ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ З ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ
( IV РІК НАВЧАННЯ )
ВЕРЕСЕНЬ
ЗАДАЧІ:
1. Формувати уявлення дітей про перші осінні зміни в неживій природі: пониження температури повітря; стало більше похмурих і дощових днів, сонце з'являється рідше, небо низьке сіре; в живій природі: перелітні птахи готуються до відльоту на південь; дерева починають змінювати своє забарвлення.
2.Систематизувати уявлення дітей про овочі і фрукти.
3. Вчити складати невеликі розповіді про живі об’єкти.
3.Розвивати уміння порівнювати, виділяти загальні і відмітні ознаки і узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові.
4. Виховувати пізнавальний інтерес до природних об’єктів, бажання спілкуватися з природою.
ЗАНЯТТЯ
«Осінь до нас завітала»
МЕТА: формувати у дітей узагальнені уявлення про осінь як пору року, зміни в неживій природі, пристосованість до них рослин і тварин; розвивати уміння виражати свої враження та емоції; виховувати інтерес до змін у природі.
«У садочок підемо»
МЕТА: уточнити та закріпити знання дітей про фрукти та ягоди: назва, зовнішній вигляд, де ростуть, чим корисні; формувати уявлення про особливості їх вирощування, уміння впізнавати за смаком; виховувати пізнавальний інтерес.
«Збір овочів»
МЕТА: узагальнити знання дітей про овочі: де ростуть, хто їх вирощує, де використовуються, чим корисні; розвивати уміння складати описові розповіді за картиною, висловлювати свою думку; сприяти формуванню екологічно-доцільної поведінки.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
( спостереження на екскурсіях, прогулянках)
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри: «Коли це буває», «З якого дерева листок» , «Збери листочки», «До дерева біжи», «Знайди дерево по опису», «Знайди пару», «Знайди листок, як на дереві», «Що росте на городі», «Де що росте», «Впізнай за смаком», «Вгадай, овоч чи фрукт», «Впізнай та назви овоч», «Чудовий мішечок»; гра- хоровод «Кружляють жовті листочки», «Город»;
сюжетно-рольові ігри: «Зваримо суп із овочів», «Овочевий магазин».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
М. Підгірянка «Прийшла осінь»; К.Шабанова, «Осінні прикмети»; В,Біанкі «Павук-Пілот»; Г.Глушнєв Вірші про комах; А.Майков «Пейзаж»; Е.Машковська «Осінь»; М.Михайлов «Лісові хороми»; Н.Трутнєва «Відлітай, наше літо»; Е.Успенський «Як ростили капусту», Ю.Тувім «Овочі», Дж.Родарі «Велика морквина», «Казки з трьома кінцями», Б.Харчук «Калина», К.Ушинський «Історія однієї яблуньки».
ФОЛЬКЛОР
Пісеньки-забавлянки, загадки, прислів'я і приказки.
БЕСІДИ
«Що нам осінь принесла?», «Куди і чому відлітають птахи», «Збір врожаю», «Чим корисні овочі та фрукти».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Рання осінь», «Осінній сад», «Фрукти на нашому столі».
Декоративне малювання: «Осінній орнамент».
Ліплення: «Осінь», «Чи в саду, чи на городі», «Ось який у нас кавун».
Аплікація-мозаїка з елементами малювання: «Хмарки небом пробігали».
ЖОВТЕНЬ
ЗАДАЧІ
ЗАНЯТТЯ
«Чому відлітають пташки?»
МЕТА: систематизувати знання дітей про птахів (зовнішній вигляд, повадки, місця гніздування); поняття про зимуючих та перелітних птахів; показати взаємозв’язок всього живого в природі; виховувати діяльний характер любові до природи, стимулювати і заохочувати бажання дбати про птахів.
«Водяне царство живого куточка»
МЕТА: закріпити знання про рибку, умови необхідні для її життя в акваріумі (будова, умови життя, догляд за акваріумом); розвивати елементи логічного мислення; інтерес до живих об’єктів, бажання їх доглядати.
ЕКСКУРСІЇ, СПОСТЕРЕЖЕНЯ
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
«Впізнай пташку за описом», «Зимуючі – перелітні», «З якого дерева листок», «Знайди такий же», «До дерева біжи».
словесні ігри: «Підкажи слівце», «Хто знає, хай продовжує»;
гра-хоровод «Листя золотії падають, летять».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ»
В.Сухомлинський «Осінь принесла золотисті стрічки»; Е.Благиніна «Відлітають, відлетіли.», «Осінь»; Е.Машковська «Справа до зими»; Майков «Осінь»; П.Тичина «Осінь така мила», О.Олесь «Ой навіщо мені листя?»; Н.Сладков «Чому листопад строкатий»; Г.Скребицький «Лісовий голосок»; Ю.Ярмаш, «Лісові балакуни», О.Іваненко «На добраніч»(комахи).
ФОЛЬКЛОР
Пісеньки-забавлянки, загадки, скоромовки.
БЕСІДИ
«Чому осінь називають золотою», «Барви осені», «Чому дерева восени роздягаються», «Перелітні птахи».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: колективна робота «Золота осінь», «Листопад», «Пташки на нашому подвір’ї».
Декоративне малювання: «Прикрасимо тарілку осіннім узором».
Аплікація: створення осінніх пейзажів із сухого листя; «Наш акваріум».
Аплікація декоративна з елементами малювання: «Смугастий килимок для кота».
Ліплення: «Пташки».
ЛИСТОПАД
ЗАДАЧІ:
2. Розвивати уміння встановлювати найпростіші причинно-наслідкові і тимчасові зв'язки.
3. Формувати трудових навичок у процесі догляду за рослинами (поливання рослин).
4.Виховувати дбайливе відношення до рослин як до живих істот.
ЗАНЯТТЯ
«Царство кімнатних рослин»
МЕТА: закріпити назви кімнатних рослин (бальзамін, фікус); вчити описувати їх, відмічаючи схожість та відмінність між ними; закріпити знання структури трудового процесу (поливання); навчити дітей практичним навичкам поливання; виховувати відношення до рослин як до живих істот.
«Як звірі до зими готуються»
МЕТА: закріпити знання дітей про диких тварин; формувати уявлення про те, як вони пристосовуються до життя в зимових умовах; розвивати доказову мову; виховувати елементи екологічної культури.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
ЕКЛОЛГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри: «Фарби осені», «Хто в лісі живе?», «Де чий будиночок?», «Чарівна квітка», «Угадай за голосом», «Чий хвіст?»
Словесні ігри: «Підкажи слівце», «Хто знає, хай далі продовжує».
Рухлива гра «Біжи в будиночок який я назву».
Гра-драматизація «Рукавичка».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
В.Сухомлинський, «Зайчик і горобина», «Зайчик і місяць»; В.Біанкі «Коли готуються до зими»; В. Грінчак «непроханий гість»; В.Зотов «Лісова мозаїка» (розповіді про диких звірів); А.Кликов «Лисиця»; Д.Зуєв «Вовки»; Г.Скребицький «Білка»; І.Соколов-Микитов «Медвежача сім’я».
ФОЛЬКЛОР
Пісеньки-забавлянки, загадки про диких звірів і осінні явища природи, прислів'я.
БЕСІДИ
«Чому звірі міняють шубки», «Як ведмідь готується до зими», «Які звірі сплять зимою», «Білка-трудівниця», «Чи потрібно людині готуватися до зими», «Що нам осінь принесла» (за допомогою моделей порівняти з дітьми ознаки осені у вересні, жовтні, листопаді).
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Пізня осінь», «Дикі тварини» (узагальнений метод малювання), «три ведмеді».
Малювання з елементами аплікації «Зайчик біленький став сіреньким».
Ліплення: «Лисиця», «Заєць», «Ведмідь».
ПРАЦЯ В ПРИРОДІ ВОСЕНИ
Сумісно з педагогом:
ГРУДЕНЬ
ЗАДАЧІ:
1.Поглиблювати і узагальнювати знання дітей про зимові явища в природі (земля покрита снігом, холодно, морозно, бувають снігопади, завірюхи).
2.Формировати уяву про пристосування живих істот до певних умов навколишнього середовища.
3. Вчити помічати красу зимового пейзажу.
3. Виховувати доброзичливе дбайливе відношення до птахів.
ЗАНЯТТЯ
«Зимонька-снігуронька»
МЕТА: закріпити знання дітей про характерні ознаки зими, пристосування рослин до погодних змін; поглиблювати знання про зимові розваги; продовжувати вчити дітей складати колективну описову розповідь за картиною;
виховувати поетичне сприймання, естетичне відчуття.
«Красуня зимового лісу»
МЕТА: закріпити у дітей уявлення про ялинку; вчити знаходити відмінності живої ялинки від штучної; формувати у дітей знання про користь зелених насаджень, про те, що обов’язок людини – берегти й охороняти природу; розвивати спостережливість, увагу, елементи логічного мислення, зв’язне мовлення, розширювати словниковий запас; виховувати естетичне сприйняття природи.
«Як живуть рослини взимку»
МЕТА: узагальнити уявлення дітей про пристосування рослин до різних сезонних змін (скидають листя, припиняють своє зростання, відпочивають), узагальнити уявлення дітей про необхідність світла, тепла, вологи для зростання рослин (з використанням моделей), розвивати уміння встановлювати зв'язки: залежність росту рослини від умови середовища.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри: «Знайди зимові прикмети», «Коли це буває?», «Хто в будиночку живе».
Словесна гра «Опиши, я відгадаю» (рослини).
Гра-естафета «Збери сніжинку».
Гра-інсценування за віршем А.Пчельникової «Пташка».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Л.Горлач «Грудень»; Я.Аким «Перший сніг»; Е.Трутнєва «Перший сніг», «Ялинка»; П.Воронько «Сніжинки»;Б. Радиш «Білі птиці»;Г.Скребицький «Чотири художника» (уривок), «Горобець», «Ворона»; Звєрєв «Гороб'яче бюро погоди»; В.Зотов «Ворона», «Снігур», «Заєць-Біляк», «Горобець», «Сорока» (з книги «Лісова мозаїка»); Е.Успенський «Витівки старої зими»; В.Калініна «Сніговий колобок»; В.Чарушин «Що за звір»; С.Козлов «Зимова казка».
ФОЛЬКЛОР
Пісеньки-забавлянки про зиму і птахів, загадки про птахів, прислів'я.
БЕСІДИ
«Як допомогти птахам взимку», «Сліди на снігу», «Про що сумує рослина», «Чому люди взимку не мерзнуть», «З ким дружить ялинка».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Зима прийшла – снігу намела», «Зимовий ліс», «Ми святкуємо Новий рік».
Малювання декоративне: «Морозні візерунки» (зимове віконце).
Малювання з елементами аплікації: «Наша ялиночка».
Аплікація: «Новорічні іграшки».
Ліплення: «Подарунки Діда Мороза».
СІЧЕНЬ
ЗАДАЧІ:
ЗАНЯТТЯ
«В гостях у Лісовичка»
МЕТА: уточнити та розширити знання дітей про ліс та його мешканців; показати взаємозв’язок живих організмів лісу; формувати уяву про умови середовища, до якого пристосувались тварини та рослини; закріпити правила безпечної поведінки в лісі; розвивати у дітей пізнавальний інтерес до життя лісу та його мешканців, а також зв’язне мовлення, уміння робити прості висновки і доводити свою думку, аргументуючи відповідь;
Виховувати у дітей культуру поведінки в природі, вчити їх вірно оцінювати свої вчинки.
«Чиста вода потрібна всім і завжди»
МЕТА: закріпити у дітей уявлення про значення води для всього живого: рослин, тварин, людей; знання про різні стани води (рідкий, твердий, пар); розвивати вміння робити прості висновки на підставі спостережень; виховувати дбайливе відношення до води, усвідомлення необхідності її економного витрачання у побуті.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри «Які дерева ростуть у лісі», «Опиши, я відгадаю», , «Хто в будиночку живе?», «Хто де живе?», «Буває – не буває», «Як вчинити?» (правила безпечної поведінки у лісі).
Мовна гра «Якщо знаєш – продовж»(правила поведінки в природі).
Рухливі ігри: «Крижинка», «Четвертий зайвий».
Ігрові вправи: «Здогадайся, про кого розказую», «Хто кричить, а хто тріщить?»
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
І.Суріков «Білий сніг пухнастий»; К.Ушинській «Лиса Патрікеєвна», «Скарги Зайчика»; К.Бальмонт «Сніжинка»; С.Маршак «Січень», «свято лісу»; М.Садовський «Снігопад»; А.Кликов «Білка», «Як лисиця зимує»; Покровський «Вовк», «Ведмідь»; В.Берестов «Ожеледь»; В.Кондратьєв «Завірюха»; В.Степанов «Велика заметіль»; М.Пришвін «Ночівля зайця»; В.Біанкі «Сніжна книга», «Синиччин календар»; Г.Снєгірьов «Звіри наших лісів»; Гапліна «Як лисиця в лісі живе»; Е. Блайтон «Що таке ліс?»
ФОЛЬКЛОР
Лічилки, загадки, забавлянки про диких звірів.
БЕСІДИ
«Де знайти ведмедя взимку», «Навіщо білці пухнастий хвіст», «Вода навколо нас», «Бережіть воду», «Ліс у житті людини», «Як потрібно берегти ліс».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Зимовий ліс», «Казкове дерево», «Хто в лісі живе».
Аплікація «Зимовий пейзаж», «Морозні візерунки».
Ліплення: «Мешканці лісу».
ЛЮТИЙ
ЗАДАЧІ:
3.Виховувати діяльний характер любові до природи.
4. Виховувати дослідницький інтерес до природи шляхом створення проблемних ситуацій і постановки дослідів.
ЗАНЯТТЯ:
«Хто допоможе пташкам взимку»
МЕТА: уточнити уявлення дітей про життя зимуючих птахів; показати взаємозв’язок живої та неживої природи; удосконалювати граматичний склад мови, розвивати елементи логічного мислення; підтримувати бажання дітей допомагати пташкам зимою, бути відповідальними.
«Свійські тварини – друзі людини»
МЕТА: систематизувати знання дітей про свійських тварин; вчити встановлювати істотні ознаки для узагальнення, наповнювати узагальнені ознаки конкретним змістом; закріпити поняття «свійські тварини»; встановити залежність життя тварин від діяльності людини; познайомити з професією тваринників, розповісти чим вона цікава, корисна, почесна; виховувати інтерес до свійських тварин, бажання допомагати дорослим в догляді за ними.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри «Хто на годівничці?», «Зимуючі птахи»,»Яка пора року?», «Чи так буває?», «Коли це буває?» (пори року), «Кого чим пригостити?», «Хто у гості до нас прийшов?» (свійські тварини), «Хто де живе?», «Зоологічне лото», «Знайди, де сховався».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
С.Маршак «Лютий»; З.Алєксандрова «Нова їдальня», «Новий знайомий»; У.Величко «Годівничка»; А.Калінчук «У зимовий час»;Н.Павлова «Білі шубки» (з книги «Чотири пори року»);В Степанов вірші «Велика заметіль»; В.Кондратьев «Завірюха»; Е.Чарушин «На нашому дворі»; Н.Пожарицька «Подорож до домашніх тварин»; К.Ушинській «Конячка»; Е.Клокова «Мій кінь».
ФОЛЬКЛОР
Пісеньки-забавлянки, загадки про свійських тварин.
БЕСІДИ
«Чому лютий називають лютим», «Хто прилітає на нашу годівничку», «Чи живі рослини зимою», «Свійські тварини».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Прилетіли гості», «Зимові розваги», «Веселий сніговик», «Яких свійських тварин ми знаємо».
Аплікація: «Зимове мереживо», «Півник»
Ліплення: «Пташка», «Сніговик».
Ліплення з елементами конструювання з природного матеріалу «півник-молодець, золотий гребінець».
ПРАЦЯ В ПРИРОДІ ЗИМОЮ
Сумісно з дорослими:
БЕРЕЗЕНЬ
ЗАДАЧІ:
1.Розвивати у дітей усвідомлене сприйняття довкілля, поглибити знання про природні зміни навесні .
2.Розширювати уявлення про красу живої і неживої природи весною.
3.Формувати уміння самостійно виділяти перші ознаки весни в неживій природі (підвищення температури повітря, танення снігу, збільшення світлового дня).
4. Розвивати уміння встановлювати зв'язки між змінами в неживій природі і життям тварин (линька, кінець сплячки, турбування про потомство).
5. Виховувати дружні відносини дітей один до одного в процесі спостережень, праці в природі.
ЗАНЯТТЯ
«Весняні пригоди»
МЕТА: закріпити знання дітей про весняні явища, їх взаємозв’язок; познайомити дітей з сезонними змінами в житті звірів; продовжувати вчити дітей складати описові розповіді за планом вчителя; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; закріпити правила поведінки в природі; виховувати інтерес до життя звірів, бажання піклуватися про тварин і птахів.
«Посадка гороху в куточку природи»
МЕТА: формувати знання про процес посадки (структура трудового процесу); удосконалювати навики посадки рослин; виховувати дружнє відношення дітей один до одного в процесі праці.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
1. Підвести дітей до висновку про необхідність тепла для зростання рослин: внести кореневище мати-й-мачухи в групу, постежити, де швидше зацвіте: в групі або на вулиці (уточнити, з чим це пов'язано).
2. Запропонувати дітям поторкати воду в калюжі. Зробити висновок, що вода ще дуже холодна, тому рослини тільки прокидаються після зими, але не ростуть.
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри: «Коли це буває?», «Що весна нам принесла?», «Яка сьогодні погода?»(складання описових розповідей за обраним малюнком), «Чарівний ланцюжок».
Мовна гра «Хто знає – хай далі продовжує».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
В.Сухомлинський «Весняний вітер»; С.Маршак «Весняна пісенька»; Л.Толстой «Прийшла весна», «Як вовки учать своїх дітей»; Г.Ськребицький «На лісовій галявині»; Н.Сладков «Весняні радощі»; В.Алферов «Березень»; В.Зотов «Заєць-Біляк», «Їжак», «Бурундук», «Вовк; В.Біанкі «Лісова газета»; Л.Михайловський «Веслує з вирію весна».
ФОЛЬКЛОР
Пісенки-забавлянки, заклички, веснянки «Весна –красна, завітай до нас», «Весняночко-пвняночко», «Галонько-ключнице»,загадки про весну.
БЕСІДИ
«Весняні прикмети», «З чим весна до нас прийшла?», «Хто прокидається весною», «Чому учить мама своїх малюків» (поведінка диких звірів весною), «Що змінилося?».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Перший подих весни», «Побігли струмки».
Ліплення
КВІТЕНЬ
ЗАДАЧІ:
2.Продовжувати розвивати уміння встановлювати зв'язки між неживою і живою природою.
3.Через постановку проблемних питань активізувати розумову діяльність дітей.
4.Допомогти відчути єдність і взаємозв’язок всього живого на землі.
ЗАНЯТТЯ
«Сонце – джерело життя на землі»
МЕТА: пояснити дітям, що сонце – небесне світило, яке має найбільше значення для життя на землі; учити спостерігати різні явища та зміни у природі; відшукувати причини цих змін і явищ; поповнювати словник дітей образними висловами про сонце; вчити послідовно висловлювати свою думку; виховувати інтерес до природних об’єктів.
«Птахи»
МЕТА: узагальнити у дітей уявлення про птахів на основі виділення істотних ознак; розвивати уміння співвідносити зміни в природі з життям птахів весною.
«Складання описових розповідей про кімнатні рослини»
МЕТА: учити дітей послідовній і повній розповіді про об'єкт; закріплювати уміння бачити ознаки загального і особливого в рослині, відображати їх в розповіді; виховувати дбайливе відношення до рослин, уміння милуватися їх красою, усвідомлення того, що рослини створюють затишок у кімнаті.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри: «Знайди дерево по опису», «Загадай – ми відгадаємо», «Збери квітку» (закріплення будови рослини), «Перелітні птахи».
Ігри з елементами драматизації «Струмочки і озера», «Пори року» (з книги А.Молодової «Екологічні ігри»).
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Л.Акім «Квітень»; В.Біанкі «Остання крижинка»; Н.Павлова «Ранньою весною»; І.Беляков «Пролісок прокинувся»; К.Ушинський «Бджілки на розвідках», Л.Костенко «Веселий дощ», О.Пархоменко «Простіть мене, конвалії», Г.Вієру «Найкращі квіти», Е.Благініна «Вогник».
ФОЛЬКЛОР
Заклички, весняні пісенки-забавлянки, загадки про весняні явища природи.
БЕСІДИ
«Першоцвіти», «Хто весною повертається додому» (бесіда про перелітних птахів), «Небезпечний лід» (чи можна виходити на весняний лід), «чим ми можемо допомогти природі весною?»
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Першоцвіти», «Птахи нашого лісу», «Кімнатні рослини», «Перші весняні листочки».
Ліплення: «Заграв пастушок, кличе всіх на лужок»
ТРАВЕНЬ
ЗАДАЧІ:
1.Узагальнити знання дітей про природні зміни з приходом весни.
4. Виховувати радісне, емоційне, дбайливе відношення дітей до природи, що прокидається.
ЗАНЯТТЯ:
«Знай, люби і бережи природу»
МЕТА: закріпити знання дітей про характерні особливості сезонних змін у природі; вміння орієнтуватися в рослинному і тваринному світі; встановлювати природний ланцюжок; виховувати у дітей екологічну свідомість (шанобливе та бережне ставлення до всього живого, відчуття співчуття та співучасті природі).
«Подорож у весняний ліс» (узагальнююча бесіда про весну)
МЕТА: закріпити знання про весняні зміни в неживій і живій природі; розвивати уміння порівнювати різні періоди весни; закріпити правила поведінки в лісі; удосконалювати мову; виховувати елементи екологічної культури.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ДОСЛІДИ
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ
Дидактичні ігри: «Вибери і назви квіти які ти знаєш», «Птахи, що прилітають навесні», «Магазин «Квіти», «Як поводитися в лісі» (заборонні знаки).
Рухливі ігри: «Біжи в будинок, який назву», «Хто швидше знайде березу, тополю, клен».
Ігри з елементами драматизації: «Ластівки і мошки», «Бабки, метелики, бджоли, коники».
Мовна гра «Впізнай вірш за першим рядком».
ЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ
М.Познанська «Спасибі людям, що зростили ліс»; П.Ситниченко «Вмійте природу любити»; А.Бортняк «Зламана гілка»; Т.Масенко «Не хочу!», «Треба любити, садити ліси»; М.Камінчук «Будь природі другом»; С.Маршак «свято лісу»; Н.Павлова «Знахідка», «Під кущем», Підніжна травичка» (казки); Г.Серебрицький «Щасливий жучок»; В.Степанов «Літаюча квітка»; М.Пришвін «Золотий луг»; Е.Сєрова «Конвалія», «Фіалка»; В.Зотов з книги «Лісова мозаїка»: «Береза».»Дуб», «Сонечко», «Кульбаба», «Коник», «Хрущ»; Е, Чарушин «Горобець»; В.Біанкі «Перше полювання».
ФОЛЬКЛОР
Пісенки-забавлянки про весну, весняні загадки про явища природи.
БЕСІДИ
«Правила друзів лісу» (з використанням моделей), «З'явилися малюки» (розказати про народження котенят, щенят, пташенят, використовувати картини «Кішка з котенятами», «Собака з щенятами»), «Що змінилося в житті людини з приходом весни», «Природа наш рідний дім».
ПРОДУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малювання: «Зацвіли яблуні», «Лісова галявина у травні», «Бузок», «Тюльпани», «Поведінка в лісі» (заборонні знаки).
Колективна аплікація: «Квіткова клумба», «Весна».
Малювання з аплікацією «чарівні метелики».
Ліплення: «Жуки на квітковій клумбі».
Виготовлення плакату «Наш дім – Природа».
ПРАЦЯ В ПРИРОДІ
Сумісно з дорослими: