Перевернутий клас:покрокова інструкція для вчителя

Про матеріал
У статті розкрито сутність технології «перевернутий клас» . Проаналізовано необхідність застосування даної технології навчання на уроках з різних предметів в загальноосвітніх навчальних закладах.
Перегляд файлу

Перевернутий клас:
покрокова інструкція для вчителя

 

Що  ж таке перевернуте навчання?

 По - перше – це методика 21 ст. На Заході класи перевертаються впродовж 15 років. По - друге – це  можливість отриману інформацію трансформувати, перевести з когнітивного рівня на конструктивний, діяльнісний.

 По третє: технологія змішаного навчання,яка поєднує стаціонарне навчання (в класі) з онлайн навчанням (через інтернет).

 

Педагогічний словник стверджує:

 Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.

 

З історії

 У 2007 році  цей принцип був запропонований учням Вудландської школи в штаті Колорадо (США) двома вчителями природничих наук — Джонатаном Бергманом та Аароном Самсом. Вони почали створювати короткі відеоподкасти з матеріалами лекцій, які учні мали переглядати вдома. Уроки ж присвячувались лабораторним роботам, а також відповідям на питання від учнів.

Ідея «перевернутого навчання»

 Ідея «перевернутого навчання» полягає в попередньому ознайомленні учнів удома з новим навчальним матеріалом за підручником чи відео-аудіо-матеріалом,  а на уроці — короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування тощо.

  Пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від таких прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються  елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.

Педагогіка співпраці:Вчитель- учень

 

На уроці роль вчителя залишається основною. Однак його діяльність спрямована на координацію навчання, здійснення консультативної допомоги, створення навчально- проблемної ситуації для пізнавально- дослідницької діяльності. Учитель –наставник. Він забезпечує активізацію пізнавальної діяльності, здійснює індивідуальний підхід. Учень  вчиться пов’язувати різнопланові проблеми навчання в обговореннях, дискусіях, іграх, експериментах, використовує гаджет як інструмент навчання. Учень вчиться у власному темпі, розвиває навички з ІКТ і партнерської взаємодії.

 

 

 

Модель  уроку

 

Не існує єдиної моделі уроку. Перевернутий клас - термін  широко використовують для опису структури практично будь-яких занять, які будуються на  перегляді попередньо запам’ятованої  лекції з подальшим обговоренням у класі.  Та все ж, можна виділити дві  моделі сценарію уроку:

1 модель- домашній перегляд однієї або кількох лекцій (5-7 хв кожна, відео,презентація або текст). Між лекціями можуть бути паузи для перевірки засвоєного.   В класі по  даній лекції : складають ментальну карту(coggle.it),працюють над завданням робочого листа,створюють інфографіку,плакати, анімацію;працюють в групах;здійснюють дослідження;конструюють нові поняття і зв’язки тощо.

 

2 модель  за основу бере  теорію циклів Девіда Колба.


Модель Колба - теорія психолога навчання дорослих Девіда Колба , присвячена поетапному формування розумових дій. Вона в різних варіаціях широко застосовується в ході інтерактивних уроків. Цикл накопичення особистого досвіду, обмірковування, роздуми і дії.

 

 Структура уроку

 1.Мотивація

Починається урок  з досвіду, а не з оголошення теми, як на традиційному уроці. Для практики підійдуть: листи, матеріали для створення брошур чи буклетів,  документи тощо. Мета: пробудити інтерес через практичну діяльність,щоб вони отримали практичний досвід.

2. Закріплення

 Мета: закріплення теорії: відео,презентація, текст,гіперссилки,хмарки слів.

3. Вивчення нового матеріалу

 Формування компетенцій. Для учнів було достатньо свободи. Тепер вони мають  зв’язати той досвід,що отримали і теорію,яку почули і видати у вигляді : карти понять,фіксації ключових слів,схем ,хмарки слів тощо.

Мета: осмислити досвід через теорію, що отримали.

4. Оцінювання

 Демонстрація досвіду:  інсценування,навчаючи інших, створення власної виставки, створення нового матеріалу, тексту.  Робота в групах: мозковий штурм,перевірка себе за допомогою тесту, моделювання ситуації, демонстрація відео, обговорення.

Мета: вивчили, осмислили, примінили.

 

Ключові моменти уроку

1. Учень активний

2. Вчитель творчий

3.Всі навчальні матеріали доступні

4.  Контент( це будь-яке інформаційне наповнення чого-небудь (картинки, текст, схеми,відеоролики.) дає відповідь на запитання: навіщо це учням?Чого вони можу досягнути?

5.  Дебрифинг - підведення підсумків уроку. Заключний етап уроку, на якому зазвичай вчитель запитує, що було ефективно на уроці, що - ні, збирає побажання, зауваження, і в підсумку узагальнює пройдене і спонукає до подальшого самостійного і більш глибокого вивчення матеріалу.

Карта  для дебрифінгу

1. Я зрозумів,що….

2.  Мені сподобалося….

3.  Мені  пригодиться….

4.  Я б змінив….

5. Питання,на які бажаю знайти відповідь….

6.Я не зрозумів….

 

Для того,щоб такий урок реалізувати необхідно пам’ятати про поради та враховувати  труднощі та перешкоди.

Практичні поради

1.Визначити ключові цілі уроку(від простих до складних).

2.Вибудувати схему розповіді. При цьому дати відповідь на запитання:

- Що зможуть зробити учні з цією інформацією?

-Які види діяльності допоможуть закріпити матеріал?

-Чи зможуть учні розширити знання за допомогою практики: дискусії,проєктів…

-Як можна  організувати і контролювати спільну роботу в класі?

- Як можна закріплені знання використати в різних ситуаціях?

3. Під час підготовки відео або презентацій подавати матеріал стисло, пояснювати  змістовно, закінчувати швидко.

4. Можливі такі  пункти: прочитай, запам’ятай,склади, подивись,захоплюйся, ознайомся.

5. Розвивати власну творчість

6.Постійно розвиватися. При «перевернутому навчанні» вчитель  має бачити рівень успішності кожного в процесі виконання практичних завдань,щоб вчасно допомогти.

 

Труднощі

  •  НЕ всі підготують домашнє завдання. Для таких учнів на уроці провести індивідуальне пояснення,включити в роботу груп.
  • Не всі мають доступ до технічних засобів навчання
  •  Реакція батьків ( Необхідно  інформувати батьків. Вони перші союзники)
  •  Можлива дезінформація . Тому давати конкретні посилання на конкретні джерела,гіперссилки
  •   Володіння ІКТ
  •    Перехід до перевернутого навчання триває від 2 до 5 років
  •   Не у всіх класах можлива така форма навчання

 У контексті «перевернутого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома, коли і звичайне домашнє завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть, єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відео уроки, відео лекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві

Основна перешкода:

На жаль, в умовах української школи  використання лише підручників і робочих зошитів не є повною концепцією «перевернутого навчання, але такий підхід з попереднім переглядом удома нового матеріалу в підручнику є поки що найбільш реальним в  сучасних умовах.

Поради щодо використання підручників:

  •   використання лаконічних (не більше 5-6 сторінок на урок) підручників;
  •    попереднє ознайомлення учнів із новим навчальним матеріалом удома;
  •    на уроці — короткі пояснення нового навчального матеріалу за текстом підручника;
  •    оцінювання знань і навичок учнів при виконанні практичної роботи;
  •    проведення на кожному уроці формування та перевірки навичок, що базуються на матеріалі поточного уроку;
  •   виставлення оцінок як сукупної за знання теорії та практичні навички;
  •    дозвіл на використання учнями інформаційних матеріалів під час роботи;
  •    запровадження засобів унеможливлення й невигідності списування;
  •    індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт.
  •   підготовка таких рубрик: «прочитай», «проаналізуй», «запам’ятай». « подивись», « склади», « перефразуй» тощо

 

Практика показує,що технологія «перевернутого навчання»  дає змогу істотно покращити показники успішності,але  вибір за  вчителем. Адже   підготовка сценарію уроку вимагає від вчителя затрати часу, знання ІКТ, творчості,  поглиблення  знань( учні можуть задати різнопланові запитання),вміння конструювати і перебудовувати урок тощо. У контексті «переверненого навчання» виникає чимало запитань. На мою думку, єдиний спосіб вирішення зазначеної проблеми полягає в тому, щоб матеріали, які використовуються в зазначеній технології були цікавими та насиченими.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Петров Сергій
    Дякую за досконале вивчення, оформлення та подання даної методики.. Сьогодення вимагає її застосування мабуть у кожному навчальному закладі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коноваленко Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 травня 2021
Переглядів
3706
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку