Спеціалізована школа № 14
імені українського професора Грушевського С.Ф.
соціальний педагог
Яцук С.Ю.
Семінар для педагогів «Стрес та його попередження»
Мета: налагодження співпраці з психологічною службою, покращення емоційного фону в колективі, навички подолання стресових ситуацій
Обладнання: дрібні цукерки, наочність практичних вправ, прописані правила, папір А4, олівці, фарби, фломастери, «острів», коробочки для рефлексії
Вступ (5 хв.)
На сьогодні все поширеніше діяльність психологічної служби, на тлі останніх подій у країні створено багато державних програм, які направлені сприяти покращенню психологічного фону населення, підтримці ментального здоров’я. Проте досі є думка, що до психолога (соціального педагога), чиї професії сприймають тотожними з лікарськими, варто звертатися лише в критичному стані. Насправді ж психологічну службу є сенс відвідувати час від часу для власного розвитку: робота з мотиваційною сферою, пропрацювати комунікації та окреслити власні ресурси, на які спиратися.
Зараз багато зірок шоу-бізнесу, відомих блогерів рекламують, радять та діляться власним досвідом співпраці з психологами. То чому ж, незважаючи на активну популяризацію, досі не високий рівень довіри та звернень до психологів в нашій країні.
Крім індивідуальних причин, які може мати кожна людина, варто ще звернути увагу на одну з причин, що пливає глобально та криється в більшості страхів співпраці з психологічною службою.
В славнозвісні часи радянського союзу, а саме в 1930 – 60-х роки дуже розповсюдженим методом впливу на людей, що мали власну думку, думку, яка відрізнялася від загальнонав’язаної, так званих «іноагентів», був саме вплив через психологічний та психічний стан. Таких людей, без суду та слідства просто запроторювали до психіатричної лікарні, місце знаходження та час відсутності не були відомі, ні самій людині, ні її родичам. В тих установах лікарі без честі проводили досліди над людьми, тримали їх в лікарському дурмані. Якщо ж все таки вдавалося повернутися з тих страшних місць, то звичайно, наслідком були порушені соціальні зв’язки, соціальне клеймування не лише людини, а і її найближчих родичів та безумовно вплив довготривалого прийому сильнодіючих препаратів. То ж закріпилися в думках людей, особливо старшого покоління, думка про те, що звернення до психолога несе небезпеку та означає, що «якийсь не такий»
Якщо говорити про навчальний заклад: не дивлячись на багаторічну вже діяльність психологічної служби в закладах освіти, позитивні результати її діяльності та рівень довіри. Все ж, на жаль, не поодинокі випадки «погроз» від вчителів: «будеш погано поводитися- відведу до психолога», «ось ви і догралися, це до вас психолог прийшов», «зараз тебе психолог до себе забере».
То ж сьогодні перед психологами та соціальними педагогами стоять надскладні задачі, разом з основною діяльністю, яка прописана в посадових обов'язках, популяризувати роботу служби та розвіювати міфи навіяні старими страхами чи недостатністю інформації.
Сьогоднішній захід розрахований на вчителів та вихователів, фахівців, які поміж іншого мають навички психологічної допомоги та самодопомоги. Проте вони теж знаходять багато причин не відвідувати психолога:
«в мене все норм»(читати вище),
«немає часу» (важко сперечатися, сучасні реалії такі, що вчителі мають багато задач з учнями очної та сімейної форми навчання, а ще просто по-людські, мають подбати про свою родину між тривогами та походами в укриття)
«дорого» (дійсно, прийом у кваліфікованого фахівця коштує не мало, і ще не має гарантії, що з першого разу потрапите до «свого» спеціаліста, оберете до душі)
Саме тому, сьогоднішня робота багато уваги приділяє груповій діяльності, взаємопідтримці та самодопомозі у стресових ситуаціях, розвантаженні нервової системи.
Мета : оптимізувати роботу, налагодити позитивний фон у групі.
Дуже важливо, щоб усі присутні погодилися з кожним правилом, прийняли його. Тому після того, як правило записується, групі пропонується прийняти його: “Правило приймається? Приймається. Дякую! ”
Мета: активізація саморефлексії, підвищення довіри учасників один до одного, сприяння згуртованості групи.
Хід вправи: усім учасникам пропонується взяти з таці цукерочку, одну, дві або більше. Після того, як всі учасники зробили свій вибір, ведучий пропонує по черзі назвати провідні риси власного характеру, але в тій кількості, скільки цукерочок обрали на початку вправи.
Мета: налагодження міжособистісних взаємин, покращення комунікації та рівня довіри, поліпшення настрою у групі
Хід вправи: кожна пара учасників отримує лист А4, всі мають доступ до олівців, фарби чи фломастерів. Учасники мають уважно подивитися один одному в очі і почати малювати спонтанно малюнок на тему «Мій настрiй». Спілкуватися з партнером можна лише за допомогою ліній та кольору, не говорити.
- Питання для обговорення:
- Чи легко було працювати в парі один з одним?
- Що допомагало? Що заважало?
- Чи сподобалась вам ця вправа?
Мета: релаксація, зняття напруження в м’язах
Хід вправи: Учасникам пропонується уявити себе «без кісток», зробленими наче з гуми, або ж уявити, що власне тіло то піджак, що висить на вішалці. Треба порухати тілом в різні сторони, наче м’язи вільно висять на хребті.
Мета: обмін досвідом, поповнення банку корисних звичок та вправ, навички роботи з попередження стресу
Ведучий: «Якщо у тебе є яблуко і у мене є яблуко і ми помінялися - у кожного з нас залишилося по яблуку. Якщо у тебе є цікава ідея і у мене є ідея і ми обмінялися - у кожного з нас буде вже по дві ідеї.»
Поділіться власним досвідом з групою «Що я роблю, щоб знизити рівень стресу, зняти напруження, порадувати себе»
По черзі слухаємо ваші поради, як долати стрес….
Мета: групова робота, емоційне розвантаження
Хід роботи: на підлозі розстеляють «острів» - клаптик паперу чи клейонки, який має різне забарвлення з різних сторін, приблизний розмір 50/50 см. На нього стають 3-4 учасники і задіюють стратегічне мислення та навички командної роботи. Для завершення вправи, гуртом треба перевернути «острів» не виходячи за його межі.
Мета: рефлексія
На видному місці розміщуються коробочки зі стікерами, які є характерними реакціями під постами в соцмережі «Фейсбук»: вподобайка, дізлайк, коментар, поділюся з друзями. В залежності від свого ставлення учасник обирає коробочку, куди можуть покласти папірець зі своїм вибором та коментарями.