Мета уроку: визначити причини та передумови Національно-визвольної війни 1648 – 1657 рр. українського народу проти Речі Посполитої; дати уявлення про постать гетьмана Богдана Хмельницького, простежити внесок Б. Хмельницького в Національно-визвольну війну; розвивати просторові, хронологічні, репродуктивні вміння ,формувати навички роботи з підручником, схемами, додатковою літературою; виховувати почуття патріотизму.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Хронологічна задача Якщо від року, коли очільник козацтва Петро Конашевич-Сагайдачний вступив до Київського Богоявленського братства «зо всім військом Запорозьким» , відняти дату заснування Запорозької Січі Дмитром (Байдою) Вишневецьким , а потім додати 1505, то отримаємо важливу історичну дату. Що це за дата? Визначте століття, до якого відноситься той рік. Яка подія відбулась того року? У першій половині XVII ст. майже усі заселені українським народом землі опинилися в VI - на початку XVII ст. В Україні прокотилася хвиля козацько – селянських повстань. ПРИГАДАЙТЕ Якими були причини козацьких повстань 1620–1630-х років? В середині XVII ст. національно – визвольна боротьба, боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої розгортається з новою силою.
1. Передумови Національно-визвольної війни Опрацюйте текст пункту 1, рубрику «Думки істориків» і з’ясуйте причини Національно – визвольної війни .Опрацювавши дані джерела складіть таблицю: “Причини та передумови Національно – визвольної війни” Причини Передумови 1.Посилення наступу польських і українських магнатів на дрібних власників; 1.Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства; 2.Утиски селянства; 2.Засилля в Україні польських магнатів і шляхти; 3.Омеження прав українського міщанства; 3.Початок формування української нації. 4.Релігійні утиски українського православ’я.
Робота з історичними документами Опрацюйте документи та встановіть: Які висновки щодо рис характеру Б.Хмельницького можна зробити з цих уривків? Павло Алепський, антіохійський архидиякон (1654 р.) Цей Хміль літня людина, але щедро наділений дарами щастя: не лукавий, спокійний, мовчазний, не цурається людей; всіма справами займається сам особисто, в міру їсть і п’є, і одягається... Всякий, хто побачить його, дивом здивується і скаже «так ось він, цей Хміль, слава і ім’я якого рознеслися по всьому світі»... Альберто Віміна, венеціанський посол (1650 р.) Росту він скоріше високого, ніж середнього, кремезний і міцної будови. Мова його і спосіб управління показують, що він має тверезе судження й проникливий розум... У поводженні він лагідний і простий, чим притягає до себе любов воїнів, але, з другого боку, він тримає їх у дисципліні суворими карами. Всім, хто входитьу його кімнату, він тисне руку і всіх просить сідати, якщо вони козаки.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА: https://www.google.com/search?sca_esv=579068902&sxsrf=AM9HkKl-0h6QkdoBO0JVk4lOD0BWqq-rsQ:1698993550524&q=%D0%91.%D0%A5%D0%9C%D0%95%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%98%D0%A6%D0%AC%D0%9A%D0%98%D0%99+%D0%9A%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%98%D0%9D%D0%9A%D0%90&tbm=isch&source=univ&fir=VIw3fiwMmB7W4M%252CEIAjrx4o6LPEtM%252C_%253Boc0_cU0wyJwaEM%252CKxS7hjWXu https://bogdanchmelnitsky.blogspot.com/2016/11/blog-post_24.html https://day.kyiv.ua/article/ukrayina-incognita/ya-bachyv-blahoslovennu-krayinu https://uahistory.co/pidruchniki/sshypak-ukraine-history-8-class-2021/15.php https://learningapps.org/index.php?category=9&subcategory=23866&s=