Для проведення уроку обрана тема «Аналіз поведінки героїв повісті «Тореадори з Васюківки», їхніх вчинків». За мету я ставила розкрити особливості поведінки героїв повісті, пригодницький характер твору, формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку.
Розвиваючий аспект триєдиної мети: розвивати навички виразного читання, коментування, зв'язного мовлення.
Виховний аспект: виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
При проведенні уроку дотримувалась принципів
•наочності;
• активності та самостійності;
• відповідності навчання реальним можливостям учнів та вчителя;
• усвідомленості.
Тема. Аналіз поведінки героїв повісті «Тореадори з Васюківки», їхніх вчинків. Характеристика улюбленого героя.
Мета: розкрити особливості поведінки героїв повісті, пригодницький характер твору, формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку;
розвивати навички виразного читання, коментування, зв’язного мовлення;
виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
Клас: 6
Обладнання: ілюстрації, картки «Продовжити речення», «Рефлексія», фрагменти фільма «Тореадори з Васюківки», тексти повісті, «Дерево рішень».
Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок.
Інтеграція: світова література.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
- Хто ці хлопці, які щодуху тікають від діда?
- Яка ж тема нашого уроку?
3. Слово вчителя.
Про мету і завдання уроку.
4. Епіграф: У мене в житті завжди казка існує,
Дитинство фантазії всюди пряде,
Воно всім захопливі мрії дарує,
Не йди ти від мене, моє золоте.
Богдан Юр’єв
ІV. Сприйняття й осмислення нового матеріалу.
До нас у гості завітав наш земляк Всеволод Нестайко. Можливо, він розкаже нам, як з’явились герої Ява і Павлуша.
Учень у ролі В.Нестайка.
Я у 1950-ті роки вирушав із друзями-письменниками на полювання. Це було в плавнях на Удаї. Там багато комишів, озера. По них я плавав човном із одним веслом. Полювали ми в селі Скоринці. Якось уночі до нашого вогнища прибився підліток. Самостійний, меткий. Звали його – Ява Рень. І був у нього дід Варава, іменем якого назвали тамтешнє озеро – Реньове. Звідти й пішов головний герой «Тореадорів». Остаточно ж сюжет книги про малих тореадорів виник так: «Василь Євдокименко – художник, який оформлював мої книжки, одного разу розповів мені про школярів, які заблукали в кукурудзі й змогли вийти тільки, як у селі на стовпі забалакало радіо. Тоді я написав оповідання «Пригоди в кукурудзі», де вперше з’явилися Ява й Павлуша, герої всієї трилогії «Тореадори з Васюківки». Приємно, що з’явилось кілька видань моєї книги.
А ви всі прочитали повість? Які вони, герої твору?
|
Коли і за яких обставин виник задум про написання книги(1-2реч.)?
Читання описів зовнішності героїв. Протягом уроку у зошити записати риси Яви і Павлуші. |
- Чи справді хлопці є такими фантазерами, якими себе вважають? Робота з текстом
- Чи здійснюються їхні задуми? Чому? Виразне читання епізодів.
- Що ж потрібно героям зробити, щоб у подальшому досягати мети?
Запишіть на аркушах поради і прикріпіть до дерева.
- Чи добиваєтесь ви поставленої мети?(Будьте активними і цілеспрямованими)
- Який епізод змальований?
- Про які риси свідчить?
А ось, і самі шибеники.
- Яка риса проявляється? (Вірність у дружбі, взаємопідтримка)
Навколо дерев весело підемо.
Різні листочки дружно підберемо.
Відразу вгору піднімемо,
А потім їх підкинемо,
Нехай собі летять,
Про дружбу шелестять.
Будьте дружними!
Читання прислів’їв, що характеризують героїв. Теорія літератури: прислів’я
Проведіть паралель з текстом. Прислів'я — стійкий вислів, що має повчальний характер.
Довідка:
За сто робіт береться, а ні одна не вдається.
Будь сміливий не язиком, а ділом.
Добре там живеться, де дружба ведеться.
Великі діла з малих починаються.
Щоб досягти великого, починай з малого.
Яка справа, така й слава.
Художні засоби, що використані для характеристики персонажів.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Метод «Акваріум».
- Які ж наші герої?
Групі, що працює, для виконання завдання необхідно: -Я вважаю…
• обговорити в групі, використовуючи метод дискусії; - Тому що…
• дійти спільного рішення. - Отже…
На цю роботу групі дається 3-5 хв. Усі інші учні класу мають тільки слухати, не втручаючись у хід обговорення. Після закінчення часу група займає свої місця. До класу запитання:
• Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
• Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена?
• Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?
Кого із героїв світової літератури Ява і Павлуша нагадують?
Якусь мить стара стояла видимо спантеличена, а тоді промовила - не надто сердито, проте досить голосно, щоб її почули меблі в кімнаті:
- Ну стривай, попадешся ти мені в руки!..
Зроду не бачила такого поганця!
Раптом позад неї щось шурхнуло, і вона обернулася - саме вчасно, щоб схопити за полу куртки невеликого хлопчиська й не дати йому втекти.
- А, ось ти де! Ти що там робив?
- Нічого.
- Нічого? А ти поглянь на свої руки. І на свій рот. Це що таке?
- Не знаю, тітонько.
- Зате я знаю. Це варення - ось що це таке. Сто разів тобі казала: не чіпай варення, бо шкуру злуплю! Ану дай мені оту лозину!.. І Лозина зависла в повітрі. Здавалося, порятунку немає.
- Ой тітонько! Мерщій оберніться!
Тітка Поллі з хвилину стояла розгублена, потім тихенько засміялася:
VІ. Підсумки уроку.
1.Чого я навчився(-лась) на уроці?..............................................................................
………………………………………………………………………………….
2.Що було цікавим і чому?...............................................................................
………………………………………………………………………………….
3.Яких успіхів і яким способом досяг(-ла)?............................................................
………………………………………………………………………………….
4.Які труднощі траплялися і як я їх подолав(-ла)?................................................
………………………………………………………………………………….
5.Мої побажання собі…………………………………………………………
………………………………………………………………………………….
6.Самооцінка моєї роботи (бал)…………………………………………….
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
***«Чи хочеться мені бути схожим на Яву і Павлушу?»
або
скласти порівняльну характеристику героїв.
У мене в житті завжди казка існує,
Дитинство фантазії всюди пряде,
Воно всім захопливі мрії дарує,
Не йди ти від мене, моє золоте.
Богдан Юр’єв