Ціннісно-орієнтаційна діяльність
Диспут. 9 клас
Справжнє кохання в юнацькому віці: реальність чи ілюзія?
Мета диспуту: З’ясувати що таке кохання, як воно проявляється і яку роль відіграє у житті підлітка. Визначити які фактори впливають на розвиток підліткових стосунків. Навчитися відрізняти любов та закоханість.
Підготовчий етап:
- сформувати організаційну групу
- дати завдання по підготовці до диспуту (оформити приміщення, підготувати роздатковий матеріал, підготувати обладнення для перегляду фільму)
- вибір ведучого та підготовка його до проведення диспуту (ознайомлення з тематикою, літературою та запитаннями диспуту.)
Основний етап:
1. Вступ. Оголошення теми та мети диспуту: Справжнє кохання в юнацькому віці: реальність чи ілюзія?
Слово ведучого:
ВІКАМИ ПРО КОХАННЯ СКЛАДАЛИ ВІРШІ, ОСПІВУВАЛИ ЦЕ ПОЧУТТЯ У МУЗИЧНИХ ТВОРАХ, ВОНО НАДИХАЛО НА ГЕРОЇЧНІ ПОДВИГИ ТА ШТОВХАЛО ЛЮДЕЙ НА НЕЙМОВІРНІ ВЧИНКИ. ВІДОМИЙ ПИСЬМЕННИК ОНОРЕ ДЕ БАЛЬЗАК ПРО КОХАННЯ ГОВОРИВ ТАК : «КОХАННЯ – ЄДИНА ПРИСТРАСТЬ, ЩО НЕ ВИЗНАЄ НІ МИНУЛОГО, НІ МАЙБУТНЬОГО».
Сього ми з вами зібралися, щоб провести диспут на таку актуальну для підлітків тему, як кохання. ЗВЯСУВАТИ ЩО ТАКЕ КОХАННЯ, ЯК ВОНО ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ І ЯКУ РОЛЬ ВІДІГРАЄ В ЖИТТІ ПІДЛІТКА. ВИЗНАЧИТИ ЯКІ ФАКТОРИ ВПЛИВАЮТЬ НА РОЗВИТОК ПІДЛІТКОВИХ СТОСУНКІВ. НАВЧИТИСЯ ВІДРІЗНЯТИ ЛЮБОВ ТА ЗАКОХАНІСТЬ.
Як ви вважаєте, що таке кохання?
Кохання – виключно складний об’єкт як для психологічного, так і для будь-якого іншого аналізу. Про кохання сказано багато – частотні словники сучасних мов засвідчують, що це одне з найуживаніших слів. При цьому все сказане є правильним хоча б для кого-небудь.
Більше, ніж будь – якому іншому почуттю, коханню притаманна внутрішня мінливість, динаміка. Мається на увазі не історична змінюваність цього почуття, а динаміка кохання однієї особистості.
2. Перегляд фільму
Слово ведучого:
Так, ви всі маєте рацію, кохання це складний процес. Як ви вважаєте де вперше людина закохуеєть? Зазвичай і школі. Тому пропоную зараз переглянути фільм («10 причин моєї ненависті») про таких як ми підлітків та звясувати що ж таке кохання.
3. Обговорення питань
Слово ведучого:
Я ДУМАЮ ВАМ, ТАК ЯК І МЕНІ, СПОДОБАВСЯ ФІЛЬМ. А ТЕПЕР ДАВАЙТЕ ТРОХИ ПОСПІЛКУЄМОСЯ.
1. Висловіть свої враження від фільму. Що сподобалося, а що навпаки?
2. Прокоментуйте цитату з фільму, який ви преглянули.
«Є різниця між подобається та люблю. Мені подобаються мої чоботи, але я люблю свій рюкзак.» На вашу думку, про яку любов йдеться мова?
3. Прочитавши статтю про твердження Ериха Фромма, поміркуйте, чи згодні ви з його висновками? (роздатковий матеріал)
«Американський психолог Ерих Фромм писав, що коли в людині розвивається почуття індивідуальності, йому недостатньо присутності батьків. У ньому зростає потреба в єднанні ще з із кимось. Але приваблення однієї людини до іншої, інтерес до неї - це ще не кохання. Кохання утворює вищий рівень відносин людини з людиною. Вона виявляється як прагнення випробувати радість, відбиту від радості коханої любої людини.»
4. Як на вашу думку характеризується справжнє кохання?
5. Прокоментуйте цитату з фільму.
«Подивись на неї, як вона посміхається, подивись у її очі, вони ж такі чисті. Ти нічого не розумієш!», «Я розумію, що це принцеса, яка виставляє себе на показ, щоб такі як ми хлопці зрозуміли – нам нема на що розраховувати.»
Старшокласники, так само як і підлітки, схильні наслідувати один одному і самостверджуватися в очах однолітків за допомогою дійсних або уявних "перемог". Не тільки не лише у середніх, але і в старших класах легкі закоханості нагадують епідемії: як тільки з'являється одна пара, тут же закохуються всі інші. Причому багато хто одночасно захоплюється однією і тією ж найбільш популярною в класі дівчинкою (або хлопчиком).
6. В кого закохуються дівчата та хлопці? Як це проявляється? Чи можете навести приклади зі свого життя?
Дівчатка, як правило, вперше закохуються в акторів, героїв, вчителя фізкультури або відмінника з класу, - вибір абсолютно непередбачуваний.
Перша закоханість хлопчика не настільки жорстко прив'язана до віку, але до 13 років хоч по разу закохувалися переважна більшість хлопчиків. Зовні платонічні переживання нерідко виявляються в збиранні портретів "героя" або предметів, що належать йому. Якщо об’єкт закоханості досяжний, здійснюються безглузді, раптові витівки з метою звернути на себе увагу. Любовні записки і ніжні листи бувають дуже наївними і, в той же час, надмірно відвертими, просто по незнанню правил пристойності дорослих. До речі, в більшості своїй ці твори нікому не відправляються і або знищуються, або накопичуються в затишному місці.
7. Тривалість кохання. Розкажіть про свій досвід, скільки тривала закоханість та які стадії ви проходили?
Учені підрахували, що в середньому одна юнацька закоханість продовжується 12 - 14 днів. Але в цей короткий термін вміщається безліч подій: підліток вибирає, в кого закохатися, відшукує привабливі риси в обранці, знаходить шляхи для знайомства і зближення, підтримує відносини, демонструючи свої позитивні якості, нарешті переживає закінчення відносин. Адже це ціле життя! І дуже добре, що таке відбувається - людина в легких умовах набирається досвіду який дуже стане в нагоді йому, коли все стане дуже серйозно.
8. Які емоції ви відчували?
При захопленні, закоханості і любові ми відчуваємо схожі емоції і відчуття. Проте розрізнити їх все-таки можна, і кращий порадник в цьому - час. Закоханість може протікати довго, і здається, що це саме та людина, з якою хочеться пов'язати своє життя. Але проходить час, і люди залишаються просто добрими друзями. Тому порада старших "не поспішати" не позбавлена здорового глузду.
9. Які за віком хлопці подобаються дівчатам? Чому так відбувається?
«Дівчата почувають себе у спілкуванні з юнаками вільніше і впевненіше, ніж юнаки з дівчатами.» Прокоментуйте твердження.
У стосунках з ровесницями хлопці, зазвичай, соромливі і скуті. Тому дівчата часто дивляться на них зверхньо. В процесі опитування близько 90 % дівчат цього віку визнали втрату інтересу до своїх однокласників і посилення його до старших хлопців. У них домінує потяг до закоханості. Вони все більше усвідомлюють вплив на юнаків власної привабливості. Виникає пролом у психологічному бар’єрі між статями і з’являються тріщини в почутті „жіночого патріотизму”; вперше виявляється схильність до дипломатичної еквілібристики. Все сильніше дівчата бажають подобатися, все менш агресивно вони відкидають залицяння хлопців. У хлопців-однокласників ця потреба ще не виражена. Проте всі вони перебувають у владі потреби кохати, і романтика цього почуття не припускає думок про сексуальність. При цьому хлопці дуже рідко розраховують на взаємність, у той час як дівчатка, хоч і пасивно, але домагаються почуття у відповідь. Взаємини між хлопчиками і дівчатками, що набувають у період 13–14 років особливого характеру, поступово розвиваються в міцну й тривалу взаємоповагу за умови, що у виховній роботі враховуються особливості їх статевого розвитку. Романтична симпатія викликає бажання і прагнення бути кращим, спонукає зробити приємне, допомогти, захистити. Вона стає одним із мотивів самовдосконалення.
10. Що так дійсна або справжня любов у підлітковому віці?
Дійсна любов у підлітковому віці зустрічається вкрай рідко, оскільки фізіологічне дорослішання наступає швидше інтелектуального. Частіше в підлітків трапляється закоханість або захоплення. Прагнення виглядати дорослими викликає відповідне поводження: залицяння й прояв інтересу до протилежної статі, записки, перше побачення, перший поцілунок. Але далеко не завжди це поводження диктується власними потребами, тим більше духовними.
11. Яка роль побачень відіграє у житті підлітка?
Побачення в ранній юності забезпечують задоволення багатьох важливих соціально-психологічних потреб особистості. До таких потреб передусім належать:
1) можливість розважитися, повеселитися з ровесниками протилежної статі;
2) прагнення соціалізуватися, пізнати представника протилежної статі, оволодіти відповідними способами міжособистісної взаємодії;
3) бажання підвищити свій статус у групі ровесників, з'явившись серед них зі своїм хлопцем чи дівчиною;
4) можливість установити стосунки з представниками протилежної статі для вибору дружини чи чоловіка;
5) набуття сексуального досвіду або одержання сексуального задоволення;
6) прагнення знайти друга протилежної статі, з яким можна спілкуватися та мати спільні інтереси;
7) встановлення тісних, глибоко особистісних стосунків з людиною протилежної статі з метою самовираження.
12. Як ви вважаєте, яка роль в любовних відносинах грають уявлення про те, якою повинна бути кохана людина, які служать як би еталоном вибору і критерієм його оцінки?
У соціальній психології із цього приводу є три гіпотези:
1) Ідеальний образ коханого передує образу реального об'єкту, спонукаючи особу шукати того, хто б максимально відповідав цьому образу. У молодих людей цей ідеальний образ розпливчатий і містить безліч нереалістичних деталей;
2) Несвідома ідеалізація предмету любові якому приписуються бажані риси незалежно від того, який він насправді;
3) Властивості реального об'єкту любові визначають ідеал закоханого.
12. Яку роль відіграють батьки, школа та друзі у стосунках між підлітками? Чи можете ви привести приклади ситуацій з життя?
Узагальнення та підбиття підсумків диспуту:
Слово ведучого:
ДЯКУЮ ВСІМ ЗА ВАШУ АКТИВНІСТЬ, ТА ЗА ТЕ, ЩО НЕ ПОБОЯЛИСЬ ВИСЛОВЛЮВАТИ СВОЮ ДУМКУ НА ТАКУ ОСОБИСТУ ТЕМУ.
ЩОБ ПІДБИТИ ПІДСУМОК НАШОГО ДИСПУТУ, ПРОШУ ВАС ВІДПОВІСТИ НА ТАКЕ ПИТАННЯ:
Як ви вважаєте, справжнє кохання в юнацькому віці: реальність чи ілюзія?