Педрада. ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ НАВЧАННЯ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ. ЯК ПОДОЛАТИ ОСВІТНІ ВТРАТИ ЗА ДОПОМОГОЮ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ

Про матеріал
Матеріал підходить для використання під час проведення педагогічної ради для аналізу диференційованого підходу до навчання у закладі освіти та вивчення освітніх втрати.
Перегляд файлу

Педагогічна рада

                           Тема     Диференційоване навчання

у сучасному освітньому процесі. Як подолати освітні втрати за допомогою диференційованого підходу

 

Мета :

Проаналізувати систему диференційованого підходу до навчання у закладі освіти, проаналізувати освітні втрати викликані Covid-19 та повномасштабним вторгненням РФ, б'єднати зусилля педагогічного колективу навчального закладу на підвищення рівня навчально- виховної роботи, та запропонувати  використання на практиці диференційованого підходу для подолання освітніх втрат.

 

 

Порядок денний

1. Диференційоване навчання у сьогоденному освітньому процесі

                                           Заступник директора з освітньої роботи

2. Про ведення електронного журналу

                                      Заступник директора з освітньої роботи

3. Про академічну доброчесність як шлях до якісної освіти.

                                     Заступник директора з освітньої роботи

4. Безпечне освітнє середовище як необхідна умова успішного навчання, соціалізації і самореалізації дитини

                                                                                                                  директор

5. Про роль вчителя у створені безпечного, розвивального,

мотиваційного освітнього середовища

                                                                                                                    директор

6. Про затвердження плану підвищення кваліфікації педагогічних

працівників на 2024 рік

                                              Заступник директора з освітньої роботи

2. Хвилина мовчання

Перш за все згадаймо тих, завдячуючи кому ми можемо з вами працювати, навчатись, жити. Вшануймо пам’ять героїв хвилиною мовчання

Диференціація навчання

– це врахування індивідуальних особливостей учнів у тій формі, коли учні готуються на основі деяких особливостей для окремого навчання і здебільшого навчання в цьому випадку проходить за декількома різними навчальними планами і програмами

  ІНДИКАТОРИ ЯКОСТІ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО НАВЧАННЯ

Їх 5, і вони визначають ефективність диференційованого навчання.

  1.          Вчителі. Формат навчання багато в чому збігається з традиційним. Проте є й низка особливостей. Найперше – те, що вчителі мають розуміти, у який спосіб навчається кожен з учнів. Друге – бажання забезпечувати навчання високої якості. Педагог також має прагнути постійно зростати та розвиватися. Причому недостатньо розуміти лише слабкі сторони учнів та те, що їм погано вдається. Педагог має орієнтуватися і спиратися на сильні сторони та компетентності школярів.
  2.          Зміст. Він пов’язаний зі стандартом та програмою навчання. Диференційоване навчання якраз спрямоване на те, щоби якомога більше учнів опанували ці навчальні програми. Тобто воно, з одного боку, спирається на державні вимоги, а з іншого – на зацікавлення та здібності учнів.
  3.                                  Учні. Їхні потреби – у центрі уваги диференційованого навчання. Тож коли постає вибір між стандартними вимогами та учнями, діти – у пріоритеті. Це має спонукати вчителів змінювати практику проведення уроків та відмовитися від зосередженості на змісті. Натомість будувати викладання навколо результатів навчання конкретної дитини, її знань, умінь і навичок. Власне, це називається особистісно орієнтованим підходом.
  4.                                  Навчання (як процес). Стосується набору методів і прийомів, інструментарію та засобів, що вчителі використовують на уроках.
  5.                                  Оцінювання. Ефективність навчання визначається через регулярний моніторинг прогресу учнів, а також зворотний зв’язок і взаємодією між учителями та учнями. Оцінювання – це не просто виставлення оцінок за виконання завдань, а набагато ширше поняття. Дитина не може отримати погану оцінку за те, що чогось не знає. Невиконання завдання – це сигнал педагогу про те, що вона потребує підтримки. Тож на перший план виходить формувальне оцінювання.

ЕТАПИ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО НАВЧАННЯ

Їх також 5:

  1.                                  Рефлексія. Вчитель має усвідомлювати, що працює в багатоманітному класі, де важливі досягнення кожного учня. Тому рефлексія педагога – це пошук відповідей на запитання:
  • Що я зробив/-ла та як це допомогло учням?
  • Що я можу зробити задля покращення моєї практики та як це вплине на учнів?

Це дасть розуміння рівня знань учнів та майстерності вчителя й допоможе віднайти методи, що задовольнятимуть запити всіх дітей у класі.

  1.          Оцінювання програми навчання – тобто, які зміст навчання та вимоги до учнів. Учителі можуть самостійно адаптовувати зміст до потреб учнів. Важливо виокремити зі стандартів та програм основні складники, загальні ідеї та поняття, які мають опанувати учні. Також рекомендується вивчити методичні поради попереднього та наступного років навчання, аби розуміти, на що можна спиратися чи які теми запропонувати учням для глибшого опрацювання.
  1.          Аналіз індивідуальних особливостей учнів. Варто дати собі відповіді на запитання:
  • Чи є в класі учні, які не працюють на уроці й чому так стається?
  • Що я можу зробити, аби діти були більш успішними?
  • Кому я приділяю більше уваги, а кому – менше? Чому?

До всього, відповіді на такі запитання допоможуть учителю визначити критерії для подальшого об’єднання дітей у групи для виконання завдань.

  1.          Планування уроків на основі поєднання науково обґрунтованих та особистісно орієнтованих методів. Основна мета – збалансувати викладання нового матеріалу, допомогти учням, які мають труднощі, та збагатити навчання для всього класу.

Варто скласти перелік тем, які діти мають опанувати, й окреслити методи та активності, що допоможуть дітям у цьому. Потому треба відкоригувати цей план так, щоби його можна було вивчати на різних рівнях складності. Варто подумати над тим, для яких учнів підходять ті чи інші методи роботи.

Зробити це допомагає методика “Піраміда планування”:

  • Намалюйте піраміду з трьох частин.
  • У її основі лежать знання, уміння та навички, які мають опанувати без винятку всі учні.
  • У середній частині – те, що мають опанувати більшість дітей.
  • Вершина охоплює зміст та форми, що зможуть опанувати тільки деякі учні.
  1.          Вдосконалення практики на основі фактичної інформації. Будь-які виклики під час навчання педагог має розглядати як свій ресурс для вдосконалення. Тож варто запитати себе:
  • Наскільки ефективним було навчання?
  • Що пішло не так і чому?

Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”

 

 

Кожен з вас, не одноразово на своїх уроках вже здавна використовує методи диференційованого навчання. Але зараз в умовах сьогодення вони доречні, як ніколи. Пандемія та повномасштабне вторгнення зробили руйнівний поштовх в сучасній освіті. І наше з вами завдання : будь якими, найдоречнішими методами залучати учнів до навчання, використовуючи засоби та способи перевірені роками, та ті, які з’являються зараз і можуть дати результат. Головне, шукати методи, які долатимуть освітні втрати . І якщо в міжнародній освіті вже працюють над подоланням освітніх втрат то

українські експерти якості освіти виділяють низку проблем, що можуть позначитися на результатах навчання українського учнівства в умовах війни.

 

Як подолати освітні втрати викликані пандемією ковід-19 та повномаштабним  вторгненням на територію України використовуючи диференціальний підхід до навчання

- В Україні втрати в навчанні учнівства пов’язані не лише з карантином 2020-2021 років, а й із повномасштабною війною

Що ж таке освітні втрати

Навчальні втрати – будь-які втрати знань, умінь, навичок та/або уповільнення чи переривання академічного прогресу через паузи в навчанні конкретного учня.

Загалом можна виділити низку проблем, що можуть позначитися на результатх навчання українського учнівства в умовах війни:

1. Проживання на тимчасово окупованих територіях. Наразі неможливо дізнатися, як саме відбувається освітній процес на тимчасово окупованих територіях. Однак безперечним є те, що через бойові дії та окупацію повноцінного навчання на цих територіях немає. Частина дітей, які з тих чи тих причин залишилися на окупованих територіях, узагалі не мають змоги навчатися, інші змушені відвідувати школи та навчатися за освітніми програмами країни-окупантки й лише невелика частина продовжує навчатися в дистанційному форматі за українськими програмами завдяки зусиллям відповідального вчительства.

 2. Проживання в зоні активних бойових дій. Для учнівства, яке проживає на територіях, що розташовані в зонах активних бойових дій, навчання можливе лише в дистанційному форматі, що, як зазначалося вище, має багато недоліків. Окрім цього, суттєвою проблемою є психологічний стан дітей і вчителів. Регулярні обстріли, ракетні атаки, що призводять до жертв і численних руйнувань, можуть спричинити серйозні проблеми з психологічним благополуччям і дітей, і дорослих.

3. Зміна місця проживання. Учнівство, яке було вимушене переїхати в інші регіони України або ж за кордон, часто втрачає звичне коло спілкування та зв’язок зі своїм закладом освіти. Адаптація до нових умов потребує часу та може призвести до серйозного стресу. Діти, які виїхали за кордон, найчастіше мають подвійне навантаження, адже вони повинні відвідувати школу в країні проживання, а також під'єднуватися до онлайнових уроків, організованих їхньою школою в Україні, щоб не втратити можливість продовжити здобуття української освіти.

 4. Руйнування закладів освіти. Через бойові дії частина закладів освіти в Україні була частково чи повністю зруйнована. Діти, які навчалися в таких закладах, змушені або навчатися дистанційного, або відвідувати інший заклад освіти, що може знаходитися на значній відстані від дому, а іноді й в іншому населеному пункті.

 5. Повітряні тривоги. Оголошення повітряної тривоги означає, що урок переривається й учні мають перейти в укриття (навіть якщо навчання відбувається дистанційно). Через повітряні тривоги освітній процес може перериватися на години, іноді по декілька разів на день. Інша проблема – це наявність та облаштованість укриттів. Хоча, за даними Міністерства освіти і науки України, 75% закладів освіти в Україні мають укриття22, вони не завжди облаштовані належним чином. Наприклад, приміщення може бути занадто тісним для великої кількості учнів, не мати достатньої кількості облаштованих місць для сидіння тощо.

6. Відімкнення електроенергії. Через масовані ракетні обстріли в період із жовтня 2022 року до середини лютого 2023 року по всій території України регулярно вимикали світло. Це, безперечно, суттєво ускладнило освітній процес, особливо для тих учнів та вчителів, які працюють дистанційно.

Фізкульт хвилинка

Будь ласка підніміться і ми з вами виконаємо вправу. Коли людина дуже довго працює, чи починає переживати вона починає неправильно дихати і якраз неправильне дихання часом призводить до стресових ситуацій.

Станьте рівно та розслабтесь. Уявіть що ви у животі маєте повітряну кульку і зараз тихенько через ніс на рахунок 1-2-3-4 ви повинні її наповнити повітрям, трішки зачекати і на той же рахунок але вже через рот випустити повітря

Ви всі знаєте що повітря не має ані кольору ані запаху але уявіть що повітря яке ви вдихаєте на рахунок 1-2-3-4 наповнене вашим улюбленим ароматом, вдихаючи його в свій організм ви наповнюєте його улюбленою фарбою   а зараз тихенько видихніть.

Всі ви знаєте що у квадрата всі 4-тири сторони рівні. Подихаємо формою квадрата на 1-2-3-4 вдихаємо через ніс на 1-2-3-4Затримка дихання на 1-2-3-4 Видихаємо через рот на 1-2-3-4 затримка і на 1-2-3-4 вдихаємо через ніс на 1-2-3-4Затримка дихання на 1-2-3-4 Видихаємо через рот на 1-2-3-4 затримка. Всі добре себе почувають? Якщо так попрошу вас методом жеребкування розділитись на 8 груп

Перш ніж упроваджувати той чи той захід, обов’язково потрібно здійснити якісну діагностику рівня успішності учнівства, адже неможливо вирішити проблему, не розуміючи її глибини й складності, як неможливо вилікувати хворобу без точного діагнозу.

Зараз вам всім потрібно розділитись на 8 робочих груп. Ви отримуєте конверт із заготовками

Кожна з яких на окремому аркуші робитиме елемент ментальної карти способи вирішення освітніх втрат. У вас є деякий час на роботу, коли робота у групах буде виконана об’єднаємо її у спільний проєкт

 

(На кожному аркуші паперу інформація для груп, її поставити у конверти)

Другорічництво

Характеристика

Організація додаткового року навчання для всіх учнів або для учнів, які мають значні навчальні втрати

Виклики

• Надзвичайно дорого. • Низька мотивація учнів. • Повторне проходження всіх навчальних тем, зокрема й тих, що були добре засвоєні учнем. • Високий ризик пропусків занять

Коментарі

 Малоефективний, складний в організації та надзвичайно дороговартісний захід. Як свідчать дані PISA, країни, у яких багатьох учнів залишають на другий рік, отримують гірші результати2

 

Навчання під час канікул

Характеристика

Додаткові заняття (курси) для учнів під час канікул, зокрема влітку, за державний кошт

 

Виклики

Низька мотивація учнів.

 • Потреба в урегулюванні оплати праці вчителів.

 • Розроблення програм і логістики додаткового навчання.

 • Необхідна попередня діагностика для виявлення прогалин у компетентностях учнів.

 • Потребує значного фінансування

Коментарі

Практика додаткового навчання під час канікул може мати позитивний результат. Однак ефект можливий лише за правильної організації цієї активності, зокрема завдяки створенню умов, коли учні будуть мотивовані відвідувати додаткові заняття, а вчителі матимуть гідний стимул для їх проведення. Важливо створити систему правильного «розподілу» учнів між учителями залежно від прогалин у знаннях кожного учня. Ефективність буде низькою, якщо учні стихійно відвідуватимуть заняття з усіх або частини предметів без попередньої діагностики знань. З кожного навчального предмета / кожної теми повинні бути розроблені програми, орієнтовані на надолуження втраченого / недоотриманого. Важливо не переобтяжувати вчителів та учнів. Для більш якісної роботи варто організувати заняття в невеликих групах, бажано офлайн

 

 

 

Репетиторство за державний кошт

Характеристика

Організація індивідуальних та/або групових занять з учнями для надолуження прогалин

Виклики

Низька мотивація учнів.

• Організаційні труднощі.

 • Необхідна попередня діагностика для виявлення прогалин у компетентностях учнів.

 • Потребує значного фінансування

Коментарі

Може мати позитивний вплив, проте, як і у випадку з навчанням під час канікул, ефективність буде залежати від продуманості й організованості процесу. Обов’язковою є попередня діагностика, а також мотивування учнів до відвідування додаткових занять. Учителі повинні мати гарний стимул. Оскільки репетиторство може бути реалізоване під час навчального року, варто уникнути перевантаження учнів і вчителів. Перевагами цього підходу є можливість індивідуальної роботи з учнем / ученицею або роботи в невеликих групах, у які можна (і варто) об’єднувати учнів, які потребують роботи над тими самими навчальними темами

 

Створення інтеграційних класів

Характеристика

Створення груп або класів для учнів, які потребують додаткового вивчення окремих предметів

Виклики

• Низька мотивація учнівства.

 • Ризик створити клас / групу для «аутсайдерів», виділивши слабких учнів на тлі інших.

 • Може мати зворотний ефект: потрапивши до класу слабких, учнівство не матиме бажання вчитися краще через відсутність позитивних прикладів (адже в класі всі слабкі).

 • Необхідна попередня діагностика успішності учнівства та створення на основі цього відповідної програми з надолуження

Коментарі

Потрібно добре продумати психологічну складову такого заходу. Керівництву закладу та вчителям варто впевнитися, що а) додатковий клас не перетвориться у клас «аутсайдерів» та б) що вчителі здатні позитивно заохотити учнів до його відвідування. Примушування учнів відвідувати додаткові класи чи групи із надолуження може, навпаки, відбити бажання вчитися. Однак за сприятливого та дружнього психологічного клімату в школі загалом та на рівні взаємодії ученьучитель подібний захід може стати дієвим і сприяти швидкому надолуженню прогалин у знаннях. Також важливо мати чіткі критерії для рекомендації до відвідування учнем / ученицею додаткового класу (наприклад, кількість балів за стандартизований тест менша за середній показник тощо)

 

Перегляд та адаптація освітніх програм

Характеристика

Перегляд освітніх програм із метою їх адаптації до потреб учнівства

Виклики

Необхідна якісна діагностика для виявлення тем, щодо яких є прогалини. • Труднощі, пов’язані з заохоченням / організацією роботи колективів, які є авторами відповідних освітніх програм. • Адаптація навчальних планів і навчально-методичного забезпечення. • Необхідність «жертвувати» певним контентом для посилення вивчення ключових тем, визначених программами

Коментарі

Крок може бути результативним, проте він потребує кропіткої підготовки. Перш ніж переглядати освітні програми, варто здійснити діагностику на репрезентативній вибірці учнів всієї країни. Окрім того, потрібно продумати, як «вписати» заняття за оновленими програмами в чинні навчальні плани таким чином, аби не перенавантажити учнів та не перешкодити вивченню навчальних тем, що не увійдуть до оновлених программ

Розроблення додаткового контенту з ключових навчальних тем

Характеристика

Розроблення додаткового якісного освітнього контенту, акцентованого на темах, що потребують надолуження

Виклики

• Низька мотивація учнів.

 • Відсутність аналітики щодо дієвості контенту.

 • Негнучкість календарно-тематичного планування.

• Потребує додаткових фінансових витрат

Коментарі

Корсний захід, який допоможе учнівству заповнити прогалини, за умови знаходження важелів для мотивування учнівства до додаткового навчання. Важливим є донести до учнів і вчителів інформацію про такий контент і забезпечити до нього легкий і зручний доступ (наприклад, через стримінгові платформи). Учитель може рекомендувати ознайомитися з тим чи тим контентном окремим учням відповідно до їхніх потреб або користуватися ним на уроках для надолуження прогалин у знаннях класу / групи учнів. Найбільший виклик – розробити такий контент, який буде актуальним для учнів, зручним у використанні, базуватиметься на простому та цікавому викладі навчального матеріалу

Методична підготовка вчителів до роботи з учнями, які мають навчальні втрати

Характеристика

Забезпечення курсів для вчителів із питань ефективних технологій подолання навчальних втрат

Виклики

Час на розроблення необхідного науково обґрунтованого контенту. • Потребує додаткових фінансових витрат

Коментарі

Важливий, проте не першочерговий крок. Додаткові навчання варто організовувати після проведення діагностики й напрацювання планів, шляхів та методик подолання навчальних втрат. Важливим елементом навчання має бути донесення до вчительства способів поєднання поточного освітнього процесу із заходами з надолуження навчальних втрат

 

Посилення шкільної автономії та взаємодії й співпраці вчителів

Характеристика

Посилення шкільної автономії й утвердження колабораційних практик у педагогічних коллективах

Виклики

Недостатність співпраці вчительства з різних освітніх галузей • Відсутність якісних даних щодо успішності учнів. • Інертність педагогів у використанні методик інтеграції / інтегрованих курсів

Коментарі

Посилення шкільної автономії необхідне не лише для подолання навчальних втрат, а й для більш ефективної освітньої діяльності загалом. У контексті надолуження прогалин у навчанні учнів шкільна автономія й посилення співпраці між учителями дадуть змогу більш ефективно та швидко адаптуватися під потреби учнів та, відповідно, швидше досягти бажаних результатів. Однак на заваді може стояти певний «традиціоналізм» учительства

 

 

Результати

Ці всі пропозиції висунули освітні експерти. Але приходячи на урок ви самостійно проводите діагностику рівня володіння навчальним матеріалом ваших учнів і як ніхто інший розумієте, що вже зараз, повинні долати ці втрати. Шукаючи шляхи їх вирішення.

 

Творча робота

Для роботи розділимось на 3 групи 1)Вчителі початкових класів 2) Педагоги гуманітарного та художньо-естетичного циклу 3)Вчителі природничо-математичного циклу Четверта група у нас працює віддалено і це вихователі ГПД які отримали завдання, виконавши яке, нам відправлять результат

Вчителі початкових класів . Уявіть ситуацію.... Наразі ви у 4 класі. на уроці ЯДС пояснюєте учням тему “Природні явища. Утворення туману”. Та у вас присутній учень який після І-семестру 1-шого класу навчався за кордоном і ви невпевнені що він володіє інформацією, яку ви неодноразово вивчали з іншими учнями класу. Як ви діятимете

Педагоги гуманітарного та художньо-естетичного циклу. Ваша проблемна ситуація... Ви на уроці з учнями і лунає повітряна тривога... Ви проходите до укриття але на вулиці туман. Вам потрібно тримати контроль над учнями та заспокоювати їх і вам спадає на думку використати твори мистецтва, казки, розповіді, згадати картини у яких є згадка про це природнє явище. Розробіть алгоритм ваших дій

Вчителі природничо - математичного циклу. На ряді ваших предметів ви вивчаєте явище сублімації, конденсації, хімічний склад речовин які зустрічаються навколо нас. У вас на уроках присутні учні, які тривалий час не навчалися у ваших класах і щоб їх зацікавити ви показуєте як утворюється туман. Продемонструйте та поясніть нам явище утворення туману.

Вихователі ГПД своїм маленьким дослідникам також розповідали про туман. Вони врахували освітні втрати та диференціальний підхід до цього завдання

Підсумки

Наша сьогоднішня педрада добігає свого завершення. Сподіваюсь, те з чим ви сьогодні працювали стане вам у нагоді. На згадку про сьогоднішню зустріч хочу подарувати вам маленький зимовий сувенірчик, а саме сніговичка. Такого зворушливого символа зими. Доречі 18 січня відзначають його день. А зовсім не давно саме у 3 неділю січня відзначали День Зими . Бажаю вам мирного неба! Щоб скоріш закінчилась війна! Ми подолали всі втрати...Хоча це буде важко... Та хай зима у всіх асоціюється із теплою домашньою ковдрою, потріскуванням дров у каміні, обіймами рідних,Різдв’яною колядою та духм’яним келихом глінтвейну.

 

Рішення педради :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

1. НАВЧАЛЬНІ ВТРАТИ: СУТНІСТЬ, ПРИЧИНИ, НАСЛІДКИ ТА ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ Автори: Ганна Бичко Василь Терещенко Наукова консультантка: Тетяна Вакуленко

 2. Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Магістр-S, 1997. – 256 с.

3. . Седеревічене А. О. Дидактичні можливості диференціації змісту початкової освіти // Народна освіта. – 2007. – Вип. 3. – С. 22-26. 

4. . Сікорський П. І. Теоретико-методологічні основи диференційованого навчання. – Львів: Каменяр, 1998. – 196 с.

5. . Святченко О. В. Диференціація – умова успішного навчання // Поч. освіта. – № 12 (берез.) – 2007. – С. 3.

6. . Чиж С. Г. Формування готовності майбутніх учителів-словесників до диференційованого навчання молодших підлітків: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 2002. – 20 с. 

7. . Унт И. Индивидуализация и дифференциация обучения. – М.: Педагогика, 1990. – 192 с.

8. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку