Перший урок у 3 класі «Це- наше,- це твоє»
Мета: розширити і поглибити знання учнів про свою рідну державу, розкрити суть поняття ― патріот ― патріотизм, формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, громадянські якості, розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю, виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Обладнання: мультимедійна дошка, вислови про Україну, картки з прислів’ями, презентація, контурна карта , карта України, фотографії , вірші українських поетів, картки для роботи в групах, сердечка, кросворд.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання (слайд 1)
Пролетіло тепле літо,
В школу повернулись діти.
Відпочили всі нівроку!
Із новим навчальним роком!
1.1 Гра «Клубочок компліментів»
Зараз кожен промовляє, хто і як змінився в нас. (Діти говорять один одному гарні компліменти)
-Як же хлопці підросли! А дівчата розцвіли!
Всі засмаглі та здорові! До роботи вже готові?
2. Поздоровлення з Днем знань (слайд 2)
- Дорогі діти! Я рада вас вітати у цьому світлому прекрасному класі з початком нового навчального року! Хочу вам побажати цікавих подорожей по Країні Знань. Бажаю підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети.
- Отже, ми починаємо наш перший урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація знань
Народи три єднає
І в Чорне море плине.
Простори України
Розкішно прикрашає. (Дніпро.)
У теплий край літа далеко.
Як зветься той цікавий птах?
Ану, скажіть хутчіш!.. (Лелека.)
Видивляється у воду На свою хорошу вроду. (Калина.)
Та вітер весь час налітає
Та коси мої розплітає. (Верба.)
- Діти, подивіться уважно на ці слова. Що у вас на думці, коли ви їх чуєте? (Відповідають діти.)
- Подивіться на кросворд. Яке слово утворилося? ( Україна). (слайд)
- Так, вірно. Україна – наша Вітчизна – ненька зі своєю історією, добротою, красою, садочками та полями, над якими вільно та грайливо у безхмарному голубому небі пролітають лелеки. Це найдорожча і найрідніша земля, де ми народилися, де живуть наші батьки, рідні.
- Тож як ви вважаєте, про що піде мова на нашому першому уроці?
(Діти відповідають.)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про нашу Батьківщину. (слайд 4)
3.1 Метод «Роздум»
Прочитайте тему нашого уроку. (Діти з дошки читають тему «З Україною у серці».)
А девіз уроку: Вітчизна свята, дорога Україна, для кожного з нас ти у серці єдина. (слайд 5)
3.2 Метод «Мої асоціації» (слайд 6)
(Батьківщина, рідна сторона, любий край, земля батьків, отчий дім, рідний дім, отча земля, моя держава… .)
ІV. Осмислення та усвідомлення матеріалу уроку
Що ж таке є моя Батьківщина?
Під вікном червоніє калина,
казочка цікава у бабусі,
і тихенька пісенька матусі.
Сила та незламність мого тата,
вся обсаджена квітками рідна хата.
Попід тином дідова криниця,
Ген у полі – золота пшениця.
На даху в своїм гнізді лелека
І дорога у майбутнє – ой далека.
І веселочка зігнулась понад ліс,
І стрімкий за полем обеліск.
(Діти доповнюють групу слів на дошці словами з вірша: бабусина казка, пісня
матусі, сила тата, пшениця тощо. )
- Чи є десь на землі такий чарівний край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці джерельною водою умивається біле латаття, де навесні та влітку під шатами яскравих дерев яскравіє килим різнотрав’я і квітів?
- Є, - це наш рідний край.
- Рідний край... Він починається від батьківського порогу, стрункої тополі, твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться по садочку. Найсвятішими для нас є слова Україна, Батьківщина.
(Учні декламують вірші.)
1. Є край, де найкращі у світі пісні
І цвітом чарує калина,
Де сонечко вперше всміхнулось мені
Це дім мій – моя Україна.
2. Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна — найкраща у світі!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
3. Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
4. Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
5. Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі — моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!?
6. Моя Україна — козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила.
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі — єдина.
2.1 Метод « Інформаційне коло»
Патріот – людина, що любить і поважає рідну землю, шанує її традиції.
Патріотизм – це почуття любові до рідної землі, прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї країни та захищати її від ворогів.
Я – не просто українець!
Я – великий патріот!
Я люблю, як тата й маму,
Український весь народ.
Робота в групах. (слайд 10)
П – привітність, працьовитість …
А – активність …
Т – терплячість, толерантність…
Р – радісний , рішучість…
І – ініціативність …
О – організованість, обов’язковість …
Т – творчість, товариськість.
Перевірка виконаного завдання.
Вікторина
Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свій герб, прапор та гімн.
Герб – це символічний знак, ключ до історії роду, міста, держави. У слові «тризуб» міститься число «три». Наші предки були переконані, що тризуб (трійця) відображає триєдність сили, яка створила світ і життя в ньому. Це батько – мати – і дитя, які символізують собою силу, мудрість і любов.
Гімн – це урочиста пісня, що є символом державності, а Державним Гімном є пісня «Ще не вмерла Україна». Понад 100 років тому її написав поет Павло Чубинський та композитор Михайло Вербицький.
Наш прапор – синьо-жовтий. А можна сказати, що він жовто-синій. Ні, не можна. Бо за правилами кольори прапора читають згори донизу. Жовтий колір – це колір пшениці, поля, хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Жовтий колір – це ще колір сонця, без променів якого не дозрів би хліб. Синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. А також без води не дозрів би колос. От вам і ще один блакитний колір – колір цариці – води.
Пропоную послухати вірші про символи України.
Вірш «Герб»
Наш герб – тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
Вірш «Гімн»
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це ключ один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Вірш «Прапор»
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє небо, жовте жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже – народом,
Українським в Україні.
Метод «Міркування»
Український народ має свої традиції, культуру. Спливають роки, змінюються часи, але вічно живуть українські народні пісні, казки, загадки, прислів’я. Тож зараз попрацюєте в парах. Необхідно правильно з’єднати прислів’я і пояснити його зміст. Робота в парах.
Без верби і калини … (нема України).
За рідний край … (життя віддай).
Кожному мила … (своя сторона).
Рідна земля і в жмені … (мила).
Кожному птаху своє … (гніздо миле).
Людина без Вітчизни - … (як соловей без пісні).
- Перевіряємо та пояснюємо зміст прислів’я. Молодці!
- А хто з вас може пригадати інші прислів’я про Україну?
Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності.
Ви добре справилися із завданням. Тому рухаємося далі.
6.Відкриваємо 6 сторінку «Славетні українці». (слайд 14, 15, 16, 17, 18)
- Українська земля багата талановитими людьми. Скільки поетів та художників, спортсменів та співаків прославляють Батьківщину на рідних теренах та в усьому світі. Пригадайте їх імена. (Діти називають видатних українців.)
- Пропоную переглянути слайд – шоу «Гордість Батьківщини».
- Ось і підійшов до завершення наш урок. Напевне, всі ви зрозуміли, на якій
унікальній землі ми живемо. Ми маємо чим пишатися і чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі.
7 .Відкриваємо 7 сторінку 75 років нашій школі
Метод «Аналіз»
- Як ви вважаєте , що за цифри написані у нас на дошці?
- В нашій школі також вчились патріоти.
-Що ви знаєте про нашу школу?
- Чиї батьки вчились в нашій школі?
V. Підсумок уроку
1. Створення композиції «З Україною у серці» (слайд 19)
- Дорогі діти! Погляньте на карту України.
- Що вам нагадують обриси території нашої держави? (Букет, крила птаха, серце …)
- Діти, зараз візьміть сердечко, яке ви підготували і напишіть на ньому, чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні. (Наприклад: добра, миру, безпеки, процвітання, щастя, спокою, …) і по черзі прикріпіть своє сердечко по контуру до карти України, озвучуючи своє побажання.
(Звучить пісня «Квітуча Україна» у виконанні Н. Май).
Таким чином ми створили композицію «З Україною у серці».
2. Слово вчителя.
- Любов до мами і тата, любов до рідних, любов до Батьківщини – це найсвітліші і найвищі почуття. Коли така любов є в серці, тоді людина добра, щира, відважна.
Ви, діти, маєте у своєму серці це високе почуття любові, а тому зможете зробити все для того, щоб Україна і надалі ставала квітучою державою, єдиною, сильною і багатою.
- Ви майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її.
Дякую вам за чудову роботу!
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води.
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Всім серцем любіть Україну свою –
І вічно ми будемо з нею!