Період 1964 – 1985 рр. – це період «застою» чи роки матеріального добробуту і благополуччя?

Про матеріал
Ми закінчили вивчати тему «Україна в період 1965 – 1985 рр.» З позицій сьогоднішнього дня післяхрущовське двадцятиріччя в Україні пройшло під знаком поглиблення кризи радянського суспільства, що поширилася на всі сфери життя – політику, економіку, соціальні відносини, ідеологію, культуру – і перетворилася у всеохоплюючу, системну кризу. Але є і інша точка зору. Люди старшого і середнього покоління згадують ці роки як найкращі в своєму житті, роки матеріального добробуту і благополуччя. І Тому мета нашого уроку така: розглянути період 1964 – 1985 рр. під різними кутами зору – позитивне і негативне
Перегляд файлу

Урок історії України в 11 класі

Тема. Україна в період загострення  кризи радянської системи

(середина 60-х  - початок 80-х років XX ст.)

Даний урок завершує вивчення теми. Це урок узагальнення і систематизації набутих знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• аналізувати становище України в складі Радянського Союзу в період 1964 – 1985 рр.;

• висловлювати різні точки зору на даний період історії, співставляти їх;

• набути навичок участі у визначенні та аргументуванні своєї позиції щодо історичних подій;

• сформувати власне ставлення до подій того часу;

•висловлювати свою думку  стосовно необхідності змін в СРСР в цей період та в чому їх суть.

Тип уроку: Урок – диспут.

Обладнання: підручник, хрестоматія, стінна карта «Україна у період «застою»

(1964 – 1985), папір, маркери, дошка, крейда.

План і методи проведення уроку.

  1.          Мотивація (ознайомлення з епіграфом та девізом уроку).
  2.       Представлення теми уроку та очікуваних результатів.
  3.    Постановка проблемного питання: «Період 1964 – 1985 рр. – це період «застою» чи роки матеріального добробуту і благополуччя?»

Основні питання:

1.Економічне становище. Рівень життя народу.

2.Політико – ідеологічна криза.

3. Екологічна криза.

4. Моральна криза суспільства.

 

Клас об’єднано в 4 групи, які дані питання представляють з двох точок зору.

П’ята група, аналітики, голосують кольоровими картками за ту точку зору, яка їм

 видається більш переконливою.

IV. Робота в групах.

V. “Мозковий штурм» (пошук відповіді на питання: «Що робити? Шляхи виходу з кризи»).

VI. Рефлексія (усвідомлення результатів уроку).

 

Хід уроку.

Цитати: 1)«Дефіцит і черги – візитна карточка «застою». 2) «Головний козир – стабільність!» 3) «Та атмосфера не гнітила, бо не знали, що можна жити інакше».

Учитель. Ми закінчили вивчати тему «Україна в період 1965 – 1985 рр.» З позицій

сьогоднішнього дня післяхрущовське двадцятиріччя в Україні пройшло під знаком поглиблення кризи радянського суспільства, що поширилася на всі сфери життя – політику, економіку, соціальні відносини, ідеологію, культуру – і перетворилася у всеохоплюючу, системну кризу.

 Але є і інша точка зору. Люди старшого і середнього покоління згадують ці роки як найкращі в своєму житті, роки матеріального добробуту і благополуччя. І

переконати їх в протилежному важко. Вони жили тодішнім днем, вірили в світле майбутнє для своїх дітей, отримували зарплату, купляли дешеві продукти і не запитували: за рахунок чого це і чи надовго вистачить. Вони вірили, що так буде завжди. Адже їм зі шкільної парти «вбивали» в голову як одну з переваг радянського способу життя – впевненість в завтрашньому дні. Ми не можемо не враховувати думку цих людей.

Тому мета нашого уроку така: розглянути період 1964 – 1985 рр. під різними кутами зору – позитивне і негативне. Але не ставиться завдання нав’язати опонентам своє переконання. У нас представлені обидві точки зору: інформаційний центр представляє позитивну оцінку даного періоду історії як періоду «матеріального статку і благополуччя». А чотири малих робочих групи  спробують довести прояви кризових явищ в усіх сферах розвитку суспільства і відповідність даному періоду назви «застій». Аналітики дадуть оцінку роботи даних груп.

Початок обговорення.

1.Економічне становище. Рівень життя народу.

Учитель наводить цитату. «На прапорі нашої партії, яка існує для народу і служить народу, написано : «Все для блага людини, все в ім’я людини». Наші досягнення служать людям. І кожен із нас відчуває це на собі, в житті своєї сім’ї».

(Газета «Известия», 1979 р., 18 грудня).

Надається слово інформаційному центру (презентація 1).

Учитель наводить цитату: «В цілому 70 – ті роки можна оцінити як великий крок у розвитку народного господарства країни, всіх союзних… республік… І сьогодні, оглядаючись на минулі роки, ми з цілковитою підставою можемо сказати: гігантську виконано роботу. Сильнішою,багатшою, кращою стала наша велика Батьківщина». (Зі звітної доповіді Генерального Секретаря ЦК КПРС Л. Брежнєва

XXVI з’їздові КПРС 23 лютого 1981 р.)

Група 1.Представляє кризові явища в соціально – економічній сфері (презентація 2) 

Обмін думками з інформаційним центром.

Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.

2. Політико – ідеологічна криза.

Учитель наводить цитату: «3 листопада мене вивели раніше за інших. У коридорі заставили роздягнутися. Я роздягнувся. Волосенко (начальник служби нагляду)

запитав, чи то правда, що християнин хреститься у воді – я не знав, що відповісти.

Потім наважився і відповів, що так. Мені сказали, щоб  я вийшов на двір. Коли я вийшов на двір, мене облили водою, дали в руки ікону Єрусалимської Божої Матері, що її у мене було відібрано з Євангелієм ще у вінницькій тюрмі, заставили

стояти перед в’язнями… Дехто з віруючих почав плакати і вголос молитися – за

«сочувствіє» бандерівцю, їх на місці й побили.

 8 грудня 1972 року я прибув у спецлікарню… Сичовка…За період 1963 – 1973рр. у Сичовці було вбито або закатовано 475 осіб.» (З відкритого листа правозахисника Й. Терелі голові КДБ СРСР Ю. Андропову).

Група 2. Представляє кризові явища в політиці та ідеології (презентація 3).

 Обмін думками з інформаційним центром.

Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.

3. Екологічна криза.

Учитель. У Конституції СРСР, прийнятій у 1977 році, вперше в світі було записано:

«В інтересах нинішнього і майбутнього поколінь в СРСР здійснюються необхідні заходи для охорони і науково обґрунтованого, раціонального використання землі та її надр, водних ресурсів, рослинного і тваринного світу, для збереження в чистоті

повітря і води, забезпечення відтворення природних багатств і поліпшення середовища, яке оточує людину».

Прокоментуйте це. Чи відповідає це дійсності?

Група 3. Представляє кризові явища в екології (презентація 4).

 Обмін думками з інформаційним центром.

Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.

4. Моральна криза суспільства.

Учитель. У суспільстві того часу почала рости соціальна диференціація, яка ґрунтувалася не на трудовому внеску, а на ступені доступу до дефіциту. Вона посилювалась наростанням незаслужених і незаконних привілеїв для деяких категорій партійно – державного апарату. Це загострювало соціальну напруженість

у суспільстві. Природне прагнення людей жити хоч трохи краще в спотвореній

системі розподілу ламало в багатьох традиційні поняття обов’язку, честі, розмивало моральні устої суспільного життя, призводило до зростання злочинності, пияцтва. На початок 80-х років у країні щороку вчинювалося близько

двох мільйонів різних злочинів. Споживання алкоголю на душу населення на цей

час виросло порівняно з 50 – ми роками більш як у 2,5 раза.

Група 4. Представляє кризові явища в моральній сфері життя суспільства (презентація 5).

Обмін думками з інформаційним центром.

Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.

Учитель. Представлені і обговорені обидві точки зору на даний період.

Питання: Хто вважає, що треба провести зміни в цей період? (думку висловлюють підняттям руки).

Вправа «Мозковий штурм»: пошук відповіді на питання «Що робити?»

Пропозиції учнів:

  • перехід від планової до ринкової економіки;
  • розвиток НТР;
  • демократизація суспільства, створення правової держави;
  • зміна відносин «центр – союзні республіки».

Учитель. А тепер уважно перегляньте пропозиції  і визначіться з відповіддю

на питання голосуванням: «Чи реально було реформувати СРСР, зберігаючи його основу – тоталітарний режим?» (Інформаційний центр проводить підрахунок результатів голосування і повідомляє їх).

Рефлексія. Загальні результати голосування аналітиків (повідомляє вчитель).

Питання до учнів:

  • Чи змінив хтось думку під час дискусії?
  • Що найбільше сподобалось під час уроку?

Підсумки уроку. Виставлення оцінок.

Домашнє завдання. Опрацювати  §31 підручника, ст..224 питання 1 –5 усно.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
1356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку