На уроках української мови та літератури ми намагаємося досягти:осмислення індивідом своєї громадянської ролі в суспільстві;формування ціннісного ставлення до людини, її гідності, до суспільства в цілому;поваги до української мови, українських законів, правових норм;здатності критично оцінювати тексти суспільно-політичного змісту;формування вміння ефективно комунікувати, аргументовано висловлюватися;уміння реалізовувати громадянські права й обов’язки;сприяння самовизначенню молодої людини, вироблення в неї активної життєвої позиції на основі гуманістичних цінностей та ідеалів.
Приклади вправ на уроках української мови відповідно до наскрізної лінії «Громадянська відповідальність»1. Патріотичні руханки, наприклад: Я люблю свою країну :(руками окреслюють у повітрі серце)Гори високі, і рівнини, (потягуються вгору й опускають униз долоні рук),Ріки, озера , і моря - (махають руками, імітуючи хвилі)Все це є моя земля ! (окреслюють у повітрі руками велике коло)Я завзятий (а) є без меж (руки на поясі, обличчя підняте)І кмітливий (а) , друзі, теж! ( руки до голови)Сміливо йду я до мети, (ходьба на місці), Ми – українці: я і ти! (долоні до себе, далі- вказують на однокласника, даючи йому «п’ять»)
2. Прослуховування сучасних патріотичних пісень або тих , у центрі яких – людина : окрім обговорення змісту, учні шукають та аналізують певні мовні одиниці, пояснюють правопис слів, розділові знаки тощо відповідно до теми уроку, наприклад, «Люди» Mama. Rika\KOLA – «Прикладка. Правопис прикладок», « Україна –це ти» Т. Кароль – « Тире між підметом і присудком», «Мить» «Океану Ельзи» – «Омоніми. Розряди омонімів» і т.д.3. Вправа «Синтаксис у поезіях про Україну» : учні добирають приклади- рядки з поезій про Україну до певної синтаксичної одиниці, обґрунтовують вживання розділових знаків, наприклад, «Народе мій, до тебе я ще верну…» В. Стуса – «Звертання. Поширене звертання», «Мене водило в безвісті життя, та я вертався на свої пороги» Д. Павличка - «Складносурядне речення» і т.д.4. Вправа «Поради від патріота» : учні обмальовують долоню руки в зошит і пишуть усередині тему, а на «пальцях» - висловлювання , як потрібно ставитися до рідної держави, відповідно до теми уроку, наприклад « Речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням», «Способи дієслів» «Односкладні речення» і т.д.
4. Мініпроєкт «Унікальні літери нашої абетки» (під час вивчення розділів «Фонетика», «Орфоепія», «Графіка», «Орфографія») : учні готують матеріал про певні літери українського алфавіту , оформлюють свої мініпроєкти у вигляді малюнків, аплікацій, коміксів, презентацій, захищають їх. Наприклад, «Незвичайні факти про літеру Ї», «Цікава історія літери Ф», «Винятковість літери Ґ» і т.д.5. Вправа «Фортеця» : учитель вішає на дошку малюнок фортеці з темою уроку, пропонує учням уявити себе оборонцями рідного краю, тобто «захистити фортецю» ( назвати чи підібрати потрібні мовні явища, правильно відповісти на запитання тощо).
Приклади вправ на уроках української літературивідповідно до наскрізної лінії «Громадянська відповідальність»1. Вправа «Я унікальна особистість» (діти стають у коло або по черзі виходять до дошки, тримаючи в руках паперову зірочку, висловлюють свою думку ) – після вивчення творів , у яких утверджується повага до «Я» особистості , наприклад, «Білий кінь Шептало» В. Дрозда, «Дивак» Гр. Тютюнника, «Ти знаєш, що ти- людина…» та «Я» В. Симоненка тощо.
2. Мініпроєкти «Модель ідеального правителя» (наприклад, після вивчення «Повісті минулих літ» та уривків із книги «Княжа Україна» Олександра Олеся учні 5 класу готують матеріал, висловлюють свої думки про улюбленого князя, оформлюють усе у вигляді малюнків, есе, листа до героя, презентації, захищають їх ) та «Модель ідеальної держави» (наприклад, після вивчення творів «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненка, «Фарбований Лис» І. Франка, «Місце для Дракона» Ю. Винничука учні наводять аргументи щодо того, якою вони уявляють державу та її очільника, оформлюючи це у вигляді есе, малюнка, презентації, відеоролика, комікса тощо).
3. Вправа «Захист моїх прав» (учні обговорюють чи складають таблицю, які права героя було порушено у вивченому творі. Наприклад, право на любов і піклування, право на захист від насильства – Федько («Федько-халамидник» В. Винниченка), право на свободу та особисту недоторканність – Лоскотон ( «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненка), право на життя – Климко ( «Климко» Гр. Тютюнника) і т.д.
Отже, відповідно до наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» та формування на уроках української мови та літератури громадянської компетентності ми прагнемо виховати свідому особистість – із почуттям власної гідності та патріота своєї держави. Це є надзвичайно актуально сьогодні!