Перший урок "Сім'я. Родина. Україна"

Про матеріал

Мета. Розширити уявлення учнів про те, що таке сім´я, родина, рід, їх значення у житті людини; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу, сім´ї, країни, культури і побуту; поглибити знання учнів про Україну, ціннісне ставлення до України, як країни, у якій живеш, почуття особистої відповідальності за долю своєї Батьківщини. Розвивати активність, мислення, творчу уяву. Виховувати глибокі почуття любові й поваги до сім´ї, родини, роду, Батьківщини, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.

Перегляд файлу

Тема. Сім ´я. Родина. Україна.

Мета. Розширити уявлення учнів про те, що таке сім´я, родина, рід, їх значення у житті людини; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу, сім´ї, країни, культури і побуту; поглибити знання учнів про Україну, ціннісне ставлення до України, як країни, у якій живеш, почуття особистої відповідальності за долю своєї Батьківщини. Розвивати активність, мислення, творчу уяву. Виховувати глибокі почуття любові й поваги до сім´ї, родини, роду, Батьківщини, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.

Обладнання. Плакати «Державні символи»,  скринька з дзеркалом, предметні малюнки, картки 

Хід уроку

Ми малі, та всі ми друзі, 

Ми одна сім´я, родина.

А найбільша наша мати –

 Рідна ненька – Україна.

І. Організація класу

Любі діти, Вас вітаю,

Поздоровляю щиро Вас.

І запрошую ласкаво

На перший урок в четвертий клас.

Психоформула.

- Діти, візьміться за руки і «луною» повторяйте за мною слова невеличкого вірша:

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий

Я з радістю почну.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод зацікавлення.

Учитель. У мене в руках цікава скринька. У ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідайте, кого ви там побачили, аж доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.  (Діти почергово заглядають до скриньки, на дні якої дзеркало)

-То кого ви побачили на дні скриньки?

- Так, ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви самі.

Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.

Підготовлена дитина читає вірш:

А що дитині треба ?

Дім красивий, білий.

І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорогого

Чути добре слово.

А ще гарно б мати

І сестру, і брата.

- Про кого йдеться у вірші?

- Про що мріє дитина?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Прочитайте самостійно вірша Дмитра Білоуса (аркуші на партах)

На світі білому єдине,

Як і Дніпрова течія,

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сім´я.

В щасливі і сумні години,

Куди б нам не стелився шлях,

Не згасне вогнище родинне

В людських запалених серцях.

- Про що розповідається у вірші?

- Про що мріє дитина?

- Що таке сім´я?

ІV.Представлення теми та очікування навчальних результатів. Розв´язування ребусів

1. 7´ я                 2. Р 1 а                                 3. У (кран)'  їна

Діти називають слова, а вчитель викладає тему з табличок (сім'я, родина, Україна). Отже, тема нашого уроку: «Сім’я.  Родина. Україна»

Бесіда.

Ми дуже часто у своєму мовленні використовуємо слово « сім´я », « родина », «Україна » і, здається усе про них знаємо. А чи справді це так? Наприклад, бабуся і дідусь, які живуть з вами, це ваша сім´я чи родина? Хто входить до вашого роду? Що таке Україна?

Дайте відповіді  на ці запитання.

- Як ви уже побачили, відповісти вам важко. А якщо я вас попрошу розповісти, яку сім´ю можна назвати щасливою, то ми просперечаємося цілий день.

- То що ми повинні з´ясувати на уроці? Чого він навчить кожного із нас?

(Діти відповідають, а вчитель уточнює, додає, будує схему)

Сім’я -  родина – рід – народ – Україна

А тепер проговоримо свої очікування:

- Після уроку буду знати, чінко розрізняти такі поняття – сім’я, родина, рід, народ, Україна

V. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з поняттями.

Кожна людина з великою любов´ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом – казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. То її велике « Я », з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна. Ми з вами всі – український народ, який складається з малих та великих, дружних і працьовитих родин. Як могутні Дніпро бере початок з маленьких джерел, так і наша українська культура збагачується традиціями і звичаями маленьких сімей. Сім´я, мов сонечко зігріває людину від її народження до кінця днів. Вона є осередком любові й тепла для дитини, дає їй уявлення про доброту, моральність, культуру поведінки. Тому в народі кажуть: « Які мама й татко – таке й дитятко ».

Отож, зробимо висновок про те, що ж таке сім´я.

Діти читають визначення ( листки на парті )

Сім´я  (тато, мама і я )

Родина  (всі, хто живе разом )

Рід  ( кілька родин, що походять від одного предка )

Народ  ( сім´я – батько, мати і діти )

Україна  ( держава, де проживає народ )

- Сучасні українські сім´ї часто живуть родинами, тобто разом з дідусем, бабусею або з кимось із родичів. Отже що таке родина? ( Родина – група людей, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів, які проживають разом; сім´я ).

- А що таке рід? ( ряд поколінь, що походять від одного предка; походження людини )

- Тобто, до складу роду входять уже кілька родин, родичі, рідня. А вже рід до роду – це народ.

- А що ви знаєте про Україну?

- Україна - суверенна держава, де ми проживаємо.

 Висновок. Допоки кожен з нас буде пам´ятати свій родовід – в українського народу є майбутнє.

VІ. Інтерактивні вправи.

Фізкультхвилинка.

Оцей пальчик – мій дідусь,

Цей – моя бабуся,

Оцей пальчик – мій татусь,

Цей – моя матуся,

А цей пальчик – оце я!

А це - вся моя сім´я!

- А якщо ми об’єднаємо всі сім’ї  нашої держави, то що буде?

 (Український народ з нашою державою – Україною. )

- Кожна сім´я – маленька держава, яка має свої закони, права й обов´язки. Усі сім´ї – різні.

Технологія «Мозковий штурм»

- Якими б різними не були наші сім´ї, у кожній з них існують обов´язки, які виконують найчастіше тато, мама, дитина, бабуся чи дідусь. Назвіть, з ким у вашій родині асоціюються ці предмети?

( Учитель показує предмети, а діти відповідають і пояснюють (мама, батько, дідусь, бабуся, дитина, Україна )

Робота в парах.

Зараз ми спробуємо вивести формулу щасливої сім´ ї.

 ( Перед кожною парою – табличка. Ви маєте закреслити слова, що заважають щастю сім´ ї )

добробут               пошана                    вірність

затишок                 виховання               кохання

порада                   байдужість             турбота

сварки                   повага                      піклування

допомога               розуміння                зрада

- Прибрали непотрібне, можна дописати декілька своїх слів й одержали таку формулу – павутинку (кожна пара представляє свою формулу).

 

- Виведіть формули щасливої держави Україна. (Учні у парах підбирають слова, які, на їхню думку, повинні зробити Україну щасливою. )

 

VІІ. Узагальнення знань.

- Для кращого узагальнення знань складемо сенкан на слова СІМ´Я, РОДИНА, УКРАЇНА , пригадаємо, що це за вірш?

Вірш – мініатюра з 5 рядків складений за певною схемою:

1. – 1 іменник, що відбиває тему;

2. – 2 прикметника;

3. – 3 дієслова;

4. – речення з 4 слів;

5. – одне слово – синонім до назви теми.

Україна.

Вільна, велика.

Живе, розквітає, звеселяє.

Я дуже люблю Україну.

Батьківщина.

 

Сім´я.

Особлива, весела.

Працює, любить, спілкується.

Я люблю свою сім´ю.

Рідня.

 

Родина.

Працьовита, турботлива.

Любить, поважає, шанує.

Я горджуся своєю родиною.

Сім´я.

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

- Добігає кінця наш урок.

- Чи справдились ваші очікування?

- Про що ми говорили сьогодні?

- Які нові поняття навчилися розрізняти? ( Учитель повертається до таблиці понять, уточнює їх ).

- Що таке сім´я, родина, рід, народ, Україна?

- Що сподобалось на уроці найбільше?

- Чи сподобалось працювати парами? Чому? ( Можна допомогти один одному. )

- Чи можна сказати , що наш клас це теж одна сім´я, родина?

Вчитель.

Родина — стовбур дерева міцного.

Це батько й мати, бабці й дідусі.

Тітки і дядечки всі до одного,

Ну, словом, родичі й близькі усі.

І є ще предки давні — це коріння,

Що глибоко у цій землі лежить.

А діти, діти — нове покоління,

Це пишне гілля, що увись летить.

Родинне дерево ось тут укоренилось,

На цій землі, у рідному краю.

Й новим гіллям так щедро розпустилось

Та має біографію свою.

Потрібно всім це дерево вивчати,

Бо ми господарі на цій святій землі.

Коріння роду треба добре знати,

Дітей навчати, поки ті малі.

Бо що то за людина без коріння?

Як перекотиполе, що летить...

Без роду - племені, його благословення

Не може праведно на цій землі прожить.

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал.

1. Після уроку буду знати і вміти…

 

2. Вірш Дмитра Білоуса «Вогнище родинне»

 

На світі білому єдине,

як і Дніпрова течія,

домашнє вогнище родинне,

оселя наша і сім'я.

 

В щасливі і в тяжкі години -

куди б нам не стелився шлях

не гасне вогнище родинне,

в людських запалене серцях.

 

3.   Ребуси        1.7´ я              2.Р 1 а                 3. У (кран)'  їна

                             Сім´я             Родина                  Україна

 

4.Словничок

 

Рід – ря поколінь, що походфть від одного предка; походження людини.

 

Рідня – люди, які походять від спільних із ким – небудь батьків, члени однієї сі-м´ї , що проживають разом, родичі.

 

Родина – група людей, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів, які проживають разом; сім´я.

 

Родовід – історія поколінь певного роду, розміщення роду за поколіннями.

 

добробут пошана вірність

 

затишок виховання кохання

 

порада байдужість турбота

 

сварки повага піклування

 

допомога розуміння зрада

5. Формула - павутинка

 

                                        Сім´я

 

 

 

 

 

                                      Україна

 

6. Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

 

1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

СЗОШ №12 м. Хмельницький

doc
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
5854
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку