Конспект уроку на тему "Суспільно-політичне становище республіки за доби «відлиги»"

Про матеріал
Розробка уроку з історії України для 11 класу на тему "Суспільно-політичне становище республіки за доби «відлиги»"
Перегляд файлу

Тема.  Суспільно-політичне становище республіки за доби «відлиги»

Мета: розкрити суть процесу десталінізації, показати його особливості в Україні; дати оцінку суспільно-політичного життя періоду 1953 - 1964 рр.; формувати в учнів цифрову грамотність, мовно-інформаційну компетентність, удосконалювати вміння самостійно готувати короткі виступи та визначати роль особи в історії, розвивати критичне та асоціативне мислення, стимулювати учнів до   активної роботи, обґрунтовувати й висловлювати власні думки; виховувати почуття гідності та поваги до минулого своєї Батьківщини.

Обладнання: підручник (Власов В. С. Історія України: підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / В. С. Власов, С. В. Кульчицький. ─ К.:Літера ЛТД 2019, р.), комп’ютерні пристрої.

Інтернет-сервіси: дошка Jamboard, генератор мемів (mem.com), YouTube, онлайн-сервіс Quizlet, онлайн-сервіс Mentimeter.

Основні терміни та поняття: «відлига», десталінізація, реабілітація, культ особи.

Дати: вересень 1953 р. – затвердження М. Хрущова першим секретарем ЦК КПРС; 1953-1954 рр – повстання політичних в’язнів у сталінських концтаборах, ліквідація ГУТабу; лютий 1956 р. – ХХ  з’їзд КПРС, засудження культу особи Й. Сталіна.

Тип уроку: комбінований.

 

СТРУКТУРА УРОКУ

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь.

III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

     1. «Відлига»

2. XX з’їзд КПРС та його наслідки.

3. Реабілітація жертв сталінських репресій.

4.Зовнішня політика УРСР.

IV. Закріплення нових знань і навичок.

V. Домашнє завдання.

VI. Підсумок уроку.

 

Перебіг уроку

                                           

                                               Історія пишеться не двома фарбами –

                                               чорною та білою, вона демонструє нам

                                               дивовижний спектр кольорів,

                                               розібратися в якому мусить історик у

                                              кожному конкретному випадку.

                                                                      М.Брайчевський

 

I. Організаційний момент.

Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними. Завдання наші такі:

 (можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1.Робота на платформі Quizlet (історичні терміни, поняття з теми «Повоєнна відбудова»), підготовка до НМТ.

2. Інтерактивні вправи «Герой минулого» (історичні постаті), підготовка до НМТ.

 

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Розповідь учителя.

5 березня 1953 р. помер Й. Сталін. Ця дата започаткувала новий етап — спробу лібералізації суспільно-політичного життя, здійснення соціально-економічних реформ, що згодом дістало назву «відлига». Розвиток і поглиблення цього процесу склав основу десталінізації, тобто відходу від найбільш одіозних проявів сталінського тоталітарного режиму. Найбільш радикальних ознак цей процес набув після XX з’їзду КПРС (1956).

 Початок десталінізації супроводжувався гострою боротьбою за владу між прихильниками М.Хрущова та Л.Берії.  Партійне керівництво КПРС підтримало в цій боротьбі  М. Хрущова. У вересень 1953р. він став першим секретарем ЦК КПРС.

 Хто ж він, Микита Сергійович Хрущов? (Презентаційна доповідь учня)

 

1. «Відлига».

«Відлига» – період  в  історії  СРСР, а  відповідно  й  історії  УРСР, що охоплює  1953—1964  рр., тобто  період  перебування  при  владі М. Хрущова. Він  характеризується  ліквідацією  таких  проявів  сталінського режиму, як: масові  репресії, тотальний  контроль за  всіма  сферами діяльності  тощо, і  спробою  проведення  суспільно-політичних, економічних  реформ  із  метою  надати  нового  імпульсу  розвитку  радянського  суспільства  на  шляху  до  «побудови  комунізму».

Цікаві факти. Історичний термін «відлига» походить від однойменної повісті письменника Іллі Еренбурга «Відлига» і характеризує суть епохи: відлига посеред тоталітарної зими.

    Основним  змістом   «відлиги»  є  десталінізація  - система  заходів  щодо усунення  найбільш  одіозних  проявів  сталінського режиму. Десталінізація  мала  обмежений  характер  й  не  торкалася  підвалин  існуючого ладу.

Складові десталінізації: лібералізація суспільно-політичного життя; реабілітаційні процеси.

Лібералізація- курс на пом‘якшення політичного режиму.

Лібералізація суспільно-політичного життя:

     1953 р. - ліквідація позасудових органів, відміна надзвичайних законів і постанов

     1955 р. - створення в УРСР органів прокурорського нагляду за дотриманням законності.

     Чистка органів держбезпеки й значне скорочення їх кількості.

     Припинення ідеологічних кампаній проти інтелігенції, націоналізму.

     Розширення прав республік.

     Зростання ролі українського фактору в різних сферах суспільного життя.

 

2. XX з’їзд КПРС та його наслідки.

 

Перегляд відео «День в історії. Почалося розвінчання культу особи Сталіна» на YouTube-платформі  за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=BLnwvekYtgQ

Робота з класом. Проблемні запитання.

1.Які основні питання висвітлювалися М.Хрущовим на XX з’їзді КПРС?

2.Як Ви вважаєте, чи однозначно суспільство сприйняло доповідь М.Хрущова?

3.Чи були можливими докорінні зміни в політичному житті СРСР?

Значення ХХ з’їзду КПРС.

  1. З’їзд засудив широку репресивну політику тоталітарного режиму.
  2. Уперше було наведено численні факти злочинів і прямих зловживань Й.Сталіна та його оточення, абсолютного нехтування законом.

3.Започаткувались важливі зміни в суспільстві.

  1. Це був важливий і сміливий крок на шляху десталінізації, що відкривав реальні перспективи лібералізації, а в майбутньому – демократизації суспільного життя.
  2. На той час навіть такі обмежені кроки викликали захоплення населення, особливо інтелігенції.
  3. У людей появилося почуття гідності й свободи, постало покоління нових, соціально активних людей, які на повний голос заявили про себе в наступні десятиліття.
  4. Мільйонам українців, ув’язнених у сибірських таборах примусової праці, десталінізація принесла жадану волю, багато хто був амністований, повернувся додому. 

Однак засудження культу особи Сталіна виявилося неповним, обережним; не було розкрито передумов і причин культу та його злочинних наслідків. Нове партійно-державне керівництво прагнуло переконати народ, що сталінські злочини були лише «деформацією» соціалізму. Дії М.Хрущова з викриття культу особи Сталіна були непослідовними та незавершеними. Його доповідь ХХ з’їзду КПРС не опублікували в СРСР, хоча текст її відразу потрапив на Захід. Хрущов критикував особисто тільки одного Сталіна за його репресії, одночасно схвально патякав про внесок Сталіна в розбудову соціалізму. Нічого не було сказано про згортання непу, про насильницьку колективізацію з жахливим голодомором. Про ліквідацію демократичних свобод.

3. Реабілітація жертв сталінських репресій.

Реабілітація – поновлення доброго імені, репутації несправедливо заплямованої або безпідставно звинуваченої людини.

Етапи реабілітаційного процесу:

         Перший етап (1953-1956 рр) – ліквідація репресивної системи: ліквідовані військові трибунали та особливу нараду МВС; в 1954 р. сформовано КДБ; ліквідовано систему ГУЛАГу; в 1955 р. –запроваджено прокурорський нагляд; 1956 р. – скасовано постанову ЦВК СРСР від 01.12.1934 про чистку партійного апарату та переслідування будь-яких проявів інакомислення.

         Другий етап (1956-1959 рр) – реабілітація стала масовою.

         Третій етап ( 1959-1964 рр) – значне уповільнення темпів реабілітації

(Доповідь учня на тему «Українці в повстаннях у таборах ГУЛАГУ»)

 

Не підлягали реабілітації:

         жертви політичних процесів;

         селяни, репресовані в ході колективізації;

         депортовані народи (кримські татари);

         засуджені за “український буржуазний націоналізм”;

         діячі ОУН та вояки УПА.

 

4.Зовнішня політика УРСР

Робота з підручником п.7,с.68. (Власов В. С. Історія України: підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / В. С. Власов, С. В. Кульчицький. ─ К.:Літера ЛТД 2019, р )

На основі опрацьованого матеріалу підручника учні створюють ментальну карту.

IV. Закріплення нових знань і навичок.

     Які особливості суспільно-політичного життя доби «відлиги» висміяно в тогочасних анекдотах?

  1. «На XX з’їзді М. Хрущов виступає з доповіддю, описуючи злочини Сталіна. Раптом хтось
    вигукує із залу:
    – А чому ж ви мовчали?
    Зупинившись, Хрущов звертається до залу:
    – Хто це сказав?
    У відповідь мовчання. Хрущов знову:
    – То хто це сказав?
    Знову мовчання. Тоді Хрущов, показуючи рукою в зал:
    – Мовчите?! Ось так і ми мовчали!»
    2. «Їде Хрущов автострадою. За ним женуться гангстери. Він написав записку й викинув її
    у вікно. Гангстери повтікали.
    – Що ви таке написали? – запитує водій.
    – Написав, що ця дорога веде до комунізму, – відповів Хрущов».

     Робота з мемом (сайт https://www.iloveimg.com/uk/meme-generator)

     Робота на платформі Mentimeter (https://www.mentimeter.com/)

 

V. Підсумок уроку.

       Суспільно-політичне життя УРСР у 1953-56 рр. проходило під знаком лібералізації радянського режиму. Вона передбачала демонтаж сталінської репресивної системи, засудження культу особи Й.Сталіна, реабілітацію жертв масових репресій,  послаблення контролю держави над суспільно-політичним життям, розширення прав республік. Однак реформи в політичній сфері були половинчастими й непослідовними.

 

VІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати п.7,конспект, поняття,дати

2.Опрацювати презентацію

3.Переглянути навчальне відео

4.Доопрацювати ментальну карту

5.Виконати завдання 1-3 с.69 (усно)

6.*Узяти інтерв’ю у першого секретаря ЦК КПРС М.Хрущова (за бажанням)

 

Джерела

1. [Електронний ресурс],─ Режим доступу: https://www.istpravda.com.ua

2. [Електронний ресурс],─ Режим доступу: https://www.iloveimg.com/uk/meme-generator

3. [Електронний ресурс],─ Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BLnwvekYtgQ

4. [Електронний ресурс],─ Режим доступу: https://www.mentimeter.com

5. Таємна доповідь Микити Хрущова. Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/940177.html

6.Земерова Т. Історія України /Т.Земерова. ─ Тернопіль:Підручник і посібник,2023. ─ 480с.

7.Марченко О., Скирда І. Історія України у визначеннях,таблицях і схемах 10-11кл./ О.Марченко,І.Скирда – Х.:Видавництво «Ранок»,2016.─ 128с.

8.Власов В. С. Історія України: підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / В. С. Власов, С. В. Кульчицький. ─ К.:Літера ЛТД 2019, р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
1530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку