Перший урок для учнів 3 класу "Моя Батьківщина -Україна"

Про матеріал

Розширити знання дітей про Україну; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; заохочувати творити добро, здобувати знання, вирости гідними громадянами своєї держави.

Перегляд файлу

1

 

                            Перший урок «Моя Батьківщина – Україна»

 

Мета : Розширити знання дітей про Україну; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; заохочувати творити добро, здобувати знання, вирости гідними громадянами своєї держави.

Обладнання : карта України, символи України, букет квітів – народні символи України; запис на дошці теми уроку «Україна - моя Батьківщина», висловлювання про рідний край, слайдова презентація про визначні місця України, відео «Дніпро»

 

Про Україну, рідний край,

Ти завжди пам’ятай!

( Д.Комілевська)

***********

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну …..

(В.Сосюра)

*************

З нею я ділити завжди буду

Радощі, турботи і жалі,

Бо у мене стукотить у грудях

Грудочка любимої землі.

(В. Симоненко)

*************

Усі ми – родом з України,

Пісенний край наш солов’їний

(Л.Шило)

 

І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери.

Вступне слово вчителя

Вранці сонце пробудилось,

В росяній траві умилось.

Перегорнуло календар –

Ось і вересень настав ...

 

- Пролунав перший шкільний дзвінок нового навчального року. Він запросив усіх дітей за шкільні парти. І ось у всіх школярів нашої Батьківщини розпочався перший урок. Прочитайте  тему уроку ( «Україна –моя Батьківщина»).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

- Сьогодні поговоримо про нашу рідну Україну, про нашу Батьківщину.

 

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніше їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай,

Їм красить все їх рідний край,

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

ІУ. Робота учнів над темою уроку. 

 Що ж таке Україна ?

 - Так , Україна –це наша держава. Ви – українці, її маленькі сини та   дочки. Україна – це теплота ваших осель, ваша сім’я, це наша рідна українська мова. Україна – це багата природа, високі гори, зелені ліси, бурхливі води. Україна це красиві міста. Подивіться на карту України. Як їх багато!

Які міста України ви знаєте?

-А чим схожі слова «Україна» та «Батьківщина» ?  Що таке Батьківщина ?

- Ось послухайте, яку відповідь у своєму вірші Анатолій Костецький

Знаєш ти, що таке батьківщина?

Батьківщина-це ліс осінній.

Це домівка твоя і школа,

І гаряче сонячне коло.

Батьківщина- це труд і свято,

Батьківщина –це мама ц й тато,

Це твої найкращі друзі

І бджола у веснянім лузі.

 

Хто з вас знає віршики про Батьківщину і може їх розказати ?

(діти читають вірші про Батьківщину)

1. Моя Батьківщина це хата й калина,

   Що виросла біля вікна,

   Моя Батьківщина –це вся Україна,

  Що в цілому світі одна.

 

2. Моя Батьківщина – це села й містечка,

   Й верба, що пустила гілля.

   І річка красива від нас недалечко …

   Уся наша рідна земля.

 

3. Моя Батьківщина – це будні і свято,

   І неба безмежного шир.

   Щасливе дитинство, мама і тато,

   Це радість, це ласка, це мир.

 

- Отже Батьківщина –земля де ми народились і живемо. Україну оточує багато інших держав. Погляньте на карту, які держави-сусіди України ви знаєте ?

 

- Для людей які там народились і живуть ці держави теж є  Батьківщиною. Кожна держава має свої символи - прапор, герб, гімн. Це візитна карта кожної країни.

- Що ви знаєте національні символи України ?

 

Державний прапор – синьо –жовтого кольору. Поєднання цих кольорів зустрічається на прапорах  нашого славного народу, ще за часів княжої доби. Жовтий колір-колір хліба, життя. Блакитний колір – колір неба, води, миру.

 

Герб – частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом  України ? У тризубі відображу триєдність життя. Це Батько, Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.

Золотий тризуб на Блакитному тлі-символ влади, що зустрічається ще за часів Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира.

 

Національний Гімн України – урочиста пісня, символ нашої державної єдності, яку більше століття написав поет П.Чубинський і композитор М.Вербицький. Слова гімну вперше були надруковані  в 1863 році.  

 

  • Наша держава пишається своїми символами. Багато складено про них нашим народом переказів та легенд.

 

 

 

Легенда про символи України

            Давно – давно жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї життя. Підросли вони і вирішили піти в світ прославляти свою матір. Вирушив в дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. І за трьох променеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, люди дали йому ім’я –Тризуб.

             Настала черга середнього сина. Йому мати подарувала в дорогу синьо-блакитний одяг. Своїми звитяжними ділами прославив він свою матір. Одержав син ім’я –Прапор.    

 А там де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня.. Адже мама своєму наймолодшому подарувала соловейків голос. І одержав наймолодший син за свій голос і величний спів ім’я –Гімн. І з того часу ідуть поруч три брати - Тризуб, Прапор і Гімн і прославляють нашу неньку. І там де вони проходять  лунає урочиста пісня. 

 

- Прислухайтесь до своїх сердець, що  ви відчуваєте в них . коли звучить Гімн.?

(Звучить Гімн України)

Кожен з вас відчув у цю хвилину гарячу любов до своєї землі., бажання бути гідним своєї  Батьківщини, гордість, адже всі ми городяни своєї Батьківщини. Українці мають славну історію і традиції.  Цілий світ поважає їх за це.

 

  • Яке ж головне місто нашої Батьківщини ? Які легенди ви читали ? Які історичні місця вам відомі ?                                (Розповідь з використанням презентації)

 

(Слайд 1)

Київ. Багато легенд написано про Київ. Про його заснування. Першим описав історію заснування Києва чернець Нестор у літописі «Повість минулих літ». « Понеслася  вість про нове місто над Дніпром - місто Київ, що названо ім’ям князя Кия.» Над Подолом –районом Києва – висяться ще дві гори – Хоревиця та Щекавиця , де жили брати Кия –Щек та Хорив. А річку назвали на честь сестри – Либідь. Важко сказати, де закінчується легенда, а розпочинається дійсність. Але до наших днів збереглися назви гір та річки.  А засновникам міста народ поставив пам’ятник.

 Нині Київ –столиця України. Тут знаходяться Верховна Рада і Уряд України. В києві багато красивих вулиць. На всіх вулицях, вздовж тротуарів висаджені липи, тополі, але найбільше тут каштанів.  Саме гілка каштана вважається символом Києва.  

         Київ –великий науковий та культурний центр. Місто славиться активним спортивним життям.

 

(Слайд 2)

Хрещатик. Тоді вулиця Хрещатик була долиною , вкритою лісом, якою протікав струмок. Ця долина була місцем полювання киян.  Цю місцевість називали хрещатою долиною, бо її перетинали, перехрещували яри.  Нині це центр Києва.

 

(Слайд 3)

Золоті ворота древнього Києва. Тисячі років тому навколо центральної частини Києва, розташованої на високій горі, залягав глибочезний рів. Його викопали для того, щоб перешкодити ворогам проникнути в місто. В’їхати до столиці можна було через Золоті ворота. Саме їх називали урочистою брамою давнього Києва. На ніч ворота міцно замикали, піднімаючи над ровом міста. Воїни зі списами вартували на мурах день та ніч. На жаль , до нас дійшли тільки руїна Золотих воріт. Зараз тут музей.

 

 

(Слайд 4)

Софіївський собор. Окрасою Києва – Софіївський собор. Побудований він сином Володимира –Ярославом - на честь перемори над плем’ям печенігів. На стінах чудові фрески , мозаїка. Головним зображенням у соборі – образ Марії Оранти - Богоматері, яка молиться.

 

(Слайд 5)

Києво – Печерська лавра. Це найбільша святиня українського народу, яку вшановують всі в православному світі. Більше сотні печерських ченців визнані святими. У печерах покояться їхні мощі.- нетлінні тіла , ому лавра приваблює до себе тисячі віруючих людей, які прийшли поклонитися Божим угодникам.

 

Найкраще про Київ сказав поет Дмитро Луценко.

Грає море зелене,

Тихий день догора,

Дорогими для мене

Стали схили Дніпра.

 Де колишуться віти закоханих мрій.-

Як тебе не любити,

Києве мій!

 

- Яка найголовніша річка України ? (Дніпро). Що ви про неї знаєте ?

 

Дніпро – слов’янська річка, оспівана в народних піснях, легендах, прославлена у творах письменників, поетів, річка, що відображена на полотнах художників. Дніпро  нерозривно пов'язаний із першими сторінками нашої історії. Древні греки Дніпро називали красивим словом «Борисфен», що означає «той , що тече з півночі».  Славута – син слави_ таку назву дали Дніпрові наші предки, древні слов’яни. Було й так, що називали сивого діда уклінно - Данапріс, що означало « вічна, невмируща, незнищенна вода»  (перегляд відео про Дніпро)

 

               Але славиться наша Батьківщина не тільки своїми містами, селами, горами та річками, степами та лісами. Славна вона нашим працьовитим та волелюбним народом, який протягом віків боровся за свою волю та незалежність.  Цього року ми відсвяткували  річницю з Дня проголошення незалежності України. Хоч для історії держави такий строк не дуже великий. Але  українці переконали світ у тому, що наша держава несе всім світло миру, любові, добра і злагоди.

 

У. Узагальнення та систематизація знань учнів

1Колективна роба над віршем

-А зараз я прочитаю вірш з пропущеними словами, а ви спробуйте їх відгадати і хором назвати.

На землі великій є одна країна:

Гарна й неповторна, мила ….. (Україна)

І живуть тут люди добрі, працьовиті,

І скажу до речі, ще й …..      ( талановиті)

Землі засівають  і пісні співають,

На Бандурі грають і вірші ….(складають)

Щоб жила й раділа кожная родина.
Щоб була щаслива наша….( Батьківщина).

2..Практична робота дітей.

-А зараз на честь свята нашої. України, адже про неї говорять сьогодні у всіх містах та селах – утворимо віночок із квітів, на яких запишемо головні слова для нашої Батьківщини.

 (Діти утворюють віночок із квітів на яких записано слова: Гімн, Прапор, Тризуб, Дніпро, народ, мова, пісня, мир, дитинство, воля. Україна, пісня, бандура, родина, конституція, держава)

 

 

 

 

 

УІ. Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя

- Любов до мами й тата, любов до рідних, любов до Батьківщини – це найсвітліші і найвищі почуття. Коли така любов є в серці тоді людина добра, щира, відважна, Ви, діти, маєте у своєму серці це високе почуття любові, а тому зможете зробити все для того, щоб Україна і надалі ставала  квітучою державою, сильною і багатою.

 

- Погляньте на наш віночок. Без чого вінок не буває ? (без стрічок). На стрічках кожен з вас нехай напише про те, що б він хотів зробити для України, щоб наша держава стала найкращою і світі .

(Діти записують свої думки, зачитують, обговорюють, роблять висновки)

 

         А для цього потрібно здобувати знання, багато знати, вміти, бо ж вам будувати  майбутнє нашої держави.

 

Тож старайтеся вчитися так, щоб вами гордилась Вкраїна!

 

В добрий час, дорогі, діти !

 

docx
Додано
13 липня 2018
Переглядів
2933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку