Поясніть чому.
Який на зріст паж припустився помилки? Чому? (Нижчий.
Вагони слід лічити зліва направо.)
Як виправити помилку? (Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
Фізкультхвилинка
3 завдання «Наведи порядок» .
Допоможіть Попелюшці прибрати посуд. На малюнку посуд позначено геометричними фігурами.
Придумайте самостійно правило розташування фігур (у колі, за колом).
За допомогою стрілочок покажіть місце кожної фігури. Доведіть свій вибір.
Чому ці фігури розмістили в колі, а інші — за колом? (Якщо дитина не розуміє завдання, дайте їй зразок, використавши фігури
Наприклад: поклади в коло всі жовті фігури, а за колом — сині.
Чому фігури різної форми опинились у колі?
Розташуй у колі всі трикутники, а за колом — усі квадрати. Чому
фігури різного кольору опинились у колі? І под.).
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
Робота з демонстраційним матеріалом.
«Допоможіть Попелюшці своєчасно повернутися додому».
Діти, що може допомогти Попелюшці своєчасно повернутисьтдодому? (Годинник.)
А скільки їй знадобиться часу, щоб залишити замок?
Чи вистачить їй однієї хвилини? Одна хвилина — це багато чи мало?
Час можна побачити на ось такому годиннику. Поки весь пісок висиплеться з одного балончика в інший, мине 1 хвилина.
Як ви думаєте, як називається цей годинник? (Пісочний.)
Чому? На нашому звичайному годиннику ми можемо побачити, як
спливає хвилина, стежачи за секундною стрілкою. За одну хвилину секундна стрілка має обійти коло.
Перевірмо, чи дійсно цейпісочний годинник розрахований на хвилину (вихователь звертає увагу на те, звідки почала свій шлях секундна стрілка, і перевертає пісочний годинник).
Що можна встигнути зробити за одну хвилину?
Попелюшка дякує вам за допомогу.
Яке завдання було найскладнішим? Чому?
Тема. Геометричні фігури.
Орієнтування у просторі.
Мета: продовжувати навчати дітей розрізняти геометричні фігури квадрат і прямокутник, закріпити характерні особливості геометричних фігур (трикутник, квадрат, прямокутник); навчати утворювати множину за однією з ознак (формою). Навчати визначати словом місце розташування предметів (зліва, справа, угорі, унизу, попереду, позаду). Розвивати вміння порівнювати. Виховувати зацікавленість змістом заняття.
Показати необхідність планування дій.
Підготовча робота: читання казки «Колобок».
Демонстраційний матеріал: велике коло, намальоване на дошці, геометричні фігури різної величини та форми, паперові квадрат та прямокутник.
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, кольорові олівці, геометричні фігури ножиці.
Хід заняття
Діти, сьогодні ми з вами будемо подорожувати незвичайнимистежками казки «Колобок».
Чому Колобок добре котиться по доріжці? Якої він форми?
Колобок котився, котився і закотився в «геометричний» ліс.
Щоб тварини відпустили Колобка, допоможіть виконати їхні завдання.
Згадайте, хто перший зустрівся Колобку на шляху?
Робота з демонстраційним матеріалом.
Зайчик приготував для Колобка завдання — назбирати листя. Але ж Колобок утік від Бабусі та Дідуся і нічого не навчився. Та він чув, що ви дуже розумні й товариські діти і всім приходите на допомогу.
Допоможіть Колобку виконати завдання — назбирати в кошик листочків прямокутної форми.
(Вихователь звертає увагу дітей на дошку, де намальовані кольоровою крейдою зліва — велике коло, справа — різного кольору, величини, форми геометричні фігури.)
Ось це велике коло зліва буде кошиком, а різні геометричні фігури — листочками (див. малюнок).
Визначте фігури прямокутної форми та за допомогою стрілочок розташуйте їх у великому колі.
Якої форми фігури слід покласти в коло? (Вихователь викликає декількох дітей для роботи з демонстраційним матеріалом. Інших залучає до перевірки завдання.)
Якої форми фігури розташовані в колі? (Прямокутні.) Які за
колом? (Не прямокутні.)
Чому фігури різного кольору, величини поклали разом?
Чому ви думаєте, що це прямокутники?
Чи поклали ви до кола квадрати? Чому? Як довести, що квадрат — теж прямокутник? (За допомогою моделі кута. Відрізати від прямокутника кут і прикласти до кутів квадрата, вони однакові за величиною, прямі. Вихователь пропонує біля дошки довести за допомогою моделювання, що в обох фігур прямі кути.)
1 завдання «Перетвори» .
Зайчик приготував для Колобка таке завдання: перетворити фігури на речі, які Колобок міг бачити у Бабусі. Домалюйте прямокутники так, щоб вони були частинами предметів. (Перевірка та оцінювання результатів.) Із завданням ви впорались, тому Колобок помандрував далі.
2 завдання «Виклади доріжки».
Кого наступного зустрів Колобок?
Котрим зустрів Колобка Вовк? Його завдання складне, але дуже цікаве.
Викладіть доріжки з геометричних фігур, дотримуючись такого правила: у доріжці, яка веде до Вовка, поряд не має бути однакових за величиною фігур.
З якої фігури починається доріжка до Вовка?
Яку фігуру не можна класти поряд? Чому? Яку фігуру можна покласти? (Якщо дитина швидко виконала завдання, запропонуйте їй додаткові: викласти доріжку до Зайчика так, щоб поряд не було однакових фігур за формою, до Ведмедика — однакових за
формою та величиною.)
(Перевірка та оцінювання результатів.)
Фізкультхвилинка .
3 завдання «Визнач, де хто перебуває».
Котиться Колобок далі, а назустріч йому Ведмідь. Згадайте, яким за рахунком зустрівся Колобку Ведмідь у казці?
Розгляньте малюнок у зошиті. Визначте, у якому напрямку рухається Ведмідь, а у якому — Колобок.
Знайдіть, хто в лісі рухається вліво, а хто — вправо. Доведіть свою думку.
Тварин, які рухаються вправо, розфарбуйте.
Розкажіть, хто де перебуває (за допомогою прийменників за, між, попереду, позаду).
(Перевірка та оцінювання результатів.)
Діти, Колобок вирішив повернутися до Дідуся та Бабусі.
Чому? Як ви думаєте?
Чого він сьогодні навчився в «геометричному» лісі?
Тема. Число та цифра 7. Дні тижня.
Мета: ознайомити дітей із числом та цифрою 7; закріпити вміння лічби за участю різних аналізаторів. Закріпити вміння послідовно називати дні тижня від будь-якого дня. Розвивати пам’ять. Формувати інтерес до занять математикою. Виховувати самостійність під час виконання завдань.
Підготовча робота: читання казки «Теремок».
Демонстраційний матеріал: ширма, числові фігури, цифри.
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, геометричні фігури, картки із зображенням цифр, площинна лінійна модель днів тижня (РЗ, кольорова вставка), кольорові олівці.
Хід заняття
Діти, подивіться уважно на малюнок і скажіть, зустріч з якою казкою на вас чекає. Так, це казка «Теремок». Цей теремок незвичайний, у ньому є завдання для героїв цієї
казки. Допоможімо їх виконати.
Робота з демонстраційним матеріалом.
Завдання слід виконувати старанно, щоб тварини змогли потрапити до теремка.
Полічіть, скільки плесків у долоні я зроблю (4), і підніміть
відповідну цифру. (Вихователь плескає в долоні за ширмою.)
Полічіть, скільки разів я постукаю (2), і підніміть цифру на
одиницю меншу.
Полічіть, скільки предметів на картці, і підніміть цифру, на
одиницю більшу (4).
Я покажу цифру (5), а ви викладіть на верхній смужці стільки
ж квадратів.
На нижній смужці викладіть прямокутників на один більше.
Полічіть фігури, їхню кількість позначте відповідною цифрою (6).
Чого більше? (Прямокутників.) На скільки? Яких фігур менше? (Квадратів.) На скільки?
Яке число більше? (6.) На скільки? Яке число менше? На
скільки? Чому квадратів менше?
Що слід зробити, щоб фігур стало порівну? (Додати квадрат.)
По скільки їх стало? (По 6.) Скільки квадратів? Полічіть їх.
Як утворилося число 6?
Скільки було? Скільки додали?
Тепер додайте ще один квадрат. Скільки стало квадратів? (7.)
Як утворилось число 7? Скільки було? Скільки додали?
Чого більше? Чому квадратів більше? Яке число менше? Наскільки?
Що треба зробити, щоб було порівну?
Якщо прибрати один квадратик, по скільки стане фігур? (По 6.)
Як утворилося число 6? Скільки було? Скільки відняли?
Якщо додати один прямокутник, по скільки буде фігур? (По 7.)
Як утворилось число 7? Скільки було? Скільки додали?
1 завдання «Знайди доріжку» .
Допоможіть Мишці дістатися до теремка. Покажіть шлях через болото, з’єднайте цифри в порядку збільшення за допомогою стрілочок. З якої цифри почнете роботу?
(Перевірка та оцінювання результатів.)
Фізкультхвилинка .
2 завдання «Полічи» .
Допоможіть Жабці дістатися до теремка. Полічіть кількість нот, цяточок у комахи, кольорів у веселки. По скільки різних предметів у кожній групі? (Сім нот, сім кольорів веселки, сім цяточок у жука-сонечка.) Хто знає, якою цифрою позначається така кількість предметів?
(Вихователь аналізує, з яких частин складається цифра 7.)
Зі скількох паличок складається цифра 7? Як вони розташовані? З якого боку приєднується коротша паличка? На які цифри схожа 7? Чим відрізняється? Заштрихуйте цифру 7 за вказаним стрілочкою напрямком. Намалюйте сім будь-яких предметів (якщо дитина швидко виконалазавдання, запропонуйте додаткове: розфарбувати веселку). (Перевірка та оцінювання результатів.)
Допоможіть Зайчикові відгадати загадку: «Сім братів вікомрівні, а іменами різні». (Дні тижня.)
Робота з моделлю днів тижня
За допомогою фішок (площинна лінійна модель днів тижня, РЗ, кольорова вставка) викладіть тиждень, якщо він умовно починається із середи (завдання можна повторити декілька разів, починаючи від різних днів тижня).
Згадайте віршик про дні тижня
3 завдання «Визнач послідовність» .
Розфарбуйте послідовно дні тижня: тиждень, що зліва, умовно почніть розфарбовувати з четверга, а той, що справа,— із суботи.
(Перевірка та оцінювання результатів.)
Наша зустріч із казкою «Теремок» закінчилася.
Завдяки вашій допомозі звірятка будуть жити в затишному домі.
Що вам сьогодні на занятті запам’яталося найбільше? Чому?
Тема. Геометричні фігури.
Порядкова, кількісна лічба.
Мета: продовжувати вчити дітей розрізняти геометричні фігури (трикутник, прямокутник, квадрат, круг); видозмінювати їх шляхом практичних операцій. Закріплювати вміння кількісної лічби у межах 7, формувати уявлення про те, що кількість предметів не залежить від величини та просторового розташування. Сприяти розвитку інтересу дітей до математичних дій. Навчати порівнювати результат і зразок, позитивно ставитися до диференційованої оцінки педагога.
Підготовча робота: читання казки «Солом’яний Бичок».
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, геометричні фігури (кольорова вставка) або додаткові фігури різного розміру та кольору, лічильні палички.
Хід заняття
Сьогодні королева Математика розповіла, що слід допомогти визволити тварин казки «Солом’яний бичок». Дід їх відпустить тоді, коли ви виконаєте його завдання.
1 завдання «Виклади героїв казки»
Викладіть героїв казки «Солом’яний бичок» з геометричних фігур (кольорова вставка, можна використовувати додаткові фігури).
Які геометричні фігури використали? Скільки всього тварин зображено на малюнку?
Зображення бичка придумайте самостійно.
Яку геометричну фігуру нагадує голова (тулуб, ноги)?
Чи однакові вони за величиною? (Перевірка та оцінювання результатів.)
Фізкультхвилинка.
2 завдання «Порівняй».
Допоможіть звільнити Зайчика. Визначте, зліва чи справа прямокутників більше. Доведіть свій вибір. Кількість прямокутників у кожній групі за допомогою стрілочок позначте відповідною цифрою. (Перевірка та оцінювання результатів.)
Де прямокутників більше? Менше? Яке число більше? На скільки?
Яке число менше? На скільки? Чому здається, що зліва прямокутників більше?
3 завдання «Перетвори» .
Допоможіть звільнити Лисичку. Викладіть з лічильних паличок будиночок за зразком.
Перекладіть одну паличку так, щоб будиночок був повернутий в інший бік.
Викладіть із лічильних паличок Бичка за зразком.Перекладіть дві палички так, щоб Бичок дивився вправо.
(Перевірка та оцінювання результатів.)
Тварини вдячні вам за допомогу. Що нового ви дізналися сьогодні?
Тема. Число 10. Геометричні фігури.
Мета: навчати відтворювати зображення за контурним зразком. Ознайомити з числом 10. Навчати позначати двозначні числа цифрами, закріпити вміння лічби у межах 10. Розвиватиувагу. Виховувати кмітливість.
Підготовча робота: читання казки «Солом’яний Бичок».
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, кольорові олівці, 2 комплекти геометричних фігур для гри «Танграм».
Хід заняття
1 завдання «Виклади героїв казки» .
Викладіть героїв казки «Солом’яний бичок» за допомогою геометричних фігур гри «Танграм». Зайчика, Лисицю, Ведмедя викладіть за зразком, зображення інших героїв придумайте самостійно.
Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.
2 завдання «Визнач кількість».
Допоможіть Зайчику розкласти моркву в кошики. Намалюйте моркву в кожному кошику так, щоб у кожному попередньому кошику морквин було на одну менше, ніж у наступному. Кількість овочів у кожному кошику позначте, з’єднавши його
стрілочкою з відповідною цифрою.
Скільки овочів в останньому кошику? Чому? На скільки менше в попередньому?
Яке число більше? На скільки? Яке число менше? На скільки? Як утворилося число 10?
Якими цифрами позначається число 10?
Скільки морквин у першому кошику? Скільки їх у другому?
Чому ви так думаєте?
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
Фізкультхвилинка .
3 завдання «Розфарбуй бочки».
Допоможіть Ведмедику пофарбувати бочки. Зробіть це так, щоб бочки на верхній картці за кольором відрізнялись одна від одної. Скільки використали кольорових олівців?
По скільки олівців різного кольору взяли, щоб скласти групу з п’яти предметів?
На нижній картці використайте один олівець, але так, щоб бочки відрізнялись одна від одної. Скільки всього бочок?
По скільки предметів різного кольору треба, щоб скласти групу з п’яти?
Зі скількох одиниць складається число 5?
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
Зустріч із героями казки «Солом’яний бичок» закінчилася.
Що вам сподобалося на занятті найбільше? Чому?
Тема. Орієнтування у просторі. Порядкова лічба.
Мета: Навчати дітей визначати напрямок, користуючись схемою. Вправляти в порядковій та кількісній лічбі у межах 11. Розвивати конструктивне мислення.
Підготовча робота: читання казки «Снігова Королева».
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, кольорові олівці.
Хід заняття
Сьогодні ми з вами будемо подорожувати стежинами казки «Снігова Королева».
1 завдання «Знайди безпечний шлях» .
Допоможіть Герді знайти безпечний шлях до Кая. Рухайтесь по лабіринту за схемою. Починайте зі стрілочки. У який бік слід повернути дівчинці? Скільки пройти, перш
ніж знову повернути вбік? Чому далі не можна йти в тому самому напрямку?
Чи можна знайти інший безпечний шлях, не користуючись схемою? Доведіть свою думку.
Фізкультхвилинка .
2 завдання «Допоможи розфарбувати квітки» .
Допоможіть Герді виконати завдання Чаклунки та вирушити далі на пошуки Кая.
Розфарбуйте третю квітку зліва. Як вона називається? Розфарбуйте шосту квітку справа, п’яту — зліва, четверту — справа. Що слід знати, щоб знайти місце предмета серед інших?
(Самоконтроль і самооцінювання.)
3 завдання «З’єднай половинки крижинок».
Допоможіть Каю знайти відповідні половинки крижинок. З’єднайте їх стрілочками.
Скільки цілих крижинок вийшло? Полічіть їх, обведіть відповідну цифру. Поясніть, чому ви з’єднали саме ці половинки.
(Самоконтроль і самооцінювання.)
Герда та Кай дякують вам за допомогу. Які завдання були важкими? Чому?
Тема. Чотирикутник.
Мета: формувати в дітей прагнення якісно виконувати завдання; ознайомити з поняттям «чотирикутник», закріпити характерні ознаки знайомих геометричних фігур. Тренувати дітей орієнтуватись на обмеженій площині. Закріпити вміння будувати серіаційний ряд за величиною в порядку зменшення, виробляти вміння відлічувати предмети у межах 9. Протягом заняття формувати самостійність у навчальній діяльності,
розвивати вміння розв’язувати завдання шляхом цілеспрямованих практичних спроб.
Підготовча робота: читання казки «Гуси-лебеді».
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, кольорові олівці, набір фігур до гри «Танграм» (,кольорова вставка).
Хід заняття
Сьогодні наша допомога потрібна дівчинці з казки «Гуси-Лебеді». Вона має виконати всі завдання та своєчасно повернутися з братиком додому.
1 завдання «Збудуй місток» .
Допоможіть дівчинці перейти річку. Збудуйте місток за схемою. Полічіть, скільки всього фігур? Скільки трикутників? Скільки трикутників великого розміру? Скільки маленьких трикутників? Скільки трикутників середнього розміру?
(Вихователь пропонує щоразу знайти і показати відповідні фігури.)
Як можна назвати фігури, що залишилися, одним словом?
Чому?
Скільки у них вершин? Кутів? Сторін? Полічіть чотирикутники. Скільки з них квадратів?
Чи можна квадрат назвати чотирикутником?
Де розташовані великі трикутники? Якою за довжиною стороною вони зіставлені?
Де розташований середній трикутник? Довшою чи коротшою
стороною він приєднаний до великого трикутника?
Де розташований квадрат? Яка фігура між квадратом та середнім трикутником?
Якою стороною маленький трикутник приєднаний до середнього, а якою стороною до квадрата? Як розташовані чотирикутник і маленький трикутник?
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
Фізкультхвилинка .
2 завдання «Збери яблука».
Допоможіть дівчинці зібрати яблука, розкладаючи їх відповідно до величини кошика.
Визначте місце кожного яблука та укажіть його стрілочкою.
У який за розміром кошик слід покласти найбільші яблука?
Як можна визначити, які яблука класти в наступний, менший
за величиною, кошик?
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
3 завдання «Витягни з печі пиріжки».
Допоможіть дівчинці визначити, які вироби спеклися.
Розфарбуйте в кожному ряду їхню кількість відповідно до зазначеної цифри.
Скільки спеклося бубликів? Скільки спеклося пиріжків? Скільки спеклося батонів?
Чи всі вироби ви зафарбували в кожному ряді? Чому?
(Взаємоперевірка та взаємооцінювання результатів.)
Дівчинка дякує вам за допомогу. Ви допомогли їй швидко впоратися із завданнями.
Які завдання були важкими? Чому?
Тема. Час. Склад числа з двох менших.
Мета: ознайомити зі значенням стрілок годинника, тривалістю одно та п’яти хвилинного інтервалу, навчати контролювати час за пісочним годинником у процесі різноманітної діяльності, визначати час із точністю до години. Ознайомити зі складом числа 8 з двох менших. Виховувати почуття задоволення від уміння виконувати завдання за певний час. Закріплювати знання стосовно геометричних фігур і розвивати вміння орієнтуватися на площині. Виховувати самостійність, ініціативність у навчальній діяльності.
Підготовча робота: читання казки «Гуси-лебеді».
Демонстраційний матеріал: пісочний годинник на 1 та 5 хвилин, годинник із секундною стрілкою, модель годинника, 6 кружечків, 6 квадратів.
Обладнання та роздавальний матеріал: робочий зошит 1, закладка, кольорові олівці, моделі годинників, геометричні фігури (кольорова вставка).
Хід заняття
Сьогодні королева Математика запросила нас у казку «ГусиЛебеді».
1 завдання «Знайди схему» .
Знайдіть схему, яка вказує шлях до будиночка Баби Яги, розфарбуй її.
Як перевірити, яка зі схем веде до Баби Яги? З чого почнете роботу?
Чи потрібно перевіряти всі схеми? Як найшвидше можна визначити потрібну схему? (Будиночок Баби Яги позначено кружечком. Потрібно перевірити відповідні схеми.)
Доведіть, що обрана вами схема веде до будинку Баби Яги.
(Самоконтроль і самооцінювання.)
2 завдання «Склади овочі» .
Допоможіть дівчинці скласти овочі в кошики таким чином,
щоб у кожному кошику було вісім овочів. З’єднай потрібні малюнки лінією.
Скільки намальовано головок капусти?
З якими овочами слід об’єднати капусту, щоб разом їх було 8?
Назвіть кожну пару чисел, із яких складається число 8.
(Самоконтроль і самооцінювання.)
Фізкультхвилинка .
Робота з демонстраційним матеріалом. Дівчинка має своєчасно повернутися додому. Що їй потрібно знати? Прослухайте загадку. Може, вона вам підкаже. Що йде вперед
і не повертається? (Час.)
Так, як пісок сиплеться в пісочному годиннику, так спливає час.
Сьогодні ми з вами навчимося визначати час за годинником і допоможемо дівчинці.
Ось у мене є два пісочні годинники. Я зараз одночасно переверну їх, вони покажуть різний час, а ви визначите, за скільки хвилин пересиплеться пісок у цих годинниках.
Як це можна зробити? Скільки разів секундна стрілка обходить коло за одну хвилину?
(1 раз.)
Простежмо, скільки разів обійде секундна стрілка коло за той час, поки буде пересипатися пісок у годиннику. Так ми визначимо, який час відраховують ці пісочні годинники. Щоб не забути, скільки пройшло хвилин, ми, після того як стрілка зробить коло,
будемо відкладати квадратики для годинника, який стоїть зліва від вас (годинник на 1 хвилину), а кружечки — для годинника, який стоїть справа (годинник на 5 хвилин). Кожна фігура буде позначати 1 хвилину (діти стежать за секундною стрілкою, після
кожного пройденого кола відкладають фішку). Скільки кіл зробила секундна стрілка, поки пересипався пісок у годиннику, що стоїть зліва? (Одне.) У годиннику справа?
(П’ять.)
На скільки хвилин розрахований кожний з годинників?
Прослухайте уважно загадку: ми по колу день за днем із сестрою йдем та йдем, щоб матусі підказати, чи не час вже дітям спати. (Стрілки.)
По кругу годинника на однаковій відстані одна від одної розташовані цифри, є дві стрілки. (Вихователь показує модель годинника.)
Чим вони відрізняються? (Одна довша, інша коротша.) Коротша показує години, а довша — хвилини. Ми з вами будемо вчитися визначати час за годинником. Якщо коротша стрілка вказуєна цифру 3, а довша — на 12, то годинник показує третю годину.
Якими цифрами позначено число 12?
Поставте на годиннику коротшу стрілку на цифру 8, а довшу — на 12. Який час показує годинник? І т. п.
(Діти працюють з моделями годинників.)
3 завдання «Визнач час» .
Дівчинка має повернутися з братиком додому о п’ятій годині вечора.
Який з годинників показує цей час? Зафарбуйте його.
На яку цифру має вказувати довша стрілка? На яку — коротша?
(Самоконтроль і самооцінювання.)
Дівчинка дякує вам за допомогу. Що цікавого ви сьогодні дізнались?
Сучасні технології формування логіко-математичної компетентності в дітей дошкільного та молодшого шкільного віку / за заг.
ред. Н.П. Тарнавської., Н. Ю. Рудницької, Ю. М. Мурашевич – Житомир: ФОП «Левковець», 2015. – 430 с.
Ткачук Ю. М., Шмаюн Ю. М.студентки 27 групи ННІ педагогіки науковий керівник: доц.. Тарнавська Н. П.
Математична освіта дітей дошкільного віку та її основні поняття.
Формування елементарних математичних уявлень в дітей дошкільного віку є важливим аспектом загального розвитку особистості. Це зумовлено необхідністю засвоєння дітьми абстрактного матеріалу та особливістю засвоєння математичних знань, що сформувались у дошкільному віці. Успіх засвоєння математичного матеріалу залежить від урахування особливостей пізнавальних процесів кожної дитини та колективної діяльності під час занять і в повсякденній діяльності. У дітей дошкільного віку закладаються основи знань, умінь та практичних навичок, необхідних для подальшого навчання дітей, тому роль дошкільного навчального закладу в успішному опануванні математичними уявленнями є вирішальною.
Математика відіграє значну роль у розумовому вихованні дітей, в розвитку мислення та інтелекту. У дошкільному віці мислення дитини входить у нову фазу розвитку, а саме: відбувається збільшення кола уявлень дітей і розширення розумового кругозору, йде перебудова самої розумової діяльності. Базовий компонент дошкільної освіти ― це Державний стандарт дошкільної освіти України, який реалізується програмами та навчально-методичним забезпеченням, що містить розділи «Пізнавальний розвиток», «Формування елементарних математичних уявлень»[6].
У Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні вказано, що дитина протягом дошкільного дитинства виявляє інтерес до довкілля та самої себе. Активно сприймає предмети, об’єкти, людей, події. Спостережлива, кмітлива, допитлива, вміло використовує побачене і почуте раніше, робить спроби самостійно доходити висновків. Знаходить нове у знайомому та знайоме в новому; радіє зі своїх відкриттів. Надає перевагу новим, незнайомим завданням, що потребують розумових зусиль. Планує свою пізнавальну діяльність, втілює її на практиці; змінює, в разі необхідності, свої плани, поведінку. Виявляє інтерес до дослідництва, експериментує з новим матеріалом; за допомогою моделей матеріалізує математичні, логічні, часові відношення, використовує умовно-символічні зображення тощо. Виявляє інтерес до математичних понять, усвідомлює і запам’ятовує їх; розуміє відношення між числами і цифрами, склад числа з одиниць і двохменших (у межах 10); обізнана зі структурою арифметичної задачі; вміє розв’язувати задачі та приклади на додавання і віднімання в межах десяти [6].Формування елементарних математичних уявлень у дітей всіх вікових груп дошкільного навчального закладу здійснюється на загальних методичних положеннях. Ці положення повною мірою сприяють засвоєнню кількісних оцінок, формуванню числових понять, розвитку знань про форму і всіх інших знань, передбачених дошкільною програмою з ФЕМУ.
Фахівці, які досліджували проблеми методики формувань елементарних математичних уявлень [3]:
Я.О. Коменський (1592-1670). Він у книзі «Материнська школа» пропонує ще до школи навчати дитину лічбі в межах десяти,
умінню розрізняти числа великі-менші, парні-непарні, порівнювати предмети за величиною , узнавати й називати деякі геометричні фігури,
застосувати в практичній діяльності одиниці мір: дюйм, пядь, крок, фунт;
Ф. Фребель(1782-1852). Створені Фребелем «дари», розроблені ігри-заняття з ознайомленням дітей з числом, формою,
величиною і просторовими відносинами;
К. Д. Ушинський (1824- 1871). Він вважав важливим навчити дитину рахувати окремі предмети та їх групи, виконувати дії
додавання й віднімання, формувати поняття про десяток як одиницю рахунку;
Л. К. Шлегер 1920 р. Вважала, що ознайомлення з елементарними математичними поняттями повинно ґрунтуватися на активній
діяльності дитини, особливостях її розвитку, потенційний можливостей сприйняття;
Г. М. Лєушина (1950-1960). На підставі глибокого експериментального дослідження вона довела перевагу систематичногонавчання на спеціальних заняттях з математики. На основі принципів і методів, запропонованих Г. М. Леушиною, і зараз здійснюється математичний розвиток дошкільників.
Мета статті: визначити, як математична освіта впливає на розвиток дітей дошкільного віку, які елементарні уявлення формуються у дітей під час занять з математики. Математична освіта – це цілеспрямований процес виховання й навчання з метою пізнання дітьми математичних законів, систематизації математичних знань та формування математичних компетентностей, розвитку особистості та формування у дітей цілісної картини світу [3].
Основні завдання математичної освіти дітей дошкільного віку[3]:
1.Навчальні – формувати знання про множину, число, величину, форму, простір і час як базису математичного розвитку; розвивати широку початкову організацію кількісних, просторових і часових відносинах навколишньої дійсності; формувати навички і уміння рахувати, обчислювати, вимірювати, моделювати; користуватись математичною термінологією.
2.Розвивальні – розвивати пізнавальні інтереси і здібності, логіко-математичне мислення; сприяти загальному інтелектуальному розвитку дитини; розвивати науковий світогляд, прагнення до пізнання навколишнього світу, спостережливість, кмітливість, окомір; розвивати психічні процеси, сприяти загальному особистісному розвитку дітей дошкільного віку.
3.Виховні – виховувати дбайливе ставлення до оточуючого світу, сприймати його в математичному вимірі; виховувати акуратність та наполегливість при вирішенні завдань математичного змісту, інтерес до занять математикою; здатність колективно та самостійно вирішувати завдання, прогнозувати результати та обговорювати з дорослими та однолітками способи та варіанти дій.
Дошкільний вік – унікальний порівняно з подальшими віковими періодами. У цей час відбувається становлення особистості дитини, і навчання, і виховання є для неї необхідною формою розвитку. Тому на сучасному етапі формування системи дошкільної освіти найбільшої вагомості набула потреба пошуку нових форм робот з дітьми, що сприяли б особистому зростанню дошкільника, його взаємодії з соціальним оточенням [2]. Формування елементарних математичних уявлень – це цілеспрямований та організований процес передачі й засвоєння знань, умінь, прийомів і способів розумової діяльності дітьми дошкільного віку[4]. Основна мета формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку полягає в тому, щоб навчити їх найпростішим способам виконання математичних дій, сформувати відповідні уміння та навички, підготувати до самостійного застосування цих умінь при розв'язанні найрізноманітніших практичних і пізнавальних завдань, сприяти розвитку особистості в цілому.
Природно, що основою пізнання є чуттєве сприйняття, здобуте з досвіду та спостережень. У процесі чуттєвого пізнання формуються уявлення, образи предметів, їхніх ознак, відношень. Так, оперуючи різноманітними множинами (предметами, іграшками,картинками, геометричними фігурами), діти вчаться встановлювати рівність і нерівність множин, називати кількість словами: більше,менше, порівну.Порівняння конкретних множин готує дітей до засвоєння в майбутньому поняття числа. Саме операції з множинами є тією основою, до якої звертаються діти не лише в ДНЗ, а й протягом наступних років навчання у школі. Уявлення про множину формують у дітей основи розуміння абстрактного числа, закономірностей натурального ряду чисел. Хоча поняття натурального числа, а також геометричної фігури, величини, частини та цілого абстрактні, все ж вони відображають зв'язки і відношення, властиві предметамнавколишньої дійсності.
У дітей дошкільного віку процес формування початкових математичних знань та умінь здійснюється так, щоб навчання давало нелише безпосередній практичний результат (навички лічби, виконання елементарних математичних операцій), а й широкий розвиваючийефект. Аналіз передового педагогічного досвіду з навчання дітей дошкільного віку математики переконує в тому, що, правильноорганізоване, воно сприяє загальному розумовому розвитку дітей. Діти дістають елементарні уявлення про множину, число, відношення величин, про найпростіші геометричні фігури, вчаться орієнтуватись у часі та просторі. Вони оволодівають лічбою та вимірюванням лінійних і об'ємних величин за допомогою умовної міри, встановлюють кількісні відношення між числами, цілим і частиною. У математичній підготовці дітей, розвитку елементарних математичних уявлень важливу роль відіграє навчання вимірювання як початковогоспособу пізнання кількісної сторони дійсності. Це дасть змогу дошкільнятам користуватися не звичайними, а умовними мірками при вимірюванні сипких, рідких та інших речовин. Водночас у дітей розвиваються навички вимірювання на око, що дуже важливо для їхнього сенсорного розвитку.
Центральним завданням навчання математики в дошкільному навчальному закладі є навчання лічби. Основними способами при цьому є накладання й прикладання, оволодіння якими передує навчанню лічби за допомогою слів-числівників. Водночас дітей вчать порівнювати предмети за величиною і результати порівняння визначати відповідним словом-поняттям (великий, маленький, вузький, широкий і т. ін.), будувати ряди предметів за величиною у порядку зростання та зменшення (великі, менші, ще менші, найменші).
Спочаткудіти починають порівнювати множини, ще не знаючи чисел. Таке порівняння дає змогу маленькій дитині зробити висновок, про те, що їйдали менше цукерок, ніж її братові. Дитина не може сама розповісти, як вона про це дізналася, але спостереження за її поведінкоюпоказують, що таке порівняння вона робить, зіставляючи один предмет з іншим, немовби порівнюючи їх попарно. Наочне зіставлення елементів однієї множини, з елементами іншої дає змогу дитині робити висновок про рівність, або нерівність множин.
Однією з актуальних проблем методики формування елементарних математичних уявлень є проблема наступності в роботі дошкільного навчального закладу і школи, а у зв'язку з цим подальша розробка ефективних методів та методичних прийомів навчання. Вивчення математики у початковій школі передбачає досить широку і глибоку орієнтацію дітей у кількісних і просторових відношеннях
навколишньої дійсності. Сучасне ж навчання математики у дошкільному навчальному закладі не завжди повною мірою розв’язує це завдання [5]. Нерідко математичні знання діти засвоюють формально, без належного розуміння їх. Однією з причин такого рівня знань є недостатня розробленість окремих методичних питань. Так, сучасне навчання математики у дошкільному навчальному закладі багато в чому спирається на вербальні (словесні) методи, що дають змогу формувати у дітей конкретні знання, уміння й навички, і недостатньоорієнтується на методи, які сприяють розвитку у дітей пізнавальних інтересів і здібностей, логічності викладу. Загально – математичний розвиток дітей підмінюється механічною лічбою. Недостатньо приділяється уваги розвитку спеціального словника в процесі формуванняелементарних математичних уявлень, дітей не вчать міркувати, робити припущення, правильно формувати заперечення, доводитиправильність своїх тверджень. Дітям дають складні завдання з шкільної програми з метою полегшити їх навчання у школі, що призводить до протилежного ефекту, пропонуються ряд завдань із зошитів для підготовки дитини до школи, які часто замінюють реальне вирішення проблемних життєвих ситуацій. Вихователі та батьки замінюють методики формування елементарних математичних уявлень,обґрунтованої та експериментально перевіреної, використовують безсистемні вправи, ігри запропоновані ненадійними джереламиінформації [3, с. 25].
Нині завдяки зусиллям вчених і практиків створена, успішно функціонує і вдосконалюється науково обґрунтована методична система в розвитку математичних уявлень у дітей дошкільного віку. Її основні елементи - мета, зміст, методи, кошти й форми роботи -щонайтісніше пов'язані між собою. Провідним і визначальним у тому числі є мета, оскільки вона визначає соціальне замовлення суспільства, готуючи дітей до вивчення основ наук (зокрема і математики) у процесі шкільного навчання. Найефективнішим способом подолання труднощів у розвитку математичних уявлень дітей є використання дидактичної гри та дидактичного матеріалу. За вмілого використання гра стає незмінним помічником педагога. Бо у грі діти перевіряють свою силу, спритність, у них виникає бажання фантазувати. Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє потреби, а ще спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей формуються вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних функцій у майбутньому. Скрізь, де є гра панує радісне дитяче життя. Сучасна дидактика, звертаючись до ігрових форм навчання, вбачає в них можливості ефективної взаємодії вихователя й вихованців, продуктивної форми їх спілкування з властивими їх елементами змагання, непідробної цікавості. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші.
Використання в дошкільному навчальному закладі дидактичних ігор та дидактичного матеріалу робить процес навчання цікавим, створює у дітей бадьорий настрій, полегшує засвоєння навчального матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких розв’язується те чи інше розумове завдання, підтримують і посилюють інтерес до навчального предмета. Отже математичні дидактичні ігри – засіб навчання. Заняття з математики проводяться, починаючи з другої молодшої групи (один раз на тиждень). Для того щоб заняття дали очікуваний ефект педагоги організовують освітню діяльність так, що нові знання даються дітям поступово, з урахуванням того, що вони вже знають і вміють робити. Міцне засвоєння знань забезпечується неодноразовим повторенням однотипних вправ, при цьому міняється наочний матеріал, варіюються прийоми роботи, оскільки одноманітні дії швидко стомлюють дітей. У середньому дошкільному віці діти активно освоюють засоби і способи пізнання. У процесі порівняння предметів дошкільнята більш диференційовано розрізняють прояви властивостей, не тільки встановлюють їх «полярність», але і порівнюють за ступенем прояву. У старшому дошкільному віці важливо розвивати будь-які прояви самостійності, самоорганізації, самооцінки, самоконтролю, самопізнання, самовираження. Характерною особливістю старших дошкільників є поява інтересу до проблем, що виходять за рамки особистого досвіду. Це знаходить відображення в середовищі групи, до якої вноситься зміст, що розширює особистий досвід дитини. У дошкільному навчальному закладі в ранковий і вечірній час можна проводити ігри математичного змісту (словесні і з використанням посібників, настільно-друковані, такі, як «Доміно фігур», «Склади картинку», «Арифметичний доміно», «Лото», «Знайди пару» , ігри в шашки і шахи. При правильній організації і керівництві з боку вихователів ці ігри допомагають розвитку у дітей пізнавальних здібностей, формуванню інтересу до дій з числами, і геометричними фігурами, величинами, вирішення завдань. Таким чином, математичні уявлення дітей удосконалюються. Особливе місце серед математичних розваг займають ігри на складання площинних зображень предметів, тварин, птахів, будинків, кораблів зі спеціальних наборів геометричних фігур. Набори фігур при цьому підбираються не довільно, а являють собою частини розрізаної певним чином фігури: квадрата, трикутника, кола, овалу. Вони цікаві дітям і дорослим. Дітей захоплює результат скласти побачене на зразку або задумане, і вони включаються в активну практичну діяльність з підбору способу розташування фігур з метою створення силуету.
Висновок. Отже, математична освіта в дошкільному віці є дуже важливою для подальшого розвитку дитини, а особливо коли це проводиться в грі. В ігровий формі приживлення дитині знання в галузі математики, розвиток пам'яті, мислення, творчі здібності сприяютьзагальному математичного розвитку дітей дошкільного віку. У процесі гри діти засвоюють складні математичні поняття, навчаються вважати, читати і писати, а розвитку цих навичок дитині допомагають близькі люди - батьків і педагог.
Список використанихджерел та літератури.
1. А. А. Столяра. Формування елементарних математичних уявлень у дошкільнят. М., Просвітництво, 1988.-303с, С. 4.
2. Методика формування елементарних математичних уявлень у дітей. – К.: «Вища школа», 1987. – 218 с.
3. Тарнавська Н.П. Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку в таблицях,
алгоритмах, фрагментах занять. Житомир., 2013. – 141 с., С. 25.
4. http://xreferat.ru/71/6209-2-eksperimental-ne-dosl-dzhennya-matematichnogo-vihovannya-d-teiy-doshk-l-nogo-v-ku.html
5. http://referatbox.net/page,3,276471-Znachenie-matematicheskogo-razvitiya-deteiy-doshkol-nogo-vozrasta.html
6. Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук; Авт.
кол-в:Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець
М. А., Низковська О. В., Панасюк Т. В., Піроженко Т. О., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. - К.:
Математична хрестоматія
• Цифру цю зовуть чотири.
Вас вона вітає щиро,
мов козачка, жартівливо
випинає лікоть вліво.
С. Маршак
• Як стілець перевернувся −
він на цифру обернувся.
Що це догори ногами?
Це четвірка перед нами.
• Сімка схожа на косу,
на плечі її несу.
Ось прийду я на лужок –
накошу сінця стіжок.
• Гордовита, ніби зірка.
Ви вгадали? Це… (четвірка).
Праву руку на бочок
і танцює гопачок.
• Дуже легко нам усім
упізнати цифру… (сім).
В неї лиш одна нога,
і сама, мов кочерга.
А чотири, а чотири…
Дуже схожа на вітрило.
Навіть вітер про це знає
і вітрило підіймає.
• Познайомтесь – це чотири,
з нею в дружбі усі звірі,
бо чотири лапки мають,
вправно ними чеберяють.
Сім – на косу дуже схожа.
Та косить вона не може.
Хто її не хоче вчити,
хай іде траву косити.
• Цифра сім – потішна дуже,
ти помітив її, друже?
Вправно ніжку виставляє,
у таночок поспішає.
• На кого схожа цифра сім?
– На чаплю, – скажуть вам усі.
Комахи й жаби б’ють тривогу,
як сімку бачать довгоногу.
• Олівці Петрусь узяв,
швидко щось намалював.
Хоч крути, а хоч верти,
має тільки три кути.
(Трикутник.)
• Він давно знайомий мій,
кожен кут у нім прямий.
Всі чотири сторони
однієї довжини.
(Квадрат.)
• Він не круг і не квадрат
і не прямокутник.
Має тільки три кути
звуть його... (трикутник).
Як складемо ми квадрат
протилежними кутами,
дві фігури вийдуть в нас —
можна звати їх братами.
А чому — ти доведи.
Як назвати їх — скажи.
(Трикутник.)
• Він у сторони простяг
рівненькі відрізки.
Поміж них у нього —
чотири кути-ріжки.
(Квадрат, прямокутник.)
• Не стоїть і не стрибає,
жодного кута не має
(Круг.)