Доклад здоров'ястворюючая система на обласному семінарі заступника директора з НВР В.О Дейнека
МОБІЛІЗАЦІЯ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПЕДАГОГІВ
ЗАСОБАМИ СТВОРЕННЯ ЗДОРОВ’ЯСТВОРЮЮЧОЇ СИСТЕМИ
В УМОВАХ ШКОЛИ-ІНТЕРНАТУ
В докладі досліджується проблема профілактики та корекції емоційного вигоряння, збереження і зміцнення психофізіологічного здоров'я педагогів, активізації його внутрішніх ресурсів.
Світячи іншим, згораю сам.
(Латинське прислів’я)
На сучасному етапі розвитку всього українського суспільства, і освіти, зокрема, є потреба в нових підходах до здоров’ястворюючих технологій і засобів, що мають забезпечити ефективність освіти, вдосконалення навчальновиховного процесу, підготовку учнів та педагогів до збереження здоров’я.
Саме найпростіше з даної теми можна звести до формули «Це все, що в поведінці та діяльності педагогів благотворно впливає на їх здоров’я.» Однак сюди потрібно додати все позитивне для здоров’я.
Аспекти мобілізації особистісного потенціалу педагогів по створенню здоров’язберигаючої системи.
Види активності:
- Трудова
- Соціальна
- Інтелектуальна
- Освітня
- Фізична
- Медична
Ці всі аспекти діють на благо індивідуального та суспільного здоров’я.
Кожен вид діяльності може діяти на здоров’я, направлене на охорону, поліпшення та відтворенню здоров’я
До охорони та укріпленню здоров’я педагога відноситься: профілактика, лікування, реабілітація.
Дійсно, підстави для такого висновку є, так як у школі-інтернаті стараються забезпечити умови для охорони і укріплення здоров’я педагогів:
- Кадри (вчителі фізичного виховання)
- Науково-дослідний потенціал (методичний кабінет працює у тісному контакті з кафедрою фізичного виховання, спорту і здоров’я – завідувач кафедри доктор педагогічних наук Осіпцов А.В.)
- Працює тренажерний зал для учителів
- Спортивний зал
- Корпус медичної служби
- Здоровий спосіб життя кожного педагога
- Щорічний виїзд колективу на «Острів скарбів»
На сьогоднішній день ми пропонуємо дослідити проблеми особистісного потенціалу здоров’я педагогів по структурі та формування схем:
Дотримання правил гігієни праці і техніки безпеки |
Своєчасне звернення за медичною допомогою |
Вміння надати першу долікарську допомогу |
Прийоми психологічної і психотерапевтичної самодопомоги |
Достатня фізична активність |
Збалансоване харчування |
Відмова від паління і вживання алкоголю |
Пропаганда здорового образу життя |
Хочу зупинитися на питанні професійного здоров’я вчителя яке впливає на учнів на всіх рівнях: емоційно-психологічному, біоенергетичному, інформаційному, виховному. Нездоровий педагог не може забезпечити учневі необхідний рівень уваги, індивідуальний підхід, ситуацію успіху. Він не зможе займатися і вихованням культури здоров’я школярів, оскільки у цій роботі потрібен особистий приклад педагога, прояви синдрому згорання, педагогічний криз безпосередньо впливають на здоров’я учнів. Тому проблема збереження і зміцнення здоров’я учителя повинна бути однією з пріоритетних у сфері його життєвих і фахових інтересів.
У даний час у Міжнародній класифікації хвороб (МКФ) навіть виділяють окремий стан – «Професійний стрес», визначаючи його як стрес, пов’язаний із труднощами керування своїм життям». Один із наслідків тривалого професійного стресу – синдром професійного вигорання.
За результатами дослідження психологічного здоров'я педагогів
Маріупольської загальноосвітньої санаторної школи-інтернату І-ІІ ступенів № 11 педагоги визначили соціально-психологічний клімат колективу як задовільно-протирічний. 43,6 % опитаних вчителів відзначали у себе порушення в емоційній сфері.
Після вивчення психологічного здоров’я ми визначили «проблемні зони».
Отримані дані за результатами досліджень свідчать про те, що педпрацівники школи-інтернату, перебуваючи щодня в стресогенних обставинах відчувають труднощі у подоланні психічної напруженості, не достатньо володіють методами саморегуляції та релаксації; відрізняються високим ступенем вигоряння, мають нижчі показники особистісного адаптаційного потенціалу, поведінкової регуляції і нервово-психічної стійкості.
Результати досліджень стимулювали нас до створення раціональної системи для творчого розвитку кожного працівника, підвищення його самооцінки, збереження здоров’я, що конструктивно вплинуло на роботу всього колективу.
З метою профілактики та корекції емоційного вигоряння, збереження і зміцнення психофізіологічного здоров'я педагогів, активізації внутрішніх ресурсів проводилась робота за наступними напрямками: постійна психологопедагогічна освіта педагогів; забезпечення комфортних умов роботи і можливості психологічного розвантаження; навчання і постійне застосування у професійній діяльності навичок конструктивного спілкування та саморегуляції (управління психічними станами, пізнавальними процесами і саморозвитком особистості), які сприяють емоційної стійкості педагогів.
На систематичних зустрічах у «Психологічній вітальні» та у групі з саморозвитку «Ключ до себе» працівники мають можливість зняти напруження, досягти емоційної розрядки; виявити індивідуальні потреби та переживання; зняти захисні механізми особистості; пізнати себе, власні потреби «тут і тепер»; орієнтуватися на інсайт; гармонізувати особистість; пізнати інших, зблизитися з ними; підвищити самооцінку; розвинути толерантність.
Релаксаційні, дихальні вправи, точковий масаж, вправи на позитивне самоприйняття, вправи на розслаблення м’язів обличчя, вправи на сюжетну уяву – це так звані «вправи швидкого реагування», вони дозволяють зняти зайве напруження, побороти стрес. Крім цього, вони легко запам’ятовуються та не потребують спеціальних умов для їх проведення, тому педагоги використовують їх самостійно, коли у цьому виникне потреба.
Ми встановили, що виконуючи наведені вправи стабілізується емоційний стан, знижується емоційне напруження, створюються позитивні емоції, стан задоволення і спокою. Ці дії дуже важливі для підтримки здоров'я і зменшення стресу.
Регулярне виконання психотехнічних вправ допомагає правильно орієнтуватися у власних психічних станах, адекватно оцінювати їх і ефективно управляти собою для збереження і зміцнення власного психічного здоров'я і, як наслідок, досягнення успіху у професійній діяльності при порівняно невеликих витратах нервово-психічної енергії.
Для групової форми профілактики емоційного вигорання застосовуємо соціально-психологічний тренінг. В тренінгові заняття входять ряд корисних і практичних вправ з розвитку культури спілкування, по навчанню навикам конструктивного вирішення педагогічних ситуацій, по профілактиці та подоланню емоційної напруженості, а також вправи на формування позитивного мислення, ділові і психотехнічні ігри, групові дискусії, танцювальну і музичну терапію. Вони спрямовані на посилення почуття контролю над своїм життям за допомогою навчання контрою над своїми емоціями. У проведенні семінарівпрактикумів використовуємо елементи арт-терапії.
Порівнюючи результати досліджень вихідних і заключних, отриманих після проведення роботи з профілактики та корекції емоційного вигоряння, збереження і зміцнення психофізіологічного здоров'я педагогів, активізації внутрішніх ресурсів, спостерігаються позитивні зміни.
Висновки. Необхідним для успішного професійного розвитку педагога, критерієм якого є професійне та особистісне самозбереження, постійна рефлексія власного «Я», аналіз власної професійної діяльності, постійне професійне самовдосконалення. Установка на здоров'я і здоровий спосіб життя не з'являться в людини сама по собі, а формується постійно і маленькими кроками від крапелька до крапельки. Видатний філософ XX століття Бертран
Рассел зауважив: «Якщо ви не думаєте про майбутнє, у вас його не буде...»