Тема: Переставний закон множення. Порівняння виразу на множення. Визначення довжини ламаної.
Мета: навчати учнів застосовувати переставний закон множення під час обчислень;
формувати вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; виховувати загальну культуру.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 92, завдання 529; 530)
Завдання 529
— Прочитайте рівності по-різному. Назвіть компоненти у рівностях.
Завдання 530
— Прочитайте розв’язання задачі.
2. Усна лічба
1) Розумники Ч.5. Т.2.З.2
Заміни дію додавання дією множення. Добери відповідні вирази та склади пазли.
Вибери спочатку вираз на множення, а потім - відповідний йому вираз на додавання.
3) Розумники Ч.5. Т.2.З.7
Обчисли. Добери відповідні числа.
4) Розумники Ч.5. Т.2.З.11
Спочатку добери до задачі розв’язання дією додавання, а потім розв’яжи задачу дією множення.
3. Хвилинка каліграфії з логічним завданням
— Яке число «зайве»?
14; 21; 27; 28; 35; 42; 49.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про переставний закон множення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 93–94)
Завдання 531
Учні записують приклади на множення у вигляді суми та обчислюють їх значення.
Один учень працює біля дошки, решта — у зошитах.
Завдання 532
Учні «ланцюжком» у кожному стовпчику знаходять значення другого виразу, використовуючи значення першого виразу.
Розумники Ч.5. Т.2.З.13
Добери відповідні вирази, використовуючи переставний закон дії множення. (2 сцени)
Завдання 533. Колективне опрацювання матеріалу
Учні пояснюють, як по-різному порахувати кількість яєць у контейнері.
Роблять висновок: від перестановки множників добуток не змінюється.
Розумники Ч.5. Т.2.З.13
Якщо 5 помножити на 6 буде 30, то й 6 помножити на 5 -- буде 30.
Запам’ятай! Від перестановки множників добуток не змінюється.
Завдання 3 Д.М. ст..88. Письмове виконання завдання з опорою на переставний закон множення
Учні знаходять значення виразів у другому рядку.
Завдання 1(3) Д.М.с.88
Колективне розв’язування задачі. Аналіз умови задачі, запис скороченої умови.
Завдання 4 ст.88 Д.М.
Учні креслять ламану з трьох ланок. Один учень біля дошки пояснює, як обчислити довжину всієї ламаної.
Розумники Ч.5. Т.2.З.14
Обчисли. Добери відповідні числа
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
72 + 18 20 + 35
64 – 32 64 – 38
70 + 14 70 – 34
17 + 17 17 + 7
2. Р озв’язування задач на множення
1) Скільки крил у чотирьох курок? у семи курок?
2) На одну дитячу сукню потрібно 2 м ситцю. Скільки метрів ситцю знадобиться на 8 таких суконь? на шість суконь? на дев’ять суконь?
3) Маса курки 2 кг. Яка маса семи таких курок?
4) За день соняшник виростає на 2 см. На скільки сантиметрів він виросте за тиждень?
5) П’ятьом мавпочкам дали по 2 банани. Скільки всього бананів роздали?
6) Маса кроля 2 кг. Яка маса шести таких кролів?
7) Маса посилки 3 кг. Яка маса 6 таких посилок?
4. Розв’язування логічних задач
1) Дві бригади сіяли горох. Перша бригада засіяла 4 грядки гороху, а друга — стільки і ще півстільки. Яка бригада стала переможцем? (Друга)
2) Один віслюк ніс 10 кг цукру, а другий — 10 кг вати. У кого вантаж був важчим? (Однаково)
3) Два батька і два сини розділили між собою 3 апельсини так, що кожному дісталося по апельсину. Як це могло статися? (Дід, батько, син)
4) Братові 12 років, а сестрі — 9. Скільки років буде братові, коли сестрі виповниться стільки, скільки йому зараз? (12 – 9 = 3 (р.) — пройде; 12 + 3 = 15 (р.) — буде братові.)
5) Кіт стоїть на 4 лапах і важить 6 кг. Скільки він важитиме, коли встане тільки на задні лапи? (6 кг)
6) У кішки 4 кошенятка рудого і білого кольору. Рудих більше, ніж білих. Яких скільки? (3 рудих, 1 біле)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 88, 2-в, 1 (3), 3.