ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН роботи з дітьми, що мають фонетико-фонематичні порушення мовлення
Свистячі звуки
Шиплячі звуки
ПРИБЛИЗНИЙ ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН
роботи з дітьми, що мають фонетико-фонематичні порушення мовлення
№ п/п |
Етапи і зміст роботи з корекції фонетичних порушень мовлення |
Зміст роботи з корекції фонематичної системи мовлення |
Використання лексичного і граматичного матеріалу на заняттях |
Кількість годин.
Дата |
Примітка |
Свистячі звуки
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Підготовчий етап. Обстеження мови, стійкість уваги, працездатності, спостережливості, ставлення до свого дефекту. Знайомство з назвами частин артикуляційного апарату. Підготовчі артикуляційні вправи для формування свистячих звуків. |
Розвиток слухової уваги на немовних звуках. Уточнення понять «речення», «слово», «звук». Виділення першого голосного звука в словах. Розвиток навичок звуко-буквеного аналізів типу уа, ау. |
|
3-5 |
За необхідності включати ігри на розвиток фізіологічного і мовного дихання, дрібних рухів рук, зорово-просторових уявлень, пам’яті, уваги, логічного мислення . |
|
Формування навичок правильної вимови звука «с». |
Формування поняття місця звука у слові. Виділення першого і останнього приголосного звука у слові; вміння чути звук «с» на початку і в кінці слова, розвиток навичок звуко-буквеного аналізу слів типу ум, му, мак. |
Збагачення словникового запасу словами зі звуком «с» здійснюватиметься на кожному занятті. |
2-4 |
|
|
Закріплення правильної артикуляції звука «с» і його автоматизація: а) у прямому складі на початку слова; б) у прямому складі в середині слова; в) у закритому складі; г)у сполученні з приголосними; д) у іграх, віршах, переказах, читанні, спонтанній мові. |
Виділення приголосного звука, який добре вимовляється в середині слова. Виділення звука «с» у словах на слух. Розвиток навичок звуко-буквеного аналізу слів у такій послідовності: ма-ки, сум-ка, пі-сок, сто-ли. Визначення послідовності звуків у слові: який по порядку, за яким або перед яким звуком стоїть. Наголос. |
Теми «Посуд», «Сад». Словотворення, зменшувальні суфікси іменників. Розвиток зв’язної мови. Узгодження іменників з прикметниками. Спорідненні слова. |
5-7 |
|
|
Формування звука «с’»і його автоматизація (аналогічно до звука «с»). |
Учити слухати звук «с’» серед звуків, складів, визначати його місце в них. Формування понять твердості звуків. |
Наказова форма дієслова. Відмінювання іменників за відмінками. Співзвучні слова. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «с»-«с’». |
Диференціювати на слух звуки «с» і «с’» (твердість і м’якість). Поділ слів на склади. |
Тварини та їх малята. |
2-3 |
|
|
Формування правильної вимови «з» і його автоматизація (аналогічно до звука «с»). |
Формування понять дзвінкості і глухості звуків. Учити слухати звук «з» серед інших звуків, складів, у словах. Визначити місце звука «з» у словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. Наголос. |
Утворення множини іменників. Закріплення навичок побудови речення. |
2-4 |
|
|
Формування правильної вимови звука «з’» і його автоматизація (аналогічно до звука «с’»). |
Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. Учити слухати звук «з’» серед інших звуків, складів, у словах. Закріплення понять твердості і м’якості звука. Наголос. |
Антоніми. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «з»-«з’». |
Диференціація твердості і м’якості приголосних звуків. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. |
Закріплення способів позначення м’якості приголосних на письмі. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «с»-«з» |
Диференціація понять дзвінкості і глухості приголосних звуків. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів у реченні. |
Слова-пароніми. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «с’»-«з’». |
Закріплення понять твердості і м’якості приголосних звуків їх дзвінкості і глухості. |
Словотворення: складні слова. Закріплення способів позначення м’якості приголосних звуків на письмі |
1-3 |
|
|
Формування правильної вимови звука «дз» його автоматизація: а) у закритих складах; б) у прямих складах; в) в іграх, віршах, переказах. |
Учити слухати звук «дз» серед звуків, складів у словах, визначити його місце в них. Закріплення звуко-буквеного аналізу слів. |
Закріплення навичок побудови речення. |
1-3 |
|
|
Формування правильної вимови звука «дз» його автоматизація (аналогічно до звука «з»). |
Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. Учити слухати звук «дз» серед інших звуків, складів, у словах. Закріплення понять твердості і м’якості звука. |
Способи позначення м’якості приголосних звуків на письмі. Споріднені слова. Пароніми. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «дз»-«дз’». |
Закріплення понять твердості і м’якості приголосних звуків. |
Закріплення способів позначення м’якості приголосних звуків на письмі. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції «з»-«дз». |
Диференціювати ці звуки у складах, словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів, речень. |
|
2-3 |
|
|
Формування правильної артикуляції звука «ц» і його автоматизація: а) у закритих складах; б) у прямих складах; в) в іграх, віршах, переказах. |
Учити слухати звук «ц» серед інших звуків, складів, у словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів, речень. |
Однина і множина дієслів. Відмінювання дієслів. Споріднені слова. |
3-5 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «с»-«ц». |
Диференціювати на слух ці звуки в складах, словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. |
Словотворення іменників від іменників. |
3-5 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ц»-«дз». |
Диференціювати на слух ці звуки в складах, словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. |
|
2-3 |
|
Шиплячі звуки
|
|||||
|
Підготовчий етап. Обстеження мови, стійкість уваги, працездатності, спостережливості, ставлення до свого дефекту. Знайомство з назвами частин артикуляційного апарату. Підготовчі артикуляційні вправи для формування шиплячих звуків. |
Розвиток слухової уваги на немовних звуках. Уточнення понять «речення», «слово», «звук». Виділення першого голосного звука в словах. Розвиток навичок звуко-буквеного аналізів типу уа, ау. |
|
3-5 |
За необхідності включати ігри на розвиток фізіологічного і мовного дихання, дрібних рухів рук, зорово-просторових уявлень, пам’яті, уваги, логічного мислення; вироблення навичок самоконтролю. |
|
Формування правильної вимови звука «ш». |
Формування поняття місця звука у слові. Виділення першого і останнього приголосного звуків, які добре вимовляються. Вчити чути звук «ш» серед інших звуків, складів, на початку і в кінці слова. Розвиток навичок звуко-буквеного аналізу слів типу ум, му. |
Збагачення словникового запасу словами зі звуком «ш» здійснюватиметься на кожному занятті |
2-3 |
|
|
Закріплення правильної артикуляції звука «ш» і його автоматизація: а) у прямому складі на початку слова; б) у прямому складі в середині слова; в) у закритому складі; г)у сполученні з приголосними; д) у іграх, віршах, переказах, читанні, спонтанній мові. |
Виділення звука, який добре вимовляється в середині слова. Виділення звука «ш» у словах на слух. Розвиток навичок звуко-буквеного слів типу мак, маки, кішка, мішок, школа. Визначення послідовності звуків у слові: який по порядку, за яким або перед яким звуком стоїть. Наголос |
Утворення множини іменників. Узгодження кількості числівників з іменниками. Відмінювання дієслів. Розвиток зв’язного мовлення. |
5-7 |
|
|
Формування правильної вимови звука «ж». |
Дати поняття дзвінкості звука. Визначення наявності звука «ж» у словах, його місце в них. |
Збагачення словникового запасу із звуком «ж». |
1-2 |
|
|
Закріплення правильної артикуляції звука «ж» (аналогічно до звука «ш»). |
Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. Поділ їх на склади. Визначення послідовності звуків у слові: який по порядку, за яким або перед яким стоїть звук «ж». |
Родовий відмінок іменників. Відмінювання дієслів. Споріднені слова. Багатозначність слів. Визначення роду іменників. Узагальнюючі слова. |
4-6 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ш»-«ж». |
Диференціювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів, у словах. Диференціація понять дзвінкості і глухості звуків. |
Розвиток зв’язного мовлення. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «с»-«ш». |
Диференціювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів, у словах. Диференціювати поняття «свистячих» і «шиплячих» звуків. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. |
Розвиток зв’язного мовлення. |
4-8 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «з»-«ж». |
Диференціювати ці звуки на слух чи серед інших звуків, складів, слів. Закріплення понять дзвінкості, глухості, свистячих і шиплячих. |
Розвиток зв’язного мовлення. |
4-6 |
|
|
Формування правильної артикуляції звука «дж», закріплення правильної артикуляції і його автоматизація: а) у прямому складі на початку слова; б) у прямому складі в середині слова; в) у сполученні з приголосними; г) в іграх, віршах, переказах, спонтанній мові. |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, складів, у словах. Визначити місце його у словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу.
|
Збагачення словникового запасу словами із звуком «дж», означеннями. Визначення роду іменників, розвиток зв’язного мовлення. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «дж»-«дз» |
Диференціювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів, слів.
|
Розвиток зв’язного мовлення. |
2-4 |
|
|
Формування правильної артикуляції звука «ч», закріплення правильної артикуляції і його автоматизація: а) у закритих складах; б) у прямих складах; в) в іграх, віршах, переказах, спонтанній мові. |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, у складах, визначення місця звука у слові. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу. Наголос.
|
Збагачення словникового запасу словами із звуком «ч». Узагальнення. Словотворення. |
5-6 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «с»-«ч». |
Диференціювати ці звуки на слух. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу.
|
Відмінювання дієслів. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ч»-«ц». |
Диференціювати ці звуки на слух.
|
Розвиток зв’язного мовлення. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ч»-«дж».
|
Диференціювати ці звуки на слух.
|
Розвиток зв’язного мовлення. |
1-2 |
|
|
Формування правильної вимови звука «щ», закріплення правильної артикуляції звука і його автоматизація: а) у закритих складах; б) у прямих складах; в) в іграх, віршах, переказах, спонтанній мові. |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, у складах, визначення місця звука у слові. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу. |
Збагачення словникового запасу словами із звуком «ш», означеннями, узагальненнями. Визначення роду. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ч»-«щ».
|
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. Наголос. |
Словотворення: зменшувальні суфікси іменників. Розвиток зв’язного мовлення. |
2-4 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ш»-«щ».
|
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. |
Відмінювання дієслів. Розвиток зв’язного мовлення. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «ц»-«ч»-«щ».
|
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. |
Розвиток зв’язного мовлення. |
1-3 |
|
|
Диференціація артикуляції звуків «щ»-«с». |
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. |
Розвиток зв’язного мовлення. |
2-3 |
|
1