Презентація "Милорад Павич "Скляний равлик" можна використовувати під час вивчення твору. В ній дається короткий життєпис Павича, символіка равлика, жанр, структура твору.
Три коротких нелінійних романи: Дамаскин Скляний равлик Мушка
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Символіка равликів Після того, як Стародавні Цивілізації досягли певних меж пізнання, прийшла пора задуматися про сенс і походження життя. З розвитком релігії і символіки стародавні мислителі стали помічати схожість і закономірність подій. Спочатку на примітивному рівні, а згодом, висновки ставали більш осмисленими. Так, символ цього молюска зайняв цілком з’ясовне місце в людському описі світу: Циклічність. Кому як не цим брюхоногим знати про циклічність. Адже якщо наступають важкі кліматичні умови, то молюск просто ховається в свій будиночок і чекає відповідного моменту. Ці спостереження привели до висновків про постійне переродження, прирівнявши цей процес до воскресіння Господнього. Символ вічності. Шумери і вавилоняни вважали равликів безсмертними, зробивши їх символом вічності, адже цей маленький житель великої планети існує вже кілька мільйонів років. Символ родючості. У давньої японської цивілізації равлика вважали богом води. Її просили про дощі, вважаючи, що бог води мешкає у водоймі у вигляді величезного равлики. Символ терпимості і наполегливості. Варто тільки подивитися, як ця безпорадна тварина долає відстань, і відразу ясно, чому молюски є символом наполегливості, завзятості, старанності в буддизмі і практиці Фен-шуй. Символ подвійності. Молюски за своєю природою — гермафродити. Об’єднуючись, вони обидва розкривають свої сексуальні єства, чоловіче і жіноче.Тепер, зустрівши під виноградним листом равлика, пам’ятайте, що ще зовсім недавно вона була божеством, символом вічності, терпіння, сором’язливості, швидкоплинності часу, завжди досягає своїх цілей.
Номер слайду 6
У середньовічній Європі, коли ще не прийшла епоха Відродження, це крихітне створіння звинувачували в лінощах, а все тому, що вони народжуються в землі, живуть там, харчуються тим, що є в грунті і вмирають там же. Назвати людину равликом вважалося образою, бо лінь це великий гріх. Індіанський народ Мексики, відомий як ацтеки, почитали Старого бога Місяця або Текусістекатль, зображуючи його в образі старця, на спині якого була мушля равлика, що символізує місячні фази. Адже вона теж то ховається, то показується повністю, залишаючись загадкою.Стародавні єгиптяни ставили філософські питання. Такі, як чи можна керувати часом, чому ми залежимо від часу, як воно впливає на нас. Вважалося, що людина повинна пройти кола випробувань, щоб пізнати час і навчитися керувати ним. А равлик стала відмінним символом в цьому, оскільки переносить свій час, житло на собі, за плечима. У колах спіралі полягає сенс часу. Від малого кола до великого, і так на збільшення, поки не вийде за рамки пізнання.
Номер слайду 7
«Равлик завжди вважався символом часу, і людина, яка поринала в його потаємні спіралі, мала пройти ряд випробувань, пов’язаних із часом. Пройшовши до кінця цей лабіринт, людина ставала здатною зрозуміти смисл часу. Саме це символізує равлик з його будиночком на спині, який неначе несе свій час за плечима, як тягар, але в той же час здатний підняти свої очі і вусики-антени вище голови, вище тіла, вище важкої і інертної матерії»
Номер слайду 8
Існує кілька версій створення світу, в яких вони грають головну роль. Наприклад, в міфології алтайців є варіант створення світу владикою підземного світу Ерліком, який будучи в тілі равлика створив все живе. Жителі Науру, це кораловий острів в Тихому океані, вірили, що творець, Ареоп — Енап, з’явився саме з мушлі цього молюска. У стародавньому культурному центрі племені майя є гарна кам’яниця у вигляді циліндра — Обсерваторія для спостереження за планетою Венера, так ось назва її El Caracol в перекладі з іспанського звучить як «равлик».Ці тварини з’явилися ще за часів, коли первісна людина не вміла нічого, крім збирання, тому перші контакти були виключно гастрономічними. А тепер через так багато часу молюски удостоїлися права перебувати на гербах особистих, як наприклад, герб Антім Іверського, богослова, єпископа, митрополита Валахії; так і в геральдиці роду д’Алессо; декількох французьких сіл; міст Центральної та Східної Європи, Швейцарії, Італії.
Номер слайду 9
Новаторським є авторське визначення жанру твору — оповідання для комп’ютера й циркуля, для прочитання якого необхідний комп’ютер. Цим автор прагне не лише заінтригувати читача, а й задає правила прочитання — по колу, оскільки з часом нічого не змінюється у світі, у якому людина почувається ізольованою, самотньою, відчуженою.
Номер слайду 10
Які книги зашифровані в творі Дари волхвов Шагренева шкіра …
Номер слайду 11
Панна Хатчепсут Пан Давид Сенмут, архітектор Декоративна свічка Запальничка Структура твору Перше перехрестя Центральна клавіша Дочка, яка могла зватися Ніферуре Друге перехрестя
Номер слайду 12
Проблематика твору “Скляний равлик”: – повторення життя; – перехресність людських доль; – фаталізм; – обман і самообман; – погляд жінки і погляд чоловіка на одні й ті ж речі.
Номер слайду 13
З поширенням феміністичних ідей інтерес до Хатшепсут тільки зростає, особливо у зв'язку з тим фактом, що перша велика жінка в історії зуміла усунути від влади першого великого завойовника. Поступово, вона стає елементом популярної культури на Заході в образі розумної і енергійної, але разом з тим жіночної, наділеної неабиякими політичними і аналітичними здібностями, і привабливої жінки. Ця жінка-фараон не так знайома, як, наприклад, Клеопатра, але її життя та історія перебування на троні не менш цікаві. Їй довелося зламати стереотипи, вдатися до допомоги бога Амона, боротися за владу зі своїми братами і навіть носити накладну бороду, щоб стати справжнім фараоном. При ній Єгипет досяг процвітання, здійснював масштабні торговельні та військові походи, а заупокійний храм Хатшепсут в стародавніх Фівах по праву вважається одним з найвидатніших творінь староєгипетських архітекторів. Але історики досі сперечаються про те, яким чином ця жінка зійшла на престол і яку роль в цьому зіграли її молодші брати.
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Сенмут почав будувати кар’єру ще при батькові Хатшепсут. Уже тоді він проявив себе як діяльна та всебічно обізнана людина. Сенмут не належав до знаті, був родом з провінції, народився в небагатій родині. Коли Хатшепсут прийшла до влади, положення Семута при дворі укріпилося, згодом він був удостоєний багаточисленних придворних титулів: єдиний друг фараона, наглядач зерносховищ храма Амона. Сенмут перетворився в одного із найвпливовіших людей Єгипту. Він був не тільки чиновником, але й талановитим архітектором, крім того, його призначили вихователем принцеси Ніферуре.
Номер слайду 16
Образ доньки Ніферуре перебуває в центрі кола (місце, яке проколює голка циркуля). Вона — символ найголовнішого в житті, що люди знищують у гонитві по колу, яке окреслює циркуль їхніх цілей — фальшивих цінностей. Вона символізує загублений потенціал, хибний спосіб налагодження стосунків між чоловіком і жінкою. Але цим не обмежується її роль. Якщо спробувати використати авторську підказку — «центральна клавіша», яка застосовується на комп’ютері для створення пропуску, то можна припустити, що Ніферуре символізує втрачену можливість подолати самотність найкращим способом — завдяки створенню сім’ї, народженню дитини.
Номер слайду 17
Знайти риси постмодернізму в оповіданні “Скляний равлик”