Р е ч е н н я я к к о м у н і к а т и в н а о д и н и ц я
Мета уроку:
- узагальнити й систематизувати знання з розділу «Речення як комунікативна одиниця»;
- систематизувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ;
- продовжувати розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання;
- удосконалювати мисленнєві дії, вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;
- розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, пам'ять, увагу, логічне мислення, поповнювати словниковий запас учнів;
- виховувати в учнів повагу до народних традицій, історичного минулого, збудити інтерес до вивчення історії свого краю.
Цілі уроку:
Знати
Вміти
Обладнання: відеоозапис, рейтингова перфокарта, конверт із завданням, індивідуальні картки, мікрофон, ілюстрації Запорозької Січі, репродукція картини І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань (урок-подорож).
Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивний прийом «Я знаю, …», «Німий диктант», «Збирачі скарбів», «Дискусійна сітка», кодовий диктант, робота біля дошки, робота в групах, самостійна робота, лінгвістична гра «Третє зайве», «Спіймай помилку», інтерактивний метод «Мікрофон», психологічна вправа «Наш настрій».
Народ, який не знає свого минулого, не має майбутнього.
О. Довженко
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Привітання вчителя
Дорогі діти! Сьогодні ми продовжуємо мандри країною Синтаксис. Як відомо, історія України багата героїчними сторінками. Однією з таких сторінок у минулому українського народу було таке неповторне і легендарне явище, як Запорізька Січ. Козаки були дружними і вміли працювати злагоджено. Я сподіваюсь, що на цьому уроці наші серця, як і серця козаків, будуть битися в одному ритмі, і в цей осінній день нам буде тепло від плідної роботи, відмінних відповідей та гарного настрою.
Зібратися разом-це початок,
Триматися разом-це прогрес,
Працювати разом-це УСПІХ!
Генрі Форд
Отже, вирушаймо за успіхом та знаннями. Козаки завжди підтримувати одне одного і подавали руку допомоги. Ніколи не кидали своїх товаришів у біді. Дружбу цінували понад усе.
Дуже важливо у житті допомагати одне одному. Тому пропоную Вам обрати руку допомоги - долоньки певного кольору.
Вибір дітей
- зелений колір – готовий працювати, настрій піднесений, труднощів не буде;
- синій – спокійний, готовий до сприйняття.
- червоний – відчувається тривожність, потрібна допомога.
Слово вчителя . Отже, вибір зроблено. Як зміниться ваша думка, у кінці уроку побачимо.
Вступне слово вчителя
Сила народу, сила кожного класу завжди в єдності. З давніх-давен відомо: «Дерево життя - це символ минулого, сучасного та майбутнього народу.». Щоб правильно орієнтуватися у житті, щоб бути освіченою людиною, треба знати минуле свого народу, його історію.
Тому епіграфом уроку я підібрала слова
Народ, який не знає свого минулого, не має майбутнього.
О. Довженко
«Козацькому роду немає переводу»
Тож я запрошую всіх побувати в XVI-XVII ст., зайти до козацького куреня і подивитись, як жили козаки То ж вирушаймо в подорож до Запорозької Січі. Але щоб потрапити туди, кожен повинен пройти певні випробування так, як це було за часів Козаччини.
Тема уроку: Речення як комунікативна одиниця
Скажіть, що ви очікуєте від уроку, про що ми повинні дізнатися.
Діти відповідають.
Знати види речень за метою висловлювання, за емоційним забарвлення, за кількістю граматичних основ, за наявністю другорядних членів речення.
- Розрізняти ускладнені, неускладнені речення.
Отже, розрізняти різні види речень;
- робити синтаксичний розбір речення
Запишіть у зошити сьогоднішнє число, класна робота, тему уроку.
Працювати будемо в групах, на які заздалегідь був поділений наш клас.
Перед початком подорожі кожен отримує рейтингову перфокарту. Як ви оцінюєте свої знання з теми «Речення як комунікативна одиниця» на початку уроку? Поставте собі оцінку. Відкладіть в сторону перфокартку. До неї ви повертаєтесь під час виконання кожного завдання.
Отже, у подорож вирушає група «Гетьмани» і група «Козаки». Бажаю вам успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб стати запорозьким козаком, потрібно було скласти іспит. Перевіряли винахідливість, кмітливість і здатність не втрачати витримку в складній ситуації. Про це ви знаєте з народного переказу, який вивчали у 5 класі «Прийом у запорожці».
Я запрошую Вас до куреня «Досвідчений», де ви маєте дати відповідь на запитання
ІІІ. Виконання завдань на узагальнення практичних умінь і навичок
2.Наступна зупинка – курінь «Збирачі скарбів».
Скарби козаків були дуже різноманітні: і шабля, і спис, і кинджал, і меч, і сопілка, і бандура, і булава, і гармата ……З цими скарбами ви зможете познайомитись на виставці «Козацькі забави».
А зараз вам потрібно переглядаючи зображення, під козацькі мелодії, записати ті «назви-скарбів», які можна пов'язати з лексичною темою «Запорізька Січ».
Самостійна робота учнів
Я запрошую Вас у курінь «Збирачі скарбів». Переглядаючи зображення, Ви маєте записати ті «назви-скарбів», які можна пов'язати з лексичною темою «Запорозька Січ».
….
(Наприклад, фортеця, будинок, бунчук, м’яч, корогва, гетьман, булава, спис, книжка, кіш, люлька, олівець, шабля, сурма, квітка, кирея, запорожець, комп’ютер, літак, шаровари, жупан, гармата.
По-козацьки, скрізь, будь-якої, запорозький, століття, обов’язково.
2. Прочитати записані слова. Пояснити написання слів бунчук, гетьман.
Залежно від винахідливості кожен козак, який приходив на Січ, отримував прізвисько, котре вже назавжди залишалося при ньому. Наприклад, Паливода, Святий, Добра-воля, Гнида, Махина, Слизький, Малюта, Черепаха та багато інших)
Робота в групах. Курінь винахідливий пропонує вам за допомогою хмари виписаних слів скласти речення:
«Гетьмани» -
різні за емоційним забарвленням.
«Козаки» -
різні за метою висловлювання.
На Запорозькій Січі козацькі ради вважалися найвищим органом влади. Запрошую Вас на козацьку раду, де будемо працювати в групах. Вам потрібно визначити складні та прості речення. Підкреслити граматичні основи. Обгрунтувати.
Стоїть місяць над горою,
Засвіт встали козаченьки
|
В сиву-сиву давнину
Козацька пісня в серці лине, |
5. Мандруємо до куреня «Побут і звичаї»
У запорозьких козаків були свої обряди і звичаї.
Зараз я пропоную Вам уважно переглянути відео та виписати одне речення. Один представник з кожної команди виконує завдання на дошці.
«Гетьмани» - двоскладне речення,
«Козаки» - односкладне речення.
Доведіть, що це речення двоскладне чи односкладне.
Таке суспільство існувало без поліції та наглядачів за законом.
Їли козаки з одного казана. Голосували козаки шапками.
Запорізьку Січ сміливо можна вважати першим демократичним об’єднанням в усьому світі.
Усі пропозиції від гетьмана виносили на раду.
Я запрошую вас розгадати кодовий диктант
У мене на столі знаходиться конверт, який адресований вам, учням 8-В класу школи-гімназії №30.
У ньому зашифровані дати, які пов’язані з Запоріжською Січчю. Вам потрібно розгадати код-дату, правильно розшифрувати речення.
1775 |
1552 |
1.Бандуристи співали про славних отаманів і гетьманів. |
1.Військова дисципліна на Січі була заснована на принципах людської гідності. |
2.Звичаї запорожців дивні. |
2.До козацтва завітайте. |
3.Мова й вигадки гострі. |
3.Не брудни честі. |
4. Курінь. |
4. Прийшли козаки. |
0 — двоскладне, питальне, поширене речення. 1 — двоскладне, розповідне, поширене речення. 2 — двоскладне, спонукальне, поширене речення. 3 — двоскладне, розповідне, непоширене речення. 4 — односкладне, питальне, поширене речення. 5 — односкладне, розповідне, непоширене речення. 6 — односкладне, спонукальне, непошиирене речення. 7 — односкладне, розповідне, поширене речення.
|
0 — двоскладне, питальне, поширене речення. 1 — двоскладне, розповідне, поширене речення. 2 — двоскладне, розповідне, непоширене речення. 3 — двоскладне, питальне, непоширене речення. 4 — односкладне, питальне, поширене речення. 5 — односкладне, розповідне, поширене речення. 6 — односкладне, спонукальне, непошиирене речення. 7 — двоскладне, спонукальне, поширене речення |
1552 рік – перша Запорозька Січ Хортицька, створена Дмитром Вишневецьким.
У 1775 році Катерина II наказала ліквідувати Запорозьку Січ.
Із поданих речень виписати непоширені. Обгрунтуйте.
Козаки. |
Воюють козаки. |
7. Курінь ««Пліч-о-пліч із товаришем».
Найбільше козаків поважали за вірність одне одному. Вони ніколи не кидали козаки своїх товаришів у біді. Дружбу цінували понад усе.
А у нас на часі конкурс «Пліч-о-пліч із товаришем».
По колу визначаємо повні неповні речення й передаємо далі. Виграє та команда, яка справиться швидше та правильно. Один учень буде працювати біля комп’ютера.
8. Я пропоную Вам перейти до куреня «Творчий».
Домашнє завдання полягало в тому, що, випереджаючи події, ви повинні були за QR-кодом на дошці «Падлет» написати есе за змістом всесвітньо відомої картини Іллі Рєпіна про епоху козацтва «Запорожці пишуть листа турецькому султану» на тему: "Які чесноти козаків могли стати взірцем для наслідування в наш час?", використовуючи ускладнені речення.
Прошу зачитати есе, визначити ускладнені речення.
Ми підходимо з Вами до підсумкового завдання. Виконали вправи на розрізнення речень за метою висловлення, за емоційним забарвленням, за кількістю граматичних основ, за складом граматичної основи, за наявністю чи відсутністю необхідних членів речення.
Ми отримали ось таку схему.
Синтаксичний розбір простого речення
Практично завжди запорожці непомітно підкрадалися до своїх ворогів, та заставали їх зненацька, забезпечуючи собі тим самим більше шансів на перемогу.
Зробити письмовий синтаксичний розбір простого речення.
Про козацькі славетні походи та бої досі ходять легенди.
Речення розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, ускладне однорідними додатками.
Козача потилиця панам ляхам не хилилася.
Козацька столиця, надійно захищена міцними фортечними мурами, вражала ошатними будинками, численними церквами й монастирями.
Гетьмани були мудрими і обачливими командирами і даремно не посилали своїх людей на вірну смерть
Виправляти власні помилки ніколи не пізно. А нам потрібно відредагувати речення.
Вбираючись просто, на козаках були грубі сорочки та киреї. За широким поясом носили пістолі і люльку, з пояса звисала торбинка. До пояса на ремінь причіпляли ще й порошницю з порохом. Їли сушену рибу, печену рибу та риб'ячу юшку.
Козаки вбирались просто, на них були грубі сорочки та киреї. За широким поясом носили пістолі і люльку, а ще звисала порошниця. Їли сушену та печену рибу та юшку з неї.
Ось і закінчилася наша подорож.
А ми повертаємось до епіграфа уроку «У народу, який не знає свого минулого, немає майбутнього». Як ви зрозуміли ці слова? Кубик Блума допоможе справитись з цим завданням.
1.Вправа „Рефлексія”
- Чи змінився колір долоньки, що демонструє рівень ваших знань?Покажіть.
Оцінювання учнів
Оцініть, будь ласка, свою роботу на уроці, заповніть рейтингові перфокарти.
Заключне слово вчителя. Стратегія «Похвала і нагорода для всіх»
— Діти, ви молодці! Ми усе встигли. Усі разом ми здійснили чудову подорож у минуле нашої рідної України.
Ми — нащадки запорізького козацтва
1. Гра „Так чи ні”
- Просте речення має дві і більше граматичних основ? (Ні)
- Односкладні речення – це речення, у яких одна граматична основа? (Ні)
- Звертання і вставні конструкції членами речення не бувають. (Так)
- Узагальнювальне слово виступає тим же членом речення, що і однорідні члени. (Так)
- Прості речення можуть об’єднуватися у складні. (Так)
- Непоширене речення містить другорядні члени речення. Ні
Я сподіваюсь, що про Запорізьку Січ ви не забудете, адже ми — нащадки запорізького козацтва. Ви повинні знати, що Січ Запорозька — це явище, яким ми гордимось до сьогоднішнього дня.
Ми горді, що є нащадками запорізького козацтва.
Недаремно ж прислів'я говорить: «Козацькому роду нема переводу».