Тема: Таблиця множення числа 5. Знаходження значень виразів із буквою. Складання й розв’язування задачі за малюнком і схемою (№647-657).
Мета: опрацювати таблицю множення числа 5; формувати в учнів уміння складати задачі за даною схемою виразу; формувати вміння знаходити значення виразів, у складі яких двічі повторюється та сама змінна; розвивати пізнавальний інтерес до навчання; виховувати любов до рідного краю.
Навчальні цілі : розуміє множення числа 5 як дію додавання однакових доданків; замінює суму однакових доданків добутком, добуток – сумою однакових доданків; знає назви компонентів та результатів дій множення і ділення; розуміє ділення як дію, обернену до множення; знає властивості дій множення числа 5 ; перетворює іменовані числа, виражені в одиницях двох найменувань; розв’язує прості задачі , обгрунтовує усно вибір арифметичної дії, якою розв’язується задача.
Обладнання: таблиця множення числа 5, ілюстрації до теми, роздатковий матеріал, короткий запис до задач, відео, фішки.
Тип уроку : Засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок, починається урок.
На уроці не куняй – математику вивчай.
- Доброго дня , діти, мене звати Анжеліка Михайлівна і сьогодні я проведу у вас урок математики.
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання(с.99, завдання 645;646)
Давайте перевіримо, як ви виконали домашнє завдання.
Прочитайте результат , який ви отримали під час розв’язання завдання 645? ( 5)
-Який вираз ви склали до задачі ? ( (13+2) : 3 = 5 (п.)
-Якою буде відповідь? (По 5 парт у кожному ряді)
Завдання 646
-У першому і другом у прикладі зачитайте результат? (37+45=82, 62-36=26)
-У третьому і четвертому поясніть розв’язання та зачитайте результат. ( 2*8-12=4, 3*8+40=64)
-Яку дію ми спочатку виконуємо при виконанні п’ятого і шостого прикладів? (ділення, а пізніше додавання 16:2+32=40, 24:3+13=21)
- Чим схожі сьомий і восьмий приклади? (компонентами віднімання) Чи однакові результати ви отримали? ні (81-(14-7)= 74, 81-14-7=60) Як ви помітили дужки відіграють велике значення при виконанні дій.
- Дітки, до нас з вами прийшов лист. Пишуть його гномики. Сьогодні Принц влаштовує бал , і запросив всіх в тому числі і нашу Білосніжку на бал. Але зла чаклунка зачарувала нашу Білосніжку і вона не може дістатись до палацу, але ми дуже хочемо їй допомогти, проте дітки ми самі впоратися не можемо, допоможіть нам. А для цього вам необхідно старанно попрацювати над завданнями. Кожний гномик підготував для вас завдання.
2.Робота в групі
Простак Тихоня Соня Буркотун
2*8 +4= 3*5+6= 4*2+5= 2*4+14=
(40-36) * 8= (20-17)*4 = (18-14)*3= (30-26) *2=
8:4 + 3= 15:3 +4= 16:2 +3= 16:4+4=
4*2-2= 2*8-5= 3*5-4 = 3*8-3=
Веселун Док
4*5+16= 2*4+10=
(20-16)*4= (16-13)*5=
18:2+5= 32:4 +5=
3*5-6= 4*5-7=
3. Гра «Ланцюжок»
- Дітки, а сьомий гномик Розумник сказав , що ці завдання для вас легенькі, то він придумав складніше, давайте спробуємо його виконати і допоможемо розчарувати Білосніжку.
8 * 2 : 4 *3= 12
24: 4 +2 - 4 = 4
- Молодці , ми допомогли гномикам розчарувати Білосніжку і потрапити на бал.
4. Хвилинка каліграфії з логічним завданням
- А тепер за те, що ви допомогли Білосніжці потрапити на бал, вона вже сама вам підготувала цікаві завдання.
- Дітки, продовжіть ряд чисел до 50. Встановіть закономірність. (Кожне наступне число більше попереднього на 5, тому ваше завдання продовжити цей ряд, збільшуючи попереднє число на 5 і так до 50).
- Наш ряд чисел розпочинається із числа 5, до числа 5 додали ще 5 і отримали число 10, теж саме зробили із числом 10, до нього додали 5 і отримали 15 , яке наступнє число? І т.д…
5; 10; 15; ……….;50. (5,10,15,20,25,30,35,40,45,50)
Ш. Повідолення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці, Білосніжка пропонує вам вивчити таблицю множення числа 5 і навчитися знаходити значення виразів із буквою.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота за підручником (с.99-100)
Завдання 647. Коментоване розв’язування прикладів. На дошці записую приклади, в той же момент учні записують їх в себе у робочих зошитах.
4+4+4 5+5+5+5+5+5
Учні додають, а потім замінюють додавання множенням
4*3=12 5*6=30
Завдання 648. Колективне опрацювання матеріалу. Прочитайте рівність 5*8=40. Що показує множник 8? (8 показує, скільки разів взято число 5 доданком)
Завдання 649. Колективне опрацювання матеріалу
(Учні пояснюють , як склали таблицю множення числа 5. Вивчають її напам’ять.) По 5 взяли 2 рази, отже 5*2=10 і т.д.
Як можна одержати наступний добуток із попереднього?(+5)
Завдання 650 (письмово).
Учні пояснюють, як виконати обчислення , користуючись таблицею множення числа 5.
5*3+12= 27
5*7-23= 12
5*9+50= 95
5*8-14= 26
Завдання 651(письмово).
Короткий запис до задачі. Посадив – 4 ряди, по 5 дерев Всього дерев - ?
Читання та вивчення умови.
- Один учень читає умову задачі.
Садівник посадив дерева в 4 ряди, по 5 дерев у кожному. Скільки всього дерев посадили садівник?
Вивчення умови задачі:
- Про що розповідається в задачі? (садівника,який садив дерева)
- Скільки рядів дерев посадив садівник? (4), а по скільки дерев було у кожному ряді? ( по 5)
Підбір арифметичних дій:
- Якою арифметичною дією ми розв’яжемо цю задачу? (множення)
5*4=20(д.)
- Яка буде відповідь до задачі?
Відповідь: всього 20 дерев посадив садівник.
- Нам відомо, що садівник посадив 20 дерев у 4 ряди. Скільки дерев було у кожному ряді?
20: 4=5 (д.)
- Яку відповідь ми запишемо до задачі?
Відповідь : 5 дерев було у кожному ряді.
- Садівник посадив 20 дерева в декілька рядів, по 5 дерев у кожному. Скільки рядів дерев посадив садівник?
20 : 5 = 4 (р.) – рядів дерев посадив садівник.
Відповідь: 4 ряди.
Завдання 653
За малюнком і схемою склади та розв’яжи задачу із запитанням : «Скільки всього вареників у мисках?».
5*2+3=13 ( в.)
Відповідь : 13 вареників у трьох мисках.
2. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
V. Узагальнення й систематизаці знань
1. Гра « Добери число» Робота в парах на швидкість.
- Випишіть числа, які при множенні на 5 закінчуються 0 : 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10.
(2, 4, 6 , 8)
- Випишіть числа, які при множенні на 5 закінчуються 5 : 2 , 3, 4, 5, 6 , 7 , 8, 9, 10
(3, 5, 7, 9)
- Що цікавого ви помітили? (парні числа при множенні на 5 закінчуються нулем, а непарні закінчуються на 5)
2. Розв’язування завдання 654 (письмово)
Пригадаймо: 1 дм = 10 см, 1 м = 10 дм = 100 см.
5 м 6 дм = …. дм (56 дм)
6 дм 5 см = ….см (65 см)
8 дм 7 см < … дм 9 см (9 дм 9 см)
43 дм = …м…дм ( 4м 3 дм)
34 дм = … м…дм (3 м 4 дм)
5 м 6 дм > 5м … дм (5 м 5 дм)
3. Розв’язування завдання зі зміною а.
Обчисли значеня виразів, якщо а=16 а+40; а:4; а+(а+2)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
5*2
5*5
4*5
5*6
5*2-3
8:2
5*7
VI. Повідомлення домашнього завдання
С. 100-101, завдання 656; 657
- Інструктаж
Дітки, на домашнє завдання ви повинні розв’язати завдання 656 у якому потрібно обчислити значення виразів, якщо а = 12
Наприклад , якщо а=12, то а+40=12+40=52 і т.д
І ще ви повинні розв’язати завдання 657, у якому потрібно накреслити відрізки заданих довжин та підписати їх.
Наприклад, довжина першого відрізка 15 см, а другого на 5 см коротший, отже вам потрібно спочатку виконати дію віднімання від 15-5=10, згідно з відповідю другий відрізок буде мати довжину 10 см і т.д
На цьому наш урок завершений : «До побачення!»
1