Тема10: Практичне заняття№2. Християнська релігія і церква в житті давньоруського (давньоукраїнського) суспільства
Мета: сформувати та закріпити знання учнів про культурну діяльність жителів давньоруського Києва періоду правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого; визначити роль християнської релігії і церкви в житті давньоруського суспільства; познайомити із видатними діячами періоду становлення та розвитку християнської релігії; розвивати вміння аналізувати історичні факти і події, складати історичні портрети видатних діячів православ'я, чітко і логічно висловлювати свої думки, висувати власні припущення; формувати історичну свідомість, прищеплювати відчуття причетності до минулого, бажання більше дізнатися про нього.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник (Гупан Н.М. Історія України: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ Н. М. Гупан, І. І. Смагін, О. І. Пометун. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 224с.), атлас, карта «Київська держава за перших князів», презентація, ноутбук, проектор.
Тип уроку: практичне заняття
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вчитель повідомляє учням тему уроку, його мету та завдання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота із фрагментами з історичних джерел. Гра «Про кого мова, подія, історичне джерело?»
1. І коли ……. прибув у Київ, повелів поскидати кумирів – тих порубати, а других вогню оддати…….. Потім (він) послав посланців по всьому городу, говорячи: «Якщо не з'явиться хто завтра на ріці – багатий, чи убогий – то мені той противником буде». (Володимир Великий, Про хрещення киян, «Повість минулих літ»)
- Як у народі називали Володимира? Чому? (Великий, Сонце Ясне, Святий, Хреститель) (Слайд 3.)
2. І при нім стала віра християнська в Русі розширятися… і монастирі почали з'являтися. І до книг він мав нахил, читаючи їх часто вдень і вночі. І зібрав він писців многих, і перекладали вони з гречизни на слов'янську мову Письмо Святе. І придбав він книги. Що ними поучаються віруючі люди і втішаються ученням Божественного Слова. (Ярослав, Про будівництво монастирів та розгортання книжництва за часів Ярослава, «Повість минулих літ»)
- За що Ярослава народ прозвав Мудрим? Чи згодні ви з цим?
3. Заложив (він) город – великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву Святої Софії, премудрості божої, митрополію, а потім церкву на Золотих Воротах, кам'яну, Благовіщення Святої Богородиці… Після цього звів монастир Святого Георгія (Побідоносця) і (монастир) святої Орини. (Ярослав, Про розвиток архітектури та будівництво монастирів, «Повість минулих літ»)
- Порівняйте вигляд Києва за князів Володимира та Ярослава. Зробіть висновки.(Слайд 4.)
4. Ім'я його було відоме і славне цілій Європі. Усі наймогутніші королі вживали заходів, щоб жити з ним у приязні. Його донька Анна вийшла заміж за французького короля Генріха, друга донька була жінкою норвезького князя; із синів один мав жінку з Німеччини, другий грецьку царівну. Польські князі зверталися по допомогу й опіку до (нього). (Ярослав, І. Крип'якевич про Ярослава Мудрого)
-Яку зовнішню політику проводив Ярослав Мудрий? Чому його прозвали «тестем Європи»?
ІІІ. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
І. Святитель Іларіон – перший митрополит - слов'янин.
Робота в групах з підручником, зображенням та історичним джерелом. Працюючи в малих групах, на основі тексту (ст. 80-82), документів та ілюстрацій дайте відповідь на запитання:
- Чому Ярослав обрав на посаду першого руського митрополита саме Іларіона? (Слайд 5.)
- Чим уславився Іларіон на цій посаді? (Слайд 6.)
- Як Іларіон характеризує Русь у «Слові про закон і благодать»? Що він пропонує? Як Іларіон закликає ставитися до правителів Русі? Чому? (Слайд 7.)
- Як оцінював творчість Іларіона М. Грушевський?
ІІ. Монастирі – осередки святості.
1. Перегляд відео-фрагменту: Виникнення монастирів. (Слайд 8.)
- Коли почали виникати монастирі?
- Хто їх створював?
2. Робота в групах з історичними документами. (Учні отримують роздатковий матеріал про Антонія та Феодосія Печерських. Після ознайомлення письмово (усно) дають відповіді на запитання) (Слайд 9,10)
З «Повісті временних літ»
Антоній прийшов у Київ і став думати, де б йому оселитися. Ходив по монастирях, але не вподобав їх. І став блукати по дебрях і горах, шукаючи собі місця. І вибрався на гору, де Ларіон викопав печерку, і возлюбив те місце, і поселився в ній. І став тут жити, годуючись хлібом сухим, і то через день, і води споживаючи в міру. Копав печеру і не давав собі спочинку ні вдень ні вночі, перебуваючи в трудах невсипущих.
Потім довідалися добрі люди й приходили до нього, приносили все, що треба на споживу йому. І став він скоро відомий як великий Антоній.
Прийшов Антоній до гори і викопав іншу печеру, яка зараз над новим монастирем, і в ній закінчив свої дні, живучи скромно, не виходячи нікуди з печери сорок літ. У ній лежать мощі його і до цього дня. З тих днів і розпочинається Печерський монастир; від того, що жили ченці спершу в печерах, і назвався він Печерським.
1. Хто такі ченці або монахи?
2. Ким був Антоній? Яку роль відіграв в розвитку християнства на Русі?
3. Чому Київський монастир називається Печерським?
З «Повісті временних літ»
… Після того було поставлено ігуменом Феодосія. І коли жив Феодосій у монастирі й приймав усіх прочан, хто приходив до нього, – прийшов до нього і я, слабий недостойний раб, і прийняв він мене, а було мені від роду тоді сімнадцять літ. Написав я се і визначив, у який рік почався Печерський монастир і ради чого називається він Печерським…
«…Ми ж розпочнемо знову оповідь про святого цього отрока. Ріс тілом і душею, прагнув до любові Божої, ходив щодня у церкву Божу, слухаючи божественні книги з великою увагою. Ще ж і до дітей, що гралися, не наближався, як у них у звичці є, а нехтував грою їхньою. Одяг його був старий і в латках. І багато раз умовляли його батьки одягти чистий одяг і піти гратися з дітьми. Він же цього не слухав, а хотів бути, як один із найубогіших. До того ж велів віддати його на навчання божественним книгам до священика, як і зробили. І швидко вивчив він усю грамоту, і всі дивувалися з премудрості й розуму дитини і з швидкості її навчання. Про покору і смирення його хто розповість, якими славився в ученні своєму не лише перед вчителями своїми, а й перед всіма, що вчилися з ним…»
1. Ким був святий Феодосій?
2. Про що свідчить опис монаха «одяг його був старий і в латках», «хотів бути, як один із найубогіших»?
3. Перегляд відео-фрагменту: Заснування Києво-Печерського монастиря. (Слайд 11)
1. Як звали відомих ченців Києво-Печерського монастиря?
2. Яке значення монастирів у житті давньоруського суспільства? Поясніть на прикладі Києво-Печерського монастиря?
ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ
Завершіть твердження:
«Сьогодні я дізнався (дізналась) ... »
«Найцікавішим для мене виявилося …..»
«Я здійснила (здійснив) для себе нові відкриття … »
VІ. ДОМАШНЄЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал з вивченої теми та підготуватися до уроку узагальнення.