Педагогічна ідея
Основний зміст освіти України є орієнтацією навчального процесу на набуття ключових компетентностей та створення дієвих процесів, їх упровадження та засвоєння. Саме у цьому зараз полягають потреби суспільства.
Сьогодення вимагає від людини не тільки знань, умінь та навичок. Світ змінюється з кожним роком, і сучасному суспільству потрібна молодь здатна діяти в умовах суперництва, конфліктів, адаптуватися до нових обставин, комунікувати, співпрацювати, вміти застосовувати раніше набуті знання для вирішення проблем, здобувати потрібну інформацію, аналізувати та приймати рішення, з відповідальністю ставитися до власного здоров’я, здобувати життєвий успіх.
Педагогічна ідея. На даний час навчання в сільській школі – це мала наповненість класів, невизначеність учнів після закінчення школи та навіть вузів. Тому учитель повинен формувати в учнів надію, що вони самі здатні керувати своїм життям, творчо мислити, допомогти навчитися приймати правильні рішення, справлятися зі стресами – усе це є підґрунтям розвитку інтелекту дитини. Для здійснення завдання учитель повинен бути не тільки носієм інформації, а також психологом та педагогом. Практика показує, що впровадження інтерактивного навчання – засіб для досягнення потрібної атмосфери в класі, що найкраще сприяє формуванню вміння висловлювати власне бачення, доводити свою позицію, дискутувати, але поважати альтернативну думку, моделювати різні соціальні ситуації, прагнути діалогу, вчитися будувати конструктивні взаємини у групі чи у класному колективі в цілому.
Для реалізації ідеї використовую особистісно-орієнтовані завдання, які вимагають практичного застосування для вирішення проблем повсякденного життя. На заняттях використовую сучасні технології навчання, адже з їх допомогою краще сприймається та засвоюється матеріал, а здобувачі освіти вчаться бути демократичними та критично мислити. Ефективно використовую на уроках вікторини, тести, творчі завдання. Для кращого запам’ятовування формул, позначень фізичних величин – схеми та таблиці, прийоми «Знайди помилку», «Розгадай кросворд», «Сполучай відповідні величини». Для кращої ефективності навчання застосовую диференціацію, як за складністю, так і за самостійністю їх виконання. Це дає можливість не допустити відставання дітей, запобігти труднощам, підтримати учня з початковим рівнем навчання, поступово вводячи самостійну форму навчання.
Ігрові технології відіграють значну роль на уроках фізики: відбувається невимушене навчання та спілкування. Гра сприяє розвитку уяви, появі ідей, бо саме у грі розвиваються ті якості, що в майбутньому становитимуть основу професійності. Так, наприклад, використовуючи ігрову технологію «Відтермінована загадка» при вивченні про силу тяжіння у 7 класі, пропоную учням провести дослідницьку роботу. Даю декілька висловів про неї: «Колос повний до землі гнеться, а порожній в гору пнеться», «З гори вскач, а на гору хоч плач», «Яблуко від яблуні не далеко падає». Учні визначають, що це - сила тяжіння.
Практикую різні форми роботи: групові, парні, індивідуальні, фронтальні.
Особливу увагу приділяю роботі у парах. Перевага даної технології в тому, що учні отримують можливість спілкуватися, порівнювати, вільно висловлювати свою думку, робити спільні висновки. Навчальний матеріал підбираю таким чином, щоб створити для учнів умови діяльності, враховуючи підготовку кожного окремого учня. Оцінюю роботу всіх учасників групи та прагну відзначити навіть найменші успіхи. Це сприяє кращому навчанню та прагненню поступово набувати навичок самостійно опановувати матеріал. Прикладом є дослідницька робота в парах. Тема. «Сила тяжіння». Експериментальна задача: визначити силу, з якою дерев’яний брусок притягується до Землі, використовуючи терези, важки та дерев’яний брусок. Кожна пара з’ясовує залежність сили тяжіння від різних чинників, одержавши прилади і картки із завданнями. Таким чином учні оволодівають досвідом практичної діяльності, а сам експеримент виконує функцію методу навчального пізнання, завдяки чому у майбутньому в здобувачів освіти сформується суб’єктивно нове особистісне знання
Однією з найважливіших ділянок роботи в системі навчання фізики в школі є розв’язування задач. Віддаю перевагу задачам, які не просто потребують вибору формули та підстановки числових значень. Найефективнішими, з точки зору формування компетентностей, є задачі, що потребують аналізу фізичних явищ. Підбираючи такі завдання, намагаюся обрати ті, які ґрунтуються на знайомих для учнів життєвих ситуаціях.
Значну увагу приділяю завданням у форматі ЗНО та пропоную самостійно скласти відповіді до завдань. Для розв’язування задач підвищеної складності практикую використання інтерактивної технології «Мозковий штурм», яка полягає в тому, що всі учасники навчального процесу, після чітко поставленого питання, висувають ідеї щодо вирішення даної проблеми. Один з учнів записує їх на дошці. Обирається та, що допоможе у розв’язанні поставленого завдання.
Як приклад учні 10 класу під моїм керівництвом виконували роботу на тему: «Дія постійного магнітного поля. Геркон». У даному проєкті представлено практичне застосування магнітного поля. Геркон – електромеханічний пристрій, перемикач. Результатом роботи була спаяна відповідна схема (паяльник, припой, флюс, провідники, споживач, вимикач, акумулятор, запобіжник, магніт та геркон) та представив дану роботу.
Отже вважаю, що вище зазначені форми, прийоми та методи роботи дають результативність у навчальній та особистісній діяльності здобувачів освіти. Учні, яких я навчаю, є призерами районних турів олімпіад з фізики, кожного року беруть участь у Всеукраїнських учнівських інтернет-олімпіадах «На урок», Всеосвіта, є призерами Всеукраїнського учнівського конкурсу «Левеня».
Результат понад 64% - високий рівень; з 36% до 64 % - середній рівень; нижче 36% - низький рівень навченості учнів.
Кожна дитина – неповторна, тож дуже важливо зрозуміти її індивідуальність, знайти саме ті методи, форми роботи, що сприятимуть збагаченню і розвитку творчого потенціалу, розкриттю здібностей та вмінню вчитися. Сприяючи формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти, прагну, щоб випускники були грамотними, обізнаними в нових ідеях, уміло застосовували набуті знання на практиці, прагнули бути високоморальними, комунікативними людьми, за якими – майбутнє України.