Для пошуку шляхів удосконалення навчально-виховного процесу,узагальнення знань педагогів про інноваційні технології навчання , обміну досвідом з їх використання та доведення доцільність впровадження інновацій в навчально-виховний була проведенна ось така педрада.
Педагогічна рада у формі захисту інновацій
«Впровадження інноваційних технологій засобу удосконалення навчально-виховного процесу»
Скажіть мені і я забуду.
Покажіть мені і я запам'ятаю.
Дайте можливість обговорити і я зрозумію.
Дайте можливість навчити іншого і я досягну досконалості.
Конфуцій
Мета засідання педради:
- пошук шляхів удосконалення навчально-виховного процесу;
-узагальнення знань про інноваційні технології навчання;
- обмінятися досвідом з їх використання;
- доведення доцільність впровадження інновацій в навчально-виховний.
Обладнання: ноутбук, проектор, екран, презентації матеріалів, стікери, ватман, маркери
Ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Найтепліші, найщиріші вітання педагогам - людям із палким серцем, ласкавою усмішкою, мудрістю і щирістю!
Наше засідання педагогічної ради буде проходити у формі захисту інновацій.
Школа разом із світовою спільнотою вступила у третє тисячоліття, яке характеризується глобалізацією суспільного розвитку; переходом людства від індустріальних до науково-інформаційних технологій, що базуються на інтелектуальній власності, знаннях і зумовлюються рівнем наукового потенціалу країни. Зміни в країні на перше місце виводять адресні та програмно-цільові інвестиції в людину, її творчий та інтелектуальний потенціал.
Актуальним є питання поліпшення якості освіти, яке неможливе без створення інноваційного простору. Особливістю роботи школи в нових умовах є вивчення, активне впровадження в практику роботи інноваційних педагогічних технологій, що робить школу конкурентно-спроможною на ринку освітніх послуг.
За час своєї професійної діяльності вчитель дає більше 25 тисяч уроків . Це є найскладнішим психолого-педагогічним процесом, актом учительської творчості, до якої пред'являють сотні різних вимог.
Піраміда навчання
З піраміди видно, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція – 5%, читання – 10%, зорове й слухове сприйняття – 20%, демонстрація – 30%), а найбільших – інтерактивного (групова дискусія – 50%, практичні вправи – 75%, навчання інших або негайне застосування знань – 90%). Ці дані є середньостатистичними, тому у конкретних випадках результати можуть різнитися, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.
Замислимось… Яка частка цієї піраміди знань нами використовується на уроці? Чи потрібно шукати інші, нетрадиційні шляхи організації навчального процесу? Якщо потрібні зміни - говорять про інновації….
Вправа «Асоціативний кущ»
Тож давайте спробуємо дібрати слова, що асоціюються у вашій уяві зі словом інновації. Розташуємо їх у маленьких колах навкруги великого кола. Поєднавши слова - асоціації до слова інновації, отримаємо асоціативний кущ та сформулюємо визначення педагогічним інноваціям ( час 3хв.).
Обговорення суті інновацій. Після виконання вправи 2-3 вчителів озвучують написане.
Інновація – це процес упровадження якогось нововведення в практику. Інновація – це цілеспрямована зміна, що вносить у визначену соціальну одиницю – організацію, поселення, суспільство, групу - нові, відносно стабільні елементи. О. Пригожий.
Інновація - це осмислене привнесення нових елементів, що допомагає змінювати саму освітню ситуацію. М. Поташник
Інновація в педагогіці - це процес створення та впровадження нових засобів (нововведень) для розв'язання тих педагогічних проблем, які досі розв'язувалися по-іншому, відкриття нових форм, методів, способів педагогічної діяльності, вихід за межі відомого в науці й масовій практиці, творча реалізація нових теоретичних концепцій, ідей, технологій, систем навчання і виховання.
До вашої уваги ствердження: «Перед кожним із нас два шляхи: жити минулими, хоча і великими заслугами заплющивши очі на кардинальні зміни у світі, прирікаючи своїх учнів на життєву неуспішність, або пробувати щось змінити у своєму ставленні до новітніх освітніх технологій»
Вправа «Займи позицію». Якщо ви відстоюєте інноваційний підхід навчання – обираєте картку зеленого кольору, традиційний – червоного кольору.
Які ж мотиваційні аспекти впровадження інноваційних технологій ?
Порівняємо традиційну та інноваційну освіту, що на даний час паралельно співіснують в Україні. На думку великої кількості дослідників традиційна система навчання є без особистісною. У ній людина постає об’єктом, яким можна управляти за допомогою інших впливів, загальних стандартів і нормативів. Для неї характерні:
Безперечно ми часто пишаємось освітніми здобутками радянської освітньої системи: вона давала міцні теоретичні знання (одні з кращих у світі). Але соціологічні опитування свідчать про інші факти:
Наш час називають постіндустріальним або інформаційним. Нині обсяг знань подвоюються впродовж 5-7 років, а в найновіших галузях знань ще швидше. 70% усієї інформації учень отримує не від учителів. Керівники фірм та організацій наголошують на тому, що учні не готові до життя в новому суспільстві бо не здатні самі вчитись, не можуть самостійно здобувати інформацію, не здатні креативно мислити, їм складно працювати в команді. Нині в Україні немає єдиної програми впровадження інновацій у освітню сферу, але педагогічні колективи самі намагаються впровадити певні інноваційні педагогічні технології, згідно із вимогами часу.
Інновації, інноваційні технології на сьогодні стали невід’ємною складовою діяльності педагога. Інноваційна освітня діяльність не підлягає формалізації, оскільки потребує врахування людського чинника, визначення особистісних підходів, усвідомлення значущості нової ідеї для удосконалення освітньої практики.
Кожний загальноосвітній навчальний заклад має свої особливості. Тому й підхід до впровадження інновацій має бути особливим. Вивчення реального стану справ, внутрішніх та зовнішніх передумов дає змогу визначити доцільність і готовність педагогічного колективу до впровадження інновацій різного типу в практичну діяльність навчального закладу.
При підготовці до педради проведено вивчення думки учнів 7-11 класів з приводу впровадження інновацій в навчально-виховний процес.
Отже, з результатів анкетування учнів можна зробити такі узагальнення:
- 87% учнів подобаються уроки з використанням інноваційних методик, і кращі знання вони отримують на інноваційних уроках;
Будь-які інновації не обходяться без використання комп’ютера. Використання комп’ютерної техніки набуло загальнодержавного значення. Одне з найважливіших завдань сучасної школи – забезпечити використання учнями комп’ютерів та інформаційних технологій із навчальною метою. Комп’ютер як універсальний засіб пошуку, обробки, збереження і демонстрації інформації міцно увійшов в наше повсякденне життя.
Широкі можливості використання ІКТ – переконливий аргумент на захист комп’ютеризації навчання та інших інновацій.
Будь які технології чи методики навчання мають свої переваги та недоліки і труднощі у використанні . Для визначення переваг та недоліків і труднощів у використанні інновацій вам необхідно об’єднатись в групи за кольором обраних карток (зелені – ті, хто надає перевагу інновація, червоні – більші прихильники традиційної системи навчання)
Вправу «Коло ідей».
На аркушах жовтого кольору запишіть переваги використання інновацій в навчально-виховному процесі, на аркушах синього кольору – запишіть недоліки та труднощі у їх використанні.
Записи з відповідними записами вчителі озвучують і приклеюють на дошці. Давайте доповнимо і узагальнимо переваги інновацій та недоліки і труднощі у їх використанні
Переваги інновацій:
- підвищують інтерес та позитивну мотивацію учнів до навчання
Недоліки та труднощі у використанні інновацій:
Отже, переваг використання інноваційних технологій значно більше, ніж недоліків. Успіх впровадження педагогічних інновацій залежить від багатьох чинників, і в першу чергу від рівня обізнаності та готовності вчителів до їх використання.
Вагомим аргументом на захист інновацій є результати анкетування наших учнів та підвищення якості навчальних досягнень на 12% за останні 3 роки.
Отже, інновації – це процес, якого на сучасному етапі неможливо уникнути. Їх використання є запорукою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу, створення атмосфери саморозвитку та успішної самореалізації учня як суб’єкта навчального процесу. Знати, що таке інноваційні технології навчання, методику їх запровадження, уміти створити на уроках ситуацію зацікавленості теоретичним матеріалом та багато іншого ми повинні для того, щоб спроектувати й провести ефективний і цікавий для учнів урок. Адже усе найголовніше та найважливіше для школяра відбувається на уроці, оскільки за роки свого навчання він відвідає майже 10 тис. занять і не менше як 90% робочого часу вчителя буде присвячено саме уроку: його плануванню, проведенню, модернізації, рефлексії. Гарна школа починається з уроку. Час вносить корективи в структуру й типологію уроку, в методи і засоби навчання. Зрозуміло, що уроки в умовах компетентнісного навчання, в умовах співробітництва (вчитель - учень) потребують величезної підготовчої праці, великих знань. Тому вчителі нашого навчального закладу в постійному пошуку нових типів уроків, нових форм організації навчальної діяльності учнів.
Калейдоскоп інноваційних педагогічних технологій.
До вашої уваги буде представлена презентація роботи :
- вчителя ___________________ з питання «Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках у початкових класах»;
- вчителя фізики з питання «Інформаційні технології як засіб індивідуалізації та диференціації навчання»;
- вчителя географії________________ з питання «Активні форми роботи на уроках географії».
- вчителя англійської мови _______________ з питання " "
Насамкінець хочу нагадати одну притчу Бруно Ферраро.
Притча. На торгах розпорядник підняв догори скрипки. Були вони подряпані, понищені, а струни порозтягувалися й обвисли. Торговець вважав, що не варто марнувати час на старі скрипки, проте показав їх усім, посміхаючись: „ Скільки за них дасте? Почнемо від...ста тисяч лір ”. „ Сто п’ять!”, - обізвався якийсь голос. Потім сто десять.115 – вигукнув інший . Потім 120. „120 тисяч - раз, сто двадцять тисяч – два , 120 тисяч ...” Тут якийсь сивоголовий чоловік із кінця зали піднявся зі свого місця і підійшов ближче. Чоловік узяв до рук смичок. Хустинкою витер стареньку скрипку, наладнав розтягнені струни, енергійно торкнув їх – і залунала дивовижна чиста мелодія, подібна до ангельських співів. Коли він перестав грати, торговець спокійним низьким тоном запитав: „ Скільки хто пропонує за стару скрипку? Мільйон! А хто два мільйони? Два мільйони – раз, три 12 мільйони – два, три мільйони – три! Продано!”, - проказав торговець. Люди стали аплодувати. Хтось запитав: „ Що так змінило вартість скрипки?”. І пролунала відповідь: „ Дотик майстра ”...
Ведучий. Усі ми – наче старі інструменти, запилюжені, понищені. Але можемо зіграти божественну мелодію. Досить лишень одного дотику Майстра. Пишаймося, бо ми є Майстрами! Пишаймося, бо це про нас!
Ми з Вами , хочемо того чи ні, є вчителями нового століття і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням для кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь учні і вчителі, досягло гармонії. Хороші вчителі створюють хороших учнів, і в майбутньому, я вірю, учні нашої школи стануть справжніми людьми.
Обговорення проекту рішення педради
Вправа «Віночок побажань». Візьміть за руку сусіда зліва і продовжте фразу «Я бажаю тобі…», не відпускаючи руки. Після завершення заплющте очі й подумки побажайте всього найкращого тим, кого любите