Перспективний план з екологічного виховання (IV рік навчання)

Про матеріал
Перспективний план з екологічного виховання пропонує помісячний зміст роботи з формування уявлення дітей про природу ( мета, теми занять, спостережень та дослідів, екологічні ігри, читання художньої літератури, фольклор, бесіди, продуктивна діяльність).
Перегляд файлу

ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ З ЕКОЛОГІЧНОГО      ВИХОВАННЯ

( IV РІК НАВЧАННЯ )

                                     ВЕРЕСЕНЬ

 

ЗАДАЧІ:

1. Формувати уявлення дітей про перші осінні зміни в неживій природі: пониження температури повітря; стало більше похмурих і дощових днів, сонце з'являється рідше, небо низьке сіре; в живій природі: перелітні птахи готуються до відльоту на південь; дерева починають змінювати своє забарвлення.

2.Систематизувати уявлення дітей про овочі і фрукти.

3. Вчити складати невеликі розповіді про живі об’єкти.

3.Розвивати уміння порівнювати, виділяти загальні і відмітні ознаки і узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові.

4. Виховувати пізнавальний інтерес до природних об’єктів, бажання спілкуватися з природою.

 

ЗАНЯТТЯ

«Осінь до нас завітала»

МЕТА: формувати у дітей узагальнені уявлення про осінь як пору року, зміни в неживій природі, пристосованість до них рослин і тварин; розвивати уміння виражати свої враження та емоції; виховувати інтерес до змін у природі.

«У садочок підемо»

МЕТА: уточнити та закріпити знання дітей про фрукти та ягоди: назва, зовнішній вигляд, де ростуть, чим корисні; формувати уявлення про особливості їх вирощування, уміння впізнавати за смаком; виховувати пізнавальний інтерес.

«Збір овочів»

МЕТА: узагальнити знання дітей про овочі: де ростуть, хто їх вирощує, де використовуються, чим корисні; розвивати уміння складати описові розповіді за картиною, висловлювати свою думку; сприяти формуванню екологічно-доцільної поведінки. 

 

 

 

СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

( спостереження на екскурсіях, прогулянках)

  • Проводити спостереження за сонцем: звернути увагу, де світить сонечко вранці, куди сідає увечері; відзначити, які місця ділянки освітлені сонцем під час ранкової та вечірньої прогулянки, порівняти.
  • Досліди: сонце висушує предмети – повісити  на сонячній ділянці лялькову білизну, простежити, як швидко воно висихає; сонце прогріває предмети – запропонувати дітям погріти руки на сонечку, поторкати одяг один у одного.
  • Спостереження за вітром (по яких ознаках можна визначити, чи є вітер: гойдаються вітки дерев, біжать хмари):  запропонувати дітям побігати проти вітру і в ту сторону, куди він дме,  зробити висновок, коли бігти легше і чому. Ігри з прапорцями, султанчиками, вертушками.
  • Спостереження за хмарами: в тихий сонячний день хмари пливуть поволі, а в вітряний – швидко; простежити від чого залежить швидкість руху хмар;  закріпити поняття «сонячний та похмурий день»; запропонувати дітям уявити, на що схожі хмари.
  • Спостереження за дощем: восени дощі ідуть часто, повільно; закріпи поняття «мрячить».
  • Спостереження в живій природі. Спостереження  за деревами і кущами:  звернути увагу на те, що колір листя на деревах і кущах поступово змінюється: береза жовтіє, клен червоніє, а дуб і тополя поки залишаються зеленими; порівняти кущі шипшини і бузку: бузок ще зелений – а  шипшина жовтіє; підвести дітей до висновку про те, що дерева та кущі поступово готуються до зими. Розглянути рослини на клумбі, пригадати, які рослини цвіли влітку. Уточнити з дітьми, чому квітучих рослин майже не стало.
  • Спостереження за павуками і комахами: запропонувати дітям пошукати комах і зробити висновок про те, що комах стало мало; в сонячний день звернути увагу на ніжні ниточки павутини на кущах і в повітрі; постежити з дітьми за павуком, як він на павутині перебирається з місця на місце; пояснити, що павук згорнеться під опалим листом і проспить всю зиму; розказати, що вони корисні, знищують мух – рознощиків хвороб.
  • Спостереження за птахами:  звернути увагу дітей на тишу в парку, чому так сталося; відмітити пташок, які залишилися; закріпити поняття «перелітні птахи».      

 

 ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

Дидактичні ігри: «Коли це буває», «З якого дерева листок» , «Збери листочки», «До дерева біжи», «Знайди дерево по опису», «Знайди пару», «Знайди листок, як на дереві», «Що росте на городі», «Де що росте», «Впізнай за смаком», «Вгадай, овоч чи фрукт», «Впізнай та назви овоч», «Чудовий мішечок»;  гра- хоровод «Кружляють жовті листочки», «Город»;

сюжетно-рольові ігри: «Зваримо суп із овочів», «Овочевий магазин».

             

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

М. Підгірянка «Прийшла осінь»; К.Шабанова, «Осінні прикмети»; В,Біанкі «Павук-Пілот»; Г.Глушнєв Вірші про комах; А.Майков «Пейзаж»; Е.Машковська «Осінь»; М.Михайлов «Лісові хороми»; Н.Трутнєва «Відлітай, наше літо»; Е.Успенський «Як ростили капусту», Ю.Тувім «Овочі», Дж.Родарі «Велика морквина», «Казки з трьома кінцями», Б.Харчук «Калина», К.Ушинський «Історія однієї яблуньки».

      

ФОЛЬКЛОР

Пісеньки-забавлянки, загадки, прислів'я і приказки.

 

 БЕСІДИ

 «Що нам  осінь принесла?», «Куди і чому відлітають птахи»,  «Збір врожаю», «Чим корисні овочі та фрукти».

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Рання осінь», «Осінній сад», «Фрукти на нашому столі».

Декоративне малювання: «Осінній орнамент».

Ліплення: «Осінь», «Чи в саду, чи на городі», «Ось який у нас кавун».

Аплікація-мозаїка з елементами малювання: «Хмарки небом пробігали».

 

ЖОВТЕНЬ

 

ЗАДАЧІ

  1.              Продовжувати формувати уявлення про осінні зміни в природі (як зв’язана зміна одягу людей зі зміною температури повітря; виявляти перші ознаки наближення зими: заморозки вночі, поява інею); закріпити поняття «листопад».
  2.              Розвивати уміння встановлювати найпростіші зв'язки між змінами в неживій і живій природі (дерева готуються до зими, скидають листя).
  3.              Розвивати емоції та естетичне сприйняття в процесі спілкування з природою.

 

ЗАНЯТТЯ

«Чому відлітають пташки?»

МЕТА: систематизувати знання дітей про птахів (зовнішній вигляд, повадки, місця гніздування); поняття про зимуючих та перелітних птахів; показати взаємозв’язок всього живого в природі; виховувати діяльний характер любові до природи, стимулювати і заохочувати бажання дбати про птахів.

  «Водяне царство живого куточка»

МЕТА: закріпити знання про рибку, умови необхідні для її життя в акваріумі (будова, умови життя, догляд за акваріумом); розвивати елементи логічного мислення;  інтерес до живих об’єктів, бажання їх доглядати.

 

ЕКСКУРСІЇ, СПОСТЕРЕЖЕНЯ

  •                 Узагальнювати первинні уявлення дітей про осінь (зміни в живій і неживій природі, їх взаємозв’язок).
  •                 Спостереження за деревами: розвивати уміння розпізнавати дерева і кущі за листям, плодами, насінням; відмічати зміни, які відбуваються з ними з ходом осені.
  •                 Зібрати насіння рослин у квітнику, відмітити їх різноманітність (колір,форма, розмір).
  •                 Учити милуватися красою осіннього пейзажу.
  •                 Спостереження за мешканцями живого куточка (акваріумними рибками).

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

«Впізнай пташку за описом», «Зимуючі – перелітні», «З якого дерева листок», «Знайди такий же», «До дерева біжи».

словесні ігри: «Підкажи слівце», «Хто знає, хай продовжує»;

гра-хоровод «Листя золотії падають, летять».

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ»

В.Сухомлинський «Осінь принесла золотисті стрічки»; Е.Благиніна «Відлітають, відлетіли.», «Осінь»; Е.Машковська «Справа до зими»; Майков «Осінь»; П.Тичина «Осінь така мила», О.Олесь «Ой навіщо мені листя?»; Н.Сладков «Чому листопад строкатий»; Г.Скребицький «Лісовий голосок»; Ю.Ярмаш, «Лісові балакуни», О.Іваненко «На добраніч»(комахи).

 

ФОЛЬКЛОР

Пісеньки-забавлянки, загадки, скоромовки.

 

БЕСІДИ

«Чому осінь називають золотою», «Барви осені», «Чому дерева восени роздягаються», «Перелітні птахи».

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: колективна робота «Золота осінь», «Листопад», «Пташки на нашому подвір’ї».

Декоративне малювання: «Прикрасимо тарілку осіннім узором».

Аплікація: створення осінніх пейзажів із сухого листя; «Наш акваріум».

Аплікація декоративна з елементами малювання: «Смугастий килимок для кота».

 Ліплення: «Пташки».                                                          

 

ЛИСТОПАД

ЗАДАЧІ:

  1.              Вчити дітей порівнювати різні періоди осені, помічати їх відмінності; закріпити поняття «пізня осінь».
  2.              Продовжувати формувати уміння дітей встановлювати найпростіші зв'язки між змінами в неживій і живій природі (холод примушує диких тварин готувати житло до зими, відростити довгу теплу шерсть; білка  заготовляє на зиму їжу; поява снігу приводить до зміни забарвлення шерсті звірів для захисту від ворогів; людина теж готується до холодної зими – одяг,  житло).

2. Розвивати уміння встановлювати найпростіші причинно-наслідкові і тимчасові зв'язки.

     3. Формувати трудових навичок у процесі догляду за рослинами (поливання рослин).

4.Виховувати дбайливе відношення до рослин як до живих істот.

 

ЗАНЯТТЯ

 «Царство кімнатних рослин»

МЕТА: закріпити назви кімнатних рослин (бальзамін, фікус); вчити описувати їх, відмічаючи схожість та відмінність між ними; закріпити знання структури трудового процесу (поливання); навчити дітей практичним навичкам поливання; виховувати відношення до рослин як до живих істот.

«Як звірі до зими готуються»

       МЕТА: закріпити знання дітей про диких тварин;  формувати уявлення про те, як вони пристосовуються до життя в зимових умовах; розвивати доказову мову; виховувати елементи екологічної культури.

  СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Спостереження за небом (більш похмуре, ніж в жовтні, похмурих днів більше, ніж сонячних; сонце тільки світить, але не гріє; дмуть сильні вітри ) . Пояснити дітям поняття «пронизливий вітер» (продуває наскрізь). Вітер здуває з дерев останні листочки.
  • Спостереження за першим снігом (перший сніг випадає, але швидко тане). Обговорити з дітьми, чому він тане.
  • Спостереження за льодом (запропонувати дітям пройти по краю калюжі, послухати, як хрустить лід). Закріпити уявлення, що лід прозорий. Для цього провести дослідницькі дії  (в прозору місткість покласти дрібні предмети, залити водою і покласти на ніч за вікно, вранці розглянути з дітьми, які предмети видні через лід).
  • Спостереження за інеєм. Пояснити дітям, що таке іній, і чим він відрізняється від снігу.
  • Звернути увагу на зміни в одязі людей, з чим вони зв'язані.
  • Спостереження за живою природою. На ділянці провести спостереження: кого ми можемо побачити на прогулянці (птахів, яких).

 

ЕКЛОЛГІЧНІ ІГРИ

Дидактичні ігри: «Фарби осені», «Хто в лісі живе?», «Де чий будиночок?», «Чарівна квітка», «Угадай за голосом», «Чий хвіст?»

Словесні ігри: «Підкажи слівце», «Хто знає, хай далі продовжує».

Рухлива гра «Біжи в будиночок який я назву».

Гра-драматизація «Рукавичка».

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

В.Сухомлинський, «Зайчик і горобина», «Зайчик і місяць»; В.Біанкі «Коли готуються до зими»; В. Грінчак «непроханий гість»;  В.Зотов «Лісова мозаїка» (розповіді про диких звірів); А.Кликов «Лисиця»; Д.Зуєв «Вовки»; Г.Скребицький «Білка»; І.Соколов-Микитов «Медвежача сім’я».

 

ФОЛЬКЛОР

Пісеньки-забавлянки, загадки про диких звірів і осінні явища природи, прислів'я.

 

БЕСІДИ

«Чому звірі міняють шубки», «Як ведмідь готується до зими», «Які звірі сплять зимою», «Білка-трудівниця», «Чи потрібно людині готуватися до зими», «Що нам осінь принесла» (за допомогою моделей порівняти з дітьми ознаки осені у вересні, жовтні, листопаді).

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Пізня осінь», «Дикі тварини» (узагальнений метод малювання), «три ведмеді».

Малювання з елементами аплікації «Зайчик біленький став сіреньким».

Ліплення: «Лисиця», «Заєць», «Ведмідь».

ПРАЦЯ В ПРИРОДІ ВОСЕНИ

Сумісно з педагогом:

  •                 прибирання листя на своїй ділянці;
  •                 збирання городини та садовини;
  •                 збір насіння для зимової підкормки птахів;
  •                 збір природного матеріалу для поробок.

                                           

 

ГРУДЕНЬ

 

ЗАДАЧІ:

   1.Поглиблювати і узагальнювати знання дітей про зимові явища в природі (земля    покрита снігом, холодно, морозно, бувають снігопади, завірюхи).

   2.Формировати уяву про пристосування живих істот до певних умов навколишнього середовища.

   3. Вчити помічати красу зимового пейзажу.

   3. Виховувати доброзичливе дбайливе відношення до птахів.

 

ЗАНЯТТЯ

     «Зимонька-снігуронька»

МЕТА: закріпити знання дітей про характерні ознаки зими, пристосування рослин до погодних змін; поглиблювати знання про зимові розваги; продовжувати вчити дітей складати колективну описову розповідь за картиною;

виховувати поетичне сприймання, естетичне відчуття.

«Красуня зимового лісу»

МЕТА: закріпити у дітей уявлення про ялинку; вчити знаходити відмінності живої ялинки від штучної; формувати у дітей знання про користь зелених насаджень, про те, що обов’язок людини – берегти й охороняти природу; розвивати спостережливість, увагу, елементи логічного мислення, зв’язне мовлення, розширювати словниковий запас; виховувати естетичне сприйняття природи.

    «Як живуть рослини взимку»

МЕТА: узагальнити уявлення дітей про пристосування рослин до різних сезонних змін (скидають листя, припиняють своє зростання, відпочивають), узагальнити уявлення дітей про необхідність світла, тепла, вологи для зростання рослин (з використанням моделей), розвивати уміння встановлювати зв'язки: залежність росту рослини від умови середовища.

 

СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Спостереження за снігом (розглянути сніжинки, звернути увагу, що вони різної форми). Через елементарну пошукову діяльність знайомити дітей з властивостями снігу: холодний, розсипчастий, липкий, білий. Встановлюється залежність властивості снігу від температури (крихкий чи ліпиться).
  • Дослід. Показати дітям перетворення води в лід і зворотний процес, закріпити уявлення про те, що перетворення води в лід залежить від температури повітря. З цією метою за допомогою форм  зробити з дітьми крижані іграшки, у тому числі і ялинки. Закріпити уявлення про те, що лід буває крихкий, а буває міцний, товстий. Пояснити, чому.
  • На вулиці розглянути сліди птахів (по можливості ворони і горобця), порівняти, що загального і чим відрізняються. Спостерігати за поведінкою птахів біля годівниці.
  • Спостереження за красою дерев і зимового пейзажу в будь-яку погоду.

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

Дидактичні ігри: «Знайди зимові прикмети», «Коли це буває?», «Хто в будиночку живе».

Словесна гра «Опиши, я відгадаю» (рослини).

Гра-естафета «Збери сніжинку».

Гра-інсценування за віршем А.Пчельникової «Пташка».

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

     Л.Горлач «Грудень»; Я.Аким «Перший сніг»; Е.Трутнєва «Перший сніг», «Ялинка»; П.Воронько «Сніжинки»;Б. Радиш «Білі птиці»;Г.Скребицький «Чотири художника» (уривок), «Горобець», «Ворона»; Звєрєв «Гороб'яче бюро погоди»; В.Зотов «Ворона», «Снігур», «Заєць-Біляк», «Горобець», «Сорока» (з книги «Лісова мозаїка»); Е.Успенський «Витівки старої зими»; В.Калініна «Сніговий колобок»; В.Чарушин «Що за звір»; С.Козлов «Зимова казка».

 

ФОЛЬКЛОР

       Пісеньки-забавлянки про зиму і птахів, загадки про птахів, прислів'я.

 

БЕСІДИ

         «Як допомогти птахам взимку», «Сліди на снігу», «Про що сумує рослина», «Чому люди взимку не мерзнуть», «З ким дружить ялинка».

 

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Зима прийшла – снігу намела», «Зимовий ліс», «Ми святкуємо Новий рік».

Малювання декоративне: «Морозні візерунки» (зимове віконце).

Малювання з елементами аплікації: «Наша ялиночка».

Аплікація: «Новорічні іграшки».

Ліплення: «Подарунки Діда Мороза».

 

 

                                                         СІЧЕНЬ

ЗАДАЧІ:

  1.              Продовжувати знайомити із зимовими явищами в неживій природі (ожеледь, снігопад, замети). Познайомити з новими поняттями: «завірюха», «відлига».
  2.              Формувати уявлення про те, що життя взимку продовжується; закріпити знання про способи пристосування рослин і тварин до зими.
  3.              Закріпити уявлення дітей про значення води в природі, формувати усвідомлення необхідності її економного користування.
  4.              Розвивати спостережливість і уміння робити елементарні узагальнення.
  5.              Виховувати співчуття, співпереживання у дітей до «братів наших менших».

 

    ЗАНЯТТЯ

«В гостях у Лісовичка»

МЕТА: уточнити та розширити знання дітей про ліс та його мешканців; показати взаємозв’язок живих організмів лісу; формувати уяву про умови середовища, до якого пристосувались тварини та рослини; закріпити правила безпечної поведінки в лісі; розвивати у дітей пізнавальний інтерес до життя лісу та його мешканців, а також зв’язне мовлення, уміння робити прості висновки і доводити свою думку, аргументуючи відповідь;

Виховувати у дітей культуру поведінки в природі, вчити їх вірно оцінювати свої вчинки.

«Чиста вода потрібна всім і завжди»

МЕТА: закріпити у дітей уявлення про значення води для всього живого: рослин, тварин, людей; знання про різні стани води (рідкий, твердий, пар); розвивати вміння робити прості висновки на підставі спостережень; виховувати дбайливе відношення до води, усвідомлення необхідності її економного витрачання у побуті.

              

 СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Спостереження  за снігом: під час снігопаду розглянути сніжинки через збільшувальне скло.
  •  Помилуватися красою сніжинок, придумати, на що вони схожі. В морозний день послухати, як скрипітиме сніг, визначити в яку погоду сніг скрипітиме. Підвести до висновку, що сніг скрипітиме в мороз. Помилуватися, як сніг блищить в сонячну погоду. Підвести до висновку, що він блищить в сонячну погоду при яскравому світлі, в похмурий день не блищить.
  • Познайомити дітей з поняттям відлиги, виявити властивості снігу під час відлиги: липкий, мокрий. Підвести до висновку про зв'язок властивостей сніги з температурою повітря. Звернути увагу на бурульку під час відлиги, запропонувати дітям подумати, звідки з'явилася бурулька. (Сніг розтанув, перетворився на воду, а вночі ударив мороз, і вода знову замерзла – перетворилася на бурульку). Розглянути бурульку – тверда, холодна, крихка, прозора.
  • Спостереження за птахами: відмітити звичками, зовнішній вигляд птахів, хто де любить знаходитися: ворони – на товстих гілках дерев, горобці – на гілках кущів, голуби – на карнизах жител. Встановити зв'язки між поведінкою птахів і станом погоди: в мороз птахи сидять настовбурчившись,  крупні птахи ховають дзьоб під крило. Познайомити дітей з народною прикметою – якщо ворони сидять на верхній гілці і настовбурчилися – це до морозу. Пташок взимку підгодовувати постійно.
  • Досліди з водою: встановити її властивості – ллється, прозора, не має запаху; може знаходитися у різних станах: рідкий, твердий, пар. Виготовити льодові прикраси для зимового дерева на ділянці.

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

     Дидактичні ігри «Які дерева ростуть у лісі», «Опиши, я відгадаю», , «Хто в будиночку живе?», «Хто де живе?», «Буває – не буває», «Як вчинити?» (правила безпечної поведінки у лісі).

Мовна гра «Якщо знаєш – продовж»(правила поведінки в природі).

Рухливі  ігри: «Крижинка», «Четвертий зайвий».

 Ігрові вправи: «Здогадайся, про кого розказую», «Хто кричить, а хто тріщить?»

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

     І.Суріков «Білий сніг пухнастий»; К.Ушинській «Лиса Патрікеєвна», «Скарги Зайчика»; К.Бальмонт «Сніжинка»; С.Маршак «Січень», «свято лісу»; М.Садовський «Снігопад»; А.Кликов «Білка», «Як лисиця зимує»; Покровський «Вовк», «Ведмідь»; В.Берестов «Ожеледь»; В.Кондратьєв «Завірюха»; В.Степанов «Велика заметіль»; М.Пришвін «Ночівля зайця»; В.Біанкі «Сніжна книга», «Синиччин календар»; Г.Снєгірьов «Звіри наших лісів»; Гапліна «Як лисиця в лісі живе»; Е. Блайтон «Що таке ліс?»

 

ФОЛЬКЛОР

     Лічилки, загадки, забавлянки про диких звірів.

 

БЕСІДИ

      «Де знайти ведмедя взимку», «Навіщо білці пухнастий хвіст», «Вода навколо нас», «Бережіть воду», «Ліс у житті людини», «Як потрібно берегти ліс».

 

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Зимовий ліс», «Казкове дерево», «Хто в лісі живе».

Аплікація «Зимовий пейзаж», «Морозні візерунки».

Ліплення: «Мешканці лісу».

 

                                                           

                                                    

                                           ЛЮТИЙ

 

ЗАДАЧІ:

  1.              Розширювати уявлення дітей про явища неживої природи взимку (морози, дмуть холодні вітри, метуть завірюхи). Підвести дітей до самостійного пояснення, чому лютий називають «лютим» місяцем.
  2.              Формувати у дітей розуміння про те, як людина впливає на життя природи (доглядає за кімнатними рослинами та свійськими тваринами, допомагає пташкам пережити зиму).
  3.              Розвивати уміння робити узагальнюючі висновки на основі спільних при знаків живих об’єктів.

3.Виховувати  діяльний характер любові до природи.

4. Виховувати дослідницький інтерес до природи шляхом створення проблемних ситуацій і постановки дослідів.

 

ЗАНЯТТЯ:

 «Хто допоможе пташкам взимку»

МЕТА: уточнити уявлення дітей про життя зимуючих птахів; показати взаємозв’язок живої та неживої природи; удосконалювати граматичний склад мови, розвивати елементи логічного мислення; підтримувати бажання дітей допомагати пташкам зимою, бути відповідальними.

«Свійські тварини – друзі людини»

МЕТА: систематизувати знання дітей про свійських тварин; вчити встановлювати істотні ознаки для узагальнення, наповнювати узагальнені ознаки конкретним змістом; закріпити поняття «свійські тварини»; встановити залежність життя тварин від діяльності людини; познайомити з професією тваринників, розповісти чим вона цікава, корисна, почесна; виховувати інтерес до свійських тварин, бажання допомагати дорослим в догляді за ними.

 

СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Спостереження в неживій природі: лютий – місяць  частих завірюх і сильних вітрів. Під час завірюхи спостерігати, як сніг підіймається із землі, переноситься в інше місце, з силою б'є у вікно. Запропонувати прислухатися, як завиває вітер. Пояснити, що це мете завірюха. Якщо вітер піднімає сніг над землею, закручує його в стовпчики – це явище називається завірюха. Розглянути замети, які намело біля паркану, а у відкритих місцях снігу майже немає. Обговорити з дітьми, чому так вийшло.                                                                                
  • Відмітити стан погоди  : сніжна, холодна. Сильний вітер, крижаний, колючий. Пояснити, що саме через таку погоду лютий називають «лютим».
  •  Продовжувати підгодівлю птахів, спостерігаючи за їх поведінкою, звичками. Підкреслити, як важливо допомогти птахам в найхолодніший місяць.
  • Спостереження за деревами: пояснити дітям, що дерева зимою живі, вони наче заснули.
  • Спостереження за свійськими тваринами (собака, кіт): зовнішній вигляд, звички; вчити дітей доглядати за ними. Визначити, чи гарний нюх у кішки, чи добре вона чує. Закріпити правила безпечної поведінки з тваринами.
  • Дослід. Мета: закріпити уявлення про те, що рослини взимку живі. Провести досліди по пророщуванню зрізаних гілок. Визначити прояв життя по набуханню бруньок і появі листя. Показати дітям рух листя у напрямку до світла на прикладі кімнатних рослин.

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

Дидактичні ігри «Хто на годівничці?», «Зимуючі птахи»,»Яка пора року?», «Чи так буває?»,  «Коли це буває?» (пори року), «Кого чим пригостити?», «Хто у гості до нас прийшов?» (свійські тварини), «Хто де живе?», «Зоологічне лото», «Знайди, де сховався».

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

     С.Маршак «Лютий»; З.Алєксандрова «Нова їдальня», «Новий знайомий»; У.Величко «Годівничка»; А.Калінчук «У зимовий час»;Н.Павлова «Білі шубки» (з книги «Чотири пори року»);В Степанов вірші «Велика заметіль»; В.Кондратьев «Завірюха»; Е.Чарушин «На нашому дворі»; Н.Пожарицька «Подорож до домашніх тварин»; К.Ушинській «Конячка»; Е.Клокова «Мій кінь».

 

ФОЛЬКЛОР

Пісеньки-забавлянки, загадки про свійських тварин.

 

БЕСІДИ

«Чому лютий називають лютим», «Хто прилітає на нашу годівничку», «Чи живі рослини зимою», «Свійські тварини».

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Прилетіли гості», «Зимові розваги», «Веселий сніговик», «Яких свійських тварин ми знаємо».

Аплікація: «Зимове мереживо», «Півник»

Ліплення: «Пташка», «Сніговик».

Ліплення з елементами конструювання з природного матеріалу «півник-молодець, золотий гребінець».

 

ПРАЦЯ В ПРИРОДІ ЗИМОЮ

Сумісно з дорослими:

  •                 обгортання снігом дерев;
  •                 прибирання ділянки після снігопаду;
  •                 підгодовування птахів;
  •                 посипання слизьких доріжок;
  •                 в куточку природи – догляд за рослинами (підкормка, обприскування , полив); пророщування насіння, висадка цибулі.

 

                                                    

                                           БЕРЕЗЕНЬ

 

ЗАДАЧІ:

1.Розвивати у дітей усвідомлене сприйняття довкілля, поглибити знання про природні зміни навесні .

2.Розширювати уявлення про красу живої і неживої природи весною.

3.Формувати уміння самостійно виділяти перші ознаки весни в неживій природі (підвищення температури повітря, танення снігу, збільшення світлового дня).

4. Розвивати уміння встановлювати зв'язки між змінами в неживій природі і життям тварин (линька, кінець сплячки, турбування про потомство).

5. Виховувати дружні відносини дітей один до одного в процесі спостережень, праці в природі.

 

ЗАНЯТТЯ

«Весняні пригоди»

МЕТА: закріпити знання дітей про весняні явища, їх взаємозв’язок; познайомити дітей з сезонними змінами в житті звірів; продовжувати вчити дітей складати описові розповіді за планом вчителя; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; закріпити правила поведінки в природі; виховувати інтерес до життя звірів, бажання піклуватися про тварин і птахів.

«Посадка гороху в куточку природи»

МЕТА: формувати знання про процес посадки (структура трудового процесу); удосконалювати навики посадки рослин; виховувати  дружнє відношення дітей один до одного в процесі праці.

СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Нежива природа. Наголосити на змінах погоди: стало трохи тепліше, сонце не тільки світить, але вже гріє. День став довшим ( виходимо на вечірню прогулянку, а сонце ще світить. Згадуємо, як було взимку). Сніг часто йде з дощем, але небо буває голубим. Сніг на землі стає сірим, брудним. Розглянути бурульки і пригадати, як вони утворюються. Звернути увагу, що з різних сторін даху бурульки різної форми: із сторони, яка освітлюється сонцем, – гострі і тонкі, на тіньовій стороні – бурульок менше і вони іншої форми. Пояснити, чому так відбувається, чим вони небезпечні. Простежити, де швидше тане сніг і бурульки. Шляхом цих спостережень підвести дітей до розуміння того, що першими ознаками весни в неживій природі є підвищення температури повітря, танення снігу, збільшення світлового дня.
  • Уточнити поняття «дзвенить капель». Наголосити на появі перших проталин. Запропонувати постежити шлях одного із струмочків, який з'єднується по дорозі з іншими струмочками. Зробити човники з паперу, пустити їх у воду.
  •                 Спостереження за птахами. Горобці збираються в зграї, цвірчать голосніше. Ворони частіше чистять пір’я, купаються в калюжах. Гомін птахів стає чутнішим: вони відчувають весну. Показати, як на подвір’ї вішають шпаківню. Хто житиме в цьому будиночку.
  •                 Досліди.

       1. Підвести дітей до висновку про необхідність тепла для зростання рослин: внести кореневище мати-й-мачухи в групу, постежити, де швидше зацвіте: в групі або на вулиці (уточнити, з чим це пов'язано).

        2. Запропонувати дітям поторкати воду в калюжі. Зробити висновок, що вода ще дуже холодна, тому рослини тільки прокидаються після зими, але не ростуть.

  •                 Спостереження за зростанням цибулі, проростанням насіння.

 

 

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

     Дидактичні ігри: «Коли це буває?», «Що весна нам принесла?», «Яка сьогодні погода?»(складання описових розповідей за обраним малюнком), «Чарівний ланцюжок».

Мовна гра «Хто знає – хай далі продовжує».

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

    В.Сухомлинський «Весняний вітер»; С.Маршак «Весняна пісенька»; Л.Толстой «Прийшла весна», «Як вовки учать своїх дітей»; Г.Ськребицький «На лісовій галявині»; Н.Сладков «Весняні радощі»; В.Алферов «Березень»; В.Зотов «Заєць-Біляк», «Їжак», «Бурундук», «Вовк; В.Біанкі «Лісова газета»; Л.Михайловський «Веслує з вирію весна».

 

ФОЛЬКЛОР

     Пісенки-забавлянки, заклички, веснянки «Весна –красна, завітай до нас», «Весняночко-пвняночко», «Галонько-ключнице»,загадки про весну.

 

БЕСІДИ

«Весняні прикмети», «З чим весна до нас прийшла?», «Хто прокидається весною», «Чому учить мама своїх малюків»  (поведінка  диких звірів весною), «Що змінилося?».

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Перший подих весни», «Побігли струмки».

Ліплення

 

 

                                                       КВІТЕНЬ

  ЗАДАЧІ:

  1.              Уточнити уявлення дітей про ознаки весни (поява травички, перших квітів, пробудження дерев, приліт птахів, будівництво гнізд).

2.Продовжувати розвивати уміння встановлювати зв'язки між неживою і живою природою.

3.Через постановку проблемних питань активізувати розумову діяльність дітей.

4.Допомогти відчути єдність і взаємозв’язок всього живого на землі.

 

 ЗАНЯТТЯ

«Сонце – джерело життя на землі»

МЕТА: пояснити дітям, що сонце – небесне світило, яке має найбільше значення для життя на землі; учити спостерігати різні явища та зміни у природі; відшукувати причини цих змін і явищ; поповнювати словник дітей образними висловами про сонце; вчити послідовно висловлювати свою думку; виховувати інтерес до природних об’єктів.

       «Птахи»

МЕТА: узагальнити у дітей уявлення про птахів на основі виділення істотних ознак; розвивати уміння співвідносити зміни в природі з життям птахів весною.

«Складання описових розповідей про кімнатні рослини»

МЕТА:  учити дітей послідовній і повній розповіді про об'єкт; закріплювати уміння бачити ознаки загального і особливого в рослині, відображати їх в розповіді; виховувати дбайливе відношення до рослин, уміння милуватися їх красою, усвідомлення того, що рослини створюють затишок у кімнаті.

 

СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Відмітити збільшення світлового дня (вранці сонце будить дітей, а взимку було темно). Сонце все вище, світить яскраво, сліпуче. Яким стало небо? Що змінилося в порівнянні із зимою? Уточнити, що воно було сіре, а зараз чисте яскраво-синє, на ньому білі хмари.
  • Продовжувати спостереження за пробудженням рослин (мати-й-мачуха, перша травичка, перші весняні квіти). Відзначити, що рослини з'являються в тих місцях, де сильніше гріє сонечко і висихає грунт . Розглянути бруньки на гілках, уточнити їх форму і розміри. Відзначити, що вони з кожним днем набухають. Розглянути, як вони розташовані на гілці. Спостерігати за появою з них перших листочків.
  • Звернути увагу на поведінку птахів: вони стали дзвінко щебетати, літати парами, будувати гнізда. По можливості наголосити на прильоті шпаків, граків.
  • Показати дітям сходи споришу. Нагадати, чим корисна ця рослина.

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

        Дидактичні ігри:  «Знайди дерево по опису», «Загадай – ми відгадаємо», «Збери квітку» (закріплення будови рослини), «Перелітні птахи».

 Ігри з елементами драматизації «Струмочки і озера», «Пори року» (з книги А.Молодової «Екологічні ігри»).

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

             Л.Акім «Квітень»; В.Біанкі «Остання крижинка»; Н.Павлова «Ранньою весною»; І.Беляков «Пролісок прокинувся»; К.Ушинський «Бджілки на розвідках», Л.Костенко «Веселий дощ», О.Пархоменко «Простіть мене, конвалії», Г.Вієру «Найкращі квіти», Е.Благініна «Вогник».

 

ФОЛЬКЛОР

           Заклички, весняні пісенки-забавлянки, загадки про весняні явища природи.

 

БЕСІДИ

      «Першоцвіти», «Хто весною повертається додому» (бесіда про перелітних птахів), «Небезпечний лід» (чи можна виходити на весняний лід), «чим ми можемо допомогти природі весною?»

 

 

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Першоцвіти», «Птахи нашого лісу», «Кімнатні рослини», «Перші весняні листочки».

Ліплення: «Заграв пастушок, кличе всіх на лужок»

 

 

                                              ТРАВЕНЬ

ЗАДАЧІ:

1.Узагальнити знання дітей про природні зміни з приходом весни.

  1.              Розвивати спостережливість дітей шляхом виявлення нових ознак весни. 
  2.              Формувати у дітей реалістичну уяву про природу, бажання стати її другом, берегти і захищати її.

4. Виховувати радісне, емоційне, дбайливе відношення дітей до природи, що прокидається.

 

ЗАНЯТТЯ:

«Знай, люби і бережи природу»

МЕТА: закріпити знання дітей про характерні особливості сезонних змін у природі; вміння орієнтуватися в рослинному і тваринному світі; встановлювати природний ланцюжок; виховувати у дітей екологічну свідомість (шанобливе та бережне ставлення до всього живого, відчуття співчуття та співучасті природі).

 

«Подорож у весняний ліс» (узагальнююча бесіда про весну)

МЕТА: закріпити знання про весняні зміни в неживій і живій природі; розвивати уміння порівнювати різні періоди весни; закріпити правила поведінки в лісі; удосконалювати мову; виховувати елементи екологічної культури.

 

СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ

  • Нежива природа. Відмітити стан погоди, як вона міняється з ходом весни.
  • Сказати дітям, що травень – це місяць квітів. Спостереження за появою кульбаб. Порівняти з мати-й-мачухою . На що схожа кульбаба? Спостерігати, як вона міняється з часом.
  • Спостереження за квітучими деревами і кущами на ділянці (розказати про народну прикмету: коли квітне черемха – це до холодів). Протягом місяця спостерігати за появою і зростанням листя, цвітінням фруктових дерев, бузку. Учити дітей бачити красу яскравих фарб весни.
  • З підвищенням температури повітря виповзають перші комахи. Постежити, як вони рухаються. Закріпити знання про будову комах. Запропонувати дітям дати шматок цукру або цукерку мурашкам. Постежити за їх поведінкою.
  • По можливості наголосити на прильоті ластівок, стрижів. Пояснити, чому ці птахи прилітають пізніше за всіх (коли з’являються комахи).
  • Продовжувати спостереження за домашніми тваринами: кішками, собаками, які гріються на сонечку. Звертати увагу на появу у них дитинчат.

 

ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ

         Дидактичні ігри: «Вибери і назви квіти які ти знаєш», «Птахи, що прилітають навесні», «Магазин «Квіти», «Як поводитися в лісі» (заборонні знаки).

 Рухливі ігри: «Біжи в будинок, який назву», «Хто швидше знайде березу, тополю, клен».

 Ігри з елементами драматизації: «Ластівки і мошки», «Бабки, метелики, бджоли, коники».

Мовна гра «Впізнай вірш за першим рядком».

 

ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

       М.Познанська «Спасибі людям, що зростили ліс»; П.Ситниченко «Вмійте природу любити»; А.Бортняк «Зламана гілка»; Т.Масенко «Не хочу!», «Треба любити, садити ліси»; М.Камінчук «Будь природі другом»; С.Маршак «свято лісу»; Н.Павлова «Знахідка», «Під кущем», Підніжна травичка» (казки); Г.Серебрицький «Щасливий жучок»; В.Степанов «Літаюча квітка»; М.Пришвін «Золотий луг»; Е.Сєрова «Конвалія», «Фіалка»; В.Зотов з книги «Лісова мозаїка»: «Береза».»Дуб»,  «Сонечко», «Кульбаба», «Коник», «Хрущ»; Е, Чарушин «Горобець»; В.Біанкі «Перше полювання».

 

ФОЛЬКЛОР

         Пісенки-забавлянки про весну, весняні загадки про явища природи.

 

БЕСІДИ

         «Правила друзів лісу» (з використанням моделей), «З'явилися малюки» (розказати про народження котенят, щенят, пташенят, використовувати картини «Кішка з котенятами», «Собака з щенятами»), «Що змінилося в житті людини з приходом весни», «Природа наш рідний дім».

 

ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Малювання: «Зацвіли яблуні», «Лісова галявина у травні», «Бузок», «Тюльпани», «Поведінка в лісі» (заборонні знаки).

Колективна аплікація: «Квіткова клумба», «Весна».

Малювання з аплікацією «чарівні метелики».

Ліплення: «Жуки на квітковій клумбі».

Виготовлення плакату «Наш дім – Природа».

 

ПРАЦЯ В ПРИРОДІ

Сумісно з дорослими:

  •                 саджання насіння квасолі, гороху; коренеплодів моркви, буряка, цибулі та інших рослин;
  •                 вирощування розсади квітів;
  •                 прибирання торішнього листя;
  •                 догляд за висадженими рослинами;
  •                 догляд за рослинами та мешканцями живого куточку.

 

 

docx
Додав(-ла)
Акімова Таїсія
Пов’язані теми
Екологія, Планування
Інкл
Додано
7 листопада
Переглядів
628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку