Урок з історії України 8 клас на тему
«Передумови та причини Національно-визвольної війни.Воєнні
події 1648-1649 рр.»
Мета:показати передумови та розкрити причини національно-визвольної війни,висвітлити її характер,завдання і зміст,охарактеризувати рушійні сили;визначити роль Б.Хмельницького-визначного державного,політичного,військового діяча у розгортанні Національно-визвольної війни;показати хід війни у 1648 році,підкреслити значення перших перемог під Жовтими водами і Корсунем як таких,що привели до знищення польської армії;виховувати в учнів почуття патріотизму,гордості за свій народ,який у найважчі часи захищав рідну землю
Тип уроку:урок засвоєння знань з використанням активних методів навчання
Обладнання:карта «Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького»
Хід уроку
l Організаційний момент
ll Мотивація навчальної діяльності
а)вступне слово вчителя:
Протягом багатьох віків українському народу доводилося боротися і відстоювати власну державність,захищати свої права та інтереси.Здавалося б,нічого дивного в цьому немає:Україна прагнула стати незалежною державою,вона цього і досягла.Але шлях до незалежності був надзвичайно довгим і складним.Дорогою ціною довелося заплатити українському народу за свою свободу.
Багатовікова історія пам’ятає усі спроби українців звільнитися з-під гніту іноземних держав.Серед них Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б.Хмельницького.Початку війни передували козацько-селянські повстання кінця XVl-20-30-х рр.XVll ст.
Назавжди залишаться в нашій пам’яті події Національно-визвольної війни.Саме цю важливу сторінку нашої історії ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.
План
1 Причини Національно-визвольної війни
2 Б.Хмельницький –людина і політик
3 Початок збройної боротьби проти Речі Посполитої
4 Воєнні дії 1648-1649 рр.
Запитання до учнів:То які ж події дали початок Національно-визвольній війні ?
-Назвіть причини козацько- селянських повстань.
-Хто брав у них участь?
-Назвіть основні причини їх поразки.
-Яке значення мали ці повстання?(використання методу «Мікрофон»)
Початок війни став своєрідним продовженням повстань,спрямованих проти польського гніту.
-Дайте визначення поняттю «Національно- визвольна війна»
Причини: політична
національно-релігійна
соціально-економічна
психологічна
(Виконайте завдання 3,стор.104 та поясніть відповідь )
2 Вчитель звертає увагу учнів на портрет Б.Хмельницького на дошці та в підручнику,сторінка 102.Учні повинні уважно опрацювати текст та дати оцінку діяльності Хмельницького як людини так і політика за допомогою Методу «Тільки хвилина»(бажаючі висловитися мають на свою відповідь лише одну хвилину)
-Вчитель підсумовує відповіді учнів
3 Наступний етап роботи пов’язаний з Хмаринками слів,стор.109 ,які потрібно поєднати з відповідними датами та скласти з ними речення
(Цей метод дає змогу вивчити та закріпити дати та події початку Національно- визвольної війни)
4 Робота учнів з картою,стор.108(позначіть на контурній карті місця битв 1648-1649 рр. та назвіть їх)
-Виконайте завдання 3,стор.109 використовуючи Метод «Прес»
-Вчитель узагальнює відповіді учнів та підсумовує вивчене
lll Систематизація знань
Використовуючи Метод «Коло думок», подумайте та скажіть Чи можна було уникнути початку Національно-визвольної війни?
(Свої висловлювання учні пишуть на листках та прикріплюють на дошці,пояснюючи власну думку)
lV Підсумки уроку
Перевірте свої знання за посиланням ,стор.109
V Додому :Опрацювати параграфи 20-21