"Патріотичне виховання дітей"

Про матеріал
Мета статті – розкрити зміст понять «патріотизм», «патріотичне виховання», «патріотичні почуття», важливість формування патріотичних почуттів у дітей ще з дошкільного віку. Патріоти́чне виховання — планомірна виховна діяльність, спрямована на формування у вихованців почуття патріотизму, тобто доброго відношення до Батьківщини та до представників спільної культури або країни
Перегляд файлу

 

«Патріотичне виховання дітей старшого дошкільного віку»

Патріотичне виховання в теперішні важкі часи, вважаю дуже актуальною темою, тому що коли люди пригнічені кризою та воєнно - політичними умовами, не дуже погані самі по собі, починають говорити, що зараз не час думати про духовне, про культуру, про чесноти. Тож виникає необхідність перемогти таку обивательску свідомість і пріоритетними завданнями є ще з дошкільного дитинства формувати патріотичні почуття шляхом вивчення та нагадування національних цінностей.

Мета статті – розкрити зміст понять «патріотизм», «патріотичне виховання», «патріотичні почуття», важливість формування патріотичних почуттів у дітей ще з дошкільного віку.

Патріоти́зм (грец. Πατριώτης —співвітчизник, грец. Πατρίς та лат. Patria — батьківщина) — громадянське почуття, змістом якого є любов до батьківщини, відданість своєму народу, гордість за надбання національної культуру, готовність діяти в інтересах вітчизни та постати на її захист у разі необхідності[1].

Патріоти́чне виховання — планомірна виховна діяльність, спрямована на формування у вихованців почуття патріотизму, тобто доброго відношення до Батьківщини та до представників спільної культури або країни. Таке виховання включатиме розвиток любові до батьківщини, національної самосвідомості й гідності; дбайливе ставлення до рідної мови, культури, традицій; відповідальність за природу рідної країни; потребу зробити свій внесок у долю батьківщини; інтерес до міжнаціонального спілкування; прагнення праці на благо рідної країни, її народу. Має застосовування як у сім'ї та школі, так і в державних і громадських організаціях, засновуючись на впевненості в позитивному ефекті такого ж відношення.

Є якась незбагненна правда, вища мудрість життя, що саме в наш важкий час, в складну епоху чергової економічної кризи дедалі сильнішає спрага нових духовних орієнтирів. Єдиний вихід у теперішній ситуації – це моральність, чистота мислення і серця, культура і духовність. [2] Ось тому надзвичайно важливо сьогодні дати дітям, маленьким громадянам України, уявлення про державу, закон, права та обов’язки, формувати людські чесноти, прищеплювати любов до своєї Батьківщини, відданість своєму народові.

Теоретичні проблеми патріотичного виховання у зв'язку з національним і громадянським вихованням молодого покоління розробляли такі корифеї української педагогіки, як Г.Г. Ващенко, І.І. Огієнко, С.Ф. Русова, В.О. Сухомлинський, К.Д. Ушинський та ін.

Особливо цінною для сучасної практики є педагогічна спадщина талановитого українського педагога-гуманіста, педагога-новатора і філософа В.Сухомлинського. Запропоновані ним форми і методи освітнього впливу на дитячу особистість актуальні й тепер. Він вбачав пріоритет у формуванні нового покоління свідомої молоді, вихованні справжніх патріотів, що по-справжньому люблять Батьківщину, горді за свій народ та його історичне минуле, відповідальні за його майбутнє.

До основних завдань патріотичного виховання дітей дошкільного віку належать:

- формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому сім'ї, дитячого садка, міста);

- формування духовно-моральних взаємин;

- формування любові до культурного спадку свого народу;

- виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;

- виховання почуття власної гідності як представників свого народу;

- формування толерантного ставлення до представників інших

національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей. [3]

Важливе значення для виховання патріотичних почуттів у дошкільників має приклад дорослих, оскільки вони значно раніше переймають певне емоційно - позитивне ставлення, ніж починають засвоювати знання. Чим більше збагачується такими цінностями досвід дитини, тим значніше авторитет дорослих, які, на думку дитини, відповідають моральним критеріям. [4]

Велику роль патріотичного виховання, у формуванні повноцінно розвиненої особистості, визначають педагоги, що виховують та навчають старших дошкільнят. Для реалізації завдань патріотичного виховання і їм самім, і батькам вихованців необхідно створювати умови для накопичення дітьми першого позитивного загальнолюдського духовного досвіду через активне залучення їх до різних видів діяльності: ігрової, пізнавальної, комунікативно-мовленнєвої, предметно-практичної, образотворчої, рухової, театралізованої тощо. [5]

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні орієнтує на опанування знань про нашу державу, виховання поваги до державних символів. Старші дошкільники мають знати прапор, гімн, герб України, назву її столиці, інших великих міст, значущі географічні назви (Крим, Карпатські гори, Дніпро), пам'ятні місця (Тарасова гора у Каневі, Хортиця, заповідник Асканія-Нова тощо). Цій меті підпорядковані заняття «Ми живемо в Україні, ми дуже любимо її», «Пам'ятні місця України», «Рідне місто (село)», «Вулиці нашого міста (села)», «Наш герб» та ін. [6]

Аналіз становлення та розвитку ідей патріотичного виховання , вказує на те, що ця проблема завжди займала одне з провідних місць у вітчизняній педагогічній думці. Упродовж багатьох століть до неї зверталися видатні вчені, педагоги, психологи, філософи, політичні діячі. Але зараз коли Україна переживає дуже складні часи ця тема є найбільш актуальною.

Отже, саме в дошкільному віці коли діти готові до нових знань потрібно закладати елементи національної самосвідомості, пробуджувати любов і повагу до національної мови, традицій ,символіки та  розвивати усвідомлення  своєї приналежності до нації. Від того, як вони будуть сформовані в дошкільні роки дитини, багато в чому залежить увесь її подальший розвиток.

Література

1 https://uk.wikipedia.org/wiki/

2. Левченко Т.Г. Громадянська освіта в ДНЗ. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 144 с. – (Серія «ДНЗ. Вихователю»).

3. Матвієнко П. Живодайні джерела патріотизму //Дошкільне виховання. – 2001. - № 8. - С. 8-9.

4 Дошкільна педагогіка. Навчальний посібник / Поніманська Т.І. - К.: Академвидав, 2006.- 456 c. 

5 Богуш А. Українське народознавство в дошкільному закладі: навч. посіб. –

2-ге вид., переробл. і допов. / А.М. Богуш, Н.В. Лисенко. – К.: Вища школа, 2002.-407 с

6 Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. Наук.; - К.:Видавництво,2012.

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
6 жовтня
Переглядів
8
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку