Урок з історії України "Практичне заняття №1. Князь Святослав та його походи."

Про матеріал
Даний конспект уроку розроблений згідно програми Державного стандарту загальної середньої освіти: Історія України – 7 клас, до підручника Історія України 7 клас, Гупан Н. М., Смагін І. І., Пометун О. І. Конспект містить навчальний матеріал, у якому розкриваються події розвитку Київської Русі, дібрано уривки з історичних джерел.
Перегляд файлу

Тема4: Практичне заняття №1. Князь Святослав і його походи.

Мета: скласти уявлення учнів про місце і значення діяльності князя Святослава

в розвитку Київської держави; закріпити теоретичні  знання учнів, набуті впродовж вивчення навчального матеріалу; розвивати в учнів уміння на основі джерел інформації аналізувати історичні факти й події та оцінювати їх; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.

Очікувані результати:

 Після цього уроку учні зможуть:

  • називати роки правління князя Святослава;
  • показувати на карті напрямки його походів;
  • визначати сутність та наслідки внутрішньої і зовнішньої політики князя;
  • висловлювати ставлення до діяльності Святослава.

Обладнання: підручник (Гупан Н.М. Історія України: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ Н. М. Гупан, І. І. Смагін, О. І. Пометун. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 224с.), атлас, карта «Київська держава за перших князів», ноутбук, проектор.

Тип уроку: практичне заняття

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вчитель повідомляє учням тему уроку, його мету та завдання.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота із фрагментами з історичних джерел. Гра «Про кого мова, подія, історичне джерело?»

1. У рік 882. Вирушив ….. у похід, узявши із собою багато воїнів: варягів,  чудь, слов'ян, мерю, весь, кривичів … І прибули вони до гір Київських,  і дізнався …, що княжать тут Аскольд і Дір. …..  І сів …… князюючи в Києві і мовив ……: «Хай буде се мати городам руським» (Олег, Про похід Олега на Київ,«Повість минулих літ»)

2. Коли ж почули древляни, що він знов іде, порадилися з князем своїм Малом і сказали: «Якщо внадиться вовк до овець, то виносить по одній все стадо, якщо не уб'ють його. Так і сей: якщо не вб'ємо його, то він усіх нас погубить» (Ігор, Про події 945р., «Повість минулих літ»)

3. Вона сказала їм: «Се вже покорились ви мені. Ідіть-но в город, а я завтра відступлю від города». ….. тим часом роздала воякам кому по голубові, а другим по горобцеві, звеліла їм прив'язати трут; коли смеркалося, ті відпустили їх. Голуби і горобці полетіли в гнізда свої. І не було двора, де б не горіло. (Ольга, Про підкорення древлян, «Повість минулих літ»)

4. Він був хоробрим воїном, майже все життя провів у військових походах. Поводився дуже скромно. Ніколи не брав у похід ні казанів, ні наметів. Спав, як і всі воїни, на землі просто неба, поклавши під голову сідло. Князь був шляхетним воїном. Плануючи похід, ніколи не використовував усяких військових хитрощів, а заздалегідь попереджував через свого посланця: «Іду на вас!» (Святослав, «Повість минулих літ»)

ІІІ. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

 

І. Особистість князя Святослава

 

1). Спираючись на наведені фрагменти з історичних джерел, дайте відповідь на запитання: (Робота в групах) Що відомо з історичних джерел про зовнішність (І група) та характер князя Святослава (ІІ група)?

Із праці історика Льва Диякона

 Показався і Святослав, що приплив на річці на скіфському човні; він сидів на веслах і веслував разом із наближеними, нічим не відрізняючись від них. Ось якою була його (князя Святослава) зовнішність: помірного зросту, не надто високого і не дуже низького, з кошлатими бровами і ясно-синіми очима, кирпатий, безбородий, з густим, дуже довгим волоссям над верхньою губою. Голова в нього була зовсім гола, але з одного боку її звисало пасмо волосся – ознака знатності роду; міцна потилиця, широкі груди та всі інші частини тіла були цілком співмірні, однак виглядав він похмурим і диким. В одне вухо його була вдіта золота сережка; вона була прикрашена карбункулом, обрамленим двома перлинами. Одежа його була біла і віідрізнялася від одежі його наближених тільки чистотою.

З «Повісті временних літ»

 Коли князь Святослав виріс і змужнів, став він воїв збирати, багатьох і хоробрих, бо й сам був хоробрий і легкий. Ходячи, яко пардус, багато воєн він чинив. Возів же за собою він не возив, ні котла не брав, ні м'яса не варив, але потонку нарізавши конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І послав він до інших земель послів, кажучи: «Хочу на вас іти».

 

2). Спираючись на наведені ілюстації дайте відповідь на запитання: (Робота з ілюстраціями) Як зображували князя Святослава літописці та художники? Чи так ви його собі уявляли? Порівняйте словесний портрет князя Святослава з ілюстраціями.

 

ІІ. Походи князя Святослава та його внутрішня політика

 

 1). Перегляд відео-фрагменту (Князь Святослав Хоробрий)

  • Похід Святослава проти Хозарського каганату.
  • Балканські походи Святослава. Війна з Болгарією.
  • Другий Балканський похід Святослава.

2). Робота з контурними картами. На карті учні позначають:

- Столицю Київської Русі (Русі-України)

- Кордони Київської держави у 972р.

- Стрілками покажіть походи князя Святослава

3). Робота з стрічкою часу. На стрічці часу учні позначають:

- Роки правління князя Святослава (964-972)

- Роки походів князя: І похід на Хозарський каганат-964 р., І Балканський похід Святослава – 968 р., ІІ Балканський похід Святослава – 969 р., рік битви під фортецею Доростол – 971р.

4) Робота з історичними джерелами

З «Повісті временних літ»

 У рік 969. Сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені є в Києві жити. Хочу я життя в Переяславці на Дунаї, бо там є середин землі моєї. Адже там усі добра сходяться: із Греків –паволоки, золото, вино й овочі різні, а з Чехів і з Угрів – срібло й коні, із Русі ж – хутро, і віск, і мед, і челядь»

З «Повісті временних літ»

 І послали кияни гінця до Святослава, говорячи: «Ти княже чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив. Нас же мало не взяли печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо ти не прийдеш, не оборониш нас, - то таки нас візьмуть. Чи тобі не жаль отчини своєї, і матері, що стала старою, і дітей своїх?». Це почувши, Святослав швидко сів на коней з дружиною своєю, і прибув до Києва, і цілував матір свою, і дітей своїх, і журився тим, що сталося од печенігів.

      5) Бесіда за запитаннями

- На основі викладених документів поясніть, у чому полягає суть змін у державі, які проводив Святослав?

- Де був князь Святослав під час облоги Києва печенігами?

 

ІІІ. Проблемне завдання: Оцінка діяльності князя Святослава

         Прочитайте, як оцінювали діяльність князя Святослава історики, оберіть твердження того вченого, з яким ви погоджуєтесь, або сформулюйте власне.

1) М. Грушевський: «Святослав належить до найбільш виразних і характеристичних фігур між давніми руськими князями … Роль князя-правителя, голови держави, зовсім сходить на другий план перед войовничим ватажком. Це чистий запорожець на київському престолі …».

2). Є. Голубинський: Святослав «не думав анітрохи про державу і, абсолютно покинувши її напризволяще, він мріяв тільки про те, щоб зрівнятися у славі із своїми норманськими предками, щоб шукати єдино військових пригод і військових доблестей».

3) М. Котляр: Князь за допомогою воєнних походів розв'язував життєво вважливі для Русі справи взаємин з агресивними сусідами. У цьому він відрізнявся від інших середньовічних князів і королів хіба що тим, що був більш удачливим у війні. Та й про рідну землю Святослав турбувався не менше від своїх попередників»

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

      Розгадування ребусу. Що означає зашифрована в ребусі фраза?

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

 Завершіть твердження:

 «Сьогодні я дізнався (дізналась) ... »

 «На цьому уроці я навчився (навчилась) …»

 «Тепер я думаю, що … »

 

VІ. ДОМАШНЄЗАВДАННЯ

1. Повторити матеріал з вивченої теми та підготуватися до уроку узагальнення.

docx
Додано
1 березня 2019
Переглядів
2593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку