РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ
СПОСТЕРЕЖЕНЬ НА ЕКСКУРСІЯХ ТА ПРОГУЛЯНКАХ
З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
З ВАДАМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ РОЗВИТКУ
Переконання людини формуються з- дитинства. Одне з основних завдань, що знаходиться перед педагогами, - виховати в дітей любов та дбайливе ставлення для природи.
Досягнути цього можна лише ознайомлюючи дитину з таємницями природи, звертаючи увагу її на цікаве у житті рослин і тварин, навчаючи насолоджуватися ароматом квітучих трав, красою квітів, розмаїттям краєвидів.
Сприйняття природи допомагає розвинути такі якості як життєрадісність, емоційність, чуйне ставлення до всього живого. Дитина, полюбивши природу, не буде бездумно зривати квіти, ображати тварин.
Основний метод пізнання природи – спостереження. У дитини сприйняття природи гостріше, ніж у дорослого, тому що вона зіштовхується з нею вперше. За умови підтримки та взаємозв’язок між ними.
Природа позитивно впливає на розвиток мови та логічного мислення у дітей. Якщо педагог зможе привчити дітей милуватися яскравими фарбами неба під час сходу і заходу сонця, вигадливою формою сніжинок, польотом ластівки, у дитини розвивається художнє слово, вона може глибше пізнати навколишній світ, буде прагнути до створення краси власними руками.
Природа – це надзвичайне диво. Вона ніколи не повторюється, і вчителю необхідно вчити дітей шукати і знаходити нове у відомому, баченому.
Програмові вимоги щодо організації спостережень
І –ІІ рік навчання
Завдання виховання
Нежива природа
Помічати сонце та називати місце його розташування: зранку і ввечері сонце низько над будинками, деревами, тому світла й тепла менше; вдень – високо в небі, тому світла і тепла більше. Вночі сонця не видно. Для розвитку рослин і життя тварин потрібно світло і тепло.
Уявлення про воду: вода є в річках, водоймах, морях. Дощ і сніг – це вода, яка з’являється з хмар. Учити користуватися водою з водопроводу: не розливати, закривати кран, не пити воду з крану.
Спостерігати за станом землі; розрізняти м’яку і тверду землю; розуміти, що після дощу або поливання земля мокра, м’яка, в ній добре ростуть рослини.
Орієнтуватися в визначенні стану погоди: хмарно, сонячно, іде дощ, сніг, дме вітер.
Узагальнювати уявлення дітей про найхарактерніші ознаки пір року, називаючи їх у такій послідовності: стан сонця, неба, кількість тепла (холодно, прохолодно, тепло, жарко); сан рослин (цвітуть, ростуть, опадає листя); поведінка тварин та птиці (сховалися, відлетіли на зиму тощо) та людей (тепло вдягаються, обігрівають житло, купаються в річці тощо).
Рослини
Називати два-три види дерев,кущів, квітучих культурних і дикорослих трав’янистих рослин, чотири-п’ять видів овочів, фруктів, виділяти їх харакрерні ознаки.
Ознайомити з будовою наземної частини трав’яних рослин(стебло, листки, квітки), дерев (стовбур, гілки, листя). На конкретних прикладах довести, що рослини живі й для росту їм потрібні вода, земля, світло, тепло. Залучати до сумісного виконання з дорослими доручень щодо догляду за рослинами.
Тварини
Допомагати дітям помічати тварин, які знаходяться поряд: на території дитячого закладу, у куточку природи, відмічати їх цікаві особливості поведінки (споживання їжі, пересування, чищення0; зрозуміти, що тварини – живі істоти. Дати знання про свійських та диких тварин найближчого навколишнього середовища даного регіону: особливості зовнішнього вигляду, де живуть, чим живляться, як пересуваються. Залучати дітей до підгодовування птахів, що зимують.
Результати навчально-виховної роботи
ІІІ – ІV рік навчання
Завдання виховання
Нежива природа
Розширювати уявлення дітей про те, що сонце світить і гріє, що кількість сонячного тепла і світла неоднакова в різні пори року (навесні і влітку сонце – високо в небі, воно зігріває землю, воду, повітря;т восени і взимку від нього падає скісне проміння, тому тепла менше).
Учити розрізняти якості води: чиста (прозора), забруднена, тепла, холодна; її стан (тверда, рідка, пар). Розуміти, що воду п’ють люди і тварини. Вона потрібна і рослинам, її необхідно берегти.
Розрізняти пісок. Каміння, грунт. Пісок сипкий, каміння тверде, не розсипається рослинам для росту потрібен грунт, який має поживні речовини, вологу. Формувати уявлення про те, що повітря, вода, грунт, пісок каміння – це нежива природа. Вона потрібна для життя живих істот – рослин, тварин, людей.
Спостерігати за послідовністю сезонних змін у природі: зміною положення сонця, стану ґрунту, води, повітря, рослин, поведінкою тварин, діяльністю людей. Знати послідовність пір року, назви місяців, характерні прикмети кожного сезону.
Рослини
Продовжувати вчити дітей розрізняти рослини найближчого природного оточення: дерева, кущі, трав’яні рослини, лісові ягоди, гриби; знати місця де вони ростуть, їх будову (стовбур, гілки, стебло, листки, квітки, корінь). Формувати уявлення про особливості вирощування овочів і фруктів, способи вживання їх у їжу.
Розширювати уявлення дітей про вирощування рослин із насіння (підготовка ґрунту та насіння, догляд за сходами, цвітіння, плодоносіння, збирання урожаю).
Тварини
Учити дітей розрізняти птахів, жуків, метеликів, спостерігати за їх поведінкою (пересування, живлення, захист від небезпеки, будівля гнізд). Знайомити з життям диких тварин (заєць, їжак, білка, ведмідь) у різні пори року. Знайомити з тваринами віддалених регіонів. Розширювати знання про свійських тварин, а також те, що людям потрібно про них турбуватися.
На конкретних прикладах демонструвати взаємозв’язки між рослинами і тваринами (квіти – бджоли, метелики тощо). Підводити до розуміння єдності природи.
Формувати уявлення про те, що тварини і рослини – живі істоти, що для життя їм потрібні певні умови: повітря, їжа, поживні речовини, вода, світло, тепло. Заохочувати дітей надавати допомогу рослинам і тваринам, доглядати за мешканцями куточку природи.
Результати навчально-виховної роботи