Добрий день, шановні колеги!
Погодьтеся, дуже глибокий зміст закладений у цій фразі . Тут і про наше призначення, і про нашу відповідальність за майбутнє нашого суспільства. Бо саме, ми, формуємо нове покоління, від якого буде залежати, якою буде наша країна. Дуже сподіваємось, що сильною, вільною і щасливою.
Наша педрада
«Місія вчителя сучасності» сьогодні буде продовженням Форсайт-сесії, яку ми розпочали в минулому році, де у зв’язку з новими викликами у сучасному освітньому просторі ми визначаємо орієнтири для подальшого саморозвитку та самовдосконалення,
щоб бути спроможними творити «завтра» вже сьогодні.
. Наше спілкування буде проходити у фасилітуючому стилі, де кожен з нас спробує дати собі відповіді на питання: Слайд
Отож, будьте відкритими до дискусії, де можна запропонувати нові креативні ідеї, зважувати всі «за» та «проти», обмінюватись думками та досвідом з дуже актуальної теми.
«Як у зв’язку зі зміною парадигми освіти та новими ролями і функціями учителя, відповідати сучасним викликам освітнього процесу?»
У ході спілкування нам потрібно буде прийняти колегіальне рішення та на основі SWOT-аналізу скласти стратегічний план розвитку професійної діяльності у звязку з прийдешніми змінами в освіті.
А для початку, щоб органічніше зануритись у тему, до Вас - банальне запитання.
Уявіть, що школа – це театр. Із чим би ви порівняли «сцену освіти», на яку більшість із нас виходять щодня у тій, чи іншій ролі? ( можете на аркуші за 2-3 хвилини накидати чи намалювати свої асоціації).Хто хоче поділитися своїми асоціаціями?
Дійсно, вчитель, це універсальний боєць, готовий до всіх викликів.
Рівно рік тому на Форсайті ми розпочали обговорювати дуже серйозні виклики, пов’язані з новою індустріальною революцією, конструювали майбутнє, щодо нових освітніх трендів,
розробили дорожні карти щодо розвитку таких професійних компетенцій як цифрове навчання, критичне та креативне мислення, навчання впродовж життя, м’які навички «soft skils». Прогнозували, що все це буде входити в нашу діяльність до 2025 року. Але добре, що були готові та проявили мобільність, бо ці навички знадобились вже сьогодні. І я пропоную вчителям поділитися своїми перемогами та досягненнями в цих освітніх трендах. Може хтось пройшов вебінари, курси, освітні платформи? Поділіться! (2 вчителі).
Так, ми, навіть, і не уявляли, коли створювали Дорожні карти, що це майбутнє настане так швидко, а саме, вже сьогодні. На жаль, людина – це така сутність, яка прогнозовані умови життя та існування сприймає як кінострічку, зовсім не бажаючи приміряти їх на себе в теперішньому часі.
Карантин довів, що потрібно бути готовими до викликів ще «вчора»! І наші вчителі швидко опанували онлайн-навчання.
Ситуація була керованою та зрозумілою, про що свідчать результати ЗНО цього року (2-ге місце у Краматорську і 10 місце у Донецькій області) Але, здається - це тільки початок. І усвідомлення завтрашнього місця і ролі вчителя, а конкретно кожного з нас залежить від того, чи готові Ви сприйняти контент, який я пропоную сьогодні, чи подивитесь на це як на чергове кіно ?
Так, світова криза, пандемія та, взагалі, зміна світового порядку веде до всебічної економії на людському ресурсі. Набагато вигідніше утримувати запрограмовану машину, ніж платити заробітну плату. Ми розуміємо,
що штучний інтелект поступово буде заповнювати багато сфер нашого життя, витісняти практично усі професії, які не пов’язані з системним, критичним та креативним мисленням, активною комунікацією, а носять в своїй більшості роль виконавця.
Не обішли і нас. Знайомтесь це учитель Саєра, який проводить уроки в одній з японських шкіл. - Як ви думаєте, чи зможуть ось такі вчителі замінити нас?
.
Безумовно – НІ! Те, що такі Саєри не замінять нас, ось таких емоційних, із серцем та душею, здатних у живому спілкуванні розуміти та відчувати дитину, разом переживати її поразки та перемоги, надавати новий поштовх, мотивувати до успіху, любити та надихати. Якщо ви вмієте це робити, штучний інтелект вам не конкурент. А ось інші живі люди? Тому не поспішаймо самозачаровуватись. На нас чекають нові виклики у вигляді Державного стандарту базової середньої освіти, який визначатиме обов’язкові результати навчання здобувачів освіти відповідно до засад та принципів концепції НУШ і буде застосований для здобувачів базової середньої освіти, починаючи з 2022 року та Закон «Про повну загальну середню освіту», який вже 18 березня 2020 року вступив в силу. Коли уважно ознайомишся з цими двома документами, чітко розумієш, як докорінно буде змінюватись парадигма освіти, як буде трансформуватись професія учителя, і хто буде реальним конкурентом для нього. І це можуть стати спеціалісти альтернативних очних та онлайн-шкіл, різні тренери освітніх онлайн-платформ, (а їх зараз безліч, і всі хочуть заробити), це можуть бути і колеги зі своєї школи в міжпредметній чи в міжгалузевій інтеграції і , навіть, спеціалісти, які не мають жодного відношення до педагогічної діяльності не мають педагогічної освіти.
ст.22 Закону «Про повну загальну середню освіту»
На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки.
Наша спільнота вчителів вже давно працює на партнерських засадах, де вчитель-учні-батьки є повноправними учасниками навчального процесу. В минулому році до обговорення Концепції НУШ приєдналися батьки 2А класу (вчитель В.Г.) де ми почули думки та ставлення до НУШ. Сьогодні І.О. Гочошвілі запропонувала своїм учням прийняти участь у дебатах за статтею 22 Закону «Про повну загальну середню освіту». І ось як бачать цю проблему учні.
Як би ми не відносилися до змісту цієї статті, думаю, час замислитися, а чи достатньо в сьогоденні тільки досконало знати свій предмет, методику, технології, форми роботи, прийоми педвзаємодії. На прикладі вчителів НУШ бачимо, що потрібно змінюватися із середини та обирати доцільні підходи.
Зміст нового закону «Про повну загальну середню освіту» і зміни, які вже готові до внесення бо цей Закон презентували як «рамковий», з часом він буде «розростатися» Постановами Кабінету Міністрів ,наказами МОН.А саме зміни будуть направленні на формування школи нового покоління, яка працюватиме на демократичних засадах за сучасним запитом здобувачів освіти. Взагалі вже переглядається ст.36 Про зовнішнє незалежне оцінювання учнів .
Нещодавно на сайті «Освіторія» у спецпроєкті «Класна робота» вийшли рекомендації експертів Л.Гринєвич, М.Скиби, З.Литвин – як нам, вчителям, підготуватись до змін, якщо зацікавились, прочитайте повний текст, а я Вам пропоную деякі думки експертів.
Прочитати.
Відповідно до концепції НУШ у 2020 році нушенята, які навчаються на компетентнісних засадах, підуть до 5 класу. Новий Держстандарт з метою впровадження реформи в базову середню освіту вже прийнятий 30 вересня 2020 року. Учні 5-6 класів проходять адаптаційний цикл, коли звикають до нових, порівняно з початковою школою, умов навчання. За новим стандартом учні набуватимуть таких саме компетентностей, як передбачено НУШ у початковій школі, але на новому рівні. Стандарт – це фундамент і для авторів підручників, програм та пілотних класів. І тому в нас є можливість поступово звикатися з думкою, що трансформації будуть піддаватися не тільки зміст та форми навчання, а й сама сутність професії вчителя. І це найскладніший процес, бо нам, фактично, потрібно змінити свідомість, щоб перетворитися із носія знань в провідника, помічника, наставника, інтелектуала, глибоко знаючого ядро знань, одним словом, - «спеціаліста з людського розвитку» - так експерти пропонують зараз називати нашу професію, тому що вона стає мультіфункціональною з напрямком на розвиток та формування соціально-емоційних, підприємницьких компетентностей у здобувачів освіти.
Якщо ж говорити про шкільні предмети, як галузі знань, вони нікуди не зникають. Але вони подаються не як певний склад, на якому розфасовані по коробках факти, а скоріше, як лабораторія, де у конкретних ситуаціях здобуваються шляхом дослідництва, практичних дій, пошуку та відбору потрібної інформації. А нам важливо допомогти дитині обрати правильні інструменти, організувати процес пізнання. І тут, звісно, роль гуру – транслятора нових знань не підходить.
Скажіть, хто із вас знає ці ролі? А хто вже використовує ці нові підходи? Я пропоную вчителям, які обізнані в цих ролях, поділитися досвідом в своїй команді та презентувати хоча б одну з них.
Робота в групах. Презентація.
Давайте згадаємо наші асоціації стосовно школи. Хтось намалював вулик, хтось годинник, хтось човен, але є одна риса, яка поєднує усіх нас – це безперервний рух. Дійсно, обізнаність наших учителів в сучасних активних технологіях, участь в освітніх вебінарах, курсах, онлайн-платформах, впровадження цього досвіду в практичну діяльність дає відмінні результати. І перемоги наших учнів-олімпіадників, конкурсантів тому підтвердження. Але таких вмотивованих, зацікавлених навчанням дітей, скажемо чесно, не багато. А решта опиняються за бортом цього переможного корабля і кожен пливе сам по собі за течією без особливого ентузіазму, тільки б допливсти до берега.
Коли ж наші діти будуть відчувати радість та задоволення від навчання? Досвід зарубіжних країн довів, що тоді, коли дитина відчує себе затребуваною, талановитою в будь-якому напрямку, коли навчання буде без примусу, буде можливість обирати свою оптимальну освітню траєкторію, а вчителі будуть зацікавлені допомогти зробити правильний вибір.
Нова стара, НУШ.
.
А для цього потрібно змінити академічну стандартну авторитарну школу, де дитина стоїть внизу піраміди, а на неї зверху спускають продукт, перетворюючи цю дитину у вимушеного споживача на нову українську школу, де учінь знаходиться у центрі освітньої системи, де все спрацьовує на його потреби, інтереси та успіх, де ми допомагаємо сформувати цінності і спосіб життя, показуємо реальний шлях до самореалізації за ланцюгом:
від самонавчання до самореалізації.
Автори нового Закону та нового Держстандарту: це і науковці, і керівники навчальних закладів, і експерти інституту модернізації освіти виділили основні тренди, з деякими ми познайомилися на минулому Форсайті. .А сьогодні ми будемо працювати з такими трендами
Отож, я запрошую всіх Вас прийняти участь у відкритій дискусії щодо впровадження цих напрямків в освіті, де ви зможете поділитися думками «за» чи «проти». Ми будемо проводити дискусію за технікою «World-cafe»
В кожній команді буде ведучий (host), який спочатку введе вас в тему кейсу, ви розпочнете обговорення. Один раунд буде займати 3-5 хвилин, за командою, учасники груп міняються, а host – ведучий залишається, він розповідає іншій команді ідеї попередньої групи та слухає ідеї наступної. Переходи будуть відбуватися доти кожна команда не займе своє місце. Команди презентують тренди.
У майбутньому наші діти не матимуть лише одного запису у трудовій книжці. У зв’язку з мінливостями в світі- професії будуть крос галузевими (багатогранний, разветвленний). Тому, щоб бути затребуваними на ринку праці треба мати багато компетенцій, треба швидко реагувати та приймати рішення.
Давайте згадаємо, на минулому Форсайті ми знайомилися із професіями майбутнього
Доречи, вже зараз потрібні будуть такі професії в освіті. (прочитати)
Головна ідея НУШ – це компетентнісне навчання.
І щоб формувати та розвити ці компетентності, на прикладі минулого року, я хочу вам сказати: «Вже не стоїть питання, а чи готові ми змінюватися, а стоїть питання, в який спосіб? Бо перед нами стоїть завдання – навчити тому, чого ще немає. Тому:
Давайте ж ми окреслимо свою місію, місію сучасного вчителя
(складають, зачитують). Об’єднавши всі Ваші думки, можна сказати, що місія спільноти вчителів Краматорської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 25 – пропонувати своїм учням освітній досвід, який максимально розкриває їхній навчальний та творчий потенціал. Вони прямуватимуть шляхом, на якому стануть незалежними учнями, з розвинутими компетентносними якостями, патріотично вихованими, будуть критично мислити та з легкістю вирішувати проблеми, а також віддано розвиватимуть свої таланти. Саме так вони будуть створювати кращу версію як самих себе так і суспільства. Для цього ми забезпечуємо довірливе, турботливе і співчутливе середовище, де учні можуть розвинути морально-етичні, духовні якості та будуть розуміти інших. Вчимо їх бути успішними.
А візія
цілковито спрямована на підготовку учнів до майбутнього. Ми прагнемо виховати випускників, які:
Бачать у своїй роботі сенс, гідність, покликання, поважають права інших та роблять свій внесок на благо своєї країни. Місія має викликати зацікавленість учителів, утілюючись в їхніх справах. Але завдяки чому? Завдяки цінностям – якостям, без яких не можна досягти візії та місії.
Місія, візія та цінності формують основу стратегічного напрямку та сутності нашої подальшої діяльності у сучасному освітньому просторі. А щоб цей процес був продуктивнішим нам потрібно виявити свої сильні та слабкі сторони, можливості та загрози .
І я пропоную за допомогою SWOT-аналізу на матеріалах місії, візії та цінностей показати сильні, слабкі сторони, можливості та загрози.
І краще це роботи спільно: сильною, потужною командою активних і проактивних, вмотивованих учителів.
І команда – аналізує сильні сторони, ІІ – слабкі, ІІІ – можливості, IV – загрози. Робота в командах. Презентація
Чи знайшли ви для себе відповіді на запитання?
Думаю, у деяких дещо змінилися малюнки-асоціації щодо своєї ролі на «сцені школи».
Сучасні діти чекають саме на таких учителів.
А завершить наше спілкування притча.
На першому місці має бути виховання, а потім освіта. Інакше ….Якось один професор фізико-математичного факультету, бажаючи дати студентам урок, що запам’ятається на все життя, написав на дошці велику цифру 1 і, подивившись на студентів, пояснив: «Це ваша людяність. Найнеобхідніша в житті якість». Потім поряд з цифрою 1 написав 0 та сказав: «А це ваші досягнення, які з людяністю збільшили вас у 10 разів». Ще один 0 – досвід, з яким людина стала «100». І так додавав 0 за – обережність, любов, успіх…
«Кожний доданий 0 у 10 разів робить людину більш гідною», - сказав професор. Раптом він витер цифру 1, яка стояла на початку ряду цифр. На дошці залишилися нікчемні (нікудишні) нулі, які нічого не значили. Професор сказав: «Якщо у вас не буде людяності, усе інше – нічого не варте».
Щиро вдячна вам, мої помічники: В.Г., О.Ю., О.В., Н.К., О.М., М.І., А.В. за активну, творчу роботу в підготовці форсайт-сесії. Дякую усім учасникам за сумлінну працю, відкритість. Зичу вам гарного настрою, плідної праці, сімейного благополуччя та взагалі всього того, що ви самі собі бажаєте, щоб усе справдилося та збулося.
SWOT – аналіз – це метод заснований на визначенні сильних і слабких сторін, а також можливостей і загроз.
Абревіатура SWOT складається з перших літер
S – strengths (сильні),
W - weaknesses (слабкі),
O - opportunites (можливості),
T - threats (загрози).
Парадигма освіти – це модель освіти, прийнята в українському науковому середовищі.
Фасилітатор – людина, яка забезпечує успішну групову комунікацію
Коуч – людина (тренер), який допомагає учню досягти життєвої або професійної мети.
Ментор – джерело інформації та відповідей на питання, які виникають. Його можна порівняти з гуглом. Він дає відповіді, знаходить потрібну вам інформацію.
Місія – основні напрямки діяльності вчителя, взаємодія з учнями, головна мета, сенс знаходження вчителя в школі.
Візія «бачення» - якою школа має стати в майбутньому.
Цінності – це фундаментальні переконання, головні принципи, на яких базується робота та взаємодія у школі.
Гейміфікація – це використання правил гри для досягнення реальних цілей, тобто завдяки грі ви перетворюєте нудні завдання на цікаві, складні – на прості, небажані – на бажані.
Крос-галузевий – який у своєму складі має декілька допоміжних напрямків
Пошук місії й формування бачення не можуть визначатися самостійно. У формуванні майбутнього має брати участь увесь колектив.
Навчити здобувати знання самостійно.
Учитель у постійному (безперервному) пошуку нових ідей, нових технологій;
Навчити учня бути гнучкою, мобільною людиною.
Місія має викликати зацікавленість учителів, утілюючись у їхніх справах. Але завдяки чому? Завдяки цінностям – якостям, без яких не можна досягти візії «бачення» та місії.
Куди ми рухаємося. «Вчимо бути успішними»
SWOT – аналіз – це метод заснований на визначенні сильних і слабких сторін, а також можливостей і загроз.
Абревіатура SWOT складається з перших літер
S – strengths (сильні),
W - weaknesses (слабкі),
O - opportunites (можливості),
T - threats (загрози).
Парадигма освіти – це модель освіти, прийнята в українському науковому середовищі.
Фасилітатор – людина, яка забезпечує успішну групову комунікацію
Коуч – людина (тренер), який допомагає учню досягти життєвої або професійної мети.
Ментор – джерело інформації та відповідей на питання, які виникають. Його можна порівняти з гуглом. Він дає відповіді, знаходить потрібну вам інформацію.
Місія – основні напрямки діяльності вчителя, взаємодія з учнями, головна мета, сенс знаходження вчителя в школі.
Візія «бачення» - якою школа має стати в майбутньому.
Цінності – це фундаментальні переконання, головні принципи, на яких базується робота та взаємодія у школі.
Гейміфікація – це використання правил гри для досягнення реальних цілей, тобто завдяки грі ви перетворюєте нудні завдання на цікаві, складні – на прості, небажані – на бажані.
Крос-галузевий – який у своєму складі має декілька допоміжних напрямків
Пошук місії й формування бачення не можуть визначатися самостійно. У формуванні майбутнього має брати участь увесь колектив.
Навчити здобувати знання самостійно.
Учитель у постійному (безперервному) пошуку нових ідей, нових технологій;
Навчити учня бути гнучкою, мобільною людиною.
Місія має викликати зацікавленість учителів, утілюючись у їхніх справах. Але завдяки чому? Завдяки цінностям – якостям, без яких не можна досягти візії «бачення» та місії.
Куди ми рухаємося. «Вчимо бути успішними»
SWOT – аналіз – це метод заснований на визначенні сильних і слабких сторін, а також можливостей і загроз.
Абревіатура SWOT складається з перших літер
S – strengths (сильні),
W - weaknesses (слабкі),
O - opportunites (можливості),
T - threats (загрози).
Парадигма освіти – це модель освіти, прийнята в українському науковому середовищі.
Фасилітатор – людина, яка забезпечує успішну групову комунікацію
Коуч – людина (тренер), який допомагає учню досягти життєвої або професійної мети.
Ментор – джерело інформації та відповідей на питання, які виникають. Його можна порівняти з гуглом. Він дає відповіді, знаходить потрібну вам інформацію.
Місія – основні напрямки діяльності вчителя, взаємодія з учнями, головна мета, сенс знаходження вчителя в школі.
Візія «бачення» - якою школа має стати в майбутньому.
Цінності – це фундаментальні переконання, головні принципи, на яких базується робота та взаємодія у школі.
Гейміфікація – це використання правил гри для досягнення реальних цілей, тобто завдяки грі ви перетворюєте нудні завдання на цікаві, складні – на прості, небажані – на бажані.
Крос-галузевий – який у своєму складі має декілька допоміжних напрямків
Пошук місії й формування бачення не можуть визначатися самостійно. У формуванні майбутнього має брати участь увесь колектив.
Навчити здобувати знання самостійно.
Учитель у постійному (безперервному) пошуку нових ідей, нових технологій;
Навчити учня бути гнучкою, мобільною людиною.
Місія має викликати зацікавленість учителів, утілюючись у їхніх справах. Але завдяки чому? Завдяки цінностям – якостям, без яких не можна досягти візії «бачення» та місії.
Куди ми рухаємося. «Вчимо бути успішними»
Шановні колеги, згідно з річним планом роботи школи на 2020-2021н.р., в жовтні 2020 року відбудеться засідання педагогічної ради з теми «Місія вчителя сучасності».
В рамках підготовки до педради вашій увазі пропонуються наступні заходи.
1. Скласти комісію з підготовки до педради у складі:
Голова комісії –В.Г.
Члени комісії:
1. О.В.
2. Н.В.
3. О.Ю.
4. Н.К.
5. О.М.
2. Ознайомитися зі словником до педради
3. Рекомендована література
1) Концепція НУШ
2) Закон України «Про повну загальну середню освіту»
3) Новий освітній державний стандарт для 5-9-х класів
4) Сайт Освіторія, спецпроєкт «Класна робота»