КАРАНТИН ТА ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ (НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ)Лист МОН України 11.03.2020 №1/9-154 “Про карантин” Наказ МОН України 16.03.2020 №460 “Про організаційні заходи для запобігання поширенню короновірусу COVID 19”Лист МОН України 23.03.2020 №1/9-173 “Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину”
Сучасні принципи:1. Інтерактивність – передбачає діалог викладача з користувачем.2. Адаптивність –забезпечує індивідуальний темп навчання, передбачає самостійний вибір слухачем курсу, часу навчання, терміну консультацій ;3. Гуманістичність – полягає в спрямованості навчання та освітнього процессу до людини, створенні максимально сприятливих умов навчання; засвоєнні обраної професії для розвитку і прояву творчої індивідуальності,високих громадянських, моральних,інтелектуальних якостей, що забезпечували б слухачеві курсу соціальну захищеність та комфортнее існування.4. Пріоритетність педагогічного підходу під час проектування освітнього процесу – передбачає проектування дистанційного навчання , розробку теоретичних концепцій, створення дидактичних моделей тих явищ, які планують реалізувати;5. Педагогічна доцільність застосування нових інформаційних технологій – вимагає педагогічної оцінки ефективності кожного етапу проектування та створення дистанційного навчання, тому на перший план необхідно винести не впровадження техніки, а відповідне змістове наповнення навчальних курсів та освітніх послуг;
Сучасні принципи:6. Вибір змісту освіти – зміст дистанційної освіти має відповідати нормативним вимогам Державного освітнього стандарту й вимогам ринку;7. Забезпечення захисту інформації, що циркулює в дистанційному навчання - передбачає впровадження організаційних і технічних засобів безпечного та конфіденційного зберігання,передавання й використання потрібних відомостей;8. Стартовий рівень освіти – вимагає певної кількості знань ,умінь,навичок;9. Відповідність технологій до навчання – адекватність технологій навчаннямоделям дистанційного навчання;10. Гнучкість і мобільність – створення інформаційних мереж , баз і банків знань та даних для дистанційного навчання, що дозволяє коригувати та доповнювати освітню програму.
Вимоги до викладача, що працює в системі дистанційного навчання1. Відповідати дуже швидко на листи;2. Хвалити оперативність слухачів; 3. Встановити чіткий графік спілкування в режимі on-lіne і чітко його дотримуватися;4. Створити атмосферу психологічного комфорту (сприятливий настрій, емоційне піднесення)
6. Доступність навчальних матеріалів. Доступ до всієї необхідної літератури відкривається учневі після реєстрації в системі дистанційного навчання, або він отримує навчальні матеріали електронною поштою. Зникає проблема нестачі чи відсутності підручників, навчальних посібників чи методичок.
8. Індивідуальний підхід. При традиційному навчанні вчителеві досить важко приділити необхідну кількість уваги всім учням класу, підлаштуватися під темп роботи кожного. Використання дистанційних технологій підходить для організації індивідуального підходу. Крім того, що учень сам обирає собі темп навчання, він може оперативно отримати від учителя відповіді на питання, що виникли.
3. Необхідна сильна мотивація. Практично весь навчальний матеріал студент-дистанційник освоює самостійно. Це вимагає достатньої сили волі, відповідальності і самоконтролю. Швидше за все, ніхто його підганяти чи заохочувати до навчання не стане. Підтримувати потрібний темп навчання без контролю з боку вдається не всім.
4. Дистанційна освіта не підходить для розвитку комунікабельності. При дистанційному навчанні особистий контакт учнів один з одним та з учителями мінімальний, а то і цілком відсутній. Тому така форма навчання не підходить для розвитку комунікабельності, впевненості, навичок роботи у команді.
Дистанційне навчання. Синхронне співпраця в режимі реального часу перевага - можна залучати учасників у визначений час відео- чи аудіозв’язок, спілкування в чатіВажливо! Під час дистанційного навчання в синхронному режимі учасники нерухомо сидять біля екрана. Не забуваймо про чергування розумової активності з фізичною, гімнастику для очей. Асинхронне охоплює різноманітні засоби інформації, аудіо- та відеоуроки перевага - здобувачі освіти працюють у власному темпі та у зручний для себе час, забезпечується диференціація Важливо! Педагоги мають зазначити терміни виконання завдань, надати орієнтовний розклад занять.
Змішане навчання. Основні компоненти: Живі події (передбачають частину звичної роботи “в аудиторії” з вчителями та іншими учнями. Онлайн-контент (самостійне навчання). Учень(-ниця) самостійно опрацьовує матеріали у зручному для нього (неї) темпі та місці. Співпраця. Поєднує два ключових елементи: робота з однолітками і робота з вчителями. Співпраця може відбуватися як у класі під час виконання групових завдань, так і через електронну пошту чи соцмережі. Оцінка. Учні можуть стежити за своїм прогресом, а вчителі натомість — оцінювати їхні знання та корегувати процес навчання через індивідуальне інструктування. Додаткові матеріали. Додаткові матеріали можуть охоплювати роздруковані матеріали, інші ресурси тощо.
Взаємодія всіх учасників освітнього процесу — один з найважливіших факторів успішного функціонування будь-якої шкільної спільноти. В умовах дистанційного навчання, коли вчителі й учні не можуть бути поруч, взаємодія між усіма учасниками освітнього процесу: адміністрацією школи, вчителями, учнями та батьками - набуває особливої важливості!
Google Classroom — безкоштовний веб-сервіс, створений Google для навчальних закладів з метою спрощення створення, поширення і класифікації завдань електронним шляхом. Основна мета сервісу — прискорити процес поширення файлів між педагогами та здобувачами освіти. Може використовуватися вчителями та учнями у школах.
Hangouts дозволяє спілкуватися двом і більше користувачам у форматі групових відеоконференцій. За допомогою цієї служби можна проводити ділові наради, вебінари і спілкуватися у відеочатах. У Відеозустрічі можна показати іншим учасникам, що відбувається на екрані вашого комп'ютера, надавши спільний доступ до будь-якого відкритого вікна програми. Сервіс доступний через Gmail, Google+, Youtube, мобільні додатки для Android і i. OS..Історії чатів зберігаються на серверах Google, що дозволяє синхронізувати їх між пристроями. Фотографії, якими учасники обмінюються під час конференції, автоматично завантажуються в закритий альбом Google+. Також учасники можуть ділитися файлами Google-диска, спільно складати замітки до зустрічі і записувати ідеї на загальній віртуальній дошці. Hangouts інтегрований з Google-календарем, так що користувачі можуть планувати відеозустрічі за допомогою календаря
Безкоштовні ресурси для дистанційного навчання. PROMETHEUS. Близько 100 безкоштовних онлайн-курсів, серед яких курси підготовки до ЗНО, англійської мови та освіти сучасного вчителя. ED-ERA. Проєкт, який створює безкоштовні онлайн-курси (зараз близько 50) та освітній контент широкого спектра з використанням IT (історія, математика, права людини, англійська мова, біологія)i. LEARN. Онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки. LEARNINGAPPS. Конструктор інтерактивних завдань, що дозволяє зручно й легко створювати електронні інтерактивні вправи, що сприяє активності, самостійності, ефективності, зв'язку теорії з практикою, поєднання колективних та індивідуальних форм навчальної роботи тощо.
Безкоштовні ресурси для дистанційного навчання міжнародний освітній проект з математики, що працює по всьому світу, перекладений 40 мовами світу та відзначений світовими нагородами. Матіфік надає сучасний освітній електронний контент для вивчення математики у 1-6 класі в ігровій формі. електронний ресурс, на якому подано тексти та подкасти на теми фізики, хімії, біології, технологій, космосу та медицини. електронна платформа вивчення мови і перекладу тексту, що має платний та безкоштовний види акаунтів. Сервіс розроблений так, що за мірою проходження уроків користувачі допомагають перекладати веб-сайти, статті та інші документи.
Безкоштовні ресурси для дистанційного навчання Це You. Tube-канал із короткими науково-популярними відео з фізики, астрономії, біології, географії та математики. Це інтерв’ю із сучасними письменниками й письменницями, де вони розповідають про дитинство, знайомлять із книжками, відповідають на запитання. До відео розроблені методичні рекомендації. У них є завдання не лише з мови та літератури, а й з математики, інформатики, дизайну та технологій і навіть образотворчого мистецтва. Англомовний сервіс для розробки вікторин. Для роботи потрібно зареєструватися. На сайті є чимало готових україномовних тестів із різних предметів та тем.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ В ШКОЛАХОбговорити у педагогічних колективах недоліки та переваги різних платформ та інструментів, що використовуються для організації дистанційного навчання, з метою вибору єдиної платформи для зручності усіх учасників освітнього процесу. Здійснювати постійних контроль за дотриманням розкладу занять; доводити до відома учнів критерії оцінювання навчальних досягнень; завчасно попереджати про дату та час проведення контрольних робіт, тестувань. Викладання таких предметів, як іноземна мова, алгебра, геометрія, фізика, хімія, по можливості, здійснювати за допомогою онлайн-уроків з поясненням нового матеріалу.