Тема4: Практичне заняття №1. Князь Святослав і його походи.
Мета: скласти уявлення учнів про місце і значення діяльності князя Святослава
в розвитку Київської держави; закріпити теоретичні знання учнів, набуті впродовж вивчення навчального матеріалу; розвивати в учнів уміння на основі джерел інформації аналізувати історичні факти й події та оцінювати їх; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник (Гупан Н.М. Історія України: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ Н. М. Гупан, І. І. Смагін, О. І. Пометун. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 224с.), атлас, карта «Київська держава за перших князів», ноутбук, проектор.
Тип уроку: практичне заняття
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вчитель повідомляє учням тему уроку, його мету та завдання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота із фрагментами з історичних джерел. Гра «Про кого мова, подія, історичне джерело?»
1. У рік 882. Вирушив ….. у похід, узявши із собою багато воїнів: варягів, чудь, слов'ян, мерю, весь, кривичів … І прибули вони до гір Київських, і дізнався …, що княжать тут Аскольд і Дір. ….. І сів …… князюючи в Києві і мовив ……: «Хай буде се мати городам руським» (Олег, Про похід Олега на Київ,«Повість минулих літ»)
2. Коли ж почули древляни, що він знов іде, порадилися з князем своїм Малом і сказали: «Якщо внадиться вовк до овець, то виносить по одній все стадо, якщо не уб'ють його. Так і сей: якщо не вб'ємо його, то він усіх нас погубить» (Ігор, Про події 945р., «Повість минулих літ»)
3. Вона сказала їм: «Се вже покорились ви мені. Ідіть-но в город, а я завтра відступлю від города». ….. тим часом роздала воякам кому по голубові, а другим по горобцеві, звеліла їм прив'язати трут; коли смеркалося, ті відпустили їх. Голуби і горобці полетіли в гнізда свої. І не було двора, де б не горіло. (Ольга, Про підкорення древлян, «Повість минулих літ»)
4. Він був хоробрим воїном, майже все життя провів у військових походах. Поводився дуже скромно. Ніколи не брав у похід ні казанів, ні наметів. Спав, як і всі воїни, на землі просто неба, поклавши під голову сідло. Князь був шляхетним воїном. Плануючи похід, ніколи не використовував усяких військових хитрощів, а заздалегідь попереджував через свого посланця: «Іду на вас!» (Святослав, «Повість минулих літ»)
ІІІ. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
І. Особистість князя Святослава
1). Спираючись на наведені фрагменти з історичних джерел, дайте відповідь на запитання: (Робота в групах) Що відомо з історичних джерел про зовнішність (І група) та характер князя Святослава (ІІ група)?
Із праці історика Льва Диякона
Показався і Святослав, що приплив на річці на скіфському човні; він сидів на веслах і веслував разом із наближеними, нічим не відрізняючись від них. Ось якою була його (князя Святослава) зовнішність: помірного зросту, не надто високого і не дуже низького, з кошлатими бровами і ясно-синіми очима, кирпатий, безбородий, з густим, дуже довгим волоссям над верхньою губою. Голова в нього була зовсім гола, але з одного боку її звисало пасмо волосся – ознака знатності роду; міцна потилиця, широкі груди та всі інші частини тіла були цілком співмірні, однак виглядав він похмурим і диким. В одне вухо його була вдіта золота сережка; вона була прикрашена карбункулом, обрамленим двома перлинами. Одежа його була біла і віідрізнялася від одежі його наближених тільки чистотою.
З «Повісті временних літ»
Коли князь Святослав виріс і змужнів, став він воїв збирати, багатьох і хоробрих, бо й сам був хоробрий і легкий. Ходячи, яко пардус, багато воєн він чинив. Возів же за собою він не возив, ні котла не брав, ні м'яса не варив, але потонку нарізавши конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І послав він до інших земель послів, кажучи: «Хочу на вас іти».
2). Спираючись на наведені ілюстації дайте відповідь на запитання: (Робота з ілюстраціями) Як зображували князя Святослава літописці та художники? Чи так ви його собі уявляли? Порівняйте словесний портрет князя Святослава з ілюстраціями.
ІІ. Походи князя Святослава та його внутрішня політика
1). Перегляд відео-фрагменту (Князь Святослав Хоробрий)
2). Робота з контурними картами. На карті учні позначають:
- Столицю Київської Русі (Русі-України)
- Кордони Київської держави у 972р.
- Стрілками покажіть походи князя Святослава
3). Робота з стрічкою часу. На стрічці часу учні позначають:
- Роки правління князя Святослава (964-972)
- Роки походів князя: І похід на Хозарський каганат-964 р., І Балканський похід Святослава – 968 р., ІІ Балканський похід Святослава – 969 р., рік битви під фортецею Доростол – 971р.
4) Робота з історичними джерелами
З «Повісті временних літ»
У рік 969. Сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені є в Києві жити. Хочу я життя в Переяславці на Дунаї, бо там є середин землі моєї. Адже там усі добра сходяться: із Греків –паволоки, золото, вино й овочі різні, а з Чехів і з Угрів – срібло й коні, із Русі ж – хутро, і віск, і мед, і челядь»
З «Повісті временних літ»
І послали кияни гінця до Святослава, говорячи: «Ти княже чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив. Нас же мало не взяли печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо ти не прийдеш, не оборониш нас, - то таки нас візьмуть. Чи тобі не жаль отчини своєї, і матері, що стала старою, і дітей своїх?». Це почувши, Святослав швидко сів на коней з дружиною своєю, і прибув до Києва, і цілував матір свою, і дітей своїх, і журився тим, що сталося од печенігів.
5) Бесіда за запитаннями
- На основі викладених документів поясніть, у чому полягає суть змін у державі, які проводив Святослав?
- Де був князь Святослав під час облоги Києва печенігами?
ІІІ. Проблемне завдання: Оцінка діяльності князя Святослава
Прочитайте, як оцінювали діяльність князя Святослава історики, оберіть твердження того вченого, з яким ви погоджуєтесь, або сформулюйте власне.
1) М. Грушевський: «Святослав належить до найбільш виразних і характеристичних фігур між давніми руськими князями … Роль князя-правителя, голови держави, зовсім сходить на другий план перед войовничим ватажком. Це чистий запорожець на київському престолі …».
2). Є. Голубинський: Святослав «не думав анітрохи про державу і, абсолютно покинувши її напризволяще, він мріяв тільки про те, щоб зрівнятися у славі із своїми норманськими предками, щоб шукати єдино військових пригод і військових доблестей».
3) М. Котляр: Князь за допомогою воєнних походів розв'язував життєво вважливі для Русі справи взаємин з агресивними сусідами. У цьому він відрізнявся від інших середньовічних князів і королів хіба що тим, що був більш удачливим у війні. Та й про рідну землю Святослав турбувався не менше від своїх попередників»
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Розгадування ребусу. Що означає зашифрована в ребусі фраза?
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Завершіть твердження:
«Сьогодні я дізнався (дізналась) ... »
«На цьому уроці я навчився (навчилась) …»
«Тепер я думаю, що … »
VІ. ДОМАШНЄЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал з вивченої теми та підготуватися до уроку узагальнення.