Зелена Лариса Євгенівна,
вчитель початковихкласів
Соледарської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №13,
спеціаліст «вищої категорії», «старший учитель»
Перевірка мовних знань і вмінь з української мови, 4 клас
Мовна тема 1. Іменник
Варіант 1
1. Познач правильне твердження. Іменник вказує на:
а) дію предмета; б) ознаку предмета; в) назву предмета.
2. Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.
У даному реченні іменниками є:
а) калинонька, молодіє, лози;
б) явір, кругом, верболози;
в) калинонька, явір, верболози, лози.
2.Яке закінчення мають подані іменники в орудному відмінку однини:
гай, іній, Юрій:
а) ом; б) ем; в) єм.
4. У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками?
а) У називному і знахідному; б) у називному; в) в усіх, крім називного.
5. Запиши іменники в орудному відмінку однини: ніжність, кров, річ, тінь.
6. Спиши речення, вставляючи пропущені закінчення.
Берег заріс очерет… . Мій дідусь працює сторож… . Під круч.. в’ється річечка. За ліні… горизонту сховався катер.
7. Іменники, подані в дужках, постав у потрібній формі. Визнач їх відмінок.
Немає (лід). Багато (сіль). Загуркотіло в (поле).
8. Випиши іменники. Визнач їх число, рід, відмінок.
Калина любить рости у лузі, біля верби та черемхи. Весною калина розквітає і стає гарною, мов дівчина в білому вбранні.
Варіант ІІ
1. Познач правильне твердження.
Слова, що позначають назву предметів, називаються:
а) прикметниками; б) дієсловами; в) іменниками.
2. На узліссі довелося наполохать Лесі лося.
У даному реченні іменниками є:
а) узліссі, Лесі, лося; б) довелося, Лесі, лося; в) на, узліссі, лося.
3. Яке закінчення мають подані іменники в орудному відмінку однини:
кінь, ніж, калач:
а) -ом, б) -ем , в) -єм
4.У яких відмінках іменники ніколи не вживаються з прийменниками?
а) у знахідному і називному; б) у місцевому; в) у називному.
5. Запиши іменники в орудному відмінку однини:
юність, любов, ніч, молодь.
6. Спиши речення, вставляючи пропущені закінчення.
Володя завів годинник ключ.. . За га.. в’ється річечка. Сонце з’явилося над горизонт.. . Мене пригостили груш.. .
7. Іменники, подані в дужках, постав у потрібній формі. Визнач їх відмінок.
Біля теплої (піч). На теплій (піч). Намело багато (сніг).
8. Випиши іменники. Визнач їх число, рід, відмінок.
Ягоди калини люблять і люди, і птахи. Коли в домі свято, посередині столу кладуть їх.
Мовна тема 2. Займенник. Числівник
Варіант І
1. Займенник — це:
а) частина мови, що вказує на предмет, але не називає його;
б) частина мови, яка називає предмет;
в) службове слово.
2. У якому рядку записані тільки займенники?
а) Один, я, ви, вона, дерево;
б) я, ти, вона, воно, ми, ви, вони;
в) він, птах, шість, п’ятий.
3. Займенники з прийменниками пишуться:
а) окремо;
б) разом;
в) разом або окремо.
4. До 1-ї особи належать займенники:
а) ти, ви, вас;
б) я, ми, мене, нас;
в) він, вона, воно, вони.
5. Утворіть і запишіть словосполучення словами: 9 (зошит), о 16 (година), 5 (брат), 18 (сестра).
6. Запишіть приклади словами, вживаючи прийменники від, до.
90 – 37 = 53 65 + 96 = 161
7. Випишіть займенники. Визначте їх особу і число.
Про що співаємо ти і я? Про маму і про мир.
8. Поставте займенники у потрібному відмінку, запишіть словосполучення.
Усміхнувся до (вона), згадав про (він), радію за (вона).
Варіант ІІ
1. Що таке числівник?
а) частина мови;
б) частина слова;
в) цифра.
2. Особові займенники відповідають на ті самі питання, що й:
а) дієслово;
б) іменник;
в) прикметник.
3. До 2-ї особи належать займенники:
а) ти, ви, вас;
б) я, ми, мене, нас;
в) він, вона, воно, вони.
4. Числівник 16 пишеться правильно так:
а) шіснадцять;
б) шіснадцят;
в) шістнадцять.
5. Утворіть і запишіть словосполучення словами:
9 (парта), о 14 (година), 5 (вікно), 11 (зошит).
6. Запишіть приклади словами, вживаючи прийменники від, до.
90 – 56 = 34 68 + 12 = 80
7. Випишіть займенники. Визначте їх особу і число.
Хліб ми їмо з вами кожного дня. А як роблять хліб, ви, мабуть, не знаєте?
8. Поставте займенники в потрібному відмінку, запишіть словосполучення.
Дивитися на (ми), приходити до (ти), розсердився на (ви).
Мовна тема 3. Дієслово
Варіант І
1. Позначте правильне твердження.
а) У реченні дієслово найчастіше є підметом;
б) у реченні дієслово найчастіше є присудком;
в) у реченні дієслово найчастіше є другорядним членом.
2. Позначте групу слів, яка складається тільки з дієслів неозначеної форми.
а)Дружать, вивчають, говорять;
б) дружить, вивчає, говорить;
в) дружити, вивчати, говорити.
3. Позначте групу дієслів теперішнього часу.
а) Малював, перечитає, літає;
б) говорить, слухає, співає;
в) бажає, іде, біжить.
4. Вибери правильне твердження: Не з дієсловами пишеться
а) через рисочку ;
б) окремо;
в) разом;
5. Прочитай. Випиши дієслова теперішнього часу. Визнач їх особу та число.
У високій траві ростуть лісові дзвіночки. Я дуже люблю ці квіти. Їх ніжний запах приваблює бджілок. Дивишся на них і радієш!
6. Від поданих дієслів утвори дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів.
Малювати, грати, хворіти.
7. З’єднай слова з відповідними синонімічними висловами.
червоніти • • лускати зі сміху
базікати • • пекти раків
реготати • • молоти язиком
8. Спиши. Встав пропущені дієслова. Добери заголовок.
Сірі хмари … небо. … холодний вітер. … сильний дощ. … грім. Від вітру … додолу дерева і кущі. По тротуарах … річки води.
Варіант ІІ
1. Позначте правильне твердження.
а) Початковою формою дієслова є майбутній час;
б) початковою формою дієслова є неозначена форма;
в) початковою формою дієслова є теперішній час.
2. Позначте групу слів, яка складається тільки з дієслів неозначеної форми.
а)Працюють, думають, знають;
б) працювати, думати, знати;
в)працювали, думали, знали.
3. Позначте групу дієслів теперішнього часу.
а) Купую, бачив, спить;
б) будує, вчиться, біжить;
в)забуде, скаже, стриже.
4.Вибери правильне твердження: Найчастіше у реченні дієслово пов’язане з :
а)прикметником ;
б) іменником ;
в)числівником ;
5.Випиши з тексту дієслова. Визнач їх особу та число.
Навесні рясно цвітуть сади. Гудуть джмелі, весело щебече соловейко. Я люблю його спів. Сидиш, слухаєш. Краса!.
6. Від поданих дієслів утвори дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів.
Співати, читати, кричати.
7. З’єднай слова з відповідними синонімічними висловами.
зазнаватися • • літати у хмарах;
фантазувати • • шкірити зуби
сміятися • • задирати носа
8. Спиши. Встав пропущені дієслова. Добери заголовок.
… весна. … від зимового сну. … лагідне сонечко. … зелені листочки. … дзвінкоголосі пташки.