Термін «партнерство» переважно визначається як:• система взаємовідносин, які відбуваються у процесі певної спільної діяльності;• спосіб взаємодії і взаємин, організованих на принципах рівності, добровільності та доповнюваності всіх її учасників;• організаційна форма спільної діяльності, що передбачає об’єднання осіб на відповідних умовах розподілу праці та активної участі в її реалізації;• спосіб взаємовідносин, за яких зберігаються права кожної із сторін, чітко узгоджені і злагоджені дії учасників спільної справи, що ґрунтуються на засадах взаємовигоди та рівноправності.
Концепція НУШФормула нової української школи складається з дев'яти компонентів:1. Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.2. Умотивований учитель, який має свободу творчості, розвивається професійно.3. Наскрізний процес виховання, який формує цінності.4. Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію.5. Орієнтація на потреби учнів в освітньому процесі, дитиноцентризм.6. Нова структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.7. Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби, технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.8. Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.9. Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
Створення освітнього середовища спрямованого на те, щоб кожен учень умів:• розвинути здібності критичного мислення й незалежного висловлювання;• поповнити знання у сферах, які цікаві учневі й розкривають нові горизонти пізнання;• розвивати спроможність приймати самостійні рішення;• навчити радіти навчанню й поважати освіту;• розвинути свій емоційний інтелект;• отримати необхідну індивідуальну педагогічну підтримку;• розвинути самосвідомість кожного учня як самостійної особистості і як члена колективу;• зберегти і зміцнити моральне, фізичне і психічне здоров’я вихованців;• сприяти взаємоузгодженню зовнішніх потреб та внутрішніх мотивів до саморозвитку та самореалізації всіх учасників освітнього процесу.
Основні положення партнерської технології:•Учитель і його учень (учні) – ділові партнери у досягненні мети.•Основа співробітництва – контракт з точно визначеними обов'язками, термінами, результатами, санкціями і фінансуванням. •Мета учня – опанувати важливий для нього предмет вивчення.•Мета педагога – допомогти йому в реалізації мети.•Відповідальність: 50% відповідальності учня, 50% - педагога.•Стимули: для учня – його наміри, для педагога – винагорода.•Організація процесу: максимальна самостійність учня, втручання педагога лише тоді, коли учень потребує допомоги. •Постійне формування узагальнених алгоритмів вирішення завдань. •Упровадження дієвих стимулів самомотивації.•Максимальна опора на індивідуальні особливості.•Використання найновіших засобів, що можуть сприяти прискоренню процесу.•Забезпечення нешкідливості процесу та збереження здоров'я учня.•Забезпечення індивідуального розпорядку дня. Створення комфортних умов.
Методи технології партнерства, які заохочують виражати думки учнів:• активні та інтерактивні технології,• організація дослідної роботи,• стимулювання самоосвітньої діяльності учнів,• метод проектів,• діалогічні методи,• стимулювання висловлювання власних думок,• створення проблемних ситуацій; • методи самооцінки і взаємоперевірки.
"Педагогіка партнерства"- один із факторів ефективноївзаємодії учасників освітнього процесу. Сутність педагогіки партнерства полягає в демократичному та гуманному ставленні до дитини, забезпечення її права на вибір, власну гідність та повагу, право бути такою, яка вона є, а не такою, якою її хоче бачити вчитель.
Педагогіка партнерства не скасовує вимогливість вчителя, бо, як засвідчує практика, саме вимогливий і справедливий педагог має найбільшу довіру і повагу. Але потребує:умотивованого педагога з: - академічною свободою; - матеріальним стимулом; - фаховою підготовкою переосмислення ролі вчителя: - оновлення професійного мислення і відповідних цілеспрямованих дій; - постійний аналіз власної педагогічної діяльності; - орієнтир на самоосвіту; - відстеження результатів своєї педагогічної діяльності через систему - моніторингу та самомоніторингу;
10 заповідей партнерства: Легко входити в контакт з дітьми. Зацікавлювати нестандартними ситуаціями, рольовими іграми, проблемними запитаннями, швидко орієнтуватися в нестандартних ситуаціях. Вислуховувати відповіді та особисту думку дітей уважно, зацікавлено. Доброзичливо ставитись до учнів. Стримувати свої емоції. Вміти керувати своїми емоціями та емоціями учнів. Добре володіти програмовим матеріалом. Вільно володіти мовою спілкування. Виявляти зацікавленість до висловлювань учнів. Тактовно підтримувати розмову в межах обговорюваної теми.
Висновок: Педагогіка партнерства важлива і незамінна з огляду на те, що: По-перше, сприяє створенню атмосфери, в якій найкраще розкривається потенціал кожного учня, формується його ініціативність і креативність. А це – один із ключових активів сучасного світу. По-друге, партнерство задовольняє потребу в значимості і приналежності та зменшує рівень стресу, що, зрештою, допомагає інтелекту працювати ефективніше.