Перспективне планування з народознавства

Про матеріал
З раннього дитинства треба виховувати почуття любові до Батьківщини. Кожна людина повинна пам’ятати те місце, де народилася, казкову колискову матері і щебет пташок, Всі ці образи будуть наповнювати на її життєвому шляху конкретними картинами і уявленнями велике і святе слово Батьківщина.Є такі предмети,які діти вже не можкуть побачити (народний посуд і одяг, предмети побуту ,роботи народних умільців,символи-обереги ).План створений з урахуванням вимог програми "Українське дошкілля"
Перегляд файлу

 

                                                     Перспективний план роботи з народознавства старший вік

 

 

Місяці

                                                               Зміст роботи

 

 

 

Вересень

 

 

 

 

1.Моє місто

Мета:Знайомити дітей з історією виникнення міста,пов′язаних з походженням його назви; ви- датними місцями і краєвидами,пам′ятниками. Розвивати пізнавальну активність,увагу, мов- лення,пам′ять. Виховувати повагу до історії рідного краю

• Розгляд з обговоренням альбому «Моє місто Кривий Ріг»

• Розповідь легенди про місто за допомогою мнемотаблиці

 

2.Дивовижна Україна у фактах

Мета: Знайомити дітей з цікавими фактами України(розробкою літака АН-225,автор першої конституції,найбільші монастирі,найглибша станція метро,рамковий вулик,гасова лампа)

• Розповідь вихователя

• Розгляд презентації

 

3.В українській хаті

Мета:Розвивати увагу,пам′ять,спостережливість,мислення,дрібну моторику рук,зв′язне мов- лен ня;розширювати світогляд дітей про речі української хатини в давнину. Навчати аналізу- вати та спів ставляти життя колись і зараз. Виховувати шанобливе ставлення до минулого свого народу,любов до України.

• Д.Г « В Українській хаті»

• Розповідь вихователя про правила вибору місця побудови житла нашими предками

 

4.Народні ігри. Мирилки. Дражнилки

Мета: Знайомити дітей з історією виникнення народних ігор,правилами проведення, вико рис- тання їх під час святкування сезонних народних свят. Розповісти дітям, що в минулому широ- ко використовувалися жартівливі мирилки,дражнили. Розвивати пізнавальний інтерес, актив- ність. Виховувати повагу до народної творчості

• Читання мирилок,дражнилок

• Розповідь вихователя « В які ігри раніше грали діти»

 

 

 

 

Жовтень

 

 

 

1.Український посуд

Мета:Розвивати увагу,спостережливість,дрібну моторику рук,мислення,мовлення. Знайомити з українським посудом,навчати аналізувати та вирізняти посуд минулого  часу від сучасного. Збагачувати словник. Виховувати любов до культури українців

• Д.Г « Український посуд»

• Хвилинка роздум « Впізнай за описом»

 

2.Господарські речі

Мета: Розвивати увагу,зорову пам′ять,спостережливість,мислення,зв′язне мовлення,розширю- вати знання дітей про культуру українського народу,зокрема господарські речі минулого часу. Виховувати бажання дізнаватися більше про свою країну,сприяти патріотичному вихованню, викликати пошану до культури українців

• Розгляд з обговоренням альбому «Народознавство»

• Д.Г «Господарчі речі»

 

3.Державні символи України

Мета:Знайомити дітей з державними символами України (прапор,гімн,герб). Збагачувати слов ник дітей словами герб,тризуб,державні. Розвивати пізнавальний інтерес,увагу, сприймання. Наголосити на тому,що коли звучить гімн діти повинні встати,покласти праву руку на серце. Виховувати почуття гордості до традицій,історії рідного краю

• Перегляд презентації

• Прослуховування аудіо запису гімну України

 

 

4.Стародавня та сучасна оселя

Мета:Розширювати знання дітей про інтер′єр,предмети домашнього вжитку стародавньої та сучасної української оселі;розвивати вміння спілкуватися українською мовою,пам′ять, мис -лення,спостережливість,увагу. Виховувати увагу,інтерес  до національних звичаїв

• Перегляд ілюстрацій помешкань сучасного і минулого

• Д.Г «Колись і зараз»

 

Листопад

 

 

 

1.Український одяг

Мета:Знайомити дітей з національним українським жіночим і чоловічим одягом,одягом різних регіонів України;розповідати дітям про процес його виготовлення. Збагачувати словник дітей. Розвивати увагу,мислення пізнавальний інтерес,запам′ятовувати їх назви, визначати матеріал, з якого він виготовлений. Виховувати бажання знайомитися з історією українського народу

• Перегляд презентації «Одяг різних регіонів України»

• Д.Г «Одягни ляльку в український національний одяг»

 

2.Колись і зараз

Мета: Знайомити дітей з предметами,які використовувалися українцями у минулому .Зверну- ти увагу на те,що з розвитком прогресу з′явилися сучасні предмети побуту,посуду, одягу, меблів. Збагачувати словник дітей їх назвами. Розвивати пам′ять,увагу,мислення, пізнаваль- ну активність. Виховувати інтерес до навколишнього оточення

• Д.Г « Колись і зараз»

• Вправа «Що для чого потрібно»

 

3.Українські страви

Мета:Знайомити дітей з національними українськими стравами,їх назвами. Звернути увагу, що для їх приготування використовуються продукти,вирощені на Україні. Збагачувати слов- ник дітей назвами страв. Розвивати  мовлення,пам′ять,увагу. Виховувати шану до народних традицій українського народу

• Перегляд презентації «Українські страви»

• Д.Г « Що зайве»

 

4.Слухання та підспівування народних мелодій,пісеньок

Мета: Знайомити дітей з народними жартівливими піснями,(сучасними і народними),уважно слухати і розуміти їх зміст;викликати бажання наспівувати їх у повсякденні. Розвивати есте- тичний смак,музичний слух,увагу,пам′ять. Виховувати любов до народної творчості.

• Прослуховування аудіо запису народних пісень

• Заучування пісні «Грицю,Грицю до роботи»

 

 

 

Грудень

 

 

 

1.Калина.Легенди про калину

Мета: Знайомити дітей з символом України – калиною,розповідати ,що раніше біля кожної української хати і криниці садили калину,оберігали і доглядали за нею,вживали у їжу, ліку -валися нею. Розвивати пізнавальну активність,пам′ять,увагу,зв′язне мовлення;збагачувати словник. Виховувати повагу до історії рідного краю,її традицій

• Перегляд презентації «Символи України»

• Розповідь вихователя легенди про калину

 

2.Українські страви

Мета:Збагачувати знання дітей про традиційні українські страви,збагачувати словник дітей їх назвами. Збагачувати знання дітей про те,з яких продуктів вони готувалися (м′ясо,капуста, пшоно,сало,борошно,буряк,огірки). Розвивати пізнавальний інтерес,увагу,пам′ять. Виховува- ти повагу до традицій українського народу

• Перегляд презентації « Українські страви»

• Вправа «Відбери зайве»

 

3.Український посуд

Мета:Розвивати увагу,спостережливість,увагу,мовлення,зорову пам′ять. Розширювати та зак -ріплювати знання дітей про український посуд в давнину. Навчати аналізувати та вирізняти посуд минулого від сучасного. Виховувати любов до культури українців.

• Перегляд презентації « Український посуд»

• Робота з розмальовками

 

4.Ремесла України

Мета: Знайомити дітей з ремеслами України,матеріалами ,які використовуються для створен-  ня глиняного посуду і іграшок,вишиванок,різьблення,килимарства,лозоплетіння. Вчити дітей милуватися виробами українських майстрів. Розвивати естетичний смак,почуття прекрасного, увагу. Збагачувати словник дітей словами :гончар,вишивальниця,ткаля

• Перегляд посібника «Промисли України»

• Д.Г «Що кому потрібно»

 

Січень

 

 

 

1.Рослинні символи України

Мета:Розвивати увагу,мислення,зв′язне мовлення,пам′ять. Закріплювати знання дітей про рослинні символи України. Удосконалювати вміння відзначати потрібні рослини – символи серед інших;сприяти патріотичному вихованню. Виховувати любов до рідної землі.

• Перегляд презентації «Рослинні символи України»

• Розповідь легенд про плакучу вербу,барвінок

 

2.Криниця

Мета:Знайомити дітей з оберегом українського народу – криницею,символом здоров′я,сили, багатства і родючості;пояснити дітям чим вона відрізняється від колодязя. Розповісти про те, як раніше копачі криниць обирали місце для її спорудження. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу. Звернути увагу на те,що існує багато прикмет і прислів′їв про криницю. Виховувати інтерес до історії українського народу.

• Розповідь вихователя про правила  вибору місця для викопування криниці нашими предка-ми.

• Читання віршів

 

3.Народні розписи

Мета:Знайомити дітей з декоративними розписами України(Петриківським і Опішнянським),

історією їх виникнення,назвами елементів,їх кольоровою гамою. Розвивати естетичний смак, почуття прекрасного,увагу,зорове сприймання. Виховувати почуття повагу до майстрів деко- ративно – прикладного мистецтва

• перегляд з обговоренням посібника «Петриківський, Опішнянський розпис»

• Д.Г « Зклади картинку»

 

4.Одяг сучасний і народний

Мета:Збагачувати знання дітей про одяг:сучасний і народний. Розвивати вміння дітей нази- вати одяг,його деталі;розкладаючи його у шафу чи скриню. Збагачувати словник дітей слова- ми:плахта,сорочка,запаска,бриль,шаровари,віночок. Розвивати увагу,пізнавальну активність, мислення,мовлення. Виховувати любов до рідного краю

• Вправа «Впізнай за описом»

• Д.Г «Що куди покласти»

 

  

 

Лютий

 

 

 

1.Народні обереги. Український віночок

Мета: Знайомити дітей з українським  символом – оберегом,які носили у давнину дівчата,а зараз одягають на свята. Пояснити,що у віночок вплітаються квіти – обереги,і кольорові стрічки ,які мають своє значення. Розвивати бажання дітей прилучатися до народних традицій і історії рідного краю.

• Перегляд презентації «Український віночок»

• Д.Г « Зберемо віночок»

 

2. Українська хата,подвір′я

Мета: Розвивати увагу,пам′ять,спостережливість,мислення,дрібну моторику рук,зв′язне мов- лення. Розширювати світогляд дітей про речі української хатини, подвір′я  в давнину. Навчати аналізувати та спів ставляти життя колись і зараз. Виховувати шанобливе ставлення до ми- нулого свого народу

• Розгляд з обговоренням альбому « Народознавство»

• Розповідь вихователя про хлів,курятник,колодязь, паркан і т.д

 

3.Народні свята

Мета: Збагачувати знання дітей про українські народні свята та традиції українського народу. Викликати бажання співвідносити відповідний предмет до картинки. Розвивати асоціативне мислення,увагу,пізнавальну активність. Виховувати шанобливе ставлення до народних тра- дицій.

• Перегляд презентації «Народні свята»

• Д.Г « Що і коли святкуємо»

 

4.Народна іграшка

Мета: Розвивати увагу,спостережливість,зв′зне мовлення,пам′ять. Закріплювати знання дітей про українські народні іграшки наших предків. Виховувати любов до України,шанобливе ставлення до української культури.

• Перегляд  з обговоренням посібника «Народні іграшки»

• Д.Г «Що спочатку ,а що потім»

 

 

Березень

 

 

1.Квіти – обереги

Мета:Знайомити дітей з рослинами – оберегами,пояснювати дітям використання їх народній медицині,вплітання їх у віночок,купання новонароджених. Розвивати увагу, пам′ять; збагачу -вати словник назвами квітів. Виховувати любов до рідної землі.

• Розповідь вихователя про соняшник,барвінок,волошки,барвінок,ромашку

• Д.Г «Що зайве»

 

 

2. Народні розписи

Мета:Знайомити дітей з декоративними розписами України(Яворівським  і Косовським),

історією їх виникнення,назвами елементів,їх кольоровою гамою. Розвивати естетичний смак, почуття прекрасного,увагу,зорове сприймання. Виховувати почуття повагу до майстрів деко- ративно – прикладного мистецтва

• Перегляд посібника

• Д.Г « Виклади візерунок»

 

3.Український рушник

Мета:Знайомити дітей з українським рушником,оберегом українського народу,його видами (утирачі, грайлики);звернути увагу на кольори і елементи вишивки. Розвивати уміння порів- нювати українські рушники з сучасними,знаходити спільне і відмінне. Виховувати повагу до праці вишивальниць.

• Розповідь вихователя про види рушників

• Д.Г « Символи у вишивці рушників»

 

4. Славні козаки

Мета: Продовжувати знайомити дітей з історією козацтва,видатними козаками,умовами їх проживання у Запорізькій січі,їх участі у охороні кордонів України. Звернути увагу на вбран- ня козаків,зброю,якою вони користувалися. Розвивати активність,увагу Виховувати почуття поваги до  предків українського народу.

• Розповідь вихователя про життя,помешкання козаків

• Д.Г «Підбери одяг,речі козаку»

 

 

 

Квітень

 

1.Народні іграшки

Мета: Закріпити та збагатити знання дітей про українську народну іграшку,вид, матеріал, орна мент,оздоблення,кольорова палітра,регіон виготовлення,використання у побуті. Викликати у дітей бажання емоційно сприймати у дітей бажання  емоційно сприймати народну іграшку. Розвивати чутливість до гармонії ,кольору,форми.

• Розгляд з обстеженням ляльки –мотанки

• Д.Г «Іграшки моєї бабусі»

 

2.Великдень. Що взяти з собою у церкву. Символи на писанці.

Мета:Розповідати дітям про свято Великдень,його історією,традиціями святкування. Знайоми- ти дітей з різними видами писанки, позначенням її візерунків. Розвивати естетичний смак,ува-гу,зорове сприймання. Виховувати бажання дотримуватися традицій українського народу.

• Розповідь вихователя про святкування Великодня

• Д.Г «Символи на писанці.»

 

 

3.Квіточки у віночок

Мета:Розвивати увагу,пам′ять,спостережливість,зв′язне мовлення,пізнавальний інтерес. Зак- ріплювати знання дітей про символічні квіти,які вплітали предки до українського вінка. Вихо- вувати любов до природи,шанобливе ставлення до української культури.

• Розгляд з обстеженням віночка,стрічок

• Д.Г «Яких квіточок не вистачає»

 

4.Українські народні казки

Мета: Збагачувати знання дітей про українські народні казки,їх велике виховне значення для малечі. Ознайомлювати з тим ,що вони складалися віками і передавалися  з покоління в поко- ління. Розвивати увагу,мовлення,стійкий інтерес до народної творчості.

• Розповідь вихователя про історію виникнення казок,передача їх з покоління в покоління

• Д.Г «З якої казки я до вас прийшов»

 

 

 

 

Травень

 

1.Українські майстри та їх вироби

Мета:Закріплювати знання дітей про народні ремесла,про майстрів – умільців(гончара,коваля, вишивальницю,ткалю,різьбяра,майстра лозоплетіння),про особливості та знаряддя їх праці. Поповнити словник дітей назвами народних ремесел,професій та слова – дії, пов′язані з ними. Виховувати шанобливе ставлення та інтерес до творчості народних майстрів.

• Хвилинка роздум « Що з чого зроблено»

• Д.Г «Хто що зробив»

 

2.Народні розписи

Мета:Формувати вміння дітей знаходити та називати художні розписи народних умільців, та класифікувати його за певними ознаками. Розвивати уважність,зорове сприймання. Виховува-ти любов до мистецтва українського народу.

• Д.Г «Знайди за певними ознаками»

 

3.Національні костюми

Мета:Збагачувати знання про національні українські костюми (жіночий,чоловічій),їх оздоб -лення,забарвлення,відповідність сезонним умовам. Вчити порівнювати національні костюми різних країн.

• Д.Г «Костюми різних країн»

• Вправа «Коли що одягати»

 

4.Літні народні свята

Мета: Збагачувати знання дітей про українські народні свята та традиції українського народу. Викликати бажання співвідносити відповідний предмет до картинки. Розвивати асоціативне мислення,увагу,пізнавальну активність. Виховувати шанобливе ставлення до народних тра- дицій.

• Перегляд презентації «Народні свята»

• Д.Г « Що і коли святкуємо»

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
2754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку