24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Павло Глазовий. "Найважча роль". "Еволюція". Основні ідеї творів, художні особливості гуморесок.

Про матеріал

ознайомити учнів з біографією та творчістю П. Глазового; навчити аналізувати художні особливості гуморесок, проводити аналогії з власними спостереженнями; розвивати в учнів зв'язне мовлення, увагу, мислення, уяву, пам'ять, вміння робити власні висновки., іронічно та критично, з почуттям гумору сприймати явища навколишньої дійсності й самого себе; виховувати почуття любові, гумору, гумористичного ставлення до життя, праці, честі, людської гідності.

Перегляд файлу

Тема. Павло Глазовий. «Найважча роль», «Еволюція». Основні ідеї творів, художні особливості гуморесок.

Мета:  ознайомити учнів з біографією та творчістю П. Глазового; навчити аналізувати художні особливості гуморесок, проводити аналогії з власними спостереженнями; розвивати в учнів зв’язне мовлення, увагу, мислення, уяву, пам'ять, вміння робити власні висновки., іронічно та критично, з почуттям гумору сприймати явища навколишньої дійсності й самого себе; виховувати почуття любові, гумору, гумористичного ставлення до життя, праці, честі, людської гідності.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет Павла Глазового, твори письменника

Я так люблю здоровий сміх,
Веселий сміх, що гріє всіх!
Переливаю в слово радість,
Яку в душі своїй зберіг.
І я щасливий, що пишу
Хорошим людям на потіху.
Ловлю в очах іскринки сміху
І довго в серці їх ношу.
П. Глазовий

Хід уроку.

I. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Конкурс на краще виразне читання співомовок С. Руданського.

2. Зачитування окремими учнями прислів’їв і приказок про кмітливість, винахідливість та коментування їхнього змісту.

3. Зачитування окремими учнями складених сенканів про козаків, зміст яких виражає головну думку співомовки С. Руданського «Запорожці у короля».

ІІІ.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Літературна гра «Пінг-понг». Учні задають одне одному запитання за вивченим матеріалом розділу “Гумористичні твори”.

IV.Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

1. Слово вчителя.

Від часу Степана Руданського, мабуть, не було в Україні поета-гумориста, який у своїх творах так широко використовував би народну творчість. Це секрет успіху митця. Павло Прокопович Глазовий -  одна з найкращих сторінок в історії сатирично-гумористичного слова України. Він належить до когорти тих, хто створював наш сміх.

2. Учні записують тему уроку в зошити.

1. Розповідь учителя про життя і творчість П. Глазового.

Павло Глазовнй народився 30 серпня 1922 року в так званому історичному козацькому Дикому полі у смт. Новоскалювата (тодішня Кіровоградщина) Миколаївської області у родині хлібороба. Його предки носили козацьке прізвище Окань. Але, напевно, хтось із багатого роду змінив його з “ока” на “глаз”. щоб отримати якісь привілеї. Існує версія, що слово “окань” пов’язане з мірою довжини в Київській Русі.

11-річним хлопчаком Павло пережив голодомор. У страшний час геноциду української нації помер і його рідний молодший брат.

Після восьмирічки закінчив педучилище в Новомосковську Дніпропетровської області, мріяв бути учителем української мови. Один рік попрацював учителем молодших класів. В армію пішов добровольцем, адже тоді забирали із ВНЗ після першого курсу, тому він вирішив не переривати навчання, та й вступити до інституту демобілізованому солдату було значно легше. Це його і врятувало, бо з початком війни мав кваліфікацію авіаційного механіка, закінчивши школу сержантів-старшин, отримав звання сержанта.

Згодом П. Глазовий потрапляє у вир Другої світової війни, зазнає поранення, і як наслідок — проблеми зі здоров’ям на все життя.

І після всього пережитого молодий юнак, викоханий українським степом, не замикається в собі, не черкає пером, описуючи трагічні сторінки воєнних лихоліть, а створює сатиричні та гумористичні твори, народні усмішки, фейлетони, а згодом, вже будучи знаменитим, писатиме репризи для цирку, авторські діалоги для популярних Штепселя й Тарапуньки.

Вищу освіту Павло здобув у Київському педагогічному інституті (1950 р.). З 1950 по 1961 р. працював заступником редактора журналу “Перець”, згодом — заступником головного редактора журналу “Мистецтво”.

П. Глазовий — автор 13 книжок сатири та гумору, 6 книжок для дітей. Заслужений діяч мистецтв України (1993). Нагороджений Орденом “За заслуги” III ступеня (1997). Лауреат премії ім. Остапа Вишні 1988 року за книгу “Сміхологія”.

Помер П. П. Глазовий 29 жовтня 2004 року на 83-му році життя. Як заповіт звучать такі рядки:

Щасливі будьте і здорові,
Живіть у радості й любові,
Нехай від лих і бід усіх
Вас береже здоровий сміх.

 

Його гумористичні та сатиричні твори, особливо народні усмішки, знають мільйони українців по обидва боки океану. Життя письменника було сповнене болю за рідну землю, її природу, мову, історію, мистецтво...

2. Опрацювання гуморески П. Глазового «Найважча роль»

Виразне читання твору.

Тема: вихваляння матір’ю свого синочка за «талант», який він врешті-решт виявив «на сцені в третій дії».

Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.

Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.

Бесіда за змістом твору
— Чи бували ви в театрі? Чи слідкували, як актори виконують свої ролі?
— Що потрібно, щоб роль виконати якнайкраще?
— Що свідчить про «сліпу любов» матері до сина?
— Якою була наука у хлопця?
— Як у назві простежується гумористична спрямованість твору?
— Яке значення останнього рядку гуморески?

3. Опрацювання твору П. Глазоваго «Еволюція».

Словникова робота.

Учитель. З’ясуйте значення слова “еволюція”.

Еволюція — природне явище зміни популяцій, видів рослинного і тваринного світу і ознак у часі в ході історії Землі.

Учитель. Наукова теорія походження людини на Землі грунтується на вченні, що доводить походження людини від мавпи у процесі еволюції. Основою релігійної теорії є Біблія, де прямо вказано про творіння людей Богом.

Виразне читання твору.

Тема: зображення допитливого хлопчика, якого цікавить питання, чому мавпи досі не стали справжніми людьми.

Ідея: засудження тих, хто ганьбить ім’я людини.

Основна думка: людина повинна завжди бути справжньою людиною, де б і в якій ситуації вона не опинилася.

Бесіда за змістом твору
— Яким було перше запитання хлопчика?
— Даючи відповідь, на що посилається батько?
— Про що було друге запитанняУ?
— Чому, на вашу думку, батько «весело смііється» перш ніж відповісти синові?
— Що мав на увазі батько, сказавши що не всі люди є справжніми?
— Які випадки свідчать про те, що інколи людину не можна назвати людиною?
— Які вчинки роблять людину справжньою?
— Як ви розумієте такий вислів «У будь-якій ситуації залишайся людиною»?
— Що висловлює гуморист у своєму творі?

4 .  Прийом «Фішбоун». Визначення проблем, піднятих у гуморесках.

5.  «Оживлення» гуморесок.

- Намалювати предмет, який був би символом твору.

- Визначити колір настрою  гуморесок.

Аналізуємо зміст і особливості художніх творів.

1. Чи вважаєш ти доручену синочкові роль найважчою? Чому мати справді вважає роль синочка такою?

2. Чи траплялася у твоєму житті подібні ситуації? Розкажи про них.

3. Які людські вади, на твою думку, висміяно в гуморесках? Як ставиться П.Глазовий до героїв  своїх творів — доброзичливо чи з осудом?

4. Знайди й випиши в зошит епітети. Яку роль вони відіграють у творах?

V. Підведення підсумків уроку.

1. Слово вчителя.

Тематичні обрії поезії Павла Глазового неосяжні, вони зачіпають все — від невинних жартів до серйозної критики суспільства в цілому. Сміючись, але прямо і нещадно пише поет.

2. “Методика одного речення”.

Учні зачитують і коментують зміст епіграфа уроку.

VІ. Домашнє завдання.

  • Навчитися виразно читати, аналізувати й коментувати розглянуті гуморески П. Глазового.
  • Продовжити  речення «Гумор і сатира, на мою думку...»

 

docx
Додано
31 травня 2018
Переглядів
13949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку