Урок історії України в 11 класі
Тема. Україна в період загострення кризи радянської системи
(середина 60-х - початок 80-х років XX ст.)
Даний урок завершує вивчення теми. Це урок узагальнення і систематизації набутих знань.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• аналізувати становище України в складі Радянського Союзу в період 1964 – 1985 рр.;
• висловлювати різні точки зору на даний період історії, співставляти їх;
• набути навичок участі у визначенні та аргументуванні своєї позиції щодо історичних подій;
• сформувати власне ставлення до подій того часу;
•висловлювати свою думку стосовно необхідності змін в СРСР в цей період та в чому їх суть.
Тип уроку: Урок – диспут.
Обладнання: підручник, хрестоматія, стінна карта «Україна у період «застою»
(1964 – 1985), папір, маркери, дошка, крейда.
План і методи проведення уроку.
Основні питання:
1.Економічне становище. Рівень життя народу.
2.Політико – ідеологічна криза.
3. Екологічна криза.
4. Моральна криза суспільства.
Клас об’єднано в 4 групи, які дані питання представляють з двох точок зору.
П’ята група, аналітики, голосують кольоровими картками за ту точку зору, яка їм
видається більш переконливою.
IV. Робота в групах.
V. “Мозковий штурм» (пошук відповіді на питання: «Що робити? Шляхи виходу з кризи»).
VI. Рефлексія (усвідомлення результатів уроку).
Хід уроку.
Цитати: 1)«Дефіцит і черги – візитна карточка «застою». 2) «Головний козир – стабільність!» 3) «Та атмосфера не гнітила, бо не знали, що можна жити інакше».
Учитель. Ми закінчили вивчати тему «Україна в період 1965 – 1985 рр.» З позицій
сьогоднішнього дня післяхрущовське двадцятиріччя в Україні пройшло під знаком поглиблення кризи радянського суспільства, що поширилася на всі сфери життя – політику, економіку, соціальні відносини, ідеологію, культуру – і перетворилася у всеохоплюючу, системну кризу.
Але є і інша точка зору. Люди старшого і середнього покоління згадують ці роки як найкращі в своєму житті, роки матеріального добробуту і благополуччя. І
переконати їх в протилежному важко. Вони жили тодішнім днем, вірили в світле майбутнє для своїх дітей, отримували зарплату, купляли дешеві продукти і не запитували: за рахунок чого це і чи надовго вистачить. Вони вірили, що так буде завжди. Адже їм зі шкільної парти «вбивали» в голову як одну з переваг радянського способу життя – впевненість в завтрашньому дні. Ми не можемо не враховувати думку цих людей.
Тому мета нашого уроку така: розглянути період 1964 – 1985 рр. під різними кутами зору – позитивне і негативне. Але не ставиться завдання нав’язати опонентам своє переконання. У нас представлені обидві точки зору: інформаційний центр представляє позитивну оцінку даного періоду історії як періоду «матеріального статку і благополуччя». А чотири малих робочих групи спробують довести прояви кризових явищ в усіх сферах розвитку суспільства і відповідність даному періоду назви «застій». Аналітики дадуть оцінку роботи даних груп.
Початок обговорення.
1.Економічне становище. Рівень життя народу.
Учитель наводить цитату. «На прапорі нашої партії, яка існує для народу і служить народу, написано : «Все для блага людини, все в ім’я людини». Наші досягнення служать людям. І кожен із нас відчуває це на собі, в житті своєї сім’ї».
(Газета «Известия», 1979 р., 18 грудня).
Надається слово інформаційному центру (презентація 1).
Учитель наводить цитату: «В цілому 70 – ті роки можна оцінити як великий крок у розвитку народного господарства країни, всіх союзних… республік… І сьогодні, оглядаючись на минулі роки, ми з цілковитою підставою можемо сказати: гігантську виконано роботу. Сильнішою,багатшою, кращою стала наша велика Батьківщина». (Зі звітної доповіді Генерального Секретаря ЦК КПРС Л. Брежнєва
XXVI з’їздові КПРС 23 лютого 1981 р.)
Група 1.Представляє кризові явища в соціально – економічній сфері (презентація 2)
Обмін думками з інформаційним центром.
Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.
2. Політико – ідеологічна криза.
Учитель наводить цитату: «3 листопада мене вивели раніше за інших. У коридорі заставили роздягнутися. Я роздягнувся. Волосенко (начальник служби нагляду)
запитав, чи то правда, що християнин хреститься у воді – я не знав, що відповісти.
Потім наважився і відповів, що так. Мені сказали, щоб я вийшов на двір. Коли я вийшов на двір, мене облили водою, дали в руки ікону Єрусалимської Божої Матері, що її у мене було відібрано з Євангелієм ще у вінницькій тюрмі, заставили
стояти перед в’язнями… Дехто з віруючих почав плакати і вголос молитися – за
«сочувствіє» бандерівцю, їх на місці й побили.
8 грудня 1972 року я прибув у спецлікарню… Сичовка…За період 1963 – 1973рр. у Сичовці було вбито або закатовано 475 осіб.» (З відкритого листа правозахисника Й. Терелі голові КДБ СРСР Ю. Андропову).
Група 2. Представляє кризові явища в політиці та ідеології (презентація 3).
Обмін думками з інформаційним центром.
Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.
3. Екологічна криза.
Учитель. У Конституції СРСР, прийнятій у 1977 році, вперше в світі було записано:
«В інтересах нинішнього і майбутнього поколінь в СРСР здійснюються необхідні заходи для охорони і науково обґрунтованого, раціонального використання землі та її надр, водних ресурсів, рослинного і тваринного світу, для збереження в чистоті
повітря і води, забезпечення відтворення природних багатств і поліпшення середовища, яке оточує людину».
Прокоментуйте це. Чи відповідає це дійсності?
Група 3. Представляє кризові явища в екології (презентація 4).
Обмін думками з інформаційним центром.
Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.
4. Моральна криза суспільства.
Учитель. У суспільстві того часу почала рости соціальна диференціація, яка ґрунтувалася не на трудовому внеску, а на ступені доступу до дефіциту. Вона посилювалась наростанням незаслужених і незаконних привілеїв для деяких категорій партійно – державного апарату. Це загострювало соціальну напруженість
у суспільстві. Природне прагнення людей жити хоч трохи краще в спотвореній
системі розподілу ламало в багатьох традиційні поняття обов’язку, честі, розмивало моральні устої суспільного життя, призводило до зростання злочинності, пияцтва. На початок 80-х років у країні щороку вчинювалося близько
двох мільйонів різних злочинів. Споживання алкоголю на душу населення на цей
час виросло порівняно з 50 – ми роками більш як у 2,5 раза.
Група 4. Представляє кризові явища в моральній сфері життя суспільства (презентація 5).
Обмін думками з інформаційним центром.
Слово аналітикам. Голосують, хто переконливіше виступив.
Учитель. Представлені і обговорені обидві точки зору на даний період.
Питання: Хто вважає, що треба провести зміни в цей період? (думку висловлюють підняттям руки).
Вправа «Мозковий штурм»: пошук відповіді на питання «Що робити?»
Пропозиції учнів:
Учитель. А тепер уважно перегляньте пропозиції і визначіться з відповіддю
на питання голосуванням: «Чи реально було реформувати СРСР, зберігаючи його основу – тоталітарний режим?» (Інформаційний центр проводить підрахунок результатів голосування і повідомляє їх).
Рефлексія. Загальні результати голосування аналітиків (повідомляє вчитель).
Питання до учнів:
Підсумки уроку. Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. Опрацювати §31 підручника, ст..224 питання 1 –5 усно.