Парникові викиди в атмосферу. Факультативне заняття. 8-10 клас

Про матеріал

Даний матеріал може бути використаний учителем на уроках фізики у 8- 10 класах. Матеріал містить наукові матеріали. Заняття розроблене згідно вимог нової програми. Заняття побудоване у цікавій та доступній формі.

Перегляд файлу

 

Міністерство освіти, науки молоді та спорту України

Загальноосвітня школа I-II ст. № 6  м. Ковеля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Парникові викиди –

це реальність та загроза для життя людства»

(факультативне заняття, 8-10 класи)

                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            Підготувала:

                                                                                                             вчитель фізики,

                                                                                                           Килиба Тамара Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Ковель

2016

 

Тема. Парникові викиди – це реальність та загроза для життя людства.

Мета заняття. Розширити знання учнів про глобальне потепління, вплив чинників на процеси зміни клімату; сприяти розумінню учнями енергетичної кризи та пошуку шляхів виходу зі становища, що склалося в нашій країні та у світі; формувати вміння аналізувати ситуацію, що склалася в енергетиці держави; висловлювати власні думки, пропозиції, використовувати додаткові джерела інформації про використання енергоресурсів у світовому та національному масштабі, з’ясувати можливості репродуктивної діяльності людства; навчитися ефективно використовувати різні прийоми для відновлення ресурсів природи. Продовжити виховання екологічного мислення у дітей, допомогти їм відчути себе частинкою матері – природи; виховувати всебічно обізнаних, дбайливих і заощадливих господарів своєї країни, які розбудовуватимуть її економіку на основі політики енергозбереження.

Форма проведення: диспут – бесіда.

Обладнання. Плакати з цитатами до уроку; малюнки, фотографії, презентація.

         Форми та методи:    інтерактивні методи:  «диспут», «мікрофон»,  «карусель»; розповідь з  елементами бесіди, робота у малих групах.

Завдання  проекту:

1. Організувати пошуково-дослідницьку діяльність учнів.

2. Розвивати:

     а)  уміння аналізувати господарську діяльність людей щодо екологічних позицій;

    б)  комунікативні здібності учнів.

3. Навчити учнів самостійному пошуку необхідної інформації з використанням різних джерел.

4. Виховувати вміння працювати в колективі.

5. Формувати екологічну культуру.

6.  Розвивати критичне мислення.

7. Залучити всіх учнів до само ­ стійного пізнавального процесу з виходом на створення спільного продукту «Інформаційно-літературний довідник.

Загальні   принципи   проекту:  добровільність;  свобода вибору;  свобода спілкування на принци ­ пах взаєморозуміння, конструктивності; повага до поглядів, ідей, діяльності учасників проекту.

Методи:    проблемний;  частково-пошуковий;   дослідницький.

Короткий  зміст  проекту:

  • учні збирають інформацію про екологічну ситуацію у Волинській  області та в нашому місті;
  • проводять анкетування учнів  училища та опитування жителів міста;
  • розробляють програму за рішенням екологічних проблем нашого міста «Це в наших силах»;
  • створюють вірші, ілюстрації, плакати;
  • роблять фотознімки на тему «Наше місто очима учнів»;
  • складають екологічні  казки й твори на тему «Місто моєї мрії».

Девіз уроку: Любімо, шануймо, бережімо, захищаймо, як захищає мати дитину від великої небезпеки – Природу – вічне джерело нашого життя і нашої творчості. Вона нам у стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати.

Емблема: Бережімо клімат – джерело життя на Землі

Хід заняття

  1. Організація учнів до заняття.

У процесі підготовки до дискусії учням було запропоновано план дискусії, головні питання для обговорення та перелік додаткової літератури

II.        Основна частина заняття.

  1. Мотивація пізнавальної діяльності (розповідь учителя)

       Повітряна оболонка Землі, її атмосфера є однією з головних умов життя. Без їжі людина може прожити місяць, без води - тиждень, а без повітря не може прожити і двох хвилин. Атмосфера захищає живі організми від згубного впливу космічних випромінювань і ударів метеоритів, регулює сезонні добові коливання температури, є носієм тепла і вологи. Якби Землі   не існувало   атмосфери, то добові коливання температури на ній досягли б  2000С.  До речі, ми живемо в епоху потепління. Учені - метеорології б'ють тривогу: схоже на те, що атмосфера Землі розігрівається значно швидше, ніж коли - або у минулому. Це обумовлено діяльністю людини. Якщо людство не зменшить об'єм забруднення атмосфери і глобальна температура буде і далі рости, то дуже скоро клімат стане теплішим, ніж коли - або на Землі за останні 100000 років.

Розігрівання атмосфери відоме під назвою "парниковий ефект" Він  викликаний накопиченням атмосфери  вуглекислого газу.  За останні   120 років зміст цього газу в повітрі збільшився на 17 %.

В земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло в теплиці або парнику: він вільно    пропускає  до поверхні  Землі  сонячне проміння, але утримує тепло Сонця у поверхні Землі. За підрахунками учених, в найближчі десятиріччя середньомісячна температура на Землі за рахунок парникового ефекту може збільшитися на 1,5 0- 20 С. Таким чином, проблема глобального потепління стає однією з важливих проблем виживання людства. Сьогодні на занятті ми познайомимося з проблемою глобального потепління та спробуємо відшукати шляхи її розв’язання в Україні.

ІIІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів.

Використовуючи метод «мікрофон»   (учні уявляючи умовний мікрофон, або якщо є можливість, то тримають його у руках,  по черзі дають відповіді на запропоновані запитання) задаю спрямовуючі завдання та питання на повторення  вивченого матеріалу за попередні класи про клімат Землі та фактори його формування.

1. Які особливості погоди характерні для різних пір року в нашій місцевості?

2. Від чого залежить розподіл температур, тиску та опадів на Землі?

3. Чи однаково нагрівається суходіл і водна поверхня?

За попереднім завданням учні готують інформацію на запропоновані вчителем теми.

  1.  Розповіді учнів

Сутність парникового ефекту

Накопичення вуглекислого газу в атмосфері – одна з основних причин парникового ефекту. Вуглекислий газ діє в атмосфері, як скло в оранжереї: він пропускає сонячну радіацію і не пропускає назад в космос інфрачервоне (теплове) випромінювання Землі. Зміст парникових газів – СО 2 , Метану і ін. – неухильно збільшується. Двоокис вуглецю в атмосфері діє як могутній поглинач земного випромінювання, яке в протилежному випадку розсівалося б в космічному просторі. Поглинаючи і знов віддаючи цю енергію випромінювання, двоокис вуглецю робить атмосферу тепліше, ніж вона була б навпаки.

     Фотосинтез сприяє зменшенню двоокису вуглецю. Рослини засвоюють з повітря СО 2 і будують з неї свою біомасу. Вся рослинність  суші засвоює з атмосфери близько 20-30 млрд. т. вуглецю у формі його двоокису. Один квадратний метр тропічного лісу витягує з повітря 1- 2 кг вуглецю. Близько 40 млрд. т. вуглецю засвоюють в рік мікроскопічні водорості, плаваючі в океані.

     Це приведе до перерозподілу опадів, збільшенню числа засух, зміниться режим річкового стоку. Розтане верхній шар вічної мерзлоти, яка займає в Україні близько 10 млн. км 2 рівня Світового океану може піднятися до 2030 року на 20 см ., що приведе до затоплення прибережних територій.

         В результаті антропогенних викидів парникових газів змінюється клімат, що веде до негативних наслідків практично у всіх областях діяльності людини.

Проблема глобального потепління

  1. Вирішення проблем  на практиці.

Учні діляться на певні групи за вибором геометричної фігури (трикутник, квадрат, ромб, прямокутник та круг). Учням даються певні завдання.

1 група. Юні дослідники.

        Завдання. Чи впливає зміна клімату на живу природу. Як саме? Відповідь обґрунтуйте.

Захист відбувається кожною підгрупою учнів

- Один зі способів вивчення зміни клімату — це спостереження за термінами прильоту мігруючих птахів. Через зміни клімату птахи повертаються зі своїх місць зимівлі дещо раніше й зовсім незабаром після прильоту починають робити кладки яєць. А це означає, що декотрі з них зіткнуться з проблемою пошуку їжі, наприклад, комах чи насіння, яких ще просто не буде в наявності. Це змусить птахів податися до нових середовищ. Температура Землі підтримується завдяки балансу між нагріванням землі сонячним промінням та охолодженням після повернення енергії в космос. Такий баланс між енергією, що надходить і випромінюється, потрібен для підтримання життя на землі. В сонячний день основна частина енергії, що потрапляє на поверхню землі, є короткохвильовим випромінюванням, яке проникає крізь атмосферні шари, нагріваючи Землю.

2 група. Юні прогнозисти.

         Завдання. Поміркуйте і висловіть свої гіпотези стосовно викидів парникових газів у атмосферу.

- Комп’ютерні моделі показали, що, якщо вміст парникових газів в атмосфері буде продовжувати рости, то наприкінці XXI сторіччя середньорічні температури збільшаться на 1,4 - 5,8 градуси Цельсію. При цьому рівень Світового океану підніметься на декілька десятків сантиметрів - не стільки внаслідок розтавання полярного льоду, а скільки внаслідок теплового розширення верхнього прогріваємого шару. Частина приморських країн може повністю зникнути в морі.

Однак глобальне потепління створить проблеми не тільки жителям приморських країн. Підвищення середньої світової температури усього лише на кілька градусів може призвести до величезних змін у кліматі планети. Це буде означати зсув всіх кліматичних зон від екватору до полюсів: південна частина тундри заросте тайгою, на півдні сьогоднішньої тайги виростуть широколистні ліси. І людям, і тваринам прийдеться привикати до нового клімату .

Значно зросте ерозія грунту, почастішають зсуви земель, затоплення прибережних земель, збільшиться кількість збитково зволожених земель. Збільшиться ризик виникнення таких стихійних лих як циклони, посухи, пожежі, повені, урагани. У сільському господарстві зросте необхідність у іригаційних заходах, зміниться врожайність і якісний склад культур, а це, у свою чергу, позначиться на тваринництві. В енергетичному секторі найбільш уразливою буде гідроенергетика.

Почнуть масово розмножуватися кровососні комахи та шкідники лісу. Багато тропічних та субтропічних видів комах розповсюдяться на північ і разом з ними будуть розповсюджуватись хвороби, які вони можуть переносити – малярія, тропічні вірусні лихоманки і т.п.

Також можливі різкі відхилення температури в обидві сторони від середньої. Наприклад, в Києві в січні буде більше днів з температурою 25 градусів морозу, а також з температурою вище 0 градусів. Те ж саме буде спостерінатися з опадами, вітрами і т.п. – зміняться не стільки середні їх величини, скільки відхилення від них.

Збільшення промислових викидів та викидів від автотранспорту, крім посилення парникового ефекту, дедалі погіршує якість повітря у містах. Це пагубно впливає на здоров’я людей: зростає кількість захворювань дихальних шляхів, серцево-судинної системи та онкологічних захворювань. Також, ці викиди прискорюють руйнування будівель, корозії металевих конструкцій.

Досліджено, що потепління на планеті не буде рівномірним. Потепління буде найбільшим на полюсах (у 2-3 рази більше середнього) та найменшим у тропіках (50-75% від середнього рівня). На сьогоднішній день прогнози зміни температури на регіональному рівні мають високу ступінь невизначеності.

3 група. Юні захисники.

         Завдання 3. Чи існують шляхи та методи зменшення викидів парникових газів у межах міста? Якщо так, то які саме? Запропонуйте їх.

- Зміни клімату відбуваються все частіше, а ефекти від цих змін уже відчуваються в усьому світі. Цей процес значно впливає на наш бізнес. Зміна погодних умов вплине на виробництво нашої сільськогосподарської сировини; підвищення цін на енергію та продукти, вплине і наших споживачів, а екстремальні погодні умови можуть призвести до змін місць проживання спільнот.

Тому необхідно діяти, беручи до уваги зміни клімату. Тільки так ми можемо розраховувати на стабільну діяльність у майбутньому. Ми також користуємося перевагами інновацій, розробки нових продуктів і оптимізації витрат. Наприклад, продажі сухих шампунів, для використання яких не потрібна гаряча вода, за 2012 рік зросли на більш ніж 19%. Крім того, з 2008 р. ми уникли витрат на суму 99 млн євро, оптимізувавши енергоспоживання на заводах.

Наша найбільша проблема – це зменшення обсягів споживання гарячої води за використання нашого мила, гелів для душу та шампунів. Для досягнення цієї мети необхідно надати споживачам більше продуктів і засобів, які сприяють використанню меншої кількості води. Однак для істотних змін буде потрібно провести широкомасштабне скорочення викидів парникових газів енергосистемами, використовувати ефективне ціноутворення для квот на викиди вуглекислого газу та принципово змінити державну політику .

Екологи прогнозують, що повністю нейтралізувати наслідки парникового ефекту не вдасться. Проте наразі, людство може вжити ряд заходів, які суттєво пом'якшать кліматичні зміни на планеті:

  • Обмеження та скорочення споживання викопного вуглецевого палива (вугілля, нафти, газу);
  • Підвищення ефективності споживання енергії;
  • Впровадження заходів з енергозбереження;
  • Більш широкого використання неуглеродних і поновлюваних джерел енергії; Розвитку нових екологічно чистих і низьковуглецевих технологій;
  • Через запобігання лісових пожеж та відновлення лісів, оскільки ліси — природні поглиначі вуглекислого газу з атмосфери.

ЦІКАВИНКА! Парниковий ефект має місце не тільки на Землі. Сильний парниковий ефект — на сусідній планеті, Венері. Атмосфера Венери майже цілком складається з вуглекислого газу, і в результаті поверхня планети розігріта до 475 градусів. Кліматологи вважають, що Земля уникнула такої долі завдяки наявності на ній океанів. Океани поглинають атмосферний вуглець, і він накопичується в гірських породах, таких як вапняк — за допомогою цього вуглекислий газ видаляється з атмосфери. На Венері немає океанів, і весь вуглекислий газ, який викидають у атмосферу вулкани, там і залишається. В результаті на планеті спостерігається некерований парниковий ефект .

- Будь ласка, перегляньте відеосюжет. (Обговорення побаченого)

В чому ж  небезпека парникового ефекту?

1. Підвищення середньорічної температури викликає значні кліматичні зміни, більшість яких матиме для людей негативні наслідки. Парниковий ефект змінить такі важливі величини, як кількість опадів, куля хмар, океанічні течії, розміри полярні крижаних шапок. Внутрішні райони континентів стануть сухими, зими - тепліше і коротше, а літо - тривалим і жагучим. В середніх широтах України клімат буде напівпустинним, урожаї зерна різко скоротяться .

Основними методами   боротьби із  забрудненням атмосфери  є економічні. Їх можна застосувати і у нас в місті.

1. Фірми, які упроваджують безвідходні технології, новітні системи очисних фільтрів і ін., одержують значні податкові пільги, дає їм переваги над конкурентами .

2.  Фірми, які забруднюють атмосферу, вимушені платити дуже великі податки і штрафи .

3.   Контроль за роботою фірм покласти на суспільні організації « зелені товариства ».

4.  Велика роль відводиться виховній і освітній роботі .

5.   Зменшення кількості ТЕС за рахунок будівництва більш могутніх .

6.   Очищення вугілля до його надходження в топці ТЕС від піриту .

7.  Заміна вугілля і мазуту на ТЕС екологічно чистими джерелами палива - газом.

8.  Регулювання двигуном внутрішнього згоряє в автомобілях, саме шкідливого етилового бензину на екологічно менш шкідливий .

9.   Озеленення міста

10. Правильне планування житлових і промислових районів, якнайдалі один від одного.

4 група. Юні науковці.

Вам необхідно поміркувати та на аркуші паперу створити прилади, за допомогою яких можна вплинути на зменшення викидів парникових газів.

5 група. Юні письменники.

Скласти у віршованій формі текст, в якому буде червоною ниткою виражений заклик берегти клімат нашої планети.

    III.  Заключна частина заняття.

Для підбиття підсумків роботи учні об’єднуються в загальне коло – «Коло ідей».

  • Що нового ви дізнались на занятті?
  • Які причини виникнення проблеми, пов'язані із змінами клімату?
  • Як у майбутньому здійснюватиметься процес парникового ефекту?
  • Як ви вважаєте, у чому полягає кліматозберігаюча політика на підприємствах і в побуті?
  • В якій спосіб можна зменшити викиди в атмосферу, тим самим забезпечуючи чисте повітря навколо?
  • Зверніть, будь ласка, увагу на емблему нашого заняття. Про що вона вам говорить? Все у руках людини. Розумне використання джерел людського існування, процвітання, майбутнього дітей – в нашому умінні і бажанні раціонально, бережливо, обдумано користуватися дарами Землі.

 

Висновок вчителя

- Отже, ми спостерігаємо глобальне потепління, яке пов’язане переважно із забрудненням атмосфери. Проблема зміни клімату сьогодні надзвичайно актуальна. Клімат на нашій планеті змінюється і змінюється досить швидко, що не заперечує вже жоден учений. Однак на порядку денному стоять побоювання, що до природних змін клімату додалося потепління, викликане діяльністю людини

Кліматичні зміни не означають просте підвищення температури. Під усталеним терміном «глобальна зміна клімату» розуміють перебудову всіх геосистем. А потепління розглядають лише як один з аспектів змін. Дані спостережень свідчать про підвищення рівня Світового океану, танення льодовиків і вічної мерзлоти, посилення нерівномірності випадання опадів, зміну режиму стоку річок та про інші глобальні зміни, пов’язані з нестійкістю клімату. Тим не менше, точну відповідь на питання: «Який внесок людини в глобальну зміну клімату?» не в змозі сьогодні дати жоден учений. Очевидно лише те, що людина своєю господарською діяльністю дійсно впливає на клімат. А враховуючи складність і крихкість глобальної кліматичної системи, може бути достатньо лише маленької краплі, яка могла б переповнити чашу...

 Склалася ситуація, коли на природний процес, що розвивається за своїми законами, накладаються результати діяльності людства. Проте людина не може вийти з – під «влади» законів природи. Без сумніву, розвиток природи йтиме своїм шляхом, водночас посилюючи опір антропогенному чинникові, який є провідним у формуванні сучасних ландшафтів, особливо в давно освоєних регіонах. Немає сумніву, в тому, що результати діяльності людства, які призвели до значної зміни природних умов, а часто навіть до деградації природних екосистем, можуть бути нейтралізовані самою природою. Альтернативи  цьому процесові нема. Інакше він може мати непередбачувані наслідки. Важливо інше. Кліматичні зміни вже відбуваються і, як стверджують прогнози вчених, у майбутньому, ймовірно, будуть лише посилюватися. Тому незалежно від того, чи причетна до них людина чи ні, необхідно вживати заходів з протидії цим змінам, стримувати темпи зростання температури для того, щоб уникнути небезпечних і необоротних наслідків для природи, економіки і суспільства в майбутньому. Також вже зараз треба намагатися пристосуватися (адаптуватися) і мінімізувати негативні впливи прогнозованих кліматичних змін і максимально ефективно використовувати вигоду від них там, де це можливо.

            Любов до України і її природи - поняття нероздільні, і починається вона з того куточка землі, де людина народилася, живе і працює. Від рівня знань, культури і патріотизму залежить, чи зуміємо ми залікувати криваві рани природи, чи вистачить у нас снаги, щоб зазеленіли молодими лісами і садами всі пустирі, відродилися ріки і водойми. Пейзаж України взагалі і кожної ділянки окремо - це такий же елемент національної культури, як і все інше. Наші ландшафти - продукт людської діяльності. Екологічна культура - складова частина загальної культури народу. Наше завдання - перетворити територію України в квітучий сад, а для цього потрібно працювати. Сила патріотизму кожної людини прямо пропорційна кількості вкладеної нею праці на благо рідної України.

- Сьогоднішня наша бесіда добігає кінця. Саме ми повинні розробити ефективні і економічні методи, спрямовані на збереження природи. Нам, мабуть. слід лише погодитися з тим, що сказав вчений мудрець, ім'я якого залишилося невідомим: "Немає простих рішень, є тільки розумний вибір".

« А земля та стане пустелею, з вини жителів її, через плід діянь їх»

Миліше

- Настав час людству зупинитися, озирнутися навколо, побачити над собою прекрасне голубе небо, почути спів пташок, замислитись над своїм призначенням на Землі, захистити Природу.

Дякую.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

 

  1. Антонова А. П., Бужинов А. Р. Вплив парникового ефекту на клімат Землі – К.: Фенікс, 1999. – 544с.
  2. Балабанов Е. М. Глобальне потепління і наслідки для України – М.:Молода гвардія, 1995
  3. Вурізін С. Р., Тягарський А. К. Рішення про зменшення викидів парникових газів. -  Л.:  Каменяр, 2008. – 465с.
  4. Геков Г. В., Тряскова К. С. Для чого нам потрібна енергія? – К.: Либідь, 2004. – 123с.
  5. Голубев И. Г., Новиков Ю. В. Кліматичні зміни.– М.: Просвещение, 1999.
  6. Гутовський В. Н. Учням про енергію. – М.: Просвещение, 2009.
  7. Доненко П. П. Чому відбуваються зміни клімату -  К.: Либідь. 2010. – 238с.
  8. Васковець Т. П. Енергія майбутнього. Бесіди на актуальні теми. – М.: Просвещение, 2005.
  9. КоненкоН. О, Приступчук Я. Ф. Енергія і людство. – К.: Україна., 2009. – 246с.
  10. Кучерява Г. О, Прохорова Д. І. Навколишній світ. – Л.: Довіра, 2005. – 698с.
  11. Мельников О. В. та інші. Зміни в природі / Посібник. – К.: Редакція освітянських видань, 2010.
  12. Нестеров К. Р. Зміна клімату. – К.: Світ, 1999. – 335с.
  13. Практичні засоби з енергозбереження та їх застосування. – Рівне: Екоклуб, 2009.
  14. Шевчук Н. О. Творчий проект «Збережемо природу». Позакласний час, 2012, № 10. – с. 4-6.

 

doc
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку