«Переваги та недоліки дистанційного навчання»

Про матеріал
Виступ на засіданні педагогічної ради «Переваги та недоліки дистанційного навчання»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Виступ на засіданні педагогічної ради

«Переваги та недоліки дистанційного навчання»

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

      Вчитель української мови та літератури

                                                               Пройдакова Жанна Тодорівна

 

 

 

 

2021

 

Дистанційне навчання – новий освітній досвід, що з'явився в Україні зовсім недавно, але вже встиг отримати своє місце в педагогічному середовищі.

Запровадження тривалого карантину і змушений перехід закладу освіти на дистанційне навчання продемонстрував і успіхи, і проблеми нових освітніх технологій.

Сучасні діти практично не уявляють свого життя без смартфонів. Адже з його використанням здійснюється більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, пошук потрібної інформації тощо. Звичайно, і  для учня, який хоче вчитися, і для вчителя, який вимушений працювати дистанційно, освітній процес буде і є складнішим. Він незвичний, багато чому всім його учасникам доводиться вчитися, як кажуть, «на ходу», але українському вчительству Terra incognitа (невідома земля) долати не вперше.

Серед суттєвих переваг дистанційної форми навчання можна відзначити наступні:

Перевага № 1: дистанціне навчання відкрило кордони

На уроках української літератури особливе місце посідає вивчення біографії письменників. Чи можливе знайомство з біографією автора виключно через статтю підручника? Сьогодні діти надають перевагу візуальній інформації, тому мандрівка  віртуальним музеєм сприяє цьому.

До того ж тепер пояснення при відсутності на уроці однієї теми можна отримати не лише від мене, а й із інших джерел: платформа ВШО, від учителів-блогерів.

Перевага № 2: дистанційка зробила нас гнучкими

Ми давно теревенили про VUCA-світ (нестабільний, невизначений, складний), але відчули його на власному досвіді лише тепер. До карантину  ми жили у реальності, чітко визначеній траєкторією дім-робота/школа-дім. Дуже часто наші учні не відвідували школу під час подорожей чи гостювання у бабусі.   Сьогодні здобувач освіти може вчитися буквально будь-де, де є якісний WiFi і смартфон.

Перевага № 3: використання різних методів та прийомів

 Для досягнення відмінного результату поєдную стандартні методи із цифровими технологіями. Це надає урокам різноманітності.

Систематично проводжу відеоконференції в «прямому ефірі». Про час та формат відеоуроку діти дізнаються з повідомлень у спеціально створених групах у Viber. По-друге, додатково використовую сервіси для тестування та контролю знань Кластайм, На Урок.

Віртуальна інтерактивна дошка Jamboard - це майданчик для групової роботи  проведення «мозкового штурму», узагальнення та систематизації знань, а щоб зацікавити дітей до навчання, під час онлай уроку часто використовую презентації та відеоролики. Також для закріплення знань учні з задоволенням виконують інтерактивні вправи на платформі Wordwall.

Нещодавно  пройшла навчання за програмою спецкурсу «Сучасний урок: інтерактивний підхід до вивчення української мови», де опанувала нові платформи для використання на уроках української мови та літератури. Зокрема, Nearpod, Edpuzzle, Mindomo та інші.

Перевага № 4: досвід іншого спілкування

Не думайте, що я дивлюся на дистанційне навчання крізь рожеві окуляри. Мене непокоїть ізольованість наших дітей, брак живого спілкування між ними та втома від цифрових технологій. Проте маю тут два позитивні інсайти. Перший: наші діти надзвичайно вигадливі. Не знаю як, але за ці місяці навчання то в онлайн-, то в офлайн-форматі, вони виробили нову культуру взаємодії між собою, новий тип учнівської «тусні», спілкуються не менше, тільки інакше: встигають переписуватись у десятках груп.

Другий інсайт: нашим дітям як ніколи потрібна підтримка батьків. Раніше вони мали купу гуртків, спортивних секцій, різних груп. Зараз коло спілкування значно звузилось, але потреба у самореалізації залишається.

Перевага № 5: прокачує відповідальність та мотивацію

Одним із пріоритетів школи завжди була дисципліна в класі: якщо діти сидять тихо і слухають, значить навчальний процес іде за планом. Такий підхід, однак, не спонукав учнів брати відповідальність за своє навчання та розвивати внутрішню мотивацію. Дистанційка має досить чітку структуру, водночас дає дітям достатньо свободи: учень перед екраном комп’ютера сам несе відповідальність за свою зосередженість та залученість до уроку.

Як можна помітити є досить вагомі переваги даної технології, але разом із інноваціями не позбавлене і ряду недоліків:

Недолік № 1: необхідність у сильній мотивації навчатися.

До традиційного партнерства «вчитель-учень» додається іще один дуже важливий чинник - «техніка і технологіі».

Дистанційне навчання передбачає собою використання інтернету, але не кожен учень може мати доступ до нього на період навчання. Також проблемою є технічне забезпечення окремих учнів школи.  Крім того існує багато інших обставин, які можуть завадити отримувати знання в певний період часу(відсутність електроенергії, відсутність засобу виходу у інтернет і т.д.). Практично весь навчальний матеріал дитина повинна освоїти самостійно. Підтримувати потрібний темп навчання без контролю вдається не всім.

Недолік № 2: збільшені витрати часу на спілкування з учнями.

При введені дистанційного навчання як основної форми вивчення матеріалу, повинен існувати засіб зв’язку між вчителем та учнем. Найчастіше це електронна пошта чи інші системи обміну повідомленнями «Вайбер», «Телеграм», «Вотсап».  Але вони є неефективними,  тому що чимало учнів, які надсилають виконані завдання, потребують роботи над помилками. Вірші здаються у форматі онлайн або відеозапису.  Крім того, учні в разі необхідності отримують індивідуальну онлайн-консультацію.

Недолік № 3: втрата інтересу до навчання.

Чимале значення у навчанні та в інтересі до нього грає атмосфера,  у якій знаходиться учень. Найчастіше він знаходиться вдома, отже, атмосфера домашня, вона не підходить через збільшення факторів, які можуть відволікати від навчального процесу (наприклад, дехто з членів сім’ї відволікає під час уроку).

Недолік № 4: проблема ідентифікації та академічна недоброчестність.

Дистанційне навчання надає більше можливостей для фальсифікації результатів (виконання завдань іншою людиною). Контроль знань також  є важливою частиною при вивчені матеріалу. При використанні технології дистанційного навчання важче слідкувати за цим, так як у здобувачів освіти з’являється багато можливостей щодо списування та використання заборонених під час контролю засобів.

Недолік № 5: нестача практичних вмінь та навиків.

Досить проблемно якісно організувати дистанційні заняття, на яких передбачена велика кількість тренувальних вправ. Навіть найсучасніші комп’ютерні тренажери не замінять формування навичок грамотного письма.

Недолік № 6: розвиток комунікабельності.

При дистанційному навчанні особистий контакт здобувачів освіти одне з одним мінімальний, а то і цілком відсутній. Тому така форма навчання не підходить для розвитку комунікабельності, впевненості, навичок роботи у команді.

Отже, дистанційна форма навчання – це потужна інноваційна технологія, яка має як переваги так і недоліки.

Дистанційне навчання – це не альтернатива очному навчанню. Безумовно, діти мають ходити до школи, соціалізовуватися, спілкуватися, вчитися і розвиватися. Жодний розумний електронний засіб не може замінити вчителя-людину. Проте сучасні педагоги мають бути готовими до форс-мажорних обставин і володіти методикою дистанційного навчання, яка зараз тільки розвивається.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Hermit God
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
10640
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку